Mogelijke upgrade surround/stereo systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:29
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Mogelijke upgrade front speakers of receiver

Wat is je budget?
Absoluut max 500 voor 2 fronts of een receiver

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Aangesloten is een nvidia shield, PS4 en chromecast audio. Dit is nu aangesloten op een Yamaha HTR-4065. Dit paste destijds bij mijn budget. Als speaker set een Infinity Primus HTC waarvan de subwoofer ontbreekt. Sony TV en PS4 zijn beide max 1080p

Wat heb je zelf al gevonden?
Marantz SR1509 Wharfedale Diamond 330

Welke vragen heb je hier nog over?
Opzich bevalt de set prima voor surround. Hoef ook niet perse de nieuwste codecs. Ik ben alleen minder tevreden over het stereo gedeelte. Niet dat ik een enorme audiofiel ben en super audio cds afspeel op een cd speler van 5000 euro. Maar ik hoor soms schel geluid wat me niet bevalt. Als bron is het dan voornamelijk spotify op hoogste kwaliteit bijvoorbeeld.

Waar ik niet uit kom is of het de receiver is (die is behoorlijk low end) of het feit dat het boekenplank speakers zijn die ik als fronts gebruik. De Wharfedale Diamond 330 zijn zuil speakers die passen binnen het budget en zouden bijvoorbeeld een overweging kunnen zijn als upgrade.Eigenlijk heb ik zuil speakers nooit gewild omdat ik A in een Amsterdams appartement woon dus de ruimte beperkt is en B ik de buren ook graag blij hou. Maar deze lijken me redelijk beperkt in grootte en zouden in theorie een beter stereo geluid moeten geven.

Aan de andere kant heb ik altijd begrepen dat Marantz een van de weinige receiver merken is die zowel surround als stereo kan bieden met mooi warm geluid zonder concessies en ben ik ook wel gecharmeerd geraakt van de SR1509 van Marantz.

Omdat ik op dit moment gewoon simpelweg niet het budget heb voor beide weet ik niet zo goed wat de beste optie is. Ik ben de laatste tijd wat meer geshift van nog af en toe een filmpje en gamen naar meer muziek luisteren (misschien word ik oud) dus daar hoort wellicht ook een ander systeem bij.

Verder is de vraag hier op het forum weleens gesteld over het aansluiten van 2 fronts op 2 versterkers met een soort switch er tussen. Dat heb ik met interesse gevolgd maar ik weet niet of met mijn beperkte ruimte een tweede dedicated stereo versterker veel verbetering zou opleveren.

Wat is de beste en meest logische keus als (eerste) upgrade/vervanging?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

In jouw budgetklasse doen alle receivers prima stereo, inclusief de jouwe. Das niet voorbehouden aan Marantz. Sowieso klopt je bewering niet dat alleen Marantz goed zou zijn in stereo en surround. Er zal zeker een verschil zitten qua kwaliteit van de componenten tussen de merken, de producten en de prijs. Maar versterking is sec versterking en dat zou je niet moeten horen (tenzij je moeilijk aan te sturen speakers hebt.

Een warm geluid is toch echt iets wat je bij je speakers moet zoeken. Die zijn verantwoordelijkheid voor ca 80% van het geluid. En je dus ook moet horen, dus ga luisteren.
Sure, een receiver heeft een ingebouwde equalizer en die kun je dus bijstellen (de jouwe ook, zou ik zeker even checken voor je geld uit geeft), maar als het puur om versterking gaat zou de ene of de andere receiver of versterker niks uit moeten maken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
@The Eagle Dank voor de reactie. Het was zeker geen bewering. Het was meer iets wat ik in de loop der jaren hier en daar (dit forum andere fora) voorbij heb zien komen.

Maar kortom, je zou dus adviseren om andere speakers te proberen? En dan klopt, neem ik aan wat een collega me vertelde, dat voor stereo een vloerstaande speaker beter is ivm de klank etc. Vrijstaande boekenplank speakers zijn een slecht idee begreep ik.

Punt is dat er weinig zaken in de buurt zijn waar ik kan luisteren. Er is er eentje en hun zuil speakers beginnen bij 399/stuk. Dat is niet wat ik op dit moment kan/wil uitgeven.

Luisteren is dus lastig en ik zal af moeten gaan op reviews etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-09 10:24
Ik vind niet veel info over je huidige speakers. Zijn het zeker HTS en niet HCS? Het lijken van die standaard 5.1 setjes. Die zijn gemaakt om als set te gebruiken. Als je de subwoofer weglaat zoals jij gedaan hebt krijg je heel pover geluid.

Ik lees dat je in een (klein) appartement woont. Voor kleinere ruimtes zijn bookshelfs vaak beter geschikt dan vloerstaanders. Luidsprekers (of dit nu bookshelfs of vloerstaanders zijn) kan je best wat van de muur plaatsen. Het is dus onzin dat je bookshelfs niet vrijstaand kan plaatsen. Het is wel heel belangrijk dat je ze op oorhoogte brengt. Wellicht moet je dus ook nog een setje statieven aankopen.

Wat ik zou doen met jouw budget en wensen: een setje Monitor Audio Bronze 2 bookshelfs. Dit zijn echt goede entry-level HiFi speakers. Hoewel het bookshelfs zijn kunnen ze toch best wat bas weergeven. Ze passen ook in jouw budget (430€/paar). Ik zou ze wel zeker eerst eens gaan beluisteren en indien mogelijk thuis uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Kasper1985 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 17:04:
@The Eagle Dank voor de reactie. Het was zeker geen bewering. Het was meer iets wat ik in de loop der jaren hier en daar (dit forum andere fora) voorbij heb zien komen.

Maar kortom, je zou dus adviseren om andere speakers te proberen?
ik heb de sr1509 en ben er ook van gecharmeerd, maar dat advies klopt. Speakers maken alles uit. Versterkers eigenlijk bijna niets (tenzij het stuk is of een of andere gare China soldeer unit)
En dan klopt, neem ik aan wat een collega me vertelde, dat voor stereo een vloerstaande speaker beter is ivm de klank etc. Vrijstaande boekenplank speakers zijn een slecht idee begreep ik.
Nee dat is onzin. Boekenplank speakers kunnen uitstekend klinken. Alleen is voor diep laag met goede efficiëntie een grote kast, beter. Maar het kan prima dat je een bepaalde set kleine speakers mooier vindt klinken.

Ik vind staande speakers er wel beter uitzien en makkelijker te plaatsen. Maar nodig is het niet.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
@mathias82 dankjewel! Het is dan inderdaad HCS dat was een foutje. Ik zal het aanpassen in de openingspost. Het was inderdaad een standaard setje van de mediamarkt toen ik 10 jaar geleden voor het eerst in aanraking kwam met surround was dat prima. De subwoofer is overleden en heb ik niet vervangen ivm de buren. Fronts die dit gemis zouden kunnen opvangen zouden dus een goed idee zijn. Die subwoofer was echt te krachtig voor de lokatie. Jammer maar dat is helaas een concessie voor het wonen in het mooie Amsterdam :-)

De 4 de speakers staan op een statief van B & W. Die kon ik relatief goedkoop in een sale op de kop tikken bij de lokale hifi dealer.

Als ik verspreid over x tijd langzaam de set vervang en begin met de fronts dan ga ik niet enorm slecht geluid krijgen bij films? Dit omdat je zegt dat ze bedoelt zijn om als set te gebruiken. Een complete set van Monitor Audio is op dit moment niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Kasper1985 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 18:26:
Als ik verspreid over x tijd langzaam de set vervang en begin met de fronts dan ga ik niet enorm slecht geluid krijgen bij films? Dit omdat je zegt dat ze bedoelt zijn om als set te gebruiken. Een complete set van Monitor Audio is op dit moment niet aan de orde.
Het zal in alle geval niet slechter zijn dan nu. Ik denk (maar dit is een aanname, ik ken de speakers die je nu gebruikt niet) dat je momenteel vlak, kil geluid hoort omdat je de sub niet gebruikt en die speakers gemaakt zijn om met een sub te gebruiken. Door de voorste speakers te vervangen door speakers die niet persé een sub nodig hebben ga je al een grote verbetering krijgen. Zeker bij muziek waarbij je de achterste speakers toch niet gebruikt, maar ook bij films. De achterste speakers zullen nog steeds even slecht klinken, maar die worden toch enkel voor effecten gebruikt.
Blijft enkel de vraag wat je met de center doet die je nu hebt. Ik denk dat het resultaat best zal zijn zonder de center, maar dat moet je uitproberen. Vergeet wel niet om de instellingen van je receiver aan te passen elke keer als je iets wijzigt. Ook zeker niet vergeten YPAO terug uit te voeren!

EDIT: Nu ik eraan denk: je hebt je receiver toch terug geconfigureerd nadat de sub "overleden" was?

[ Voor 3% gewijzigd door mathias82 op 01-05-2019 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
@mathias82 Ja ik heb YPAO recent nog uitgevoerd omdat ik m’n woonkamer had omgegooid.

Daarvoor trouwens ook. Deze receiver is niet tegelijk gekocht met de speakers. Hiervoor had ik een andere.

Ik ga in ieder geval morgen avond luisteren naar het verschil tussen boekenplank en zuil. Helaas geen enkele dealer gevonden die die monitor audio’s op voorraad heeft. Alleen eentje met een duurder model. Helaas is luisteren bij een kwaliteitszaak door de opkomst van online en dozen schuivers niet meer zo makkelijk als vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Kasper1985 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 20:10:
@mathias82 Ja ik heb YPAO recent nog uitgevoerd omdat ik m’n woonkamer had omgegooid.

Daarvoor trouwens ook. Deze receiver is niet tegelijk gekocht met de speakers. Hiervoor had ik een andere.

Ik ga in ieder geval morgen avond luisteren naar het verschil tussen boekenplank en zuil. Helaas geen enkele dealer gevonden die die monitor audio’s op voorraad heeft. Alleen eentje met een duurder model. Helaas is luisteren bij een kwaliteitszaak door de opkomst van online en dozen schuivers niet meer zo makkelijk als vroeger.
Het hoeft natuurlijk geen Monitor Audio te zijn. De Bronze reeks van MA is gewoon prijs/kwalitatief erg interessant. De B&W 606 is natuurlijk ook erg goed, maar al ineens een heel stuk duurder. Er zijn nog vele andere kwalitatieve luidsprekermerken (Dali, Focal, Tannoy, Sonus Faber etc etc). Hou er rekening mee dat een speaker bij jou thuis toch anders gaat klinken dan bij de dealer. Als je bij de dealer in een grote ruimte luistert gaat een vloerstaander beter klinken, bij jou thuis kan het zijn dat een bookshelf het beter doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:52

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Een receiver zoek je zo uit:

Zet op een rijtje wat er perse op moet aangesloten kunnen worden en welke functies je nodig hebt. Met die eisen ga je filteren in de Pricewatch: categorie: Versterkers en receivers

Deze stel je als volgt in:
  1. Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
  2. Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
  3. Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden.
  4. Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
  5. Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
  6. Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)

Met jouw budget zijn er een heleboel leuke receivers te vinden; maar receiver + speakers gaat minder goed passen in dit budget. Het is dan dus voor jezelf de keuze maken: wil je nu vast alles aansluiten en je huidige speakers gebruiken; of wil je eerst de geluidskwaliteit ophogen en je speakers vervangen?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkip
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 22:23
In aanvulling: Tweedehands/Marktplaats is ook een goede optie. Als je tweedehands koopt bij hifizaken (google op hifi occasions) heb je ook nog prima zekerheid over de staat van je product en een garantietermijn.
Voorbeeld: Monitor Audio Bronze BR5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
@mathias82 Dank! Wat zijn dingen om op te letten bij kleinere speakers zodat ze toch het gemis van een sub op kunnen vangen? Ik zie zoveel termen die nogal verwarrend zijn.

@Jorgen Dank. Ik was niet ontevreden met deze receiver. En hij kan opzich nog wel wat jaartjes mee denk ik aangezien ik niet perse naar 4K hoef. Een 4k scherm is ook weer behoorlijk wat pecunia.

@mikkip Dank! Ik had gekeken op marktplaats en zag een paar mooie speakers in de buurt van Groningen en diegene wilde niet versturen (misschien ook logisch). Dat gaat hem niet worden dus en in Amsterdam was weinig soeps te vinden vond ik. Genoeg vrienden met een auto van de zaak en tankpas maar een middagje op en neer naar groningen om naar een paar speakers te luisteren is denk ik toch wat veel gevraagd :)

Maar ik ga kijken naar die semi pro's op MP die wel versturen.

Mijn broertje wees me op Teufel. Nadeel; niet te koop bij dealers in NL dus niet zo makkelijk te beluisteren. Dagje op en neer naar Duitsland komt op hetzelfde neer als Groningen.

Maar hij heeft er een paar staan en die klinken subliem.

Teufel speakers - Nog een nadeel is dat ze bij deze speakers een zwaardere versterker aanraden dan ik nu heb.

Keuzes keuzes keuzes. Dank voor alle adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Kasper1985 gaat natuurlijk niet om 4k alleen :) wellicht zijn er meer receivers die aan jouw eisen voldoen. Ik heb ook een Marantz en daar ben ik heel tevreden mee.

Laat je trouwens niet gek maken door wat Teufel zegt over de zwaardere receiver. Dat gaat om laboratoriumwaarden. Het past allemaal prima op elkaar. Niet letten op Watt en Ohm dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Teufel mag je 8 weken thuis proberen. Eigenlijk perfect voor je dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
@JvS Ja dat klinkt inderdaad goed. Ik ga eerst eens mijn broertje overhalen om zijn Teufels een tijdje bij mij neer te zetten.

Wellicht als ik er genoeg bier of goede wijn in giet dat ik hem zover krijg :D

Als het Teufel wordt dan begin ik denk ik toch met hun boekenplank speakertjes en als dat toch te licht voelt ofzo kan ik dus binnen 8 weken upgraden

@Jorgen Zeker. Maar het budget is nu beperkt. Het vakantie geld komt eraan dus dit leek me een mooi moment. Maar van dat vakantie geld moet ik ook nog... op vakantie :D

Speakers van 500 euro en een Marantz van 449 zit er gewoon niet in. Misschien dat ik, net als m'n vader, over 30 jaar zo gek ben dat ik een installatie heb staan van tien duizenden euro incl stroom filters en een aparte elektra groep vanuit de meterkast puur voor hifi. Maar zover zijn we nog niet!

Al blijf ik geinspireerd door de Marantz en staat er wel degelijk een price alert op in de pricewatch >:)

[ Voor 44% gewijzigd door Kasper1985 op 02-05-2019 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Kasper1985 ik hoop dat je niet in die audiofiele fabeltjes trapt net als je vader reeds gedaan heeft :+ Mijn set heeft ook een boel gekost, maar ik maak gewoon gebruik van normale kabels, standaard stroom en apparaten die puur op de functies zijn uitgekozen. Geen magische filters en zilveren knopjes. Wel speakers die helemaal naar mijn smaak zijn. Daar is de winst te behalen namelijk. Koop dus alsjeblieft vooral de speakers die jij het mooiste vindt klinken in combinatie met de receiver die kan wat je nodig hebt. Meer is niet nodig. (y) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
Dit gaat een beetje off topic maar volgens mij geeft m'n vader meer aan interlinks uit dan ik ooit aan m'n hele set ga uitgeven. (Daarom vraag ik hem ook expliciet NIET om advies in dit soort zaken)

En het mooie is hij is nooit tevreden en blijft altijd maar klagen dat er "iets" mist. Dus daar heb ik wel van geleerd :)

Edit: Ruim 3 uur geluisterd.
-Kef Q350’s
B&W 607
Q acoustics 3010 en een paar vloer staanders maar die bleken 300 boven budget te zitten. Vallen dus af.

Helaas waren de bronze van monitor audio niet op voorraad. Wel de gold dus die komen denk ik in een volgende sessie.

Ik neig nu naar de Kef Q’s. Iets boven budget maar ze klonken enorm mooi vol bij de meeste nummers. Wat oneffenheden maargoed dat zal iedere speaker hebben.
De B&W’s klonken sporadisch mooi maar bij klassiek toch echt te schel.
De kleine Q acoustics was ik simpelweg niet van onder de indruk. 200 euro onder budget. Maar klonken simpelweg als een miskoop.
Ik ga zaterdag terug want een dergelijk bedrag wilde ik niet na 1 keer luisteren uitgeven.

Dank voor alle tips!

[ Voor 68% gewijzigd door Kasper1985 op 02-05-2019 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Graag gedaan.

Kijk of je ook speakers uit een ander land kunt horen. Ik vind Franse speakers warmer dan Britse bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Dit was wel zo’n beetje alles wat ze voor mijn budget aan boekenplank hadden staan.

Eventueel kunnen de bronze 2 speakers vanuit een andere vestiging komen. Die zou ik dan eind volgende week kunnen beluisteren.

Wat zijn kwalitatieve franse speaker merken? Ik ben hoofdzakelijk brits tegen gekomen op de zoektocht.

Edit: Nu vraag ik me af in hoeverre de center ook van de Q series van Kef moet zijn mocht ik hiertoe besluiten. Ik zie nu dat die bijna net zoveel kost als deze Q350’s. Eventuele Q150’s als surround zijn 450 euro ongeveer.
@mathias82 jij zei dat het het proberen waard is zonder center. Gaat dit niet enorm merkbaar zijn bij dialoog in films?

[ Voor 35% gewijzigd door Kasper1985 op 03-05-2019 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Kasper1985 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 22:41:
@mathias82 jij zei dat het het proberen waard is zonder center. Gaat dit niet enorm merkbaar zijn bij dialoog in films?
Ja en nee. In geluidskwaliteit gaat dit niet veel verschil maken. Het gaat vooral verschil maken in de plaatsing van de stemmen. Met een center krijg je echt het gevoel dat de stemmen uit het scherm komen. Zonder center kan dit ook, maar dan moet je wel een goed stereo-beeld hebben, iets dat in een gemiddelde woonkamer heel moeilijk te realiseren is. Ik draai zelf zonder center en ik mis het niet. Een center kan je uiteraard later altijd nog toevoegen, als er terug budget is.

Wat je luister-ervaring betreft: KEF is ook een heel goed merk. Bij B&W had je de 606 moeten beluisteren, de 607 zijn te klein om als main speakers te gebruiken, da's ook de reden dat je ze soms te schel vond. De 606 zit wel iets boven je budget.
En wat heel de discussie warm/schel betreft: je kan niet zomaar stellen dat een merk / land / type schel of warm klinkt. Ik hou zelf ook meer van een warme klank (zonder teveel detail te verliezen) en heb daarom de B&W CM10 staan. Maar ook deze speaker wordt door sommigen als "schel" omschreven. Veel hangt ook van de akoestiek af: als je eender welke speaker in een kaal, modern interieur zet dan gaat deze schel klinken. Binnen hetzelfde merk kan ook veel verschil zitten. Bij MA bijvoorbeeld klinken de silver en gold reeksen "scheller" dan de bronze reeks. Sommige mensen hebben dat liever, omdat "scheller" ook kan omschreven worden als "open" en "gedetailleerd".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Kasper1985 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 22:41:

Het verschil met en zonder center is bij films enorm. Ook bij perfecte luidsprekers krijg je niet het mooie perfect verstaanbare stemgeluid dat een centerspeaker kan geven.
In het midden van twee speakers die perfect symmetrisch geplaatst zijn is dat in theorie wel zo. Maar omdat je twee oren hebt die een cm of 20 van elkaar af staan met een hoofd ertussen, klinken de links en rechts speaker niet hetzelfde voor elk oor. Zonder centerspeaker is filmdialog daarom niet zo goed verstaanbaar als met een goede centerspeaker.

Je zou een eenvoudige kef center 2ehands kunnen overwegen. Centers en fronts hoeven niet zo extreem hetzelfde model / type te zijn als hifi puristen beweren. Meestal verschillen center speakers enorm van de klank met de normale speakers, omdat ze significant andere speaker units hebben, een andere wisselfrequentie en omdat de speakers horizontaal geplaatst zijn. Dat laatste maakt een speaker eigenlijk matig, maar is wel nodig omdat niemand een hoge center wil neerleggen.

Het mooie van de kefs die je hebt uitgezocht is trouwens dat je daar wel een vrijwel identieke speaker bij kunt kopen, omdat de tweeter in de conus van de woofer zit.

[ Voor 14% gewijzigd door JvS op 03-05-2019 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
@JvS dankjewel voor de uitgebreide uitleg. Is er een bezwaar tegen om mijn huidige center aangesloten te laten dan?

Een kef center zal op den duur wellicht wel komen. Maar voorlopig zou ik best tevreden zijn met de Infinity center.

Ik twijfel nog enorm over de kefs moet ik zeggen. 580 euro is een hoop geld voor 2 speakers voor m’n gevoel.

Op marktplaats staan best veel B&W maar wel allemaal ouder. Ook wel andere boekenplank speakers. Probleem blijft afstand en vervoer. Heen met OV kan nog wel maar hoe dan terug?
Gisteravond en vanochtend luisterde ik weer naar de huidige fronts en met enhancers van de receiver aan klinkt het best aardig (is misschien ook gewenning) maar in direct is het matig. Al moet ik zeggen dat ik een nummer wat ik heel veel luister eindelijk in master op tidal heb gevonden en dat maakt echt zo’n enorm verschil! Ook al bij deze speakertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Kasper1985 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 17:48:
@JvS dankjewel voor de uitgebreide uitleg. Is er een bezwaar tegen om mijn huidige center aangesloten te laten dan?
technisch sowieso niet. Maar als het echt een gaar ding is, zou het slechter kunnen klinken mét dan zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Dit is een (korte) review van de huidige set:

https://www.hifi.nl/nieuw...ter-systeem-Infinity.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Kasper1985 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 17:48:
@JvS
Op marktplaats staan best veel B&W maar wel allemaal ouder.
Er staan veel B&W 685 op markplaats, ook de S2. De 685 S2 is helemaal niet zo oud, is maar een 6-tal maanden geleden vervangen door de 606.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Ik doelde op bijvoorbeeld de DM4. Niet gegoogled maar die zien er best oud uit :-)

Ik ga idd tweedehands nog even verder speuren!

Edit/Update: zaak gevonden die bereidt is de Monitor audio Bronze 2 op te sturen om uit te proberen. Kijk dat is nog eens top!

@mathias82 Ik heb nu een aanbod voor Dali suite 1.7. Zien eruit als degelijke speakers en verkoper is bereid om ze langs te brengen om uit te proberen. Alleen ze zijn 4 ohm. Enig idee of dit een probleem is? Ik lees er veel ingewikkelde en verwarrende berichten over hier en daar. Heb oa dit FAQ Audio doorgelezen maar het is nogal ingewikkelde materie :(

[ Voor 77% gewijzigd door Kasper1985 op 04-05-2019 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
@Kasper1985 Ik ken Dali niet (wel van naam uiteraard, het is een merk waar je veel goeds over leest), maar het is wel een model dat van 2002 - 2006 heeft gelopen. De speakers zijn dus 13 à 17 jaar oud. Voor sommige speakers is dit totaal geen probleem, bij anderen beginnen de ringen rond de woofers soms te verduren na een 20-tal jaar. Toch iets om rekening mee te houden denk ik.
Die 4Ohm hoeft geen probleem te zijn. Bij Yamaha kan je de impedantie instellen, maar in de handleiding van jouw model staat dat dit enkel kan bij het model voor de V.S. Ik vind dit vreemd, bij andere Yamaha modellen gaat het ook met het EU model. In de handleiding van jouw receiver staat van speakers van minimaal 6Ohm te gebruiken. Zo lang je niet héél luid gaat spelen gaan speakers van 4Ohm geen probleem vormen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

En heel luid is dan echt heel heel luid. Burenruzie, feestje met 30 man, het kraakt, zo luid.

Hier hoef je je geen zorgen om te maken

[ Voor 18% gewijzigd door JvS op 04-05-2019 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
De koop van de Dali’s ging helaas niet door.

Máár ik kwam wel een paar Monitor Audio Bronze 5 tegen (vloerstaanders). De verkoper is vandaag langs geweest. Dit had ik gevraagd omdat ze volgens reviews lastig te matchen zijn.

Hier naar wat nummers geluisterd en een klein stukje film. En het klonk geweldig goed moet ik zeggen.

Dus ik heb ze gekocht. Ruim onder budget en een flinke upgrade. Bedankt voor alle reacties, adviezen en tips!
Pagina: 1