Dubio: systeem upgraden of overgaan op serverhardware?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Goed, ik zit een beetje in dubio. Ik heb 24/7 een 'server' draaien. Server in de trend van een Windows 10 bak met 20TB aan harde schijven eraan.

Huidig systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4690 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus H87I-PLUS€ 0,-€ 0,-
5Interne harde schijvenWD Red WD40EFRX, 4TB€ 119,45€ 597,25
1MonitorenAsus MB168B+ (1920x1080) Aluminium, Zwart€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenLogitech K400 Plus Wireless Touch Keyboard (Qwerty NL) Zwart€ 38,50€ 38,50
2Geheugen internKingston HyperX KHX1600C10D3B1/8G€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial M500 2,5" 240GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 635,75

Staat dus Win10 Pro op. Waar ik het voor gebruik:
  • File server: persoonlijke data staat erop waarvan de andere PC's in het netwerk gebruik van maken. Tevens staan er films en muziek op, die mij HTPC als bron gebruikt.
  • Downloaden (via usenet / nzb's)
  • HyperV met daarop Win10 met BlueIris voor mijn beveiligingscamera's
  • HyperV met daarop Ubuntu met een Nextcloud server
Op zich niet heel bijzonder dus, maar ik merk, met name door 2x HyperV, dat de 16GB geheugen aan de krappe kant is. Het draait, het gaat, maar houdt niet over. Met name de HyperV met Win10 + Blue Iris is een geheugen trekker. Staat ingesteld op max 6GB, maar vraagt regelmatig meer. De HyperV met Ubuntu + Nextcloud staat op 4GB, gaat ook maar net.

Het huidige moederbord kan maar max 16GB geheugen huishouden, dus daar zit ik al aan.
Nu heb ik dus eigenlijk 2 opties:

Optie 1: upgrade door middel van ander moederbord met meer geheugencapaciteit.
Nu is socket 1150 al wat ouder, dus qua moederborden wat dun gezaaid. Ik hoef geen nieuw. Zit op V&A te kijken, en zie bijvoorbeeld V&A aangeboden: Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII GENE. Deze kan 32GB geheugen hebben. Dus die + 16GB geheugen en voor ca €200 klaar.
Voordelen:
  • Relatief goedkope oplossing
  • Andere andere componenten blijven gebruiken
  • Win10 als main OS blijven gebruiken, en verandert eigenlijks niet qua 'gevoel', het systeem heeft alleen 32GB geheugen ipv 16GB.
Nadeel:
  • Is 32GB toereikend / toekomstproef
Optie 2: een (tweedehands?) server kopen.
Andere hardware aanschaffen en 'de echte' server wereld instappen. Heb daar geen ervaring mee, maar goed, gedreven genoeg om dat te leren / die uitdaging aan te gaan. Ook nu zit ik weer in de V&A te kijken, en voor niet al te veel geld zijn er denk ik best leuke servers te krijgen. Zo zie ik bijvoorbeeld:
V&A aangeboden: HP DL360 G6 2x intel E5520 /72GB DDR3 /2x 450GB SAS
of wat nieuwer
V&A aangeboden: HP D380p G8 /2x E5-2620 / 128GB RAM / 8x 3,5" / 512mb Cache +...

Dat ziet er leuk uit, vooral veel werkgeheugen, maar kan ik dit vergelijken met wat ik nu heb? Ja het is misschien wat gedateerd, maar is dat een probleem voor hetgeen waar ik het voor gebruik? Ik neem aan dat ik er gewoon een SSD aan kan hangen voor het mainOS en ook mijn 5x4TB HDD's? En wat qua main OS? Win10Pro zal denk ik niet werken of wel? Zit je dan meteen aan een Windows server editie vast (wat een hoop geld kost), of zou je ook uit de voeten kunnen met een Linux distro? Moet dan wel VM's kunnen draaien voor o.a. BlueIris (is Windows only).

Budget voor geheel staat niet echt vast. Denk max 400-500, minder altijd fijn, maar goed, als het gerechtvaardigd is / duidelijk meerwaarde geeft sta ik er zeker voor open. Nieuw hoeft zeker niet, iets uit de V&A is ook welkom.

Of er is nog toch een derde optie: huidige hardware laten voor wat het is en softwarematig zaken aanpassen waardoor het systeem betere presteert. Misschien is daar ook wel een hoop te winnen.

Kortom best een hoop vragen en veel twijfel wat nu het beste is.
Wat zouden jullie willen aanraden / doen?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Beste antwoord (via Pazo op 30-04-2019 10:35)

• Zdevam
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-12 14:06
Afhankelijk van je woning wil je een server soms niet eens op dezelfde locatie. Denk aan ongeveer een stofzuiger die constant aanstaat.

Ik denk dat je je eerst moet afvragen welk probleem je nu aan het oplossen bent. Gaat meer geheugen echt helpen? Volgens je eigen post werkt alles nu gewoon. Het is een beetje zonde om geld uit te geven voor alleen wat leukere getalletjes in task manager.

Alle reacties

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-12 16:03

Vidra

Vragen?

Die professionele servers zijn leuk ... maar voornamelijk voor je stroomleverancier ;)

Heb je voldoende aan de i5? Makkelijkste upgrade is een ander moederbord, cpu en ram. :+

[ Voor 20% gewijzigd door Vidra op 29-04-2019 23:23 ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12 17:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

"Serverhardware" heb je in alle soorten en smaken; een Raspberry Pi kan ook als "server" fungeren. Uiteindelijk zijn het de hardware-requirements en aangeboden services waardoor je tot een bepaalde keuze gaat komen. Maar als je zelf al de vraag stelt "is 32GB genoeg", dan is het antwoord dus altijd nee. Meten = weten en tot die tijd kan je uren doorbrengen in V&A op zoek naar je ne sais quoi.

Ik denk dat je meer moet tweaken "in" je VM's dan aan je hardware. Ik kan 6 tot 8 Server 2012R2 opspinnen in 16GB geheugen. Ja, het opstarten is niet al te rap maar doe je dat elke 10 minuten? En die paar services per VM die ik nodig heb; boeit dat nou of dat 8ms of 10ms duurt voordat ik een DHCP-request kan afhandelen bijvoorbeeld.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:05
Eens met @MAX3400 , probeer eerst te meten, en zo de bottlenecks vast te stellen. Over tweedehandse professionele servers: naast @Vidra's opmerking over stroomgebruik maken ze ook veel herrie, die wil je niet in een kamer hebben staan waar jezelf bent

Acties:
  • Beste antwoord

• Zdevam
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-12 14:06
Afhankelijk van je woning wil je een server soms niet eens op dezelfde locatie. Denk aan ongeveer een stofzuiger die constant aanstaat.

Ik denk dat je je eerst moet afvragen welk probleem je nu aan het oplossen bent. Gaat meer geheugen echt helpen? Volgens je eigen post werkt alles nu gewoon. Het is een beetje zonde om geld uit te geven voor alleen wat leukere getalletjes in task manager.

• Pazo
  • Nu online
@MAX3400 Opstarttijd is inderdaad niet belangrijk. Momenteel draaien de 2 VM's nu bijna een maand achter elkaar.

@martyw @Zdevam Server hangt in de meterkast. Zitten nu ook 2 fans in die blazen, maar buiten de kast hoor je dat nauwelijks. Dus dat zou het probleem niet zijn.

Maar duidelijke antwoorden. Dus toch eerst eens kijken op softwarematig gebied of daar wist te behalen valt, ga ik daar mee aan de slag. Bedankt allen, dan laat ik het hier voorlopig bij :)

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• Vidra

Vidra

Vragen?

Pazo schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 10:34:
@MAX3400 Opstarttijd is inderdaad niet belangrijk. Momenteel draaien de 2 VM's nu bijna een maand achter elkaar.

@martyw @Zdevam Server hangt in de meterkast. Zitten nu ook 2 fans in die blazen, maar buiten de kast hoor je dat nauwelijks. Dus dat zou het probleem niet zijn.

Maar duidelijke antwoorden. Dus toch eerst eens kijken op softwarematig gebied of daar wist te behalen valt, ga ik daar mee aan de slag. Bedankt allen, dan laat ik het hier voorlopig bij :)
Je bent duidelijk nog niet in een data centrum geweest, twee fans die blazen danwel een professionele server die aanstaat is echt wel een verschil. Daarnaast dien je ook goed na te denken over de koeling van een dergelijke server. In een data centrum hangen die servers in een ruimte die constant wordt gekoeld, .... een meterkast is niet ideaal hiervoor.

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• Pazo
  • Nu online
@Vidra Ja oke, ik zat niet te denken aan echt professionele server, maar meer hobbymatig zoals je hier ook wel eens voorbij ziet komen en de voorbeelden die ik uit de V&A aangaf. Meer richting bijvoorbeeld een ander mobo met Xeon CPU, (danwel 2) en meer geheugen, iets wat je met standaard / gewone consumenten moederborden nauwelijks ziet.
En daarop volgend, mocht ik dat willen aanschaffen, ook kijkend naar een server wandkastje waar dan ook mijn switch etc. in kan om een mooi geheel te maken. Maar goed, dat is voorlopig dus niet aan de orde. Ik ga eerst kijken of ik het één en ander kan optimaliseren, dat lijkt me na jullie antwoorden toch beter en kost bovendien niets :)

• Vidra

Vidra

Vragen?

Succes met 'testen' en optimaliseren.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Pazo schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:35:
Is 32GB toereikend / toekomstproef
Volgens ark kan de processor die je hebt ook niet meer aan dan 32GB, dus dan zit je meteen weer op het volgende maximum waarop je niet gemakkelijk kunt uitbreiden.

Misschien kan je eens kijken naar tweedehands Xeon processoren met een bijpassend moederbord, Xeon heeft vaak wat extra "reserve" (waar een normale desktopgebruiker niets aan heeft). Ik heb bijvoorbeeld een E5-2660v2, een oud beestje maar deze ondersteunt 768GB. De TDP van deze CPU is hoog, maar als hij niets te doen heeft is hij heel snel koud en moederborden met slots voor 8*16GB zijn nog heel betaalbaar ook.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22-12 16:21

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

eerst meten en softwarematig versnellen vooraleer je hardware gaat aanschaffen

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:34
Had een heel verhaal geschreven dat mijn telefoon heeft weggegooid :(

In het kort: die servers zijn trager (die g6) of tot 70% sneller dan de huidige i5. Maar verbruiken wel 100+ watt idle, wat je 24/7@22 cent per kWh kom je op een kleine € 200 aan idle stroomverbruik per jaar uit.

Bovendien zijn het racks, dus lastig ergens op te bergen (tenzij je ergens een rack hebt staan) en erg luidruchtig.

Een Ryzen 2600 bijvoorbeeld is al sneller dan beide servers en een stuk zuiniger. (Een 2700X met 8 ipv 6 cores en hoger geclockte doet zo rond de 30 watt: https://nl.hardware.info/...rgelijking-stroomverbruik)

Ik zou eerst kijken of het geheugen wel echt de limiet is, of anders de cpu.

Geld uitgeven voor een ander moederbord en geheugen voor een verouderd platform lijkt me niet de beste investering. De Ryzen 3000-serie komt er aan, dus die is interessant en er komen vast wat setjes op vraag en aanbod te staan van mensen die hun 2600/2700 gaan upgraden.

[ Voor 10% gewijzigd door White Feather op 01-05-2019 08:01 ]

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:59

masauri

aka qwybyte

blue iris heeft als aanbevolen ram minimaal 8GB of hoger.
Ik vermoed dat daar ook veel winst in te halen valt als je voor het ram geheugen gaat.

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

• Pazo
  • Nu online
aawe mwan schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 19:02:
[...]
Misschien kan je eens kijken naar tweedehands Xeon processoren met een bijpassend moederbord, Xeon heeft vaak wat extra "reserve" (waar een normale desktopgebruiker niets aan heeft). Ik heb bijvoorbeeld een E5-2660v2, een oud beestje maar deze ondersteunt 768GB. De TDP van deze CPU is hoog, maar als hij niets te doen heeft is hij heel snel koud en moederborden met slots voor 8*16GB zijn nog heel betaalbaar ook.
Dat had ik toch ook al aangehaald in de TS. Had al even rondgeneusd in de V&A waar verschillenden Xeon-systemen worden aangeboden.
White Feather schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 21:48:
In het kort: die servers zijn trager (die g6) of tot 70% sneller dan de huidige i5. Maar verbruiken wel 100+ watt idle, wat je 24/7@22 cent per kWh kom je op een kleine € 200 aan idle stroomverbruik per jaar uit.
Dat is wel iets om naar te kijken, nog niet aan gedacht. Ik weet eigenlijk niet eens wat mijn huidige systeem verbruikt. }:O Binnenkort maar eens even een meter tussen hangen.
masauri schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 21:51:
blue iris heeft als aanbevolen ram minimaal 8GB of hoger.
Ik vermoed dat daar ook veel winst in te halen valt als je voor het ram geheugen gaat.
Ja, BlueIris vind ik een fijn programma maar het is inderdaad een geheugenvreter. De VM staat dus ingesteld op 6GB. Die zou ik nog op 8GB kunnen zetten.

Sowieso zoals eerder aangegeven ga ik eerst kijken of er softwarematig winst te behalen valt.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Pazo schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:32:
Dat had ik toch ook al aangehaald in de TS. Had al even rondgeneusd in de V&A waar verschillenden Xeon-systemen worden aangeboden.
[...]
Dat is wel iets om naar te kijken, nog niet aan gedacht. Ik weet eigenlijk niet eens wat mijn huidige systeem verbruikt. }:O Binnenkort maar eens even een meter tussen hangen.
Je moet ook niet een oude server kopen, maar alleen de processor.
Daar koop je dan een normaal moederbord voor, dat zet je in een normale kast met een normale voeding.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik zou even nadenken over wat je nou echt wil. Het kan zo maar zijn dat het zinvol is om twee doel-specifieke servers te nemen, een storage bak die zowel SAN als NAS speelt, en een andere die je VM's enz doet.

Je kan ook kijken naar iets wat niet Hyper-V is, als je bijv. minder restricties wil. Denk bijv. aan Proxmox of Xen.

• Pazo
  • Nu online
Bedankt voor de input @aawe mwan en @johnkeates

Ik heb toch besloten het iets anders te gaan doen. Had al steeds het idee om de meterkast een keer overhoop te halen en alles opnieuw in te delen / aan te sluiten. Is na al die jaren wat rommelig geworden. Dus ik heb zojuist toch via de V&A een andere mobo en 16GB extra geheugen gekocht voor een mooi prijsje van een medetweaker. Verder nog een lege 4U server kast die dus later eventueel ook in een rack / wandkast kan. Blijf ik dus op een consumenten moederbord met voor de rest dezelfde hardware. Voordeel is dat dit bord 10 Sata aansluitingen heeft (tegenover 6 van nu), dus ik kan uitbreiden qua HDD's mocht dat nodig zijn.

Bedankt allen.

Pagina: 1