ThomasG schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:05:
Wat ik zelf vaak merk als programmeurs niet weten waar ze moeten beginnen, is dat ze het probleem wat ze moeten gaan oplossen niet begrijpen, of in ieder geval niet goed genoeg begrijpen. Programmeren is in feiten niets anders dan het probleem opdelen in kleine stukken, en deze stap voor stap op te lossen; en daarmee het grote probleem te op lossen.
De eerste stap is dus het analyzeren van het probleem, en het vervolgens opdelen in kleinere problemen; en die zijn vaak ook weer op te delen in kleinere problemen. Bij het geheel weet je niet waar je moet beginnen, bij de kleinere problemen is het veel duidelijker hoe en wat. In het begin kan dat vrij lastig zijn, maar naarmate je ervaring krijgt wordt het steeds gemakkelijker.
Dit is helemaal waar, en raakt naar mijn mening de essentie. Wel wil ik hier nog iets aan toevoegen: om bovenstaande goed te kunnen moet je (net als met alles) heel veel oefenen. Eindeloos blijven oefenen, eindeloos je code blijven proberen uit te voeren en te debuggen als het niet werkt zoals het hoort te werken. Uiteraard moet je er een bepaald gevoel voor hebben, maar als ik eerlijk ben is de bottleneck 9 van de 10 keer dat mensen er niet genoeg in stoppen en daarom (wellicht ten onrechte) concluderen dat ze er geen gevoel voor hebben.