Ex Nunc schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 12:05:
Zelfde antwoord voor @
ACM . Moet ik nu ook zeggen dat jullie je theorie bij moeten houden, want deze regels zijn er al een goed aantal jaren. Of kunnen we stellen dat de situatie het niet duidelijker er op maakt?
Het specifieke 'iedereen heeft groen'-kruispunt kende ik tot vandaag niet en ik waag te betwijfelen of het in theorieboeken voorkomt... Normaliter is het irrelevant dat de andere regels niet meer van toepassing zijn zodra er een stoplicht is, want je komt niet in een situatie waar je toch nog dergelijke regels nodig zou hebben.
Of het wordt zoals bij het 'fietsers hebben voorrang bij afslaan' alsnog formeel toegelicht.
En nee, ik lees niet elke week het theorieboek opnieuw voor het geval er obscure situaties bijgekomen zijn. Ik ga er vanuit dat eventuele nieuwe regels netjes in het nieuws worden gemeld en zo tot me komen. Dit is bovendien geen nieuwe regel, maar blijkbaar een erg onhandige situatie veroorzaakt door de gemeente. En het foutje waar je me dan op kan berispen is dat ik dacht dat de wetgeving logischer zou zijn opgesteld, dus dat regels elkaar aanvullen in plaats van compleet vernietigen...
Edit: Artikel 64 RVV - verkeerslichten gaan boven de verkeerstekens die voorrang regelen. Dit betekent dat de haaientanden op deze kruispunten slechts van toepassing zijn wanneer de verkeerslichten niet werken. Daarentegen geldt de regel ‘rechts gaat voor’ ook niet, 64 RVV kent namelijk geen uitzondering voor het geval de verkeerslichten op een kruising met elkaar conflicteren.
Maar de haaientanden staan voor fietsers vaak voorbij het stoplicht, aan de andere kant van de weg die ze eerst moesten oversteken... Maar blijkbaar is ook dat irrelevant?
Edit 2: Situatie bestaat ook al meer dan 20 jaren en is al bij de rechter geweest: ECLI:NL:RBALM:1997:AK3827 - Rechtbank Almelo, 07-10-1997
Dat is helaas nogal een nutteloze verwijzing, want de uitspraak is niet te vinden (rechtspraak.nl heeft 'm niet meer en alle links gaan daarnaartoe).
Dit was dan een
nuttigere link geweest, daar staat het in ieder geval nog in geparafraseerd. En Groningen heeft er overigens zo te zien zelf pas in 2016 ruchtbaarheid aan gegeven. Ik gok dat daarvoor alleen Groningers van het bestaan wisten - en zelfs daarna dus maar weinig mensen
Desalniettemin blijf ik bij mijn standpunt dat die situatie totaal niet te vergelijken is met de doseerlichten