LOL ik was gisteren nog bij Mediamarkt bij een TV aan het kijken kwam een medewerker naar mij toe die later ook nog aangaf dat ie er pas een dag werkte..deed net alsof ie overal verstand van had. Enfin het thema is kalibratie.
Het ziet ernaar uit dat Mediamarkt auto kalibraties doet. Dat is natuurlijk geen kalibratie in de traditionele zin.Maar als je een prijzige meter hebt, neem aan dat ze bij Mediamarkt geen meters van €1,000+ gebruiken, en weet hoe het proces werkt dan krijg je ook resultaat, maar dus niet met een metertje van 200 euro (X-rite i1Display Pro is zo'n metertje). Persoonlijk vind ik wel dat of het person nou goed resultaat krijgt of niet dat hij/zij ISF of THX gecertificeerd moet zijn. Uiteindelijk is het karwei geklaard en moet een kundig iemand wel even checken of alles in orde is. Het lijkt mij niet dat men bij Mediamarkt dure meters gebruikt. Ik denk ook niet dat men gecertificeerd is (wat een van soort diploma voor het uitvoeren van TV kalibraties is).
Dan heb je natuurlijk nog de pro's die waarschijnlijk ook op een gegeven moment auto kalibratie gaan toepassen..dat schijnt dan 10 minuten of zo te duren. Om dan nog 200/300 euro te gaan vragen...
Mensen mogen dan wel gecertificeerd zijn maar of ze ook op de hoogte zijn van actuele ontwikkeling en of dat ze degelijke geijkte apparatuur gebruiken. Vraag het ze niet als je contact maakt want dan hoor je niks meer van ze. Er is ook niet zoiets als een TV kalibrator beroepsvereniging of niks..op basis van dat gecertificeerd zijn moet je maar geloven dat alles maar goed komt. Wordt je ook niet vrolijk van.
In ieder geval moet een TV die je koopt reference zijn of nabij reference want dan zie je na kalibratie weinig verschil met zoiets als een reference monitor waar alles in hoge mate klopt. Als er nog te veel afwijkingen na kalibratie zijn dan heeft het toch weinig zin dan.
Lees dit thread eens voor de lol...gaat over ''metameric failure'', op papier ziet kalibratie gewelding uit...houdt het naast een reference blijkt van alles niet te kloppen, schijnt LED en OLED nogal eens last van te hebben. Zelfs een pro heeft dat niet door als hij/zij daar niet van op de hoogte is. Dus waarom zou je überhaupt nog je TV in Nederland laten kalibreren? Lijkt mij weggegooid geld eerlijk gezegd.
https://www.avsforum.com/...-point-2016-lg-oleds.html