Goed, ik zit een beetje in dubio. Ik heb 24/7 een 'server' draaien. Server in de trend van een Windows 10 bak met 20TB aan harde schijven eraan.
Huidig systeem:
Staat dus Win10 Pro op. Waar ik het voor gebruik:
Het huidige moederbord kan maar max 16GB geheugen huishouden, dus daar zit ik al aan.
Nu heb ik dus eigenlijk 2 opties:
Optie 1: upgrade door middel van ander moederbord met meer geheugencapaciteit.
Nu is socket 1150 al wat ouder, dus qua moederborden wat dun gezaaid. Ik hoef geen nieuw. Zit op V&A te kijken, en zie bijvoorbeeld V&A aangeboden: Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII GENE. Deze kan 32GB geheugen hebben. Dus die + 16GB geheugen en voor ca €200 klaar.
Voordelen:
Andere hardware aanschaffen en 'de echte' server wereld instappen. Heb daar geen ervaring mee, maar goed, gedreven genoeg om dat te leren / die uitdaging aan te gaan. Ook nu zit ik weer in de V&A te kijken, en voor niet al te veel geld zijn er denk ik best leuke servers te krijgen. Zo zie ik bijvoorbeeld:
V&A aangeboden: HP DL360 G6 2x intel E5520 /72GB DDR3 /2x 450GB SAS
of wat nieuwer
V&A aangeboden: HP D380p G8 /2x E5-2620 / 128GB RAM / 8x 3,5" / 512mb Cache +...
Dat ziet er leuk uit, vooral veel werkgeheugen, maar kan ik dit vergelijken met wat ik nu heb? Ja het is misschien wat gedateerd, maar is dat een probleem voor hetgeen waar ik het voor gebruik? Ik neem aan dat ik er gewoon een SSD aan kan hangen voor het mainOS en ook mijn 5x4TB HDD's? En wat qua main OS? Win10Pro zal denk ik niet werken of wel? Zit je dan meteen aan een Windows server editie vast (wat een hoop geld kost), of zou je ook uit de voeten kunnen met een Linux distro? Moet dan wel VM's kunnen draaien voor o.a. BlueIris (is Windows only).
Budget voor geheel staat niet echt vast. Denk max 400-500, minder altijd fijn, maar goed, als het gerechtvaardigd is / duidelijk meerwaarde geeft sta ik er zeker voor open. Nieuw hoeft zeker niet, iets uit de V&A is ook welkom.
Of er is nog toch een derde optie: huidige hardware laten voor wat het is en softwarematig zaken aanpassen waardoor het systeem betere presteert. Misschien is daar ook wel een hoop te winnen.
Kortom best een hoop vragen en veel twijfel wat nu het beste is.
Wat zouden jullie willen aanraden / doen?
Huidig systeem:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-4690 Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | Asus H87I-PLUS | € 0,- | € 0,- |
| 5 | Interne harde schijven | WD Red WD40EFRX, 4TB | € 119,45 | € 597,25 |
| 1 | Monitoren | Asus MB168B+ (1920x1080) Aluminium, Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Toetsenborden | Logitech K400 Plus Wireless Touch Keyboard (Qwerty NL) Zwart | € 38,50 | € 38,50 |
| 2 | Geheugen intern | Kingston HyperX KHX1600C10D3B1/8G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Crucial M500 2,5" 240GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 635,75 | ||
Staat dus Win10 Pro op. Waar ik het voor gebruik:
- File server: persoonlijke data staat erop waarvan de andere PC's in het netwerk gebruik van maken. Tevens staan er films en muziek op, die mij HTPC als bron gebruikt.
- Downloaden (via usenet / nzb's)
- HyperV met daarop Win10 met BlueIris voor mijn beveiligingscamera's
- HyperV met daarop Ubuntu met een Nextcloud server
Het huidige moederbord kan maar max 16GB geheugen huishouden, dus daar zit ik al aan.
Nu heb ik dus eigenlijk 2 opties:
Optie 1: upgrade door middel van ander moederbord met meer geheugencapaciteit.
Nu is socket 1150 al wat ouder, dus qua moederborden wat dun gezaaid. Ik hoef geen nieuw. Zit op V&A te kijken, en zie bijvoorbeeld V&A aangeboden: Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII GENE. Deze kan 32GB geheugen hebben. Dus die + 16GB geheugen en voor ca €200 klaar.
Voordelen:
- Relatief goedkope oplossing
- Andere andere componenten blijven gebruiken
- Win10 als main OS blijven gebruiken, en verandert eigenlijks niet qua 'gevoel', het systeem heeft alleen 32GB geheugen ipv 16GB.
- Is 32GB toereikend / toekomstproef
Andere hardware aanschaffen en 'de echte' server wereld instappen. Heb daar geen ervaring mee, maar goed, gedreven genoeg om dat te leren / die uitdaging aan te gaan. Ook nu zit ik weer in de V&A te kijken, en voor niet al te veel geld zijn er denk ik best leuke servers te krijgen. Zo zie ik bijvoorbeeld:
V&A aangeboden: HP DL360 G6 2x intel E5520 /72GB DDR3 /2x 450GB SAS
of wat nieuwer
V&A aangeboden: HP D380p G8 /2x E5-2620 / 128GB RAM / 8x 3,5" / 512mb Cache +...
Dat ziet er leuk uit, vooral veel werkgeheugen, maar kan ik dit vergelijken met wat ik nu heb? Ja het is misschien wat gedateerd, maar is dat een probleem voor hetgeen waar ik het voor gebruik? Ik neem aan dat ik er gewoon een SSD aan kan hangen voor het mainOS en ook mijn 5x4TB HDD's? En wat qua main OS? Win10Pro zal denk ik niet werken of wel? Zit je dan meteen aan een Windows server editie vast (wat een hoop geld kost), of zou je ook uit de voeten kunnen met een Linux distro? Moet dan wel VM's kunnen draaien voor o.a. BlueIris (is Windows only).
Budget voor geheel staat niet echt vast. Denk max 400-500, minder altijd fijn, maar goed, als het gerechtvaardigd is / duidelijk meerwaarde geeft sta ik er zeker voor open. Nieuw hoeft zeker niet, iets uit de V&A is ook welkom.
Of er is nog toch een derde optie: huidige hardware laten voor wat het is en softwarematig zaken aanpassen waardoor het systeem betere presteert. Misschien is daar ook wel een hoop te winnen.
Kortom best een hoop vragen en veel twijfel wat nu het beste is.
Wat zouden jullie willen aanraden / doen?
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023