Stadsverwarming en leidingen altijd warm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1138361

Topicstarter
Hallo tweakers :)

Ik ben inmiddels een paar weken ingetrokken in mijn nieuwe woning (nieuwbouw).
Woning is voorzien van stadsverwarming en vloerverwarming op de begane grond.
1e verdieping heeft radiatoren, die elk afzonderlijk van elkaar aangestuurd kunnen worden.

Het valt mij dat de aanvoerleidingen naar de radiatoren altijd warm zijn, dit is ook bij de meterkast en de bergingsruimte, waar de vloerverwarmingsunit zit. Hierdoor wordt het ontzettend warm in de bergingsruimte en hal.

Dit leek mij niet in orde en heb contact opgenomen met de aannemer, die geeft aan het volstrekt normaal is dat de leidingen warm zijn en dat dit hoort bij een stadsverwarming installatie. De leidingen staan altijd op 70 graden om op elk moment de gevraagde temperatuur te kunnen leveren.

Ergens lijkt mij dit niet normaal, gezien de ruimtes zo ontzettend warm worden, vooral de hal waar de meterkast zit en de bergingsruimte.

Weten jullie of dit inderdaad normaal is? of heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast dank voor het meedenken. ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-07 21:50
Als je geen warmte afneemt dan zou er geen circulatie zijn en koelt de leiding na de meter wel snel af. Zie je warmte afname op de meter? Bij een radiator die al een poos dicht is zou de leiding koud moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:59
Je warmtewisselaar wordt inderdaad gevoed met warm water uit een aanvoer die altijd op temperatuur is. Hier achter begint je eigen systeem en dat moet gewoon regelbaar zijn. In mijn geval is dat een klep geregeld door een kamerthermostaat. Dat alle leidingen in huis warm zijn lijkt me niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:24
In mijn eigen appartement zijn de buizen zelf ook vaak warm, maar de radiatoren niet, aangezien die dicht staan.
De aanvoerbuizen moeten ook warm blijven lijkt mij, anders zou je überhaupt geen warm water meer krijgen lijkt mij.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Als eerste gecondoleerd met een huis met stadsverarming. Ik zou zeggen; zet er een warmtepomp in en zeg de maffia van de stadsverwarming op, of heb je zo'n wurgcontract getekend?

Normaliter is er een centrale klep die de toevoer afknijpt als de centrale thermostaat doorgeeft dat alles op temperatuur is. Dat is ofwel een simpel magneetventiel of zit in de afleverset ingebouwd als je warm tapwater ook van de stadsverarming krijgt.

Als je ook SWW afneemt dan is er een comfortstand die je naar keuze aan of uit kunt zetten, vaak via een knopje op de thermostaat. Comfortstand aan zorgt er voor dat de primaire kant van de warmtewisselaar warm blijft zodat je sneller warm water hebt. En daar betaal je dan ook (fors) voor.

Linksom of rechts is stadsverwarming totaal van de zotte in Nederland.

Nieuwe huizen hebben een warmtevraag van NIHIL dus kunnen prima af met een airco die op verwarmen staat. Dat is handig, want dan heb je die airco vast voor in de zomer, want in de meeste nieuwe huizen is het niet te harden in de zomer. Warm tapwater is ofwel veel en je moet een warmtepompboiler kopen + douche WTW ofwel weinig, en dan is het goedkoper de stadsverwarming er uit te knikkeren en een elektrische boiler te huren..

[ Voor 50% gewijzigd door kabeltjekabel op 29-04-2019 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@gastje01
Ik weet niet zo goed hoe ik mijn verbruik kan meten, maar sinds de oplevering zie ik dat er ongeveer 5 GJ is verbruikt op de stadsverwarming unit. We zijn ongeveer 3 weken ingetrokken, maar hebben zowel de vloerverwarming als de radiatoren boven nooit aangezet. Neemt het verbruik ook toe door warm water te gebruiken?

Ter verduidelijking...de radiatoren worden niet warm, deze blijven koud. Alleen de aanvoerleidingen worden warm, dusdanig warm dat het naar mijn idee de ruimte deels verwarmt. In een kleine ruimte zoals een hal en bergingsruimte wordt het daardoor behoorlijk warm.

@kabeltjekabel helaas heb al een contract afgesloten. Hmm geen idee of we SWW hebben, dat zou ik moeten navragen bij de aannemer.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1138361 op 29-04-2019 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1002969

--

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 1002969 op 28-07-2019 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 1002969 schreef op maandag 29 april 2019 @ 23:12:
pfff.. dat is dus al 150 euro in 3 weken aan verbruik. Als je in april al 5 GJ verbruikt dan is er echt iets mis. Dat gaat nog een dure winter worden.
Wow, ik ga morgen direct contact opnemen met de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Anoniem: 1138361 schreef op maandag 29 april 2019 @ 23:02:
@gastje01
Ik weet niet zo goed hoe ik mijn verbruik kan meten, maar sinds de oplevering zie ik dat er ongeveer 5 GJ is verbruikt op de stadsverwarming unit. We zijn ongeveer 3 weken ingetrokken, maar hebben zowel de vloerverwarming als de radiatoren boven nooit aangezet. Neemt het verbruik ook toe door warm water te gebruiken?

Ter verduidelijking...de radiatoren worden niet warm, deze blijven koud. Alleen de aanvoerleidingen worden warm, dusdanig warm dat het naar mijn idee de ruimte deels verwarmt. In een kleine ruimte zoals een hal en bergingsruimte wordt het daardoor behoorlijk warm.

@kabeltjekabel helaas heb al een contract afgesloten. Hmm geen idee of we SWW hebben, dat zou ik moeten navragen bij de aannemer.
Of tapwater er ook van gaat hangt af van je installatie.

1 GJ mag maximaal €28,47 dit jaar;
https://www.acm.nl/nl/warmtetarieven

5 GJ in drie weken? Dat is wel erg veel. Misschien is je woning er droog mee gestookt toen de ramen er nog niet in zaten?

[ Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 29-04-2019 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op maandag 29 april 2019 @ 23:29:
[...]

Of tapwater er ook van gaat hangt af van je installatie.

1 GJ mag maximaal €28,47 dit jaar;
https://www.acm.nl/nl/warmtetarieven

5 GJ in drie weken? Dat is wel erg veel. Misschien is je woning er droog mee gestookt toen de ramen er nog niet in zaten?
Hmm nee, ik heb die 5 GJ berekend vanaf het moment dat wij zijn ingetrokken, dus echt die 3 weken.
Ik had de meterstanden toen nogmaals genoteerd.

Geschat verbruik volgens Nuon op basis van onze woonsituatie (2personen - tussenwoning 140m2) kwam uit op 29 GJ per jaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 1138361 op 29-04-2019 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:58
gastje01 schreef op maandag 29 april 2019 @ 22:39:
Je warmtewisselaar wordt inderdaad gevoed met warm water uit een aanvoer die altijd op temperatuur is. Hier achter begint je eigen systeem en dat moet gewoon regelbaar zijn. In mijn geval is dat een klep geregeld door een kamerthermostaat. Dat alle leidingen in huis warm zijn lijkt me niet de bedoeling.
Hmm, ik ben niet helemaal thuis in hoe stadsverwarmingssystemen werken, maar bij mijn weten:
- warmtewisselaar wordt gebruikt om schoon drinkwater te verwarmen t.b.v. douche & warm tapwater
- radiatoren worden volgens mij(!) direct met stadsverwarmingswater verwarmt.

En dan kan je, bijvoorbeeld in de meterkast, een klep in de centrale aanvoer zetten en die door een kamerthermostaat laten schakelen, maar dat hoeft helemaal niet: bij mijn huis zat dat er ook niet standaard in en heb ik zelf achteraf er in laten plaatsen. Gebruikelijk werden de radiatoren handmatig opengezet (of met een thermostaatknop op de radiator geregeld).

Ook bij mij zijn aanvoerleidingen dus goed warm en wordt met name de meter- en trapkast goed verwarmd. Wat op zich geen probleem hoeft te zijn: de meting die relevant is voor de betaling is de hoeveelheid geleverde warm water gecombineerd met de temperatuur van het retourwater. Als je een miljoen miljard liter laat stromen maar het retourwater is net zo warm als het binnenkomende water, dan kost het je niets. Of, zoals bij de TS, als je geen water laat stromen maar de retourleiding is ijskoud, dan kost het ook niets.

Bovenstaande met een vette disclaimer van iemand die er ook weer niet zo heel veel verstand van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-07 11:46
Welk merk warmte set heb je? Kan je misschien een foto maken en hier plaatsen van de set en de aansluitingen er onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:23
Wanneer er warm water door de leidingen stroomt en deze geven die warmte af, dan wordt er dus warmte verbruikt, ook al blijven de radiatoren en vloerverwarming zelf koud. Het klinkt in mijn oren alsof er een bypass zit op je radiatoren en vv-verdeler. Kan het zijn dat er van die 2-pijp svoetventielen/onderblokken zijn toegepast op de radiatoren? Die kunnen altijd doorstroming hebben, ook wanneer de radiatorkraan zelf dichtstaat.

Zonder zelf verder veel kaas gegeten te hebben van collectieve warmtesystemen, zo mag het natuurlijk nooit werken. Ofwel je hebt ergens een klep die aangestuurd wordt door een thermostaat die de hele boel dichtzet wanneer er geen warmtevraag is. Of de ventielen op de radiatoren en verdelers moeten de boel helemaal dichtzetten. Circulatie door de leidingen in je woning wanneer er geen warmtevraag is zou m.i. nooit mogen, dan is het gewoon verkeerd ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroMinded
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Hoi, ik heb ongeveer hetzelfde probleem ervaren. Het bleek bij mij een badkamer radiator te zijn die “doorlusbaar” zou zijn.

Dus de warmte aanvoer ging ook bij uit-stand direct terug de afvoer in. Dit was met een imbus sleutel aan de zijkant vd radiator zo opgelost. Maar heeft ons veel geld gekost.

Ik merkte ook dat radiators nabij licht verwarmde (aanvoerbuis) waarschijnlijk omdat ik per verdieping een verdeelpunt heb.

Ik hoop dat dit bericht je kan helpen je probleem te tackelen.

Ik heb nu geen warme buizen meer en de stadsverwarming meter loopt niet meer op.

Ik heb trouwens voor tapwater een aparte meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:56

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ZeroMinded schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 08:46:
Hoi, ik heb ongeveer hetzelfde probleem ervaren. Het bleek bij mij een badkamer radiator te zijn die “doorlusbaar” zou zijn.

Dus de warmte aanvoer ging ook bij uit-stand direct terug de afvoer in. Dit was met een imbus sleutel aan de zijkant vd radiator zo opgelost. Maar heeft ons veel geld gekost.

Ik merkte ook dat radiators nabij licht verwarmde (aanvoerbuis) waarschijnlijk omdat ik per verdieping een verdeelpunt heb.

Ik heb nu geen warme buizen meer en de stadsverwarming meter loopt niet meer op.

Das nog wel een goede om te controleren, als het circuit het toestaat, kunnen de voetventielen van de radiatoren ervoor zorgen dat er constante doorstoming. Met standsverwarming, waar de aanvoer constant is, is dit niet wenselijk en moet de doorstroom m.i. beperkt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:23
Maak eens een foto van een onderblok/verdelervan je radiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:57
Je verbruik is inderdaad zeer hoog. Ik heb zelf ook stadsverwaming en heb even mijn eind standen bekeken.
2018: 000033,040
2019: 000036,810

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-07 22:43

DonJunior

NO Moderator

Heb zelf ook stadsverwarming maar mijn leidingen zijn niet warm als mijn pomp niet draait.
In principe zou er geen warme leiding te vinden moeten zijn door het huis als de thermostaat uit staat.
Alleen in de meterkast (in mijn geval) waar de stadsverwarming binnen komt en de warmtewisselaar (voor het drinkwater) verwarmt. Het stopt bij mij bij de thermostaat van de centrale verwarmingspomp.

HIer ook losse radiatoren op de verdiepingen en vloerverwarming op de begane grond.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hmm. Ik ga eens mijn leidingen controleren thuis :/

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-07 17:41
Het is redelijk simpel om te kijken of er "vreemde" dingen in je installatie zitten.

Alle radiatoren dicht
Thermostaat naar 10 graden
Geen warm water gebruiken.

Je hebt dan geen warmtevraag vanuit je huis meer.

Dan op je warmtemeter, kijken of je verbruik hebt (doorstroming). Als je een kampstrup meter hebt meerdere keren op het ">" knopje drukken. Dan zie je xxx l/h (liter per uur). Dat zou op 0 moeten staan.

Warmte wordt nl. berekend op basis van verschil in aanvoer/.retour temperatuur maal liters per uur...

Als je geen 0 ziet blijft er warm water door je systeem gaan en heb je dus verbruik... En dat klopt niet.

Tweede stap is de stadsverwarming compleet dicht zetten, hendels net onder je afleverset dichtzetten. Dan moet het aantal liters 0 zijn.

En ja, de ruimte waar de stadsverwarming binnenkomt is warm, ik heb het enigszins beperkt door alle leidingen te isoleren (althans achter de meter). Warmte voor de meter is "gratis". Boven in kast heb ik 2 fans geplaatst die warmte in de gang blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:58
DonJunior schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 09:00:
Heb zelf ook stadsverwarming maar mijn leidingen zijn niet warm als mijn pomp niet draait.
In principe zou er geen warme leiding te vinden moeten zijn door het huis als de thermostaat uit staat.
Alleen in de meterkast (in mijn geval) waar de stadsverwarming binnen komt en de warmtewisselaar (voor het drinkwater) verwarmt. Het stopt bij mij bij de thermostaat van de centrale verwarmingspomp.

HIer ook losse radiatoren op de verdiepingen en vloerverwarming op de begane grond.
Als je, zoals in mijn huis (en ook in het appartement in dezelfde wijk waar ik hiervoor woonde) geen thermostaat hebt, maar de temperatuur per radiator met thermostaatknoppen regelt, dan zullen alle leidingen naar alle radiatoren warm zijn. Enkel stroomt het water niet zolang de themostaatknoppen uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
Als je een oudere woning hebt schijnt het idd mogelijk te zijn om van stadsverwarming af te komen. Echter is het zo dat bij nieuwbouw en stadsverwarming, je altijd een contract aangaat voor een bepaald termijn (in het geval van het project waar ik interesse in heb is het 15 jaar) en dat is gewoon zwaar klote.

Wij hebben bv. veel interesse in een nieuwbouwproject, financieel haalbaar en de locatie is top, het enige wat koolzwarte roet in het eten gooit is het warmtenet wat aangesloten zal worden. Het ergste van allemaal is dat de uitbater van de betreffende bio-massa centrale de gemeente zal worden en dat zowat alle nieuwbouw dat binnen nu en de komende 5 jaar gebouwd zal worden op dit warmtenet aangesloten zal worden. Dus geen andere keus om in een nieuwbouwwoning zonder stadsverwarming te wonen dan verhuizen naar een andere stad. Het leukste van allemaal is dat de beredenering van de gemeente om deze nieuwbouwwijken op een warmtenet aan te sluiten het volgende is: De centrale is financieel niet rendabel om te bouwen als er minimaal een x aantal woningen erop aangesloten worden. Het komt er dus op neer dat de kopers van deze nieuwe woningen de dupe moeten worden van het feit dat de oudere woningen in de wijk op deze manier verduurzaamd kunnen worden. In één van de gemeentelijke rapporten mbt de bouw van de biomassa centrale las ik onder wat de voordelen zouden moeten zijn van deze centrale voor de nieuwe woningen: ‘geen dure all electric toepassingen benodigd waardoor de nieuwe woningen goedkoper gebouwd kunnen worden’ (We hebben het over rijtjeshuizen vanaf 400k). Ik baal hier enorm van

[ Voor 31% gewijzigd door assassin85 op 30-04-2019 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior

DonJunior

NO Moderator

vanaalten schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:45:
[...]

Als je, zoals in mijn huis (en ook in het appartement in dezelfde wijk waar ik hiervoor woonde) geen thermostaat hebt, maar de temperatuur per radiator met thermostaatknoppen regelt, dan zullen alle leidingen naar alle radiatoren warm zijn. Enkel stroomt het water niet zolang de themostaatknoppen uit staan.
Goed punt inderdaad. Zo ging dat in mijn vorige woning (appartement) ook.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior

DonJunior

NO Moderator

assassin85 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:47:
(heel verhaal) Ik baal hier enorm van
Ok.. vervelend voor je.. maar in welke zin draagt dit hele verhaal bij aan de vraag van topic starter. Blijkbaar heb jij een aversie tegen stadsverwarming.. da's prima.. maar dat geeft geen antwoord op de vraag die gesteld is toch?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@Anoniem: 1138361 Lees dit topic even door: Stadsverwarming verbruik terwijl alle radiators uit staan
Het lijkt erop dat jij last hebt van hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
DonJunior schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:19:
[...]

Ok.. vervelend voor je.. maar in welke zin draagt dit hele verhaal bij aan de vraag van topic starter. Blijkbaar heb jij een aversie tegen stadsverwarming.. da's prima.. maar dat geeft geen antwoord op de vraag die gesteld is toch?
Heb je gelijk in excuses daarvoor, mijn reactie vloeide voort uit opmerkingen als ‘stadsverwarming direct af laten sluiten’ van andere leden. Wat in veel gevallen dus niet mogelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Bij mij zijn de leidingen van/naar de afleverset vanaf de leverancier wel altijd warm, maar dat maakt volgens mij onderdeel uit van de ringleiding van de leverancier. De andere buizen zijn bij mij (nu) gewoon koud. De Kamstrup meter loopt ook niet op.

Als jij geen afname hebt (althans je verwacht het niet) en de leidingen binnen worden wel warm dan lekt er ergens iets weg.

5 GJ in 3 weken tijd voor enkel warm water is nagenoeg onmogelijk. Er moet ergens een radiator warm worden of de vloerverwarming wordt dat (kun je voelen aan de verdeler).

Ik heb het vergelijkbaar, eengezinswoning met beneden VV en boven radiatoren. Heb nu op 2 weken na het eerste boekjaar vol en mijn verbruik is 16 GJ voor verwarming en warm water (douche elke dag ± 5 minuten). Wel woon ik alleen maar de VV staat in de koude maanden op ± 20,5 °C.

[ Voor 14% gewijzigd door Bastien op 30-04-2019 18:06 . Reden: Ik moet beter lezen ]

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:44
Welke stad betreft dit?
Heb je de retourleidingen gevoeld? Bij een van onze buren was de terugslagklep van de verdeler van de vloerverwarming kapot, waardoor er altijd verbruik was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-07 19:03

Milmoor

Footsteps and pictures.

Normaal gesproken wordt het verschil tussen ingaande en uitgaande temperatuur x volume gemeten. Er zal bij jou wat fout gegaan zijn, maar de warmte is niet 1:1 betaald de afvoer in gegaan. Leidingverlies kan wel aantikken.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
E.e.a. is afhankelijk van de installatie, hier in Purmerend met nog 1 van de eerste generatie afgifte set (die ik blijf repareren wanneer nodig aangezien je een nieuwe set niet meer als eigendom mag hebben...) heb ik een magneetventiel via kamerthermostaat die alle verwarming afsluit wanneer niet nodig.
Zodra er warmtevraag is gaat deze klep open en een CV pomp met een temperatuurvoeler blijft dit water rondpompen door de radiatoren tot de woonkamer op temperatuur is waarna de magneetklep sluit. Zodra de retourtemperatuur in de verdelen onder de 40 graden komt stopt ook de CV pomp.

SWW heeft een aparte warmtewisselaar met een thermostaatklep die de warmtewisselaar op minimaal 60 graden houd (ivm legionella). Deze wisselaar heb ik nog extra geïsoleerd net als alle leidingen in de afgifteset.

Op het moment dat alles op temperatuur is is hier niets op de meter te zien. Afgelopen jaar 14,6GJ aan verbruik (dus incl. warm tap/douche/bad water).
5GJ in 3 weken is dus -vergeleken met mijn verbruik- best veel maar wij weten niet wat voor installatie jij hebt dus misschien is het daarin te verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor alle reacties. ;)
Ik heb inmiddels contact gehad met de aannemer en hij gaat de installateur aansturen om het verder te onderzoeken.

@ZeroMinded
Mijn badkamer radiator is wel verwijderd, mogelijk dat dit een rol speelt en het niet naar behoren is afgedopt (ik hoop het niet :'( ).

Ik heb gisteren nogmaals alle radiatoren aangezet op stand 5 om te testen of ze het ook allemaal goed doen. Van de 4 radiatoren doet 1 het prima. 2 radiatoren worden maar deels licht warm. 1 radiator paneel wordt helemaal niet warm, maar wel de leiding aan de zijkant.

@Jacko01
Ik heb gisteravond de tellerstand genoteerd op 10.588 GJ en in de ochtend (6 uur later) op 10.614 GJ.
In de tussentijd is geen warm water gebruikt en waren alle radiatoren uit en thermostaat op 10graden.
Ik weet niet of ik een kampstrup meter heb, maar ik zal dit vanavond nog even controleren.

@badboynova @ASW1
Zie hieronder de fotos van de vloerverwarming unit/verdeler en de stadsverwarming unit
https://i.imgur.com/zjubdOh.jpg
https://i.imgur.com/j7Q1b5r.jpg
https://i.imgur.com/zjubdOh.jpg
https://i.imgur.com/j7Q1b5r.jpg

@mgizmo
Ik neem aan dat de rechter leiding de retourleiding is, deze voelt wel warm aan bij de radiator.
Dit is overigens in Rotterdam.
https://i.imgur.com/W6dOcQV.jpg

@Luit Dank, lijkt idd een soortgelijk probleem, maar helaas kan ik niks met zijn oplossing. Ik zie wel in de reacties voorbijkomen dat het met een lus te maken kan hebben of lucht in de radiatoren, mogelijk dat deze oorzaken wel voor mijn situatie van toepassing kunnen zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1138361 op 01-05-2019 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:18
Modbreak:Zullen we in dit topic de stokpaardjes pro/con stadsverwarming even op stal houden en ons richten op het probleem van @Anoniem: 1138361? Dankjewel.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:20

Theo

moederbord

@Anoniem: 1138361 Kun je bij alle radiatoren eens voelen of zowel de aanvoer als de retourleidingen warm aanvoelen? En hetzelfde ook bij de unit van de stadsverwarming? Op die manier kun je voelen waar de warmte heen gaat en waar het lekt.

*snip* nuttige post, maar zie Señor Sjon in "Stadsverwarming en leidingen altijd warm"

[ Voor 86% gewijzigd door Señor Sjon op 02-05-2019 09:34 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Theo schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 20:34:
@Anoniem: 1138361 Kun je bij alle radiatoren eens voelen of zowel de aanvoer als de retourleidingen warm aanvoelen? En hetzelfde ook bij de unit van de stadsverwarming? Op die manier kun je voelen waar de warmte heen gaat en waar het lekt.
Ja dit is inderdaad het geval bij 1 radiator. Aanvoer en retourleidingen voelen warm aan, dit is overigens de enige radiator die prima werkt. Bij de overige radiatoren zijn de aanvoer en retourleidingen koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Anoniem: 1138361 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:04:
@mgizmo
Ik neem aan dat de rechter leiding de retourleiding is, deze voelt wel warm aan bij de radiator.
Dit is overigens in Rotterdam.
https://i.imgur.com/W6dOcQV.jpg
Op je foto's is het de linker. De rechter is je aanvoer naar de verdeler (de voeler zit aan de aanvoer kant).
Rotterdam Nesselande?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:20

Theo

moederbord

Anoniem: 1138361 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 22:09:
[...]

Ja dit is inderdaad het geval bij 1 radiator. Aanvoer en retourleidingen voelen warm aan, dit is overigens de enige radiator die prima werkt. Bij de overige radiatoren zijn de aanvoer en retourleidingen koud.
Als die die radiator eens helemaal dicht zet; zijn de leidingen dan nog steeds (na een paar uur) overal warm?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mgizmo schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 05:53:
[...]

Op je foto's is het de linker. De rechter is je aanvoer naar de verdeler (de voeler zit aan de aanvoer kant).
Rotterdam Nesselande?
Zowel de linker als de rechter voelen warm aan, voelt trouwens niet heel warm aan.
Nee in Rotterdam Hoogvliet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Theo schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 06:45:
[...]

Als die die radiator eens helemaal dicht zet; zijn de leidingen dan nog steeds (na een paar uur) overal warm?
Alle radiatoren waren al dichtgedraaid, desondanks voelen de leidingen warm aan en bij 1 radiator is zowel de aanvoer als de retour leiding aan de onderkant warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Anoniem: 1138361 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:54:
[...]

Zowel de linker als de rechter voelen warm aan, voelt trouwens niet heel warm aan.
Nee in Rotterdam Hoogvliet.
thermostaten uitzetten (of servo's), aanvoertemperatuur omhoog (door knop open te zetten, de rechter), kijken of de retourleiding warmer wordt. Als dat zo is (en dus geen warmte naar de kamers gaat), is je retourslagklep kapot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:23

SeatRider

Hips don't lie

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad, en ook zelf opgelost. Omdat ik e.e.a. tijdig had gemeld bij de verhuurder, en e.e.a. werd bevestigd door hun installatiebedrijf, heb ik van hen de stookkosten vergoed gekregen.

Handige video:

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-07 17:41
@Justin3112 al iets meer gehoord van de aannemer / installateur ?

Je verbruik is echt zeer hoog. Ik heb net de jaarafrekening binnen, verbruik is 21,63 (2 volwassenen 2 kinderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:32

rik

Ik ben ook benieuwd hoe dit nu is opgelost. Wij hebben blokverwarming, en in alle vertrekken vloerverwarming. Hebben we echter alles uit staan, dan hebben we nog steeds flink verbruik en wordt het in huis snikheet. Ik verdenk de leidingen omdat de vloerdelen gewoon koud blijven. Maar eigenlijk zou ik verwachten dat er een basis klep is die sluit als er geen vraag is, dit is niet het geval.
Vv-installateurs willen niet eens komen kijken als ze het niet zelf gelegd hebben..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-07 16:31
rik schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 15:59:
Ik ben ook benieuwd hoe dit nu is opgelost. Wij hebben blokverwarming, en in alle vertrekken vloerverwarming. Hebben we echter alles uit staan, dan hebben we nog steeds flink verbruik en wordt het in huis snikheet. Ik verdenk de leidingen omdat de vloerdelen gewoon koud blijven. Maar eigenlijk zou ik verwachten dat er een basis klep is die sluit als er geen vraag is, dit is niet het geval.
Vv-installateurs willen niet eens komen kijken als ze het niet zelf gelegd hebben..
Ik heb niet door het hele topic heen gelezen maar bij onze stadsverwarming is een basis klep die door een thermostaat in de huiskamer word aangestuurd. Deze klep sluit soms niet helemaal netjes als ik hem dan handmatig beweeg (ff de motor er af klikken) doet die het daarna weer naar behoren.
Pagina: 1