Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeyBakkertje
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23-05 18:15
Waarschijnlijk zijn er al 1000 van zulke vragen geweest maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik wil een 75 inch tv gaan kopen met een budget van +-3000 euro maar mag bij een echte verbetering ook wel 100 meer zijn. Minder mag natuurlijk altijd haha.

Ik ben groot Samsung fan en vind van de QLED de one connect box een mooie toevoeging. Echter weet ik er verder weinig van. Ik zie bij de 1e betere specs als bij de ander maar of ik dat verschil ook duidelijk ga zien vraag ik me af. Laat staan dat het 1000 euro waard is. Sommige goed oude modellen zijn net zo duur als (waarschijnlijk) minder goede nieuwe modellen.

In hoeverre is FALD een echte toevoeging? De QE75Q9F 2018 heeft dit en de QE75Q8F 2018 niet. Is FALD de prijs echt waard?

Welke tv raden jullie mij aan voor dit geld en waarom? Ik stel het zeer op prijs, want jullie helpen mij een beslissing te maken. THNX alvast!

[ Voor 7% gewijzigd door JoeyBakkertje op 30-04-2019 19:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Afmeting maakt het niet meteen beter.

Derde topic in Televisies & Beamers even aandachtig doorlezen Hoe groter, hoe beter? 65" vs 75" and beyond. en daarna misschien je topicstart even bijwerken volgens de templates? Want op elke TV kan je vast wel je klassieke Xbox 360 aansluiten maar maar weinig TV's hebben HDMI2.1 voor VFR / Freesync en zijn voorbereid op de PS5 en Anaconda, bijvoorbeeld.

Lees anders ook eens wat aritkelen / reviews van @Sim via gallery: Sim want dat is toch wel "de redacteur" die alles over / van TV's weet. En elke review geeft vaak ook een kijkje waarom iets beter / slechter is dan de concurrent of voorganger.

[ Voor 28% gewijzigd door MAX3400 op 30-04-2019 19:59 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeyBakkertje
Doe ik, thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@JoeyBakkertje Aankoopadviezen doen we in CEA dus het topic is die kant op gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeyBakkertje
Excuus D vd V. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:52

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Vergeet ook OLED niet in je overwegingen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:44

Jorissie87

No diggity

Hoever zit je van je TV af? Als dit 5+ meter is snap ik de keuze voor 75". Zit je er echter dichterbij zou ik je eerder een 55/65 inch OLED (dus geen QLED) willen aanbevelen. Je komt dan echter wel op merken buiten Samsung uit aangezien zij geen OLED maken.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:19
Jorgen schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:22:
Vergeet ook OLED niet in je overwegingen.
In de zin van heel snel vergeten bedoel je? ;)
OLED 75 inch is onbetaalbaar, komt niet eens in de buurt van het budget van EUR 3.000.

Verschil tussen een FALD TV en een edge lit is wel groot, zeker als je een goede neemt.
Dus dan kijk je naar Samsung Q9F of een Sony XF9005. Neem geen Samsung Q70R ofzo, want die heeft maar weinig FALD zones.

[ Voor 27% gewijzigd door Arjant2 op 06-05-2019 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Jorissie87 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 11:45:
Hoever zit je van je TV af? Als dit 5+ meter is snap ik de keuze voor 75".
De enige logische keuze is dat 77" en groter snel duurder wordt.

Voor beeld"kwaliteit" is 77" zelfs te klein op 5 meter: https://www.rtings.com/tv...-to-distance-relationship

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorissie87

Jorissie87

No diggity

MAX3400 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:04:
[...]

De enige logische keuze is dat 77" en groter snel duurder wordt.

Voor beeld"kwaliteit" is 77" zelfs te klein op 5 meter: https://www.rtings.com/tv...-to-distance-relationship
Dat hangt er helemaal vanaf wat je zelf prettig vind. Volgens jouw link moet ik op ongeveer 2 meter voor mijn 47" tv gaan zitten, dat is echt te dichtbij. Ik zit er 4 meter vanaf en vind dat prima!

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Arjant2 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:02:
[...]

In de zin van heel snel vergeten bedoel je? ;)
OLED 75 inch is onbetaalbaar, komt niet eens in de buurt van het budget van EUR 3.000.

Verschil tussen een FALD TV en een edge lit is wel groot, zeker als je een goede neemt.
Dus dan kijk je naar Samsung Q9F of een Sony XF9005. Neem geen Samsung Q70R ofzo, want die heeft maar weinig FALD zones.
Nee hoor. De 77" gaat voor rond de € 4000 momenteel. Dat is een veel te hoog bedrag natuurlijk, maar met nog een paar maanden geduld benaderen ook die de € 3000. [Zero Tolerance][Prijs-discussie] OLED Televisies - deel 2

De 65" televisies gaan al tijden onder de € 2000 de deur uit. Zo rond de € 1700 heb je een 65C8 en voor rond de € € 2450 een 65C9 (als je de € 300 cashback meerekent). [Zero Tolerance][Prijs-discussie] OLED Televisies - deel 2

Als @JoeyBakkertje ook met een 65" tevreden zou kunnen zijn, dan kan hij ruim binnen het budget van € 3000 een betere tv halen dan wat er nu qua LED / QLED beschikbaar is.

[ Voor 5% gewijzigd door Jorgen op 06-05-2019 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
@Jorgen Ja maar als eis is 75 inch met budget van 3k dan kom je met OLED niet in de buurt.
Dan kan je zeggen ja neem een 65 inch dan red je het wel, of doe er 1000 euro bij dan kan je OLED kopen maar dat zijn nogal grote afwijkingen van waar TS naar vraagt. En aangezien je niet naar doel vraagt van TS hoeft OLED ook nog eens niet perse beter te zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Arjant2 op 06-05-2019 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Jorissie87 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:19:
[...]

Dat hangt er helemaal vanaf wat je zelf prettig vind. Volgens jouw link moet ik op minder dan 2 meter voor mijn 47" tv gaan zitten, dat is echt te dichtbij. Ik zit er 4 meter vanaf en vind dat prima!
Ja en met die instelling stelt men dus "wat vind ik prettig" tegenover "wat kan ik zien aan detail". Oftewel, jij zit zover van je TV dat je, grof gerekend, 40% van de weergegeven pixels niet kan onderscheiden.

Ik zeg niet dat het fout is maar dan heb jij (in dit geval) net zo goed een FullHD kunnen kopen ipv een 4K TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Arjant2 Klopt helemaal, maar als je dat budget hebt wil je denk ik ook dat je geld besteed is aan de betere tv en niet een grotere-maar-mindere. Tenminste, zo bekijk ik het. Enfin, het zijn enkel overwegingen die ik de TS wil meegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
@Jorgen Snap dat je opties wilt geven, maar het maar ongefundeerd overal neerplempen van "ja maar OLED is veel beter/heilig" daar is TS ook niet bij gebaat. En dat gebeurd helaas op dit forum veel te veel.

TS wil graag een 75 inch scherm voor 3k. Ik geef toch ook geen advies van "bespaar je 3k en ga elke week naar de bioscoop, heb je nog veel groter beeld en betere ervaring".

Een 75 inch TV is echt nog wel heel wat anders dan 65 inch. Maar die discussie is al vaker gevoerd:
Hoe groter, hoe beter? 65" vs 75" and beyond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorissie87

Jorissie87

No diggity

MAX3400 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:21:
[...]

Ja en met die instelling stelt men dus "wat vind ik prettig" tegenover "wat kan ik zien aan detail". Oftewel, jij zit zover van je TV dat je, grof gerekend, 40% van de weergegeven pixels niet kan onderscheiden.

Ik zeg niet dat het fout is maar dan heb jij (in dit geval) net zo goed een FullHD kunnen kopen ipv een 4K TV.
Daarom heb ik ook (nog) een 1080P TV (kijk misschien 1 uur max per week TV)

Wat ik bedoelde te zeggen is dat als je TV 77 inch is en je er op <5 meter vanaf zit je juist de pixels kan tellen. Zeker als je een groter scherm neemt worden de pixels dus ook groter. OP moet natuurlijk zelf weten wat hij koopt maar resolutie en schermgrootte zegt absoluut niet alles.

(nogmaals persoonlijk) ik koop liever een 55" tv voor een kijkafstand van 3 tot 4 meter en dat die TV dan gewoon goed is (HDR, 120+hz, OLED, etc.) dan dat ik de grootst mogelijke 4K tv ga neerzetten voor de E-peen. Een maat waarmee je TV ook nog eens HET aandachtspunt van je hele woonkamer wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
Jorissie87 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:27:
[...]

Daarom heb ik ook (nog) een 1080P TV (kijk misschien 1 uur max per week TV)

Wat ik bedoelde te zeggen is dat als je TV 77 inch is en je er op <5 meter vanaf zit je juist de pixels kan tellen. Zeker als je een groter scherm neemt worden de pixels dus ook groter. OP moet natuurlijk zelf weten wat hij koopt maar resolutie en schermgrootte zegt absoluut niet alles.

(nogmaals persoonlijk) ik koop liever een 55" tv voor een kijkafstand van 3 tot 4 meter en dat die TV dan gewoon goed is (HDR, 120+hz, OLED, etc.) dan dat ik de grootst mogelijke 4K tv ga neerzetten voor de E-peen. Een maat waarmee je TV ook nog eens HET aandachtspunt van je hele woonkamer wordt.
Dat is dan een zeer persoonlijke voorkeur, want op 3 a 4 meter met 55 inch kan je beter full hd kopen.
Jouw voorkeur is hier de afwijkende, en niet bepaald de norm. En wat jij liever koopt gaat het hier toch niet om? Het gaat er om wat de TS wil, niet wat jij graag zou willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Arjant2 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:27:
@Jorgen Snap dat je opties wilt geven, maar het maar ongefundeerd overal neerplempen van "ja maar OLED is veel beter/heilig" daar is TS ook niet bij gebaat. En dat gebeurd helaas op dit forum veel te veel.

TS wil graag een 75 inch scherm voor 3k. Ik geef toch ook geen advies van "bespaar je 3k en ga elke week naar de bioscoop, heb je nog veel groter beeld en betere ervaring".

Een 75 inch TV is echt nog wel heel wat anders dan 65 inch. Maar die discussie is al vaker gevoerd:
Hoe groter, hoe beter? 65" vs 75" and beyond.
Daar is alleen niets ongefundeerds aan. OLED is de bewezen betere techniek. Enige waar QLED nog beter in is, is de weergave/zichtbaarheid in helverlichte ruimtes. En, wat ik al aangeef, met de huidige prijsdalingen komt OLED binnen een paar maanden wel rond de € 3000 voor een 77". Denk dat we inmiddels allebei ons punt wel gemaakt hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoeyBakkertje
Het verschil tussen 65 en 75 inch vind ik toch te groot. Het is bijna een keer zo duur en heb voor mezelf besloten dat dit een beetje overdreven is.

Ik ben voor de Samsung QE65Q9FN 2018 gegaan en heb tot nu toe absoluut geen spijt. Wat een prachtig beeld.

Bedankt voor al jullie reacties.
Gr.
Pagina: 1