Toon posts:

Is ASRock Fatal1ty H370 Performance compatible met i5-9600K?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een?
Moederbord gecombineert met een CPU.

Wat is je budget?
1200 euro voor de hele build.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik zou graag de GTX 1660ti en de i5 9600K of i5 8600K willen gebruiken. Ik neig naar de i5 9600k omdat deze nieuwer en goekoper is, maar op de site pcpartpicker.com krijg ik een melding dat deze CPU niet compatible zou zijn met de ASRock Fatal1ty H370 Performance moederbord. Ik krijg namelijk de volgende melding: Some Intel H370 chipset motherboards may need a BIOS update prior to using Coffee Lake Refresh CPUs. Upgrading the BIOS may require a different CPU that is supported by older BIOS revisions.

Is dit geen probleem aangezien het beide een 1151 socket gebruikt? Of is er inderdaad een soort update nodig voordat het allemaal goed samen werkt? Of hoef ik me nergens zorgen over te maken?

Met voorbaat dank,
Persoonmeneer

Beste antwoord (via Verwijderd op 25-04-2019 22:53)

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:00
De socket zegt enkel iets over of de CPU fysiek op het moederbord past (de pin layout). In de BIOS zit doorgaans microcode die nodig is om de CPU te gebruiken, en bij een nieuwere (generatie) CPU is er ook nieuwe microcode. De fabrikanten brengen daarom vaak nieuwe bios versies uit. Als de fabrikant aangeeft dat de CPU ondersteund wordt dan (met een beetje mazzel) zit er al een hoog genoeg versie BIOS op het moederbord. Mocht dit niet zo zijn dan heb je inderdaad een oudere generatie CPU nodig zodat je software kan draaien om de BIOS van nieuwe versie te voorzien.

Ik meen dat hier op het forum een draadje is voor een "leen CPU" om het flashen mee te doen mocht het nodig zijn (werkte met iets van een doorgeef systeem of zo).

(om je te helpen: bij jou specifiek gekozen moederbord moet de BIOS minimaal versie P3.10 zijn, deze is in oktober 2018 uitgekomen)

edit: het betreffende forum topic is hier te vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Aragnut op 25-04-2019 22:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Aragnut
De socket zegt enkel iets over of de CPU fysiek op het moederbord past (de pin layout). In de BIOS zit doorgaans microcode die nodig is om de CPU te gebruiken, en bij een nieuwere (generatie) CPU is er ook nieuwe microcode. De fabrikanten brengen daarom vaak nieuwe bios versies uit. Als de fabrikant aangeeft dat de CPU ondersteund wordt dan (met een beetje mazzel) zit er al een hoog genoeg versie BIOS op het moederbord. Mocht dit niet zo zijn dan heb je inderdaad een oudere generatie CPU nodig zodat je software kan draaien om de BIOS van nieuwe versie te voorzien.

Ik meen dat hier op het forum een draadje is voor een "leen CPU" om het flashen mee te doen mocht het nodig zijn (werkte met iets van een doorgeef systeem of zo).

(om je te helpen: bij jou specifiek gekozen moederbord moet de BIOS minimaal versie P3.10 zijn, deze is in oktober 2018 uitgekomen)

edit: het betreffende forum topic is hier te vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Aragnut op 25-04-2019 22:28 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:58
Wil je je K-cpu gaan overklokken kun je beter voor een Z390 moederbord gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Aragnut schreef op donderdag 25 april 2019 @ 22:18:
Als de fabrikant aangeeft dat de CPU ondersteund wordt dan (met een beetje mazzel) zit er al een hoog genoeg versie BIOS op het moederbord. Mocht dit niet zo zijn dan heb je inderdaad een oudere generatie CPU nodig zodat je software kan draaien om de BIOS van nieuwe versie te voorzien.
Op de site staat dat deze moederbord 9th gen CPU's ondersteunt, en is uitgekomen op 7 april 2018. Is de kans dan groot dat de goed genoege versie van de BIOS er al op staat?

• Aragnut
Verwijderd schreef op donderdag 25 april 2019 @ 22:48:
[...]

Op de site staat dat deze moederbord 9th gen CPU's ondersteunt, en is uitgekomen op 7 april 2018. Is de kans dan groot dat de goed genoege versie van de BIOS er al op staat?
De BIOS versie die de 9th gen ondersteund is dus begin oktober uitgekomen voor het bord. Ik zou inderdaad gokken dat een moederbord dat je nu koopt minder dan een half jaar oud is (en dus een hoog genoege versie erop heeft zitten). Ik zou zelf dan even een extra melding maken bij de webshop bij het kopen (of vooraf navragen).

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op donderdag 25 april 2019 @ 22:36:
Wil je je K-cpu gaan overklokken kun je beter voor een Z390 moederbord gaan.
Ik ben niet per se van plan t overklokken aangezien ik hier nog geen verstand van heb. Ik ben denk ik wel van plan dit bord te kiezen om het probleem te vermijden!

Verwijderd

Topicstarter
Aragnut schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 08:29:
[...]

De BIOS versie die de 9th gen ondersteund is dus begin oktober uitgekomen voor het bord. Ik zou inderdaad gokken dat een moederbord dat je nu koopt minder dan een half jaar oud is (en dus een hoog genoege versie erop heeft zitten). Ik zou zelf dan even een extra melding maken bij de webshop bij het kopen (of vooraf navragen).
Ik denk dat ik naar een Z390 moederbord overstap om eventuele narigheid to omzeilen. Bedankt voor je hulp! :)
Pagina: 1