Voorstel: opsplitsen subforum Duurzame Energie en Domotica

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik merk dat Duurzame Energie & Domotica behoorlijk volstroomt met topics over zonnepanelen terwijl mij die niet interesseren. Echter het hele forum wegfilteren in de instellingen vind ik weer zonde omdat er wel degelijk interessante topics rond Domotica voorbij komen.

Is de verhouding inmiddels zo groot dat het loont om 'Duurzame Energie' en 'Domotica' een eigen forum te geven? Dan kan ik die eerste wegfilteren.

Of misschien een nieuw 'Aankoopadvies Duurzame Energie'-forum, zoals ook voor andere onderwerpen beschikbaar zijn. Het gaat me voornamelijk om de stroom (pun intended) aan offertevragen, die ik graag weg zou filteren. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:05

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dit lijkt me meer iets voor Lieve Adjes :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Oh, toch? Ik twijfelde nog. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:05

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@Room42 Mooie Features en Stoute Bugs zijn voor development-werk ;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Sterker, in LA is dit al eens aanbod gekomen. Zie Domotica forum op tweakers :).

200 fish found!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ok, dus dan wordt mijn verzoek eigenlijk gereduceerd naar het verplaatsen van de aankoopadviezen voor zonnepanelen naar een eigen forum, dan wel naar Consumentenelektronica Aankoopadvies :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:48

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Room42 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:40:
Ok, dus dan wordt mijn verzoek eigenlijk gereduceerd naar het verplaatsen van de aankoopadviezen voor zonnepanelen naar een eigen forum, dan wel naar Consumentenelektronica Aankoopadvies :)
Ik ben het overigens best met je eens. Domotica is best groot en ik kom er ook steeds vaker.

Mij lijkt een verdeling zoals @Señor Sjon had bedacht in: Señor Sjon in "Domotica forum op tweakers", nog steeds een goede optie.

Kan iemand wellicht de topics mergen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Room42 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:40:
Voor alle andere subfora binnen consumenten elektronica wordt aankoopadvies in Consumentenelektronica Aankoopadvies besproken. Wellicht kunnen @ThinkPad @teacher of @Edmin als beheerders van DED/ Admin input geven op dit verzoek.

200 fish found!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
rens-br schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:43:
[...]
Mij lijkt een verdeling zoals @Señor Sjon had bedacht in: Señor Sjon in "Domotica forum op tweakers", nog steeds een goede optie.
Hier kan ik mij opzich wel in vinden. Al heb je bijv. ook weer topics over dataloggen van je PV-installatie, de scheidingslijn tussen PV/Domotica is bij dat soort topics erg dun.

Maar om heel eerlijk te zijn, het DED-forum vind ik opzich prima functioneren zoals het nu is. Verandering is voor mij niet perse nodig. Het zijn vaak toch mensen met een bepaalde mindset/interesse en dat sluit naar mijn idee wel goed aan bij de topics daar. Er staan veel topics, maar het is een gezellig subforum met eigenlijk weinig 'gedoe'.

Het klopt dat er veel aankoopadvies topics zijn, in de basis is dat vaak: "Ik heb een dak van X bij Y meter op noord/oost/zuid/west en budget Z, wat moet ik hebben?". Ik heb niet echt het idee dat men dat storend vind, omdat de gebruikers die in DED komen dat juist vaak léuk vinden om te beantwoorden :D

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 02-05-2019 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:53:
[...]

Het klopt dat er veel aankoopadvies topics zijn, in de basis is dat vaak: "Ik heb een dak van X bij Y meter op noord/oost/zuid/west en budget Z, wat moet ik hebben?". Ik heb niet echt het idee dat men dat storend vind, omdat de gebruikers die in DED komen dat juist vaak léuk vinden om te beantwoorden :D
Ik zie dat er best vaak gereageerd wordt op dat soort topics, inderdaad, maar het zijn er wel heel erg veel en voor mij trekt het DED onderuit, omdat ik ze juist niet interessant vind maar de rest van DED wel zou willen volgen. Alle andere AA*-forums heb ik ook weggefilterd ;)

Vandaar mijn verzoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Dat kan ik begrijpen, mijn bericht was dan ook meer geschreven vanuit mijn rol als moderator.
Door jouw ogen kijkende kan ik mij wel vinden in de verdeling die @Señor Sjon eerder aangaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 16:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik herken absoluut wat je zegt: DED is meer DE dan D ;)

Maar opsplitsen vind ik lastig omdat ze, imho, hand in hand gaan: duurzame energie is ook slimme energie (meten, loggen, slim schakelen, iot, etc) en waar je dan de scheidslijn trekt is te onduidelijk.

Ook herken ik de hoeveelheid PV aankooptopics; die stonden voorheen in het opwekken met PV topic, maar door de hoge omloopsnelheid van dat topic stonden er tientallen adviezen door elkaar heen, werden berichten 5 dubbel gepost en was(en is nog steeds) relevante informatie lastig te vinden. Vandaar het losweken uit het PV topic.

Maak je overigens gebruik van tags? Zodat je daarop kan filteren?

Overigens kan ik mij ook vinden in de senor sjon verdeling, maar...... ook domotica is steeds meer een kant en klaar produkt; waarbij je 5 jaar geleden nog echt moest tweaken, zelf dingen schrijven kan je nu wat kant en klaar spul in je huis gooien en via een appje instellen. Is dat dan domotica of consumentenelektronica (bruingoed)?

[ Voor 20% gewijzigd door teacher op 02-05-2019 14:29 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
teacher schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:26:
[...]
Maak je overigens gebruik van tags? Zodat je daarop kan filteren?
Nee, ik gebruik het forumfilter in https://gathering.tweakers.net/forum/preferences en bekijk dan via MyReact de Actieve Topics :) MyReact is mijn GoT-startpagina vanwege het overzicht van Actieve Topics en mijn Post History.

Hoe zou jij die tags inzetten voor algemeen bezoek (dus niet als je specifiek ergens naar op zoek bent)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:14
ThinkPadd schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:25:
Dat kan ik begrijpen, mijn bericht was dan ook meer geschreven vanuit mijn rol als moderator.
Door jouw ogen kijkende kan ik mij wel vinden in de verdeling die @Señor Sjon eerder aangaf.
Daar is alweer een evolutie van, maar die ligt intern in de week. :P

Ik heb zelf zoiets in gedachte als een hoofdgroep. WVB is net als DED een druk bezocht forum met veel kruisbestuiving onderling.

Bouwen en Wonen
- Bouwen & Klussen <- projecten, nieuwbouw, omgevingsvergunning etc.
- Wonen & woningmarkt
- Tuinen & Buitenruimtes
- Installaties <- elektra, klimaat, wateraan- en afvoer.
- Duurzame energie <- opwekking >>> warmteopwekkers e.d. naar installaties.
- Domotica <- Homey, Domoticz, etc.
- Witgoed

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

teacher schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:26:
ook domotica is steeds meer een kant en klaar produkt; waarbij je 5 jaar geleden nog echt moest tweaken, zelf dingen schrijven kan je nu wat kant en klaar spul in je huis gooien en via een appje instellen. Is dat dan domotica of consumentenelektronica (bruingoed)?
Een wasmachine / koelkast op wifi valt goed in witgoed, niet hele spannende functies. Maar of je nu Homey, Philips Hue, Xiaomi Aqua (standaard systemen) of Domoticz, HomeAssitant of Zigbee2MQTT gebruikt (Zelf dingen schrijven) ik vind dat alle 6 bij Domoticz horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

rens-br schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:12:
[...]

Een wasmachine / koelkast op wifi valt goed in witgoed, niet hele spannende functies. Maar of je nu Homey, Philips Hue, Xiaomi Aqua (standaard systemen) of Domoticz, HomeAssitant of Zigbee2MQTT gebruikt (Zelf dingen schrijven) ik vind dat alle 6 bij Domoticz horen.
Dingen waar de overlap zit is bijvoorbeeld robotstofzuigers en airconditioning. Twee erg populaire onderwerpen in witgoed. Verder gaan vragen over witgoed ook vaak hand in hand met bijv. 'hoe zit het nu met de krachstroom aansluiting voor mijn elektrische kookplaat?' Daar zit weer wat overlap met wonen en verbouwen.
Room42 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:48:
[...]

Nee, ik gebruik het forumfilter in https://gathering.tweakers.net/forum/preferences en bekijk dan via MyReact de Actieve Topics :) MyReact is mijn GoT-startpagina vanwege het overzicht van Actieve Topics en mijn Post History.

Hoe zou jij die tags inzetten voor algemeen bezoek (dus niet als je specifiek ergens naar op zoek bent)?
Bovenaan het forum staat een balk met tags. Zo staat er bijv. een tag Domoticz die aan de tag gekoppelde topics geeft :).

200 fish found!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Zeehond schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 16:07:
Dingen waar de overlap zit is bijvoorbeeld robotstofzuigers en airconditioning.
Daar heb je inderdaad een goed punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:25
Ik wil dit topic weer even onder de aandacht brengen. Persoonlijk vind ik dat domotica compleet ondergesneeuwd wordt door alle duurzame energie topics. Dat deel beslaat voor mijn gevoel 99% van dat forumdeel en is zo actief dat de domotica topics al snel onderaan of op de 2e pagina belanden. Het verdwaalde topic wat er dan toch nog tussen staat door een recente reactie is makkelijk te missen.

Als het afsplitsen geen optie is vanwege overlap (wat ik overigens op wel meer plekken terugzie, zelfs dit TF deel vind ik vaak erg onduidelijk in zijn indeling), is het wellicht een idee om de domotica topics een eigen symbool of prefix te geven in de topictitel.
Pagina: 1