Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Stadsverwarming verbruik terwijl alle radiators uit staan

Pagina: 1
Acties:

• Nordcore
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16-04 22:21
Ik woon in Almere en heb een hoekwoning die voorzien is van stadsverwarming.
Ik heb in totaal 10 radiatoren in 7 vertrekken met thermostatische knoppen en een 20 jaar oude honeywel thermostaat in de woonkamer.
In de meterkast zit een klep die aangestuurd word door de thermostaat in de woonkamer.

Ik ben mij momenteel aan het oriënteren op het gebied van slimme thermostaten met als doel om de verwarming per kamer te kunnen regelen , dit heet ook wel een multi-zone systeem.
Ik heb van iemand begrepen dat ik simpelweg de klep op de stand handmatig-open moet zetten en dan alle radiatoren moet vervangen door zo'n slimme thermostaat.

Nou is mij opgevallen dat de stadswarmte meter aangeeft dat er 75L/pu wordt doorgelaten terwijl alle radiatoren uit staan en de thermostaat geen warmte vraagt.

Ik ben alle verwarming nagelopen en heb geconstateerd dat er geen warm is.
Wel zijn in 2 kamers op de eerste verdieping de leidingen onder de verwarming heet.
Het lijkt er dus op dat er dan toch warm water circuleert.
Als ik de klep in de meterkast dicht draai stopt dit verbruik en worden de leidingen koel.

Nou is er door de vorige bewoners een extra kamer gemaakt van het dakterras.
kan het zijn dat er iets niet goed aangesloten is waardoor er altijd warm water gevraagd word?

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Niet speciaal; voorheen had ik blokverwarming in een appartementencomplex. Daar werd aangeraden de leiding altijd open te hebben/houden om verschillende redenen incl vorst.

Lamg verhaal kort; dit werd niet als verbruik gezien! Elke radiator had zijn eigen verbruiksmeter en die ging pas tellen als de aanvoerleiding naar de radiator boven de 17 graden kwam.

Add and message me on XBL for FM7 or DIV2: OctagonQontrol

• Tazzios
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 10:07
Hangt van het bouwjaar af bij oude panden zit er een meter op de radiator bij nieuwere panden wordt er in de meterkast het aantal GJ gemeten. Doorstroming maakt daarbijniet uit, let eerder op de hoeveelheid GJ die wordt geregistreerd. Daar wordt je op afgerekend.

Tazzios wijzigde deze reactie 29-11-2017 13:00 (39%)

• Nordcore
Maar 75 L/pu is vrij veel voor alleen maar doorstroming lijkt mij...
ik heb van de zomer de meterstand een tijdje bijgehouden en merkte toen op dat ik per maand zo'n 2 tot 3 GJ verbuikte terwijl alle verwarming uit stonden gedraaid en de thermostaat op 15 graden continu stond.

ik kreeg toen van een vriend de tip om de kraan in de meterkast dicht te draaien en dit werkt idd.
Echter als ik over wil naar regeling per vertrek dient de kraan toch echt open te blijven staan.

Op jaarbasis verbruik ik hierdoor 45 GJ.
Als ik dit terug kan brengen tot 30 GJ, scheelt me dat flink in de kosten.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 11:05
klinkt alsof er toch ergens een lus gemaakt is, zonder radiatoren ertussen. Dat wordt zoeken dus!
Een andere mogelijkheid is dat er een radiator is die wel degelijk open staat (of waarvan de kraan er niet goed op zit), maar die vol met lucht zit. Dan blijft de radiator ook grotendeels koud maar stroomt er wel water door.

zcflevo.nl

• Bergie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 19-04 21:14

Bergie

Lekker belangrijk...

Ik neem aan dat je ook een warmtewisselaar hebt voor het opwarmen van je leidingwater? Gebruikt deze geen warmte op dat moment?

Yamaha MT-09

• Nordcore
quote:
mcDavid schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:10:
klinkt alsof er toch ergens een lus gemaakt is, zonder radiatoren ertussen. Dat wordt zoeken dus!
Een andere mogelijkheid is dat er een radiator is die wel degelijk open staat (of waarvan de kraan er niet goed op zit), maar die vol met lucht zit. Dan blijft de radiator ook grotendeels koud maar stroomt er wel water door.
hoe kan ik uitzoeken of er zo'n lus zit? en hoe werkt dit dan precies?
ik dacht dat alleen een radiator warm water kon vragen.

Ik zal de 3 radiatoren waarvan de leidingen eronder heet blijven even goed ontluchten.
quote:
Bergie schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:12:
Ik neem aan dat je ook een warmtewisselaar hebt voor het opwarmen van je leidingwater? Gebruikt deze geen warmte op dat moment?
het leidingwater word via een aparte meter berekend.
als ik de stadsverwarming kraan dicht draai blijf er gewoon warm water uit de kraan komen.

Nordcore wijzigde deze reactie 29-11-2017 13:33 (6%)

• mcDavid
quote:
Nordcore schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:29:
[...]

hoe kan ik uitzoeken of er zo'n lus zit? en hoe werkt dit dan precies?
ik dacht dat alleen een radiator warm water kon vragen.
Uitzoeken welke buizen er heet worden. Ergens zal een aanvoerleiding met de retourleiding verbonden zijn. Bij voorkeur gebeurt dat altijd dmv een radiator, zodat het water zijn wamte af kan geven aan je huis. Maar het zou natuurlijk kunnen dat er per-ongeluk ergens een directe verbinding is gemaakt. Dan zou het water (bijna) net zo warm als dat het binnenkomt, ook weer naar buiten stromen.

zcflevo.nl

• boyette
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 20-04 20:24
Volgens mij is dit gewoon normaal.

Er is altijd circulatie hierbij want je hebt geen thermostaat die de aansturing verzorgt.

Dus ook al zet je alle radiatoren dicht dan blijf je verbruiken.
Misschien zefs meer als de druk daardoor hoger wordt.

• mystic
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

quote:
Nordcore schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:29:

het leidingwater word via een aparte meter berekend.
als ik de stadsverwarming kraan dicht draai blijf er gewoon warm water uit de kraan komen.
Het leidingwater berekenen ze inderdaad apart maar het verwarmen hiervan wordt wel degelijk gedaan met een warmtewisselaar die 'werkt' op de stadsverwarming :)

maar met @Bergie, daar gaat denk ik je 'sluimer verbruik' naartoe Die unit is imho warm genoeg om nog even warm water te kunnen leveren nadat je de kraan hebt dichtgedraaid.

Volgens mij heb ik ook woonachtig in Almeregeen aparte afsluiter voor de verwarming in huis maar gebruiken de verwarming en warmtewisselaar dezelfde afsluiter(s - zowel voor de aanvoer als afvoer leiding)

• Nordcore
quote:
mystic schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:41:
[...]

Het leidingwater berekenen ze inderdaad apart maar het verwarmen hiervan wordt wel degelijk gedaan met een warmtewisselaar die 'werkt' op de stadsverwarming :)

maar met @Bergie, daar gaat denk ik je 'sluimer verbruik' naartoe Die unit is imho warm genoeg om nog even warm water te kunnen leveren nadat je de kraan hebt dichtgedraaid.

Volgens mij heb ik ook woonachtig in Almeregeen aparte afsluiter voor de verwarming in huis maar gebruiken de verwarming en warmtewisselaar dezelfde afsluiter(s - zowel voor de aanvoer als afvoer leiding)
He Richard, Senne hier :-)
als ik klep dicht draait blijft het warme water gewoon werken...

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

quote:
Nordcore schreef op woensdag 29 november 2017 @ 14:38:
[...]

He Richard, Senne hier :-)
als ik klep dicht draait blijft het warme water gewoon werken...
omfg :D je nickname kwam me al te bekend voor :w

Maar ook voor langere tijd? Kan best zijn dat het bij jou anders (lees: beter) geregeld is dan in mijn flat hoor! Sluit ik ook niet uit.

• Nordcore
:) Ik woon tegenwoordig in literatuurwijk in een hoekwoning dus de situatie is ook veranderd.

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

quote:
Nordcore schreef op woensdag 29 november 2017 @ 14:42:
:) Ik woon tegenwoordig in literatuurwijk in een hoekwoning dus de situatie is ook veranderd.
Dat wist ik ;)

Maar dan is het wel apart. Als er een unit is die altijd warmte vraagt, zou je dat verder toch merken. Misschien idd een ringleiding door het huis die constant doorvoert, maar ook dat zou je volgens mij wel voelen.

• Nordcore
quote:
mystic schreef op woensdag 29 november 2017 @ 14:47:
[...]

Dat wist ik ;)

Maar dan is het wel apart. Als er een unit is die altijd warmte vraagt, zou je dat verder toch merken. Misschien idd een ringleiding door het huis die constant doorvoert, maar ook dat zou je volgens mij wel voelen.
maar zoals ik al zei zijn er dus ook een aantal buizen die naar een 3-tal radiator toe lopen die heet blijven terwijl de radiator geen warmte vraagt.
Bij andere radiatoren blijven deze buizen gewoon koud aanvoelen.

misschien toch eens een expert langs laten komen.

• Bergie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 19-04 21:14

Bergie

Lekker belangrijk...

Misschien zijn dan de thermostaatknoppen op die radiatoren niet helemaal goed meer. Had in mijn vorige woning ook zo'n ding in de gang wat bij het minste of geringste een heel klein beetje open ging staan. Maar dan zouden die radiatoren ook gewoon warm moeten worden lijkt me.

Yamaha MT-09

• Nordcore
heb net nog een testje gedaan:

Als alle radiatoren uit staan geeft de meter 75L/pu aan.
Als ik beide radiatoren in de aangebouwde kamer open draai blijft de meter 75 L/pu aangeven.
Pas als ik de verwarming in de kamer ernaast open draai loopt deze op naar 100 L/pu.

het lijkt er dus op dat er continu warm water door de leidingen in de aanbouw loopt.

• mcDavid
Tot waar zijn die buizen warm? De buis naar de warme kant van de radiator (de bovenkant, waar normaliter de kraan zit), is die warm?

Zo ja dan loopt er toch water door die radiator. Zo nee dan zul je verder moeten zoeken.

zcflevo.nl

• Nordcore
Alleen het eerste stukje van die buis is warm tot 10 cm na knelpunt en daarna niet meer.
pas als ik de thermostatische knop open draai word het 2e deel van die buis en de radiator ook warm.

In de kamer naast de aanbouw zitten een aantal buizen waarvan ik vermoedt dat ze gebruikt word om warm water door te sturen naar de kamer (uitbouw) ernaast.

Leidingen

Ik heb de leidingen genummerd en hieronder uitleg:

1: leiding met warmwatertoevoer naar de radiator een verdieping hoger
2: leiding met warwater afvoer van de radiator een verdieping hoger
3 en 4: leidingen die naar de muur lopen die aangrenzend is met de aagebouwde kamer.

Op het moment dat ik de warm water toevoer in de meterkast open zet (terwijl alle radiator thermostaten uit staan) word eerst leiding 4 warm en na 1 minuut begint leiding 3 ook warm te worden.
Dus zowel de aanvoer al afvoer van water worden heet terwijl alle radiatoren dicht staan.
De leiding 1 en 2 blijven koud tot ik de radiator thermostaat op de verdieping hoger open zet.

Nordcore wijzigde deze reactie 29-11-2017 17:13 (3%)

• mcDavid
Dan moet je dus buis 3 en 4 gaan volgen, kijken waar de verbinding tussen die twee zit.

zcflevo.nl

• Nordcore
Maar die verdwijnen dus in de muur die grenst aan de uitbouw, zie foto:

leiding naar muur

ik heb ook een foto gemaakt van een van de radiatoren in de uitbouw, deze krijgt de leidingen netjes uit de grond.

leiding radiator aanbouw

• 112markjanssen
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 11-04 14:14
je zou eigenlijk eens moeten kijken of ze niet perongelijk de aanvoer en retour hebben omgedraaid in je bijbouw. Misschien dat er daardoor warm water direct terugloopt ?

• Capo1
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20-04 20:10
Zit er niet ergens een AVDO-ventiel in de installatie?
Je gaat met CV-stalen buizen de muur in en je komt met pex leidingen uit de vloer.
Er moet dus ergens een overgang zitten, meestal is dit een CV-verdeler.
Een stalen verdeelbuis met bijv. 3 aftakking naar gelang het aantal radiatoren.
Kun je die eens opzoeken?

• rooiekool
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19-04 12:10
quote:
Nordcore schreef op woensdag 29 november 2017 @ 17:31:
(...)

ik heb ook een foto gemaakt van een van de radiatoren in de uitbouw, deze krijgt de leidingen netjes uit de grond.

[afbeelding]
Stiekem een éénpijps voetventiel? Deze splitst een deel van de waterstroom af naar de radiator en laat het andere deel doorstromen voor een volgende radiator. Hiermee kan je dus met één pijp (vandaar de naam) een serie radiatoren aansluiten. Voel je warmte bij dit onderblok? Draai die inbus op de kop eens helemaal in en bekijk dan nogmaals je flow.

• Unity2
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 16-04 20:22
Kan er niet een radiator zijn aangesloten tussen de klep en de meter in? Als de thermostaat geen warmte vraag zou de klep dicht moeten zijn en geen warm water door moeten laten. Misschien een combinatie van een kapotte klep en een kapotte radiatorkraan/verkeerd om aangesloten radiator?

Ik zou geen warmteverbruik verwachten als of:
* de klep dicht is (thermostaat vraagt geen warmte
* alle radiatoren dicht zijn

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 10:49

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

quote:
rooiekool schreef op woensdag 29 november 2017 @ 21:15:
[...]

Stiekem een éénpijps voetventiel? Deze splitst een deel van de waterstroom af naar de radiator en laat het andere deel doorstromen voor een volgende radiator. Hiermee kan je dus met één pijp (vandaar de naam) een serie radiatoren aansluiten. Voel je warmte bij dit onderblok? Draai die inbus op de kop eens helemaal in en bekijk dan nogmaals je flow.
Was ook mijn eerste gedachte, een 50/50 onderblok.

Kan het niet goed zien op de foto, maar staat er iets op als 50/50 ?

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 10:51
Ik zie 1/2 op dat onderblok staan. Lijkt me 1-pijps. Helft van de aanvoer gaat gewoon zo de retour in.

Edit: kan ook 1/2" zijn wat de maat van de aansluiting is. Als er 1 op dat platte vlakje staat is het gewoon een Tweepijpstraat onderblok.

_JGC_ wijzigde deze reactie 29-11-2017 21:44 (41%)

• Nordcore
quote:
rooiekool schreef op woensdag 29 november 2017 @ 21:15:
[...]
over welke foto heb je het nu? ik gok de foto van de radiator in de aanbouw? en met onderblok bedoel je dan ook dit onderblok?
Als ik de inbus helemaal in draai krijgt de radiator geen warm water meer op het moment dat deze aan staat. de meter blijft echter 75L/pu aangeven.
quote:
Unity2 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 21:15:
Kan er niet een radiator zijn aangesloten tussen de klep en de meter in? Als de thermostaat geen warmte vraag zou de klep dicht moeten zijn en geen warm water door moeten laten. Misschien een combinatie van een kapotte klep en een kapotte radiatorkraan/verkeerd om aangesloten radiator?

Ik zou geen warmteverbruik verwachten als of:
* de klep dicht is (thermostaat vraagt geen warmte
* alle radiatoren dicht zijn
Ik heb de klep enige maanden geleden handmatig open gezet omdat hij niet goed meer leek te reageren op de thermostaat.
Zo ben ik ook op het idee gekomen om de boel te gaan vervangen door slimme thermostaatknoppen want dan is de klep in theorie overbodig geworden.
Echter met het huidige probleem dat zich voor doet is dit mogelijk geen oplossing.
Eerst wil ik dit probleem oplossen.

Desnoods door het plaatsen van een nieuwe klep.
quote:
ThinkPad schreef op woensdag 29 november 2017 @ 21:27:
[...]

Was ook mijn eerste gedachte, een 50/50 onderblok.

Kan het niet goed zien op de foto, maar staat er iets op als 50/50 ?
quote:
_JGC_ schreef op woensdag 29 november 2017 @ 21:42:
Ik zie 1/2 op dat onderblok staan. Lijkt me 1-pijps. Helft van de aanvoer gaat gewoon zo de retour in.

Edit: kan ook 1/2" zijn wat de maat van de aansluiting is. Als er 1 op dat platte vlakje staat is het gewoon een Tweepijpstraat onderblok.
ik zal vanavond als ik thuis ben even kijken

• Nordcore
Er staat 1/2 op.
Maar dit zegt mij verder niks.

wat zijn mijn vervolgstappen nu?

• _JGC_
Je foto met die rotzooi leidingen is een onderblok voor 2 pijps, de laatste foto van de uitbouw is idd een 1 pijps onderblok. Weet niet in hoeverre je makkelijk kunt klussen aan SV, maar dat blok zou je moeten vervangen door de juiste versie.

• Nordcore
even nog een plaatje zodat ik zeker weet dat we op 1 lijn liggen:

in onderstaande plaatje is dus een 2 blok?
Ik dien dus het 1 blok in het laatste plaatje (uitbouw) te vervangen door zo'n 2blok ? En dan is het probleem opgelost?

leidingen 2

En dat 2 blok moet ik dus rechtstreeks aansluiten op de 2 buizen uit de grond in de aanbouw?

Kun je me in jip en janneke taal uitleggen wat er momenteel dan precies mis gaat met de opstelling?

p.s. je zegt overigens dat er een 1 pijps op de laatste foto staat,, maar ik zie gewoon 2 pijpen....

Nordcore wijzigde deze reactie 30-11-2017 21:47 (7%)

• _JGC_
Die heeft een tweepijps onderblok. Gaat om deze die fout is:

Bij 1pijps heb je een ring met 1 buis waar alles van aftapt. Een eenpijps onderblok laat de helft direct door IPV dat het door de radiator gaat.

• djiedjee
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 10:23
Kwam bij toeval dit topic tegen. Wij hebben in ons huis ook stadsverwarming. De eerste jaren waren er veel huizen met een te hoog gigajoule verbruik.

Qua kosten was dit in sommige gevallen heeeel veel. Er ontstond een lastige discussie met Eneco.

Ik sla een jaar of 2 over... Eneco heeft na onderzoek geconstateerd dat in 1900 huizen kleppen zijn gemonteerd die niet altijd helemaal dichtgaan als dat zou moeten. Overal vervangen dus.

Hoewel dit niet makkelijk meetbaar is, kan dit over een jaar het verschil tussen 34 en 48 GJ zijn.

Een test van het verbruik tijdens vakantie kan misschien slim zijn.

• Nordcore
quote:
_JGC_ schreef op donderdag 30 november 2017 @ 22:05:
[afbeelding]

Bij 1pijps heb je een ring met 1 buis waar alles van aftapt. Een eenpijps onderblok laat de helft direct door IPV dat het door de radiator gaat.
De overige radiatoren in de woning zijn aangesloten op dit type blok:

blok rest woning

Dat moet dan dus een 2pijps blok zijn, nietwaar?

Waar herken ik als leek aan of het om een 1 of 2 pijps blok gaat? zijn het de markeringen op het blok?

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 09:31

Illusion

(the art of)

Als de kraan van de radiator dichtstaat, maar het blok en beide leidingen onder wel warm worden, dan is het een éénpijps.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• _JGC_
quote:
Nordcore schreef op donderdag 30 november 2017 @ 22:30:
[...]

De overige radiatoren in de woning zijn aangesloten op dit type blok:

[afbeelding]

Dat moet dan dus een 2pijps blok zijn, nietwaar?

Waar herken ik als leek aan of het om een 1 of 2 pijps blok gaat? zijn het de markeringen op het blok?
Op je onderblok zie je een vlakje met een nummer erop. Op deze staat een 1, op je foute onderblok staat 0.5. die laatste is voor gebruik in 1pijps systemen.

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
quote:
Nordcore schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:05:
Maar 75 L/pu is vrij veel voor alleen maar doorstroming lijkt mij...
72l/u is niet zo heel veel hoor. De pompen van mijn PC doen samen iets meer dan 90l/u en dat is nog vrij weinig flow ook.

• Nordcore
quote:
PilatuS schreef op donderdag 30 november 2017 @ 23:14:
[...]

72l/u is niet zo heel veel hoor. De pompen van mijn PC doen samen iets meer dan 90l/u en dat is nog vrij weinig flow ook.
Als ik 1 radiator vol aan zet kom er 25L/pu bij.
De 75L/pu is dus equivalent aan het verbruik van 3 radiatoren...

Verder zorgt die 75L/pu voor een sluimer verbruik van 3 GJ (a 20 euro per eenheid) per maand.
Dat vind ik niet weinig...

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
quote:
Nordcore schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:33:
[...]

Verder zorgt die 75L/pu voor een sluimer verbruik van 3 GJ (a 20 euro per eenheid) per maand.
Is meer om aan te geven dat 72/lu niet zo heel veel is. Wat er bij mij aan 90l/u doorheen gaat is een pis straaltje. Als je de kraan vol open zet komt er makkelijk 3.500 liter per uur uit.

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 19-04 06:09
quote:
Nordcore schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:33:
[...]

een kleine aanvulling:
Er wordt wordt afgerekend op hoeveel GJ je verbruikt, dat wordt berekend door de flow en het temperatuurverschil. Je kunt daarom niet zeggen dat 75 L/u gelijk is aan 3 radiatoren.

hoe kom je aan 3 GJ/maand sluipverbruik? dat kost namelijk rond de 60 euro en zou een belachelijk hoge waarde zijn.

• _JGC_
75 liter per uur kost je per graad temperatuurverschil 4,19x75x24x30/1000000=0,226GJ per maand.
Weet niet hoeveel leiding je hebt, waar dat langs loopt en of dat geïsoleerd is... SV is meestal vrij hoge temperatuur, als je 80 graden een rondje laat pompen ben je onderweg zo 5 graden kwijt.

• Nordcore
quote:
Fr33z schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:59:
[...]

een kleine aanvulling:
Er wordt wordt afgerekend op hoeveel GJ je verbruikt, dat wordt berekend door de flow en het temperatuurverschil. Je kunt daarom niet zeggen dat 75 L/u gelijk is aan 3 radiatoren.

hoe kom je aan 3 GJ/maand sluipverbruik? dat kost namelijk rond de 60 euro en zou een belachelijk hoge waarde zijn.
Ik heb dit afgelopen zomer een aantal maanden bijgehouden in de online applicatie van nuon.
Het gekke is dat het de ene maand 2GJ en de andere mand 3GJ is...

En gedurende die periode hebben we zelf de verwarming niet aan gedaan.

• Nordcore
quote:
_JGC_ schreef op donderdag 30 november 2017 @ 22:05:
[afbeelding]

Er zit ook een inbus op de 1 pijps blok. Als ik deze helemaal aandraai zou de afvoer toch dicht moeten zijn? Het blok blijft echter warm. Hoe kan dit verklaart worden?

• _JGC_
quote:
Nordcore schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 22:47:
[...]

Er zit ook een inbus op de 1 pijps blok. Als ik deze helemaal aandraai zou de afvoer toch dicht moeten zijn? Het blok blijft echter warm. Hoe kan dit verklaart worden?
Nee, als je de inbus dichtdraait zitten de aan en afvoer van de radiator dicht, de bypass is nog steeds actief.

1-pijps onderblokken zijn gewoon totaal ongeschikt voor stadsverwarming en moeten vervangen worden door de juiste versie. Dit onderblok kost je gewoon klauwen vol met geld omdat er onnodig water blijft circuleren.

• Nordcore
quote:
_JGC_ schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 22:58:
[...]

Nee, als je de inbus dichtdraait zitten de aan en afvoer van de radiator dicht, de bypass is nog steeds actief.

1-pijps onderblokken zijn gewoon totaal ongeschikt voor stadsverwarming en moeten vervangen worden door de juiste versie. Dit onderblok kost je gewoon klauwen vol met geld omdat er onnodig water blijft circuleren.
Dank je wederom voor deze duidelijk uitleg _/-\o_

Ik ga 2 nieuwe blokken bestellen en de boel vervangen.
Zo spannend kan dat niet zijn volgens mij.

• Nordcore
Ondertussen zijn we weer wat verder.
Ik had 2 nieuwe blokken gehaald, de radiatoren leeg laten lopen en van 1 radiator het blok eraf gehaald.
Vervolgens bleek dat het nieuwe blok niet paste omdat de pijpen eronder (die uit de vloer komen) net te dik zijn.
Vervolgens ben ik bij een speciaalzaak geweest en heb ik daarnaast gesproken met een loodgieter.
Beiden zeiden dat de 1-pijps blokken gewoon gebruikt kunnen worden met stadsverwarming ondanks dat je dan wat verlies hebt.
Eigenwijs als ik ben accepteer ik dit niet en ga ik opzoek naar het juiste blok.
Ik ga hiervoor een bestaand blok van een van mijn andere radiatoren meenemen naar de winkel om zo de juiste aan te schaffen.

• _JGC_
Toch leuk dat ik vorige week toen ik voor je zat te zoeken op google een brochure van Pentec tegen kwam waarin expliciet stond aangegeven dat een 1 pijps onderblok niet geschikt is voor stadsverwarming.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 10:45
Heeft je stadsverwarmingsmeter ook ergens een losse sensor op de retourleiding? Dit had mijne namelijk wel. Zal wel zijn om deltaT te meten samen met de flow. Als je stadsverwarmingmeter puur op de aanvoerleiding zit en verder geen draden heeft is het wel vrij nadelig. Als je iets zoals bij mij hebt dan betaal je alleen voor de warmte die verloren gaat van/naar de buizen naar het verkeerde blok. Dit zal niet erg veel zijn maar persoonlijk zou ik het idd ook aanpassen.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp

• Nordcore
Het is gelukt en het probleem is opgelost, geen verbruik meer op de meter.
Ik heb meteen op de benedeverdieping 3 blokken vervangen door 3 regelbare blokken (d.m.v. inbussleutel) aangezien je daarmee ook de afvoer van warm water af kunt stellen.

Volgende stap is het aanschaffen van slimme thermostatische knoppen.
Ik twijfel nog tussen Innogy smarthome, honeywell evohome en Tado.

(Voornamelijk _JGC_)Bedankt voor alle hulp!

• Daiholandi
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 11-08-2018
Hallo Nordcore,

In je laatste bericht geef je aan dat je van plan was slimme thermostatische knoppen aanschaffen.
en je twijfelde tussen Innogy smarthome, honeywell evohome en Tado.

Heb je inmiddels deze gekocht. Ik ben erg benieuwd naar. Want ik twijfel ook namelijk.

graag tot je reactie.

Dai

• Nordcore
quote:
Daiholandi schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 20:27:
Hallo Nordcore,

In je laatste bericht geef je aan dat je van plan was slimme thermostatische knoppen aanschaffen.
en je twijfelde tussen Innogy smarthome, honeywell evohome en Tado.

Heb je inmiddels deze gekocht. Ik ben erg benieuwd naar. Want ik twijfel ook namelijk.

graag tot je reactie.

Dai
Goedemorgen Dai,

Ik heb uiteindelijk gekozen voor Tado.
Ik heb geen moment spijt gehad van deze beslissing.
Wel heb ik bij de installatie geconstateerd dat de bijgeleverde adapters te slap waren om de radiator knoppen op de verwarming te monteren.
Ik heb contact opgenomen met Tado en kreeg kosteloos de gevraagde hoeveelheid adapters thuis gestuurd.

Als je nog met vragen hebt wil ik deze graag beantwoorden.

• CRRCoolie
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 14-01 19:44
Kan deze type onderblok de afvoer niet dicht gedraaid worden bij het pijltje? Kan helaas geen foto toevoegen door karmapunte wtf?
Maar het betreft de zelfde die hier ook in de fotos langs kwam

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 23:36
Maar hoe reken je nu af dan? Heb je van die gare blokjes op je radiatoren zitten of, wat veel netter is, een flowmeter en twee temperatuursensoren?

En waar komt je tapwater nu vandaan dan? Uit een elektrische boiler?

Sowieso vind ik het een primitieve regeling met zo'n enkele klep die of vol open is of vol dicht.

Stadsverwarming in z'n geheel is trouwens een gedrocht, maar dat terzijde.

Een sluipverbruik van 2-3 GJ per maand is 760 - 1150 Watt continue. Dat is echt absurd veel.
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True