Zie hier foto's van mijn dak, het betreft het "gele" gedeelte:

Gezien mijn huidige energieverbruik zijn 10 panelen meer dan genoeg op dit moment. Het doel is om de panelen in een zo'n kort mogelijke tijd terug te verdienen. Gezien de ligging van mijn dak wat is dan de beste manier om de duale opstelling neer te leggen? Panelen loodrecht op de lengte richting (dus ZW en NO) of juist loodrecht op breedte richting (ZO en NW)?
Legplan 1: (loodrecht op de lengte richting (dus ZW en NO))

Legplan 2: ( loodrecht op breedte richting (ZO en NW))

Gezien mijn huidige energieverbruik zijn 10 panelen meer dan genoeg op dit moment. Het doel is om de panelen in een zo'n kort mogelijke tijd terug te verdienen. Gezien de ligging van mijn dak wat is dan de beste manier om de duale opstelling neer te leggen? Panelen loodrecht op de lengte richting (dus ZW en NO) of juist loodrecht op breedte richting (ZO en NW)?
Legplan 1: (loodrecht op de lengte richting (dus ZW en NO))

Legplan 2: ( loodrecht op breedte richting (ZO en NW))
[ Voor 25% gewijzigd door knarf_st op 28-04-2019 17:03 . Reden: Foto's toegevoegd ]

Het pijpje dat het meeste rechts staat steekt het meeste uit en dat is 82cm vanaf de dakrand (uiteinde). Dus de gehele constructie zou dan iets meer naar de andere kant verplaatst moeten worden. Hoor graag jullie mening of dit past en nog verantwoordelijk is of moet ik toch maar een paneel van maximaal 2000mm uitzoeken?