Matis schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 06:22:
Zoals al eerder genoemd, deel het vraagstuk op in losse deel-opdrachten.
Dat werkt overigens wel een stuk eenvoudiger als je weet welke functies een programmeertaal of framework biedt.
Je hoeft (bijna nooit) het wiel opnieuw uit te vinden, omdat heel veel oplossing van de deel-opdrachten al standaard in de programmeertaal of framework zitten.
Het "enige" dat een softwareontwikkelaar hoeft te doen is het aan elkaar knopen van die reeds bestaande stukken functionaliteit.
Ik ga nu wel heel kort door de bocht, maar ik zie softwareontwikkeling als een denksport die tot op zekere hoogte aan te leren valt.
Om je op weg te helpen: probeer ons eens uit te leggen (zonder code) wat de opdracht inhoudt en hoe jij deze denkt op te splitsen in deel-opdrachten.
90% van het werk van een softwareontwikkelaar is abstract denken in losse stukken functionaliteit. De overige 10% is het daadwerkelijk tikken van de regels code in de programmeertaal (naar keuze).
Wat je misschien zou helpen is het schrijven van (versimpelde) user stories/features in een pseudo (programmeer)taal zoals Gherkin.
Als voorbeeld ben ik nu aan de volgende opdracht bezig, gisteren kon ik hem wel uitwerken met hulp maar dat ben ik vandaag weer kwijt.
De opdracht luidt alsvolgt:
Scenario
The continue statement is used to skip the current block and move ahead to the next iteration, without executing the statements inside the loop. The two statements can be used with both the while and for loops.
Your task is to design a vowel eater! Write a program with a for loop that utilizes the concept of conditional execution (if-elif-else), and makes use of the continue statement. Your program must:
ask the user to enter a word in lower-case letters;
use conditional execution and the continue statement to "eat" the vowels a, e, i, o, u from the inputted word;
print each letter to the screen (all consonants and the letter y) on a separate line.
Test your program with the data we've provided for you. Don't change the code in the editor.
Test data
Example input
python
Example output
p y t h n
Example input
snake
Example output
s n k
Example input
rhythm
Example output
r h y t h m
Het volgende heb ik voor mezelf op papier geschreven ( echt papier

)
Programma schrijven met een
for loop:
gebruik:
if
elif
else
continue
Filter de letters a,e,i,o,u eruit van het input woord, wat ik in dit geval "word" noem.
Print de woorden zonder de letters die hiervoor zijn genoemd.
Continue met een pijl naar a,e,i,o,u ( visueel )
Wat staat er als start gegeven in het scherm?
# prompt the user to enter a word:
# complete the for loop:
for letter in word:
Nu moet ik zelf weten wat ik precies moet invullen waardoor het programma geschreven wordt. Momenteel
sta zit ik als een schaap naar het scherm te staren.
Ik wil het graag uitvinden zonder hints, maar ik probeer inzicht te krijgen in het feit waarom dat kwartje nog niet valt bij me.
Ook zou ik graag wat meer inzicht willen hoe ik er wel achter kan komen wat ik zou moeten invoeren.