Domotica forum op tweakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xproniels
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2021
hallo,

ik zou het fijn vinden als er 1 centrale plaats in omtrent domotica. op dit moment mis ik dit.

Met vriendelijke groet,

Niels Hagedoren

"If you can't duck it, F*CK IT!!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@xproniels we hebben een los Domotica forum: Duurzame Energie & Domotica, al valt nu nog wel samen met iets anders.

Wil je het helemaal losgetrokken hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hindrikv
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 04-11-2021
rens-br schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:47:
@xproniels we hebben een los Domotica forum: Duurzame Energie & Domotica, al valt nu nog wel samen met iets anders.

Dat dit losgetrokken wordt lijkt me ook handig.
Domotica wordt steeds populairder en gaat niet altijd hand in hand met duurzame energie.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xproniels
rens-br schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:47:

Als het zou kunnen zou het fijn zijn. Ik denk dat het dan makkelijker te vinden is.

bedankt voor de snelle reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeterisVulpes
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:19
Lijkt mij ook een pluspunt, domotica gaat de komende jaren in tempo toenemen. Duurzame energie en domotica gaan niet hand in hand - het kan natuurlijk wel - maar het 1 heeft niet noodzakelijk met het ander te maken.

 MacBook Pro 16" Late 2019 & UniFi netwerk  iPhone 14 Pro

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Even @Edmin, @teacher en @ThinkPad taggen als crew voor DED of zij ook nog hun visie kunnen geven voor een evt. splitsing :)

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:01
Sowieso is DED best druk geworden de laatste tijd. Waar ik de andere fora even snel twee maal daags doorscan, en dan 10 a 15 topics met nieuwe posts zie, is het in DED toch wel dubbel zo druk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:18

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Hoewel ik begrijp dat domotica en duurzame energie niet voor iedereen een vaste verbinding vormen, liggen de twee wel erg dicht bij elkaar. Veelal worden CV installaties niet alleen uitgelezen, maar vaak ook aangestuurd door sensoren. Daarnaast zie je dat juist een slimme meter en slimme thermostaat vaak juist zelf domotica componenten zijn. En waar trek je dan de grens tussen de twee?

Ik zie inderdaad ook de toename in drukte in dat forumdeel. Voor mijn gevoel is het niet té druk, maar ik zal de stats eens opvragen om te kijken of mijn gevoel klopt.

Ik begrijp je argument 'ik denk dat het dan beter te vinden is' niet helemaal. Domotica zal ook los nog wel een forumdeel onder CE blijven. Kun je wat verder uitwijden over je idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:57
Het duurzame energie gedeelte zou in theorie ook wel onder Wonen & Verbouwen passen. Een apart subforum voor domotica is dan niet eens zo'n gek idee.

Lastige is alleen wel, wat Ed_L ook al benoemt, er zit vaak wel een dunne scheidingslijn tussen. De warmtepomp mensen lezen alle 1001 parameters uit om hem maximaal te tweaken. Op die manier worden de vraagstukken naar mijn idee weer wat te technisch voor het 'Wonen & Verbouwen' subforum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
In principe heb je ook met WVB een sterk raakvlak hiermee. Hierin zitten tegenwoordig de huisinstallaties die ook weer van belang zijn bij duurzame energie en zo zijn er wel meer zaken die in beide topics kunnen.

Overigens is een splitsing tussen duurzame energie en domotica nou ook weer niet zo raar. Genoeg mensen die bezig zijn met home automation los van het duurzaamheidsvraagstuk.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:46

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

En toch blijft er die overlap. Ik gebruik mijn domotica om mijn duurzame energie productie ( en consumptie ) te optimaliseren.

Onder WVB lijkt mij ook niet handig. DED is op dit moment echt een domein voor techneuten.

Wat is er mis met de huidige opzet onder DED? Het gaat er toch om dat de fora er zijn?

Edit:

Of duurzame energie en domotica moeten onder consumentenelectronica weg en hun compleet eigen hoofdforum krijgen.

Dus Forum >> Duurzame Energie En Domotica

met daaronder een afsplitsing in de twee topics, duurzame energie, domotica.

Dan heb je nog wel de overlap tussen de twee maar wel een apart forum voor DE en D.

[ Voor 35% gewijzigd door mkleinman op 12-02-2018 17:25 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je zou bijna een nieuwe hoofdgroep kunnen maken met:
- Consumentenelectronica (bruingoed)
- Duurzame Energie
- Domotica
- Wonen & Verbouwen
- Witgoed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Dat klinkt niet heel verkeerd @Señor Sjon; zou eigenlijk best mooi zijn.

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Señor Sjon schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:17:
Je zou bijna een nieuwe hoofdgroep kunnen maken met:
- Consumentenelectronica (bruingoed)
- Duurzame Energie
- Domotica
- Wonen & Verbouwen
- Witgoed
in principe zitten de categorieën uit jouw lijstje al bij elkaar met uitzondering van Wonen en Verbouwen ;). Maar die staat denk ik een beetje vreemd onder de categorie consumentenelektronica :P.

Witgoed en Duurzame Energie & Domotica hebben overigens ook al een redelijke overlap (denk aan bijv. de robotstofzuigers) welke ik verwacht alleen maar meer gaat worden de komende jaren naarmate er snufjes worden toegevoegd aan koelkasten, koffiezet apparaten en etc. Ik denk dat het dan ook goed is als die bij elkaar staan onder consumentenelektronica zoals nu het geval is.

Select * from fish

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Er is heel veel overlap minnen de Tweakersfora. Overclocking en cooling staan ook los van PMG en VB, buiten HW om. Het valt niet mee een mooie gescheiden taxonomie te verzinnen waarbij ieder onderwerp goed afgebakend is. En dan verandert de technologie en is je hele plan weer in duigen. Kijk met wat er in de wereld van mobile is gebeurd. Tablets leken eerst sterk op telefoons, vervolgens meer op laptops en verdwenen alweer. Het heeft weinig zin daar iedere keer op in te springen.

Wat mij betreft zijn er twee voorwaarden om de boel op te splitsen:
1. Het wordt onwerkbaar druk in DED
2. De combinatie zorgt voor dusdanig veel verwarring dat het men DED niet meer weet te vinden.

Volgens mij is het momenteel voor beide redenen nog niet zo ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het hoofd is Beeld & Geluid wat totaal de lading niet meer dekt. DED zou bijna beter bij GC passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik stuur anders via OpenHAB ook gewoon mijn receiver aan en je koppelt je Sonos ook aan je Hue lampen. De grens is gewoon niet heel scherp (meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xproniels
anders een idee om een DED en licht, geluid en beeld domotica apart te hebben?

Pagina: 1