Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melek-taus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-06 16:38
Dit is hoe het werd ingesteld door de MM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Yww4Mfj0v4TBPKNmTECWDCvb/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nQAsnk71SOu7g5zJXs0hDOSt/medium.jpg

Dit is standaard en in de achtergrond zie je al het verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AP0dimgw4K7IcG2CGVBCDPvJ/medium.jpg

Ryzen 5 3600, B450M PRO-VDH Max, Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB, Red Dragon RX 5700 XT @ 1v 2050MHz, Intel 660p 1TB, BX500 1TB, MX500 1TB, CM MWE Bronze 550W V2, Antec Dark Phantom 301M, QcK Prism, Logitech G703 Hero, Fnatic MiniStreak Speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
melek-taus schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 02:03:
Dit is hoe het werd ingesteld door de MM.
Wel apart dat backlight, contrast én helderheid op 100 staan (waar staan die op in ISF2?). Verschil met Standaard is wel duidelijk ja ...
Funky22 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 21:05:
Ken eigenlijk maar 2 mensen die in mijn ogen de nodige kennis en het materiaal hebben om deftig te kunnen kalibireren in Nederland/Belgie, die doen dat ook niet met een metertje van 200/1000 euro

130 gaan betalen en dan Hdr niet gekalibireerd tja...

Nuja als ik een deftige tv/projector koop moet dit incl kalibiratie zijn voor de hoofdprijs mag je een afgewerkt product krijgen, Panasonic snapt dit tenminste.
De witbalans op een Panasonic kan meestal ook nog wel wat afstelling gebruiken, zó perfect is het nou ook weer niet.
130 euro zónder HDR is ook zo vreemd nog niet.Vincent Teoh vroeg 400 pond om 100km verderop een tv te kalibreren las ik laatst nog (op AVS forum vragen ze ook richting de $300 oid)

[ Voor 63% gewijzigd door apis29 op 19-06-2019 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:30

Funky22

Guild invite

Die prijzen vragen Frank en Werner toch niet hoor.

https://discord.gg/x8uWt9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squats
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-06 08:06

Squats

Wereldreizende tweaker

Op de proef een tv gekocht in zoetermeer en daar laten kalibreren waar ik bij was, het gaat hierbij wel om een SDR kalibratie en niet een HDR kalibratie. De tv werd gekalibreerd door een calman C6 2000 en Videoforge pro.
Het uiteindelijke resultaat was een witbalans van ruim onder de Delta E2000: “1”en een volledig accurate Rec.709. Ook inclusief CMS kalibratie Met 99,67% coverage Dit op een LG 55C8 (ik kreeg de kalibratie voor wat goedkoper aangezien ik ook een vogels beugel erbij had gekocht).
Ik ben er iniedergeval erg blij mee.

Ik hoorde trouwens wel dat het per mediamarkt verschilt hoeveel moeite erin wordt gestoken (bijvoorbeeld sommigen doen CMS uberhaupt niet, wel in zoetermeer :D) dus de ervaring kan anders zijn bij de winkel in de buurt.

[ Voor 6% gewijzigd door Squats op 22-06-2019 19:48 ]

Bericht ontvangen uit China

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:14
Even dit topic omhoog halen. Ik heb wat vragen/gedachten omtrent het kalibreren van een tv, maar niet zozeer via de MediaMarkt. Is er een apart kalibratie topic op Tweakers? Ik lijk het niet te kunnen vinden.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1222698

Rossi46 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:14:
Even dit topic omhoog halen. Ik heb wat vragen/gedachten omtrent het kalibreren van een tv, maar niet zozeer via de MediaMarkt. Is er een apart kalibratie topic op Tweakers? Ik lijk het niet te kunnen vinden.
Dat is er idd niet. Maar je zou zelf even een topic kunnen maken en daar je specifieke vragen stellen.

Zal een interessant topic worden om te volgen... 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ferryadams10
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-12-2021
MR.Harok schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 12:07:
Persoonlijk zou ik het niet doen. Ik weet bijvoorbeeld dat ze dit bij de MediaMarkt aanbieden. Volgens een vriend van mij gebruiken zij: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c9-oled voor de calibratie.

Als je op het kopje settings klikt zie je welke instellingen ze hebben gebruikt bij de review.

Daarnaast zijn sommige instellingen persoonlijk of je die mooi vindt of niet.
Ik weet niet waar mensen toch steeds de informatie vandaan halen dat tv kalibraties op het oog gedaan worden bij Mediamarkt of dat de kalibratie van rtings af wordt gehaald. Klinkklare onzin. We maken gebruik van de CalMAN Ultimate AutoCal + C6 HDR2000 + VideoForge Pro die je hier kunt vinden https://socrates.nl/produ...6-hdr2000-videoforge-pro/

Ik werk bij de Mediamarkt Amersfoort op de televisie afdeling en ik kan je vertellen dat wij 2 mensen hebben lopen die goed zijn opgeleid voor het kalibreren van televisies. Ze weten waar ze op moeten letten en hebben ook kennis van de verschillende kalibraties voor verschillend gebruik (Denk aan gamekalibraties, film e.d).
voor de kalibratie wordt gevraagd wat de lichttoestand is bij de klant thuis en op basis daarvan wordt hij gekalibreerd.

Ik weet niet hoe ze het bij andere Mediamarkten doen, maar ik vind het schrikbarend om te horen wat voor ervaringen sommige mensen ermee hebben.

Groetjes,

Uw Tv-medewerker van de MM Amersfoort _/-\o_

Pc-gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:59

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik lees verschrikkelijk veel verhalen dat mensen bij de Mediamarkt gewoon een standaardcalibratie in de televisie laden en dat is natuurlijk niet hoe je een calibratie doet. Een calibratie is voor elk exemplaar uniek, je calibreert in belangrijke mate om variaties tussen verchillende exemplaren te neutraliseren.

Jij vertelt me dat het wel serieus gebeurt en dat stemt me blij, maar toch zou ik niet zo snel geneigd zijn om de winkel een calibratie te laten doen. Beste is toch de calibratie te doen in de omgeving waar de televisie gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-06 18:13

JvS

Ik heb hem zelf ook

Anoniem: 1313722 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 12:02:
Goedemorgen,

Ik heb zojuist geïnformeerd bij een winkel naar de LG OLED65C9PLA. Nu vraagt die winkelmedewerker of ik er voor liefst 99 euro een calibratie van de nieuwe TV er bij wil nemen. Is dit aan te raden of niet?
Dat is bij de LG oled C9 OLEDs af fabriek bijna niet nodig. Dit zie je terug in alle reviews die de kleurechtheid meten: reviews: LG C9 oled-tv Review - Top-tv met hdmi 2.1 (maar ook andere reviews).

Die C9 is dus al echt heel erg prima. Die kalibratie is dus echt alleen nodig als je professioneel de maximale kleurechtheid nodig hebt, maar zal eigenlijk amper zichtbaar verschillen (kleurfouten af fabriek zijn klein).

Daarnaast vind ik ook de Mediamarkt kalibraties twijfelachtig. Ook al vertrouw ik het antwoord van @ferryadams10 ook wel. Ik heb ook weleens andere verhalen gelezen

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:06

lasharor

7 december 2004

ferryadams10 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:23:
[...]

voor de kalibratie wordt gevraagd wat de lichttoestand is bij de klant thuis en op basis daarvan wordt hij gekalibreerd.
Hoe kan de TS nu een goede indicatie geven van de "lichttoestand" thuis anders dan "We maken gebruik van led lampjes" en "de gordijnen staan vaak open".

Dat maakt dit soort diensten vaak ook een beetje onzinnig omdat het thuis moet gebeuren en een doorlopend iets is (afhankelijk van de lichtsituatie op een bepaald moment).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:57
Het punt dat ik wou maken, los van je statement, is dat het voor de meerderheid van de mensen net een tegenvaller wss zal zijn.
Ok ze kunnen zeggen dat hun scherm gekalibreerd is, maar het scherm van de buren dat pietje zelf heeft afgesteld op contract en intensiteit, ziet er mooier en levendiger uit voor die meerderheid en ze zullen dat verkiezen.

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-06 00:41
Op htforum.nl (excuus als ik niet naar een ander forum mag verwijzen) zit een kalibratie expert.

Via een actie kon je je ooit inschrijven voor als hij in een bepaalde regio was. Misschien zijn die acties er nog steeds? Weet niet meer exact wat het heeft gekost maar het was echt een wereld van verschil. Dit was een Panasonic plasma. Staat nu bij m’n moeder en stiekem vind ik dat beeld nog steeds mooier dan mijn LG OLED.

Dit was dus iemand die bij mij thuis kwam er ruim de tijd voor nam en duidelijk verstand van zaken had.

Misschien dat het in Amersfoort anders is maar ik krijg van de mediamarkt in amsterdam niet de indruk dat daar ook maar iemand werkt die ergens verstand van heeft. Laat staan in staat is om zoiets ingewikkelds uit te voeren als een kalibratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Mijn indruk is dat je bij de MediaMarkt vooral getraind wordt om te verkopen. Met zo'n instelling kun je dit soort diensten gewoon niet vertrouwen.

Bron: ik heb bij MediaMarkt Arnhem gesolliciteerd maar ze waren op zoek naar mensen met "sales-ervaring". De keren dat ik iets nou uitproberen (Apeldoorn en Utrecht) wordt je meteen vastgeklampt door een verkoper die er overduidelijk geen verstand van heeft en specifieke producten probeert te promoten.

Volgens de verkoper in Apeldoorn was er geen verschil tussen een mechanisch toetsenbord en een rubber dome toetsenbord. Nou ja, dan weet je hoe laat het is. In Utrecht vroeg ik toen om een simpele koptelefoon en toen moest ik maar eentje van 130 euro proberen. Uiteindelijk bij bax-shop eentje besteld. 40 euro. Die heb ik nu denk ik 2 jaar. Vorig jaar defect gegaan en kreeg ik zonder veel gezeur binnen een paar dagen een nieuwe. In december ook eentje voor mijn broertje gekocht en ook hij is er zeer tevreden mee.

Oja, in Amsterdam bij bax-shop werd ik heel goed geholpen. De verkoper wou duidelijk geen dure koptelefoon aan mij verkopen. Hij kwam zelfs eerst met eentje van 20 en toen bleven we een beetje door proberen tot die van 40. Ik denk trouwens dat ik wel geluk gehad heb, want bij bax-shop Apeldoorn werd ik heel erg gepusht om eentje van 280 euro te kopen (oid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emailjunkie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-01-2023
Ik heb in mei een Philips the one van 58 inch in de aanbieding bij de mediamarkt gekocht.

De verkoper bleef maar aandringen dat kalibreren echt een veel beter beeld geeft. Toen ik vertelde dat instelling altijd persoonlijk zijn en blijven krabelde hij al terug

Ik zei toen ook, en als ik mijn tv een harde reset geef is die fijne calibratie van jullie a 100 euri dan ook weg? NIet bij alle tvs meneer... wat een onnnozel antwoord..

Als ik in een melige bui ben en in de lunchpauze met collega`s in de mediamarkt ronloop zeg ik wel eens hey daar loopt ie! Kalibrero hiep hiep nou Kallibrero!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakwondo
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-06 17:49
Net een nieuwe cx gekocht, wil hem best laten kalibreren . Heb al wat video's en topics gelezen ondanks de kleuren iets anders zijn ziet het er minder scherp uit. Zonder echte hardware zal het puur gevoelsmatig zijn. Iemand tips voor hardware of reference naar een bedrijf / persoon?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Azicre
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-06 22:29
Ex "power" service medewerker bij MM hier!

Ik heb tijdens mijn tijd bij MM ongeveer om de dag een paar TV's gekalibreerd.
Bij ons gebruikte ze Portrait Displays C6 HDR2000 met de Calman Calibration software.
Als het op expertise aankomt dan is er weinig te bekennen.
Er waren standaard workflows voor ons om te volgen maar om van verstand van zaken te spreken kan ik niet zeggen.
Uiteindelijk kwam er eigenlijk altijd een beeld uit dat er wat donkerder en minder kleurrijk dan out of the box uitzagen. Zonder het voorgenoemde verstand van zaken weet ik dus ook eigenlijk niet of dit een beeld is dat mensen graag willen.
Wel worden alle stappen doorlopen. White balance, Contrast, Brightness, Sharpness,...
Ik herinner me nog dat voor ons altijd het doel was om de dE zo klein mogelijk te krijgen en minstens onder de 1. Dit lukte over het algemeen.
Als je me nu zou vragen waarom dat dit beeld beter is dan out of the box dan zou ik niet weten waarom. Mischien heeft het te maken met dat we brightness eigenlijk met rust zouden moeten laten ofzo.
We lieten de TV ook nooit echt opwarmen. Daar hadden we de tijd niet voor. Gemiddeld deed ik ongeveer 40m tot 1 uur over de kalibratie per TV. Dit is inclusief uitpakken, aansluiten, instellen en terug inpakken.
Bij MM krijg je er ook een rapport bij met de originele instellingen en de kalibratie instellingen zo dat je naar harte lust dingen kan veranderen zonder dat je iets kwijt raakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Funky22
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:30

Funky22

Guild invite

Calibiratie voor

Sdr
Hdr
Dv

€350 kerel moet 340km rijden in totaal en is min 3 uur bezig, veel zal zo een mm calibiratie niet voorstellen vermoed ik dan

Calibireren heeft ook niks met felle kleuren of lichter te maken opzich ook niks met persoonlijke smaak, met een Isf calibiratie is het net de bedoeling om zo dicht mogelijk bij de standaard te komen qua beeld en niet wat jou persoonlijke smaak is, vaak hebben de meeste er al een half leven naar verkeerd beeld kijken opzitten je ogen moeten dan uiteraard ook enorm wennen aan zo een gecalibireerd beeld.
Nu niks mis mee als je de voorkeer geeft aan je eigen instellingen tov die van Isf, ofwel kies je voor je eigen smaak ofwel ga je voor een beeld dat zo nauwkeurig mogelijk is, dit is uiteraard persoonlijke smaak.

[ Voor 66% gewijzigd door Funky22 op 07-11-2021 05:37 ]

https://discord.gg/x8uWt9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04:22
Dit is niet nieuw bij de Media Markt! Ik heb bij mijn aankoop terug in 2016 van een OLED televisie ook extra betaald voor kalibreren. De monteur die langs kwam had een kastje die aan de tv werd gehangen en die verbonden was met een notebook en alles zo werd ingesteld. Ik betaalde hiervoor €36,- extra bij aanschaf van mijn televisie.

Ik wilde het eerst bij een externe bedrijf laten kalibreren maar zou minstens €175,- kwijt zijn geweest

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groenekan
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-02 20:47
Bij mediamarkt Samsung 55QN93B laten kalibreren, beeld was bepaald niet mooier. Grijs en vaal. Teruggezet naar fabriekswaarden. Veel beter en mooier. Maar: mediamarkt heeft wel het bedrag probleemloos teruggestort !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
groenekan schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:25:
Bij mediamarkt Samsung 55QN93B laten kalibreren, beeld was bepaald niet mooier. Grijs en vaal. Teruggezet naar fabriekswaarden. Veel beter en mooier. Maar: mediamarkt heeft wel het bedrag probleemloos teruggestort !
"Beter" ;) (dat je persoonlijk ergens de voorkeur aan geeft betekend niet dat het 'beter' is. Beter is dat het dingen weergeeft zoals ze er uit horen te zien, dus zoals het gemaakt is en aangeleverd wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-06 11:33
Kalibreren is niet omdat het zo mooi is. Kalibreren doe je om de kleuren zo dicht mogelijk bij de echte kleuren te krijgen.

Als je de ontzettend opgeblazen kleuren van de meeste TV's gewend bent lijkt dat misschien vaal. Maar eigenlijk zijn het gewoon realistische kleuren. (als de kalibratie goed gebeurt is natuurlijk)

[ Voor 44% gewijzigd door WEBGAMING op 20-12-2022 13:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijsv98
  • Laatst online: 07-04 14:54
Ik weet dat deze topic 4 jaar oud is, maar toch wil even een technische update geven over hoe dit nou werkt. Ik werk zelf bij Mediamarkt en zoals je kan zien hebben we professionele tools van Calman om de tv's te kalibreren. De hele firmware word aangepast om, niet te vergeten, alle kleuren en contrast REALISTISCHER te maken. Dit begrip is niet altijd even duidelijk. Wat je op de tv's ziet in de winkel is natuurlijk niet realistisch, neon-groene bomen bijv. De lens op de tv die kan precies de kleuren van de ledlampen uitlezen. Foto is genomen tijdens een kalibratie van een LG 55C3.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OFEk9UZS37KoVEEA_243U0AmNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4z0uXzGjRzloCn1QqpT15nHW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsv98
Dit zijn de resultaten, dit krijgt de klant meegeleverd. Lage waarden zijn beter voor grijstinten- en kleurbalken. Mooi rechte witbalans, gamma target behaald, kleurtargets mooi behaald.
Waar t op meer komt is Hisense, TCL, OK. en Philips zijn ruk, de rest zijn prachtige schermen, moet het natuurlijk wel een OLED of QLED zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyyalQLut46Xkm-MgwlIp1TCUZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XHQNTdBsWhQ5zoxmrmuYBF6O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-06 09:55

FeaR

In GoT we trust

matthijsv98 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:41:
Dit zijn de resultaten, dit krijgt de klant meegeleverd. Lage waarden zijn beter voor grijstinten- en kleurbalken. Mooi rechte witbalans, gamma target behaald, kleurtargets mooi behaald.
Maar de TV is out of the box gecalibreerd en niet bij de klant thuis. Al zijn de waardes op papier goed, er is dus geen rekening gehouden met de break in periode van de TV en de omstandigheden van de klant thuis. De MediaMarkt calibratie is mijns inziens een betere service dan game consoles verkopen die 20(?) euro duurder zijn omdat MediaMarkt deze "voor heeft bereid" maar ik zou mijn TV nog steeds niet op deze manier laten calibreren.

[ Voor 17% gewijzigd door FeaR op 22-12-2023 18:42 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinamar
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-06 19:18
En ze verplichten de klant bijna tot aankoop calibratie want al de dozen in de winkel hebben een sticker "reeds gecalibreerd" op de doos en als je dit niet wil zeggen ze dat er geen andere meer in voorraad zijn. In Oostende meegemaakt.

BE/3000Wp 155°/ 1 Venus E (Gen2) V151, CT003 (v115) , Lilygo+HA, DM XS212,

• Azicre
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-06 22:29
tinamar schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:13:
En ze verplichten de klant bijna tot aankoop calibratie want al de dozen in de winkel hebben een sticker "reeds gecalibreerd" op de doos en als je dit niet wil zeggen ze dat er geen andere meer in voorraad zijn. In Oostende meegemaakt.
Je kan gewoon vragen voor een unit die nog niet gekalibreerd is. Als ze die niet meer hebben dan halen ze alsnof vaak gewoon de sitcker er af en hoef je niet voor de kalibratie te betalen. Ondanks dat je die dus wel mee krijgt, tenzij ze er meer moeite voor willen doen om de tv uit te pakken en weer te resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsv98
FeaR schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:48:
[...]

Maar de TV is out of the box gecalibreerd en niet bij de klant thuis. Al zijn de waardes op papier goed, er is dus geen rekening gehouden met de break in periode van de TV en de omstandigheden van de klant thuis. De MediaMarkt calibratie is mijns inziens een betere service dan game consoles verkopen die 20(?) euro duurder zijn omdat MediaMarkt deze "voor heeft bereid" maar ik zou mijn TV nog steeds niet op deze manier laten calibreren.
Jammer dat je daar zo over denkt want dat is dus totaal niet zo. 'Out of the box' kalibratie is gewoon geen ding met die tv's. Extreem vivid, neon groene bladeren, frambozen nog meer roze dan de kleur van kauwgom, nee dankjewel hoor. De tv word in beide omstandigheden gekalibreerd, zowel bedoeld voor een donkere "bioscoop" ervaring als overdag in de woonkamer. Realistischer beeld en daardoor automatisch energiezuiniger, doordat de kleuren het contrast minder fel worden weergegeven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:49

Croga

The Unreasonable Man

matthijsv98 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 05:20:
Jammer dat je daar zo over denkt want dat is dus totaal niet zo. 'Out of the box' kalibratie is gewoon geen ding met die tv's. Extreem vivid, neon groene bladeren, frambozen nog meer roze dan de kleur van kauwgom, nee dankjewel hoor. De tv word in beide omstandigheden gekalibreerd, zowel bedoeld voor een donkere "bioscoop" ervaring als overdag in de woonkamer. Realistischer beeld en daardoor automatisch energiezuiniger, doordat de kleuren het contrast minder fel worden weergegeven
Wat FeaR bedoelt is dat de calibratie gebeurt door het ding uit de doos te halen, calibreren en terug in de doos. Daarbij heeft de TV dus geen kans gekregen om z'n eerste uurtjes te draaien in de omgeving waar de TV zal blijven staan. Calibratie wordt nog veel beter als het gedaan wordt in de omstandigheden waar de TV gebruikt wordt en nadat de TV daar al wat uurtjes gedraaid heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-06 09:55

FeaR

In GoT we trust

Croga schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 05:33:
[...]
Wat FeaR bedoelt is dat de calibratie gebeurt door het ding uit de doos te halen, calibreren en terug in de doos. Daarbij heeft de TV dus geen kans gekregen om z'n eerste uurtjes te draaien in de omgeving waar de TV zal blijven staan. Calibratie wordt nog veel beter als het gedaan wordt in de omstandigheden waar de TV gebruikt wordt en nadat de TV daar al wat uurtjes gedraaid heeft.
Thnx, scheelt mij weer uitleg typen :>

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:18
Waar t op meer komt is Hisense, TCL, OK. en Philips zijn ruk, de rest zijn prachtige schermen, moet het natuurlijk wel een OLED of QLED zijn

[Afbeelding]
Naast dat je een TV eerst minimaal 100 uur dient in te spelen alvorens kalibratie zin heeft zijn jullie de zaak aan het bedonderen door eerst een meting te doen in Vivid Mode, en deze naast de gekalibreerde waardes te leggen om zo een shock effect te creëren.

Feit is dat sinds een aantal jaar LG OLED TV's vanuit de fabriek prima gekalibreerd zijn, dit volstaat voor 97% van de consumenten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezFLuYXI4A5sVaoh5UVu4cnwKQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QQ4aJ34RKfmi68PYCzWfcMzB.jpg?f=fotoalbum_large

Wanneer je de gemeten waardes van de LG C3 in Film Mode naast jouw gekalibreerde waardes legt zie je dat het verschil klein is. Is hiermee een professionele kalibratie onzinnig? Nee, echter wel met de manier waarop de MediaMarkt het doet...

[ Voor 14% gewijzigd door Freshouttheoven op 11-01-2024 10:38 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:45
Ik heb nog nooit eerder een tv laten kalibreren / gekalibreerd.
Van wat ik er van begrijp zet je dan zo'n apparaat, zoals die van Calman, op een tv (of monitor) en deze geeft dan aan wat de afstelling is.

Door deze aan te passen via de OSD (contrast, helderheid, RGB, etc.) kun je de tv afstellen, zodat deze aan de standaard voldoet volgens de software die op je laptop draait (waar het apparaatje middels USB op is aangesloten).

Er wordt verder niet via een of andere USB/seriele poort op de tv afstellingen gedaan waar je als reguliere gebruiker niet bij kunt, toch?

Klopt mijn begrip van het kalibreren van een scherm?

Ik zie ook speciale afstel schermen voorbij komen (witte vlakken, kleuren, patronen), etc. Hoe worden die op het scherm getoverd, middels een HDMI stick of is dat een testbeeld dat we van vroeger nog kennen?

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-06 20:28
Als een medewerker van een winkel de eigen producten al omschrijft als 'ruk', kan ik deze medewerker eigenlijk al niet meer serieus nemen. Idem dat een goed scherm OLED of QLED moet zijn. Hisense, TCL en Philips verkopen ook high end producten die goed te kalibreren zijn en dan heb ik het niet alleen over OLED. Deze merken meteen afschrijven vind ik dus echt te kort door de bocht.

Ik denk dat de gemiddelde gebruiker beter af is met 10 minuten zoeken op internet naar 'de beste instelling' en deze afstemt op persoonlijke voorkeur dan zo'n MM kalibratie die waarschijnlijk toch afwijkt van de thuissituatie. Want wees nou eerlijk, een delta E van 1 of 2 ziet (bijna) niemand zonder een referentie ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Freshouttheoven schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:33:
[...]

Feit is dat sinds een aantal jaar LG OLED TV's vanuit de fabriek prima gekalibreerd zijn, dit volstaat voor 97% van de consumenten.
incl burn ins ja echt top die calibratie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freshouttheoven
alki schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:55:
[...]

Goed onderbouwde reactie, jij komt er wel.

Onderwerp is kalibratie en niet burn-in, deze zaken staan los van elkaar.

Reageer met een goede onderbouwing of reageer niet, je lijkt net een puber die aan het trollen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Mijn opmerking is bedoeld dat ze uit de fabriek helemaal niet juist gecalibreerd zijn en vatbaar voor burnins

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
Toen ik mijn televisie kocht mei 2016 een
LG 55EG910V 55-inch OLED Full-HD model 2015, heb ik via de Media Markt gekocht en is toen gekalibreerd door de monteur die bij mijn thuis kwam.

Er werd toen een mooie apparaatje voor gebruikt met een notebook en via USB werd dat apparaatje weer geplakt aan mijn televisie. Naast het ophangen aan de muur en installeren. Ik heb extra betaald voor het kalibreren.

Verplicht was dat nooit. Ik vroeg er zelf om, om te laten kalibreren bij de aanschaf van mijn nieuwe televisie. Mocht ik in de toekomst een nieuwe televisie kopen kies ik er opnieuw voor.

[ Voor 30% gewijzigd door Van der Berg op 11-01-2024 11:51 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JGWL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:27
In 2018 toen ik mijn oled b8 kocht ook getwijfeld over professionele kalibratie. Uiteindelijk niet gedaan vanwege de hoge kosten. Wel heb ik destijds de calibratie stappen overgenomen van rtings. Zij plaatsen altijd bij tv reviews de gebruikte calibratie settings inclusief uitleg wat de waardes betekenen. Bijv: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b8-oled/settings

Uiteraard is elk paneel anders en kloppen de waardes niet 100% t.o.v. een professionele calibratie maar wel prima te doen voor een noob en ziet er toch een stuk beter uit dan de standaard profielen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:34
Balen. Ik had mijn moeder niet genoeg gewaarschuwd voor de verkooppraktijken van de Media Markt. Wel de kalibratie (100euro) maar niet het ophangen (100 euro). Ophangen was nog enigszins nuttig geweest.

Kalibratie heeft dus geen enkele zin want:
  • TV moet eerst 100 uur aan staan
  • huidige TV's zijn degelijk afgesteld
  • de woonkamer waar hij komt is heel anders
Bovenal, Tweakers vinden kalibratie zelf doen leuk!! 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-06 11:53

GerritGekke

Gamechanger

Als jullie bij de rapportage van @matthijsv98 kijken dan zie je zowel bij de grijswaarden als de kleuren een grote afwijking. Ofwel, de tv komt helemaal niet zo mooi uit de fabriek. Prima misschien voor het oog. Wat niet weet wat niet deert. Maar er zijn ook mensen die max saturation hebben op de tv. Ieder zijn ding. Die mensen gaan ooit nooit kalibreren.
Helaas heb je dan alleen de SDR nog maar gedaan en mis je HDR en DV. Maar dat even buiten beschouwing gelaten.

Geadviseerd wordt om de tv 100-200 uur te hebben gebruik alvorens er wordt gekalibreerd. Dat is waar. Maar eerder is zeker niet slecht. En ALTIJD nog beter dan niks doen en out of the box gebruiken. Want die mega afwijking wordt niet veel beter. De gekalibreerde waarde zal iets gaan afwijken, sure, maar m.i. altijd nog beter dan niks doen. FYI, na 500-2000 (?) branduren wil je sowieso weer opnieuw kalibreren want kleuren gaan er nu eenmaal op achteruit.

M.a.w. ik vind de service van de MM zo slecht nog niet. Ze gebruiken goede hardware en goede software. De prijs is ook “niet slecht” want je bent per profiel (afhankelijk van de settings) een half uur tot enkele uren bezig. Wel jammer om te lezen dat het personeel er niet echt voor opgeleid wordt. Maar met een goede instructie kan je een prima kalibratie doen.

Zelf kalibreer ik ook, heb calman software en gebruik een xrite i1 pro. Mijn tv (LG OLED) had ook forse afwijkingen en ik heb dit goed terug kunnen brengen naar betere (lees: realistische) kleuren en mooiere HDR/DV weergave (SDR gebruik ik zelden).

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
GerritGekke schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:40:
Als jullie bij de rapportage van @matthijsv98 kijken dan zie je zowel bij de grijswaarden als de kleuren een grote afwijking. Ofwel, de tv komt helemaal niet zo mooi uit de fabriek. Prima misschien voor het oog. Wat niet weet wat niet deert. Maar er zijn ook mensen die max saturation hebben op de tv. Ieder zijn ding. Die mensen gaan ooit nooit kalibreren.
Helaas heb je dan alleen de SDR nog maar gedaan en mis je HDR en DV. Maar dat even buiten beschouwing gelaten.
Dit kan dus echt nooit in Filmmaker modus zijn (of ISF/Cinema.). Hier kijkend lijkt het, niet verrassend, overeen te komen met Standaard: (G3) https://www.flatpanels.dk...=showfull&id=1688626135#3 , hier een C3 https://www.flatpanelshd....=showfull&id=1686299145#3

Filmmaker modus 'out of the box'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_9PAbeTHEczDtWOE9cZtUNJgMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gsPz9DsQ7E8AHPd7ygMmR87d.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door apis29 op 12-03-2024 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynabi
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 25-06 13:46
Jan_V schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:38:
Ik heb nog nooit eerder een tv laten kalibreren / gekalibreerd.
Van wat ik er van begrijp zet je dan zo'n apparaat, zoals die van Calman, op een tv (of monitor) en deze geeft dan aan wat de afstelling is.

Door deze aan te passen via de OSD (contrast, helderheid, RGB, etc.) kun je de tv afstellen, zodat deze aan de standaard voldoet volgens de software die op je laptop draait (waar het apparaatje middels USB op is aangesloten).

Er wordt verder niet via een of andere USB/seriele poort op de tv afstellingen gedaan waar je als reguliere gebruiker niet bij kunt, toch?

Klopt mijn begrip van het kalibreren van een scherm?

Ik zie ook speciale afstel schermen voorbij komen (witte vlakken, kleuren, patronen), etc. Hoe worden die op het scherm getoverd, middels een HDMI stick of is dat een testbeeld dat we van vroeger nog kennen?
Dit klopt helemaal ja, tegewoordig worden de instellingen in een profiel op de TV gezet. Dus als je je TV reset ben je hem ook kwijt als je ze niet ergens bewaard 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynabi
GerritGekke schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:40:
M.a.w. ik vind de service van de MM zo slecht nog niet. Ze gebruiken goede hardware en goede software. De prijs is ook “niet slecht” want je bent per profiel (afhankelijk van de settings) een half uur tot enkele uren bezig. Wel jammer om te lezen dat het personeel er niet echt voor opgeleid wordt. Maar met een goede instructie kan je een prima kalibratie doen.
Het jammere hiervan is dat dit enorm per winkel verschilt, in bepaalde filialen zijn er zeer gedreven werknemers die hier veel mee bezig zijn. Bij andere wordt dit vluggetjes gedaan waarbij je je dan ook wel af mag vragen of dat die 100 euro wel waard is. En om dan maar te zwijgen over het feit dat met 'delivery at home' er een hele tijd de TV's werden gekalibreerd met de protective film nog op het scherm |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

apis29 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:45:
[...]

Dit kan dus echt nooit in Filmmaker modus zijn (of ISF/Cinema.). Hier kijkend lijkt het, niet verrassend, overeen te komen met Standaard: (G3) https://www.flatpanels.dk...=showfull&id=1688626135#3 , hier een C3 https://www.flatpanelshd....=showfull&id=1686299145#3

Filmmaker modus 'out of the box'

[Afbeelding]
Stond er bij de bron ook wat de AVG en MAX afwijking is bij de grijswaarden en kleur?
Je kan best uit de doos een goed scherm treffen, maar garantie heb je niet. De ene modus heeft inderdaad grotere afwijkingen dan de andere.
Dynabi schreef op maandag 11 maart 2024 @ 22:06:
[...]

Het jammere hiervan is dat dit enorm per winkel verschilt, in bepaalde filialen zijn er zeer gedreven werknemers die hier veel mee bezig zijn. Bij andere wordt dit vluggetjes gedaan waarbij je je dan ook wel af mag vragen of dat die 100 euro wel waard is. En om dan maar te zwijgen over het feit dat met 'delivery at home' er een hele tijd de TV's werden gekalibreerd met de protective film nog op het scherm |:(
Ik begrijp wat je zegt. Het valt en staat inderdaad met de persoon die je treft. Maar is dit niet met heel veel zaken zo?

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynabi
GerritGekke schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:04:
Ik begrijp wat je zegt. Het valt en staat inderdaad met de persoon die je treft. Maar is dit niet met heel veel zaken zo?
Ja dat klopt ook, maar eigenlijk mag je wel verwachten van een multinational als Mediamarkt dat ze hier kwaliteitsregels voor zouden hebben die bij elke winkel toegepast zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-06 21:10
Dynabi schreef op maandag 11 maart 2024 @ 22:00:
[...]

Dit klopt helemaal ja, tegewoordig worden de instellingen in een profiel op de TV gezet. Dus als je je TV reset ben je hem ook kwijt als je ze niet ergens bewaard 8)7
Dat klopt en dat is best jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23:34
Op mijn Samsung TV zitten er al voorgeprogrammeerde instellingen en ook zit er een licht sensor op de TV.

Wellicht dat een cinefiel baat heeft bij kalibratie maar de gemiddelde consument?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Weet iemand of de kalibratie van een TV nog steeds werkt als de TV gerest is door de mediamarkt na een klacht over te veel Backlight bleeding? Zit de kalibratie in de software ingebakken via bv de service-instellingen of word word deze mee gereset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-06 21:10
BasvanS schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:21:
Weet iemand of de kalibratie van een TV nog steeds werkt als de TV gerest is door de mediamarkt na een klacht over te veel Backlight bleeding? Zit de kalibratie in de software ingebakken via bv de service-instellingen of word word deze mee gereset?
Mediamarkt weet ik niet. Maar die ze bij mij thuis hebben gedaan wordt het in een profiel in je tv opgeslagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:05

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

alki schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:55:
[...]

En hoe haalt een 3rd party calibratie, die zo te lezen hier lang niet altijd goed wordt uitgevoerd, het risico op burn in weg?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
GerritGekke schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:04:
[...]

Stond er bij de bron ook wat de AVG en MAX afwijking is bij de grijswaarden en kleur?
Je kan best uit de doos een goed scherm treffen, maar garantie heb je niet. De ene modus heeft inderdaad grotere afwijkingen dan de andere.
Of je, uit de doos, een goed of slecht paneel treft heeft met de uniformiteit te maken en niet met de kleurafstelling. Dit geldt zowel voor OLED als voor LCD.

Tegenwoordig liggen -in de regel bij midrange en high end TV's- de SDR waardes in de juiste modus acceptabel tot zeer dichtbij reference. Elke yield/ motherglass is niet 100% hetzelfde hierdoor zullen er altijd onderling kleine verschillen in afstelling zijn, dit is hoogstens een paar procent en met het blote oog niet waarneembaar.

In het voorbeeld van apis29 zie je dat de AVG onder de 2 zit en in mijn voorbeeld zie je dat de max afwijking m.b.t. de grijsschaal ook erg beperkt is en het aardig in de buurt van reference (de gele lijn bij 'Gamma Point') ligt.

In bijde voorbeelden betreft het om een LG C3 van verschillende batches en toch liggen de waardes dicht bij elkaar in Film Mode, jouw stelling is dus hierbij debunked ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
De kalibratiewaardes verdwijnen na een factory reset.

Goede professionele Kalibrateurs geven de gekalibreerde waardes mee in een rapport, deze kun je dan zelf invoeren na een factory reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

Freshouttheoven schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:17:
[...]
In bijde voorbeelden betreft het om een LG C3 van verschillende batches en toch liggen de waardes dicht bij elkaar in Film Mode, jouw stelling is dus hierbij debunked ;).
Omdat iedereen natuurlijk ook standaard de tv op Film mode zet |:( Bunk jij maar fijn door :+

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
GerritGekke schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:16:
[...]

Omdat iedereen natuurlijk ook standaard de tv op Film mode zet |:( Bunk jij maar fijn door :+
Username checks in _O- :F

Probeer je nu recht te lullen wat krom is? Ben je snel op je teentjes getrapt omdat je gedebunkt wordt of ben je aan het trollen? Want wat je nu zegt slaat nergens op en staat haaks op jouw stellige beweringen van een aantal weken terug.
Als jullie bij de rapportage van @matthijsv98 kijken dan zie je zowel bij de grijswaarden als de kleuren een grote afwijking. Ofwel, de tv komt helemaal niet zo mooi uit de fabriek.
En ALTIJD nog beter dan niks doen en out of the box gebruiken. Want die mega afwijking wordt niet veel beter.
Je kan best uit de doos een goed scherm treffen, maar garantie heb je niet.
apis29 en ik hebben beide met bewijs laten zien dat LG C3 meer dan mooi uit de fabriek komt, dat alle C3 panelen uit de doos -binnen de marges- goed zijn en er helemaal geen spraken is van een mega afwijking.

Zelfs de Tweakers review zegt dat de C3 nagenoeg perfect out of the box komt.

''De kleurweergave van de C3 in sdr-modus is vrijwel perfect. De tv laat ΔE2000's van 1,1 en lager noteren voor de standaard grijs-, kleur- en colorcheckertests. Aangezien afwijkingen kleiner dan 3 voor de meesten niet of lastig zichtbaar zijn, zijn dat uitstekende cijfers.''

[ Voor 17% gewijzigd door Freshouttheoven op 27-03-2024 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06 11:41
Freshouttheoven schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:33:
[...]

Username checks in _O- :F

Probeer je nu recht te lullen wat krom is? Ben je snel op je teentjes getrapt omdat je gedebunkt wordt of ben je aan het trollen? Want wat je nu zegt slaat nergens op en staat haaks op jouw stellige beweringen van een aantal weken terug.

[...]

[...]

[...]

apis29 en ik hebben beide met bewijs laten zien dat LG C3 meer dan mooi uit de fabriek komt, dat alle C3 panelen uit de doos -binnen de marges- goed zijn en er helemaal geen spraken is van een mega afwijking.

Zelfs de Tweakers review zegt dat de C3 nagenoeg perfect out of the box komt.

''De kleurweergave van de C3 in sdr-modus is vrijwel perfect. De tv laat ΔE2000's van 1,1 en lager noteren voor de standaard grijs-, kleur- en colorcheckertests. Aangezien afwijkingen kleiner dan 3 voor de meesten niet of lastig zichtbaar zijn, zijn dat uitstekende cijfers.''
toon volledige bericht
Mensen praten graag een onnodig uitgegeven bedrag goed. Het lijkt me voor de hand liggend dat een club als MM de TV op de minst gunstige setting set voor de nul meting (dit is de standaard modus mevrouwtje, goed kijken!), en daarna zo aanpast dat het goed staat (in geval van de C3 dus af fabriek) voor zo veel mogelijk verschil in grafiekjes. Maar goed, tot er een partij wat grootschaliger naar kijkt gaat het rustig zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsv98
Het is een profiel die aangepast wordt. Vaak Cinema/Film modus of FILMAKER modus word omgezet naar een gekalibreerd profiel. Als de tv gereset wordt, ben je de kalibratie ook kwijt, hiervoor word wel gewaarschuwd op de flyer die je mee krijgt van MM in de doos en extra bij eventueel opsturen ter reparatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijsv98
Ik zou deze discussie van is MM wel of niet goed graag willen afronden. Ja ik werk bij Mediamarkt, nee ik ben ook niet altijd tevreden wat ik voor ze moet bieden aan de klant (I mean die 99 euro is uurtje werk max. puur omzet, 1 jaar licensie voor Calman is allang afbetaald binnen 1 maand).

De gemiddelde Tweaker weet zelf inderdaad prima een manier om deze nieuwe tv's op een eigen manier naar wens aan te passen. De gemiddelde klant van de Mediamarkt, zou hier zelf het best een keus in kunnen maken.

Wij Tweakers hebben dingen waar we ook in trappen. Voorbeeld zo voordelig mogelijk een zorgverzekering afsluiten met of zonder addertjes onder het gras, daar hebben die mensen bijvoorbeeld meer verstand van.

De discussie gaat steeds dieper en daar was deze topic vgm niet voor bedoeld. Laten we het vriendelijk houden en wellicht alleen meer in detail gaan ipv elkaar afzeiken door meningsverschillen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-06 07:17

Kluus

Gang is alles

Excuses voor het oprakelen van een ouder topic, maar afgelopen week heb ik een LG G4 gekocht bij de mediamarkt welke standaard al gecalibreerd was als onderdeel van een actie en ik zie dat hier voorheen wat media markt medewerkers actief waren met verstand van de calibratie.

Ik heb bij de tv ook een calman rapport zoals boven al afgebeeld met daarin de calman meetwaarden voor:
- ongecalibreerd, modus onbekend
- gecalibreerd, expert modus light
- gecalibreerd, expert modus dark

Wat ik mij nu af vraag is wat de mode voor de ongecalibreerde waardes is, als dit bijvoorbeeld vivid is snap ik dat de kleuren zo afwijken.

In de gecalibreerde modi zie ik ook enkel wat aanpassingen in pixel brightness en gamma, er lijkt niets aan de kleuren gefinetuned te zijn… Klopt het dat de kleuren in de juiste modes al gewoon goed zijn of zit dit in een verborgen menu wat mogelijk ook over alle modi werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:11

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Radar gekeken met als gast @Eric van Ballegoie ?
Das het kijken wel even waard.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

• Messi_93
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 25-06 10:10
Als je een LG, Sony, Samsung etc haalt.. die TVs zijn al fabriek-af gecalibreerd. (En wijken echt minimaal af). Je kan gewoon met het oog kijken wat fijn voor je is: standaard, levendig, filmmaker mode. - neem mee dat cinema/bioscoop mode het scherm ook op 24/30fpsmeeneemt. Zoals je in een cinema film kijkt.

Je kan cal. Waarden overnemen van een ander, maar neem in je achterhoofd mee dat elk stukje hardware ook kan afwijken (binnen fabriek spec/marge).

Een tv van het merk OK ofzo zou ik niet eens de moeite voor doen. Je gaat ook geen dikke bodykit installeren op een fiat multipla...

Ik zou het niet doen in ieder geval. Een TV is opzich iets waar je oog snel aan went. ;) hopelijk helpt dit met je keuze. Groetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_chip
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 25-06 20:17
Ziet dit eruit als een goeie kalibratie vind het wat donker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TN6R1FvyZF79JaUcUSEAnRT8fmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4y4ff4wxhRm45vOOJ4SVM36b.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ujfQmIj-50C43lP_Wtg1MaR8Lo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYtszwA2V4uCe3O41eF3kJFv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_chip
Geen idee hoe ik deze waardes weer in de tv krijg perongeluk gereset en ik lees dat je een usb to serial moet hebben oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik heb mijn huidige OLED televisie dat ik destijds in Mei 2016 kocht, heb ik laten kalibreren via de Media Markt waar ik ook mijn televisie kocht. De monteur die mijn televisie kwam ophangen en installeren had een notebook bij hem en heeft deze verbonden via USB en met een zuignap aan mijn televisie gehangen en heeft mijn televisie op deze manier gekalibreerd. Tot op de dag van vandaag gebruik ik de instellingen van hem. Hij heeft ook een profiel op mijn televisie gemaakt. Ik wilde in de eerste instantie toen eigenlijk ISF laten kalibreren door een externe bedrijf voor €150 maar Media Markt bood me dit aan voor €36.

Waarschijnlijk als ik een nieuwe televisie ga kopen doe ik weer hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsv98
mr_chip schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:28:
Geen idee hoe ik deze waardes weer in de tv krijg perongeluk gereset en ik lees dat je een usb to serial moet hebben oid
Tv gereset is weggegooid geld. Bijgeleverde boekjes/papieren geven aan nooit de tv te resetten, anders zijn de calibratie instellingen weg. Voor een tv dat geen OLED heeft, zag die calibratie er perfect uit

[ Voor 8% gewijzigd door matthijsv98 op 07-04-2025 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsv98
Kluus schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:18:
Excuses voor het oprakelen van een ouder topic, maar afgelopen week heb ik een LG G4 gekocht bij de mediamarkt welke standaard al gecalibreerd was als onderdeel van een actie en ik zie dat hier voorheen wat media markt medewerkers actief waren met verstand van de calibratie.

Ik heb bij de tv ook een calman rapport zoals boven al afgebeeld met daarin de calman meetwaarden voor:
- ongecalibreerd, modus onbekend
- gecalibreerd, expert modus light
- gecalibreerd, expert modus dark

Wat ik mij nu af vraag is wat de mode voor de ongecalibreerde waardes is, als dit bijvoorbeeld vivid is snap ik dat de kleuren zo afwijken.

In de gecalibreerde modi zie ik ook enkel wat aanpassingen in pixel brightness en gamma, er lijkt niets aan de kleuren gefinetuned te zijn… Klopt het dat de kleuren in de juiste modes al gewoon goed zijn of zit dit in een verborgen menu wat mogelijk ook over alle modi werkt?
Ongecalibreerd, modus onbekend betekend fabriekswaarden. Je start de tv op, je zit nergens aan, dat zijn die standaardwaarden gemeten zoals ze uit de doos komen. Vaak is dit 'Standaard', 'Vivid' is een aparte modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_chip
Nergens stond dat erbij hoor
Jammer maar goed vind dynamisch toch het "beste" voor mij dan
Pagina: 1 2 Laatste