Beeldscherm valt uit tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer93
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 31-05 12:27
Hallo allemaal

Ik heb deze set:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 155,-€ 155,-
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 88,-€ 88,-
1Asus R9 290X 4GB DirectCU II OC€ 0,-€ 0,-
1Zalman Z3 Plus€ 41,91€ 41,91
1LG 29UM59-P Zwart€ 209,50€ 209,50
1Crucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK€ 152,90€ 152,90
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 131,19€ 131,19
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 778,50

En sinds een maandje als ik een zware game wil spelen word na een tijdje het scherm zwart en als ik het systeem reset (Dus niet helemaal uitzet krijg ik een POST geluid over de GPU) Na even helemaal uitzetten gaat hij weer aan.
Ik kan wel de hele tijd bijvoorbeeld CSGO spelen zonder problemen. (Bij bijvoorbeeld GTA 5 of Need for Speed valt hij wel regelmatig uit.)
Tijdens het spelen van de wat zwaar grafische games word de kaart niet warmer dan 85 graden. Volgens verschillende fora moet hij dit makkelijk uithouden. Tijdens het draaien van Funmark valt hij na een minuut of 2 al uit waar hij de 80 graden nog niet eens gehaald heeft.

Aan jullie de vraag:
Weten jullie toevallig wat dit kan zijn? Op fora niks kunnen vinden. ik ben bang dat de kaart helaas overleden is. Hij is inmiddels wel van 2013..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:57
Zit er dik in dat er war met de kaart aan de hand is. Dat deze toch te warm word, 85c vind ik best pittig voor een GPU, voor een lange termijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 14:05
Je kan kijken of je een andere kaart kan lenen om te kijken of je verandering ziet.

Ik denk ook aan je voeding, soms komt het voor dat een voeding niet voldoende stroom meer kan geven wegens een defect.
Hoe oud is deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:01
kan goed door de hitte komen of door de videokaart zelf. had ook tijdje een videokaart die er constant uitklapte en daar werd de videokaart niet echt heet maar trok het gewoon niet. verschillende voedingen geprobeerd allemaal hetzelfde probleem. maar het kan goed ookdoor de hitte komen.. de hitte is gewoon bijna ondragelijk op het moment en kan goed zijn dat het allemaal wat stabieler gaat lopen zodra de temperatuur buiten een goede 10 graden na beneden gaat. kijk ookeven na de 12 volt lijnen van je voeding terwijl een spel loopt of furmark en kijk of dat veel afwijkt van de 12 volt die die normaal moet afgeven als je daar veel pieken of dalen ziet is het ook geen goed teken.

oh ja haal een busje lucht bij de action voor 3 euro en spuit alles een keer goed uit. in 6 jaar tijd kan veel stof verzamelen in een videokaart.

[ Voor 9% gewijzigd door Bartosy op 07-08-2018 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer93
Op om al jullie opmerkingen terug te komen:
Ik heb inmiddels een RX580 besteld, dit stond toch al op de planning.
@CryRaven De voeding is nog geen half jaar oud. Ik denk niet dat het hier aan ligt. Overigens als hij uitvalt start de GPU wel maar krijg ik wel een POST melding. Pas na systeem uitzetten werkt hij weer.
@Bartosy De videokaart vertoonde dit ook al voordat de hitte zn intrede deed.
De videokaart heb ik al een paar maanden geleden schoongemaakt. Ik denk dat hij toch aan het einde van zijn latijn is.

Ik krijg de kaart eind van de week binnen. Ik laat jullie weten of de problemen weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
Jelmer93 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 08:11:
@CryRaven De voeding is nog geen half jaar oud. Ik denk niet dat het hier aan ligt. Overigens als hij uitvalt start de GPU wel maar krijg ik wel een POST melding. Pas na systeem uitzetten werkt hij weer.
[
Ik krijg de kaart eind van de week binnen. Ik laat jullie weten of de problemen weg zijn.
Oké, misschien is hij net nieuw, maar dit is wel een typisch symptoom van een niet lekkere voeding.
Ik hoop dat je nieuwe kaart de oplossing is, hou er wel rekening mee als je toch weer soortgelijke problemen krijgt, je beter de voeding niet meer moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer93
CryRaven schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:10:
[...]

Oké, misschien is hij net nieuw, maar dit is wel een typisch symptoom van een niet lekkere voeding.
Ik hoop dat je nieuwe kaart de oplossing is, hou er wel rekening mee als je toch weer soortgelijke problemen krijgt, je beter de voeding niet meer moet gebruiken.
Ik kan het nu zo 123 niet vinden maar is er niet iets dat ik een stresstest op de voeding kan doen?

Edit: Even een editje er bij maar ik virtualiseer best veel en pc staat eigenlijk altijd aan. Als de voeding niet lekker zou zijn dan zou hij dan toch ook issues moeten geven? De kaart die ik nu heb is wel een stuk zuiniger dan de oude. we gaan het zien. Zodra ik hem binnen heb en de drivers geinstalleerd heb ga ik Furmark laten draaien en kom ik terug met het resultaat

[ Voor 27% gewijzigd door Jelmer93 op 08-08-2018 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
Jelmer93 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:13:
[...]

Ik kan het nu zo 123 niet vinden maar is er niet iets dat ik een stresstest op de voeding kan doen?

Edit: Even een editje er bij maar ik virtualiseer best veel en pc staat eigenlijk altijd aan. Als de voeding niet lekker zou zijn dan zou hij dan toch ook issues moeten geven? De kaart die ik nu heb is wel een stuk zuiniger dan de oude. we gaan het zien. Zodra ik hem binnen heb en de drivers geinstalleerd heb ga ik Furmark laten draaien en kom ik terug met het resultaat
De beste test is inderdaad je onderdelen volop belasten.
Echter is niks zo onberekenbaar als een defecte voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer93
CryRaven schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:25:
[...]

De beste test is inderdaad je onderdelen volop belasten.
Echter is niks zo onberekenbaar als een defecte voeding.
Ik heb overigens wel een poos geleden en flinke belasting van een poos op de processor en geheugen laten draaien. Dan gebeurt er niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-09 10:45
Die vreten ook een stuk minder stroom dan je gpu. Ik verdenk zelf de voeding, vooral omdat je furmark na twee minuten uit valt.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:57
De 290x kan temps aan van 95C, dat zou geen probleem moeten zijn.
Tevens is de 580 niet echt een upgrade, eerder een side-grade. Zonde van het geld, kan je beter in iets anders steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 01:56

HKS-Skyline

Vroooom ?

Vaak ligt de oorzaak bij de voeding. Een voeding kan gloednieuw zijn, maar dat zegt niets. Als de videokaart te weinig stroom krijgt gebeurt exact dit. Dit kan zijn omdat de voeding niet goed is of omdat de stroomvoorziening op de videokaart niet goed is, of in een heel enkel geval omdat de stroomvoorziening van het PCI-E slot op het moederbord niet in orde is. De kans is dus groot dat het met een nieuwe voeding wel werkt, zo niet dan gok ik op de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer93
Nog een sidenote, ik heb die r9 290 wel overgenomen van iemand anders. Ik had in deze build eerst een 450W voeding en daar deed hij het wel op. Deze begon helaas heel erg te ratelen (bekend probleem bij die Voeding) en ben voor de Coolermaster gegaan. Hier een half jaar geen problemen mee gehad. Zojuist 30 minuten wel furmark kunnen laten draaien zonder problemen.. Ik vermoed toch echt dat het de GPU is.
Nu ik goed kijk lijkt alsof 1 van de fans zo nu en dan er mee stopt.... bij hele hoge stress schiet hij wel aan.

Als ik handmatig de fans op een percentage zet 50%75% draait hij wel..

@XFlame die r9 was al eerder gebruikt en was een overbrugging naar iets anders. Ik hoef ook geen high end GPU, Budget is voor mij prima. en omdat de rx580 aardig weer in prijs gezakt is ben ik voor die te gaan.
een Vega oid is voor mij niet zo belangrijk.

Edit: Zien jullie hier rare dingen?

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/CQW89i6

[ Voor 17% gewijzigd door Jelmer93 op 08-08-2018 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer93
zojuist furmark weer aangezet en de videokaart in de gaten gehouden. 1 van de fans draait niet mee. kaart raakt de 82C graden en scherm word dan zwart, geen idee of de pc dan zelf nog wel draait.
Rare is wel als ik vanuit de Asus software fan speed handmatig aanpas dat de tweede fan wel begint met draaien. Ik heb de kaart even opgemaakt zover het lukt zonder de boel te slopen en alles ziet er qua bekabeling nog goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:57
@Jelmer93 Oké duidelijk dan snap ik de switch. Scheelt ook aardig in stroomverbruik, dat mag ook iets waard zijn.

Probeer eens tijdens het draaien van een benchmark de fan een tikje te geven om hem te 'kickstarten'. Werkt hij dan wel? Dan zou je wellicht al klaar kunnen zijn met het vervangen van de fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer93
XFlame schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 19:58:
@Jelmer93 Oké duidelijk dan snap ik de switch. Scheelt ook aardig in stroomverbruik, dat mag ook iets waard zijn.

Probeer eens tijdens het draaien van een benchmark de fan een tikje te geven om hem te 'kickstarten'. Werkt hij dan wel? Dan zou je wellicht al klaar kunnen zijn met het vervangen van de fan.
Geprobeerd, heeft geen effect, zojuist gta V aangezet en de tweede fan springt aan en blijft draaien, uur lang gedraaid zonder problemen.

Edit: ik had ook al eens de fan ontkoppeld van de kaart en opnieuw gekoppeld, bij boot zie je hem heel even draaien en stoppen, net alsof ie niet verder kan. Blijft dan wel raar dat ik bij de ene keer GTA V of Hellblade de fan wel aan gaat en de andere keer weer niet

[ Voor 19% gewijzigd door Jelmer93 op 08-08-2018 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer93
Zojuist nieuwe kaart aangesloten. Systeem opnieuw geinstalleerd en vervolgens 10 min Furmark laten draaien.
Blijft stabiel. Bij mn vorige kaart viel hij na 30 seconden of 1 minuut uit.
Straks even GTA opstarten en kijken hoe het gaat :)
Pagina: 1