Zolder isoleren (al deels van buiten gedaan)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timspr
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-08-2024
TBeste tweakers,

Ik ben toe aan het laatste project in mijn huisje. Het betreft isoleren van een zolder van een jaren 70 rijtjes woning.
De vorige bewoners hebben piepschuim platen onder de dakpannen laten monteren.
Echter merken we toch nog in koude winters dat de zolder koud is, ondanks 2 flinke radiatoren.
Bij harde wind voelen we wat lichte tocht door het hout.

Nu is mijn vraag hoe kan ik het dak het beste isoleren.
Wat ik weet is dat er van buiten af eerst dakpannen, dan piepschuim platen van +/- 10 cm dik, dan houten planken zoals je vaak ziet bij jaren 70 woningen.

Omdat buiten kant ook isolatie heeft is heel veel isolatie denk ik niet nodig, meer het tegen gaan van tocht.
Is het nu verstandig om tegen het hout van binnenuit te gaan isoleren met:
1) dampfolie
2)raggelwerk met piepschuim
3) gipsplaat

Is dit een goede manier en als ik deze folie toe pas heb ik dan geen risico op rot?
Voor zover ik kan zien is er geen folie zichtbaar bij de aangebrachte piepschuim aan de buiten zijde.

Alvast dank voor jullie inzicht.

https://share.icloud.com/photos/0Qg-9SHi1azFFbDNVQaRQNmxw

Tim

[ Voor 8% gewijzigd door timspr op 24-04-2019 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
@timspr
als jij 10cm EPS(piepschuim) al op dak hebt liggen, dan behoor je echt geen tocht meer door het hout te voelen?

(EPS = Wikipedia: Geëxpandeerd polystyreen )

ik ken zelf geen methode waar er 10cm EPS onder de dakpannen word gelegd. :?
en dan daar op weer de dakpannen?
ik ken wel methodes maar dan gebruiken ze pur/pir, dat is stevig genoeg om er weer dakpannen op te leggen, EPS is dat dan meestal weer niet.
(maar alle methodes kennen dat kan niemand, en er is veel gebouwd in de jaren dat ik er niet vreemd van sta te kijken als het wel zo is. ;) )

is het wel zo dat het met EPS is gedaan, dan heb je daar een waterdamp dichte laag.
en dat bepaalt wel wat voor folies en isolatie materiaal je er nog onder kunt gebruiken. ;)

de foto, die is mij iets te vaag van het pijpje.
(het zou ook kunnen zijn dat ze alleen het gat op die manier hebben gedicht, en de rest van het dak anders is gedaan.)
kun je van buiten niet een dakpan opschuiven en er onder kijken?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:06
Hier staat eea uitgelegd mbt dampdicht etc:
(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?
Belangrijkste vraag is of het vocht uit huis eruit kan en niet opgesloten wordt tussen de isolatie materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timspr
Dank voor jullie reacties.

Er zitten meerdere kieren tussen het hout en daar zie ik duidelijk wit EPS achtig materiaal zitten, over de gehele breedte/hoogte van de zolder. Bij het pijpje kan ik zien dat er achter het wit de pan zichtbaar is met een houten raggel werk. Ik zal van de zomer eens kijken of ik onder de pannen kan komen.

[ Voor 33% gewijzigd door timspr op 24-04-2019 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:45

LauPro

Prof Mierenneuke®

Het belangrijkste is dat het geheel luchtdicht is. En zo te horen is dat het niet. Het kan zijn dat een aantal dakdoorvoeren niet luchtdicht zijn, die zou je dan met bijv PUR kunnen inspuiten.

Beste oplossing zou zijn om het gehele dak onder de pannen te bekleden met een dampwerende folie. Het is vervolgens wel belangrijk dat het hout daar overheen nog kan drogen d.m.v. natuurlijke ventilatie.

Aan de binnenzijde luchtdicht maken is geen goed plan omdat dan eventuele lekkages alsnog zijn weg terug gaan vinden.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timspr
Beste laupro,

Dankje duidelijk!
Ik heb het andere topic ook even gelezen en las dat indien je pir platen toepast aan de binnenkant het ook luchtdicht gaat worden. Dat zou dan dus af te raden zijn?

Aangezien onder de pannen dit te doen niet makkelijk zal zijn, zou het alternatief zijn:

Tegen hout binnenzijde klimaatfolie, pir platen, raggelwerk en gipsplaats als ik het andere topic lees. Omdat er buiten 10 cm eps lijkt te zitten zou 6 cm pir moeten voldoen denk ik?

Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:54

BCC

Ik denk dat je inederdaad even wat meer fotos moet maken van binnen en buiten, want OF je hebt een hele rare situatie (waarbij je door er PIR tegenaan te zetten mogelijk vocht gaat opsluiten) OF er is gewoon geisoleerd met PIR tussen de balken, wat daarna niet goed is afgewerkt. Aangezien je het toch aan wil pakken zou ik ergens een gipsplaat eraf trekken om te kijken wat er nou echt zit.

Als het piepschuim echt boven op de planken van het dakbeschot ligt, dan moet het inderdaad erachter kunnen ventileren omdat anders je dakbeschot gaat rotten.Je zou dan aan de binnenkant balkjes op het dakbeschot kunnen zetten, daarop isolatie, damdichtfolie en gips, zodat het achter de balkjes kan blijven tochten.

[ Voor 33% gewijzigd door BCC op 25-04-2019 08:28 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timspr
Beste allen,

Ben inmiddels wat verder het lijkt erop dat het piepschuin is aangebracht tijdens de bouw in de jaren 70.
Mijn situatie is precies zoals onderstaande links:

https://www.klusidee.nl/F...59_20160307_0924321_1.jpg
https://www.klusidee.nl/F...259_20160320_092815_1.jpg

--> dakpannen / houten dak latten met eps ertussen / dakplanken binnenzijde

Er is dus alleen piepschuin aanwezig en achter de gording zitten houten planken, tussen die planken komt de wind op sommige plekken erdoor waar het piepschuim en houten latten niet goed aansluiten.

Los van de afwerking met latten en gipsplaat twijfel ik nu of ik tevens klimaatfolie en/of pir platen moet aanbrengen aan de binnenzijde. Lees verschillende situaties dus ben even de weg kwijt mbt risico op rotten, begrijp dat eps een kleine dampdichte werking heeft maar niet volledig.

Als ik de klimaatfolie aanbreng moet ik die dan het beste direct tegen het hout aanbrengen of juist eerst houten laten en daarna pas de folie? (dus holle ruimte tussen hout en folie en niet opsluiten?)

Alvast dank voor jullie ideen.

Tim

[ Voor 12% gewijzigd door timspr op 07-05-2019 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:30
Volgens mijn mag je niet zowel koude en warme dakisolatie toepassen. Het is het een of het ander. Aangezien je huidige isolatie niet meer voldoet zou ik ofwel dat vervangen, ofwel dat weghalen en van binnenuit isoleren volgens de daarvoor geldende regels.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-10 11:18
Als je toch aan de buitenzijde bezig moet (om het bestaande materiaal eraf te halen bijvoorbeeld) is buitenlangs isoleren per definitie de betere oplossing ("warm dak"). Maar afhankelijk van de dikte kan het veel interessanter zijn om alleen folie over de huidige isolatie aan te brengen en daarna de panlatten weer terug te zetten. Al kan ik me voorstellen dat je met bijvoorbeeld PIR een beduidend hogere isolatiewaarde kunt behalen bij dezelfde dikte, als er aan de buitenkant wat moet gebeuren dan is de rekensom anders (immers al hogere kosten om mee te beginnen (steiger, pannen afhalen, professional inhuren?) dus neemt het aandeel materiaal in het totaalplaatje af. Dan is die paar euro per vierkante meter voor betere isolatie misschien zo gek nog niet).

Beide zijden van een houten dakbeschot isoleren is in ieder geval niet zo'n best plan, daarmee sluit je mogelijk vocht op in de constructie met allerhande narigheid tot gevolg. Het enige waar je naar zou kunnen kijken is de buitenzijde luchtdicht afwerken (op het isolatiemateriaal dus, maar onder de panlatten) en daarna aan de binnenzijde met een dampdoorlatend isolatiemateriaal werken (bijvoorbeeld wol). Wél extra isolatie maar geen hoogteverschil met eventuele buren(?). De isolatie aan de buitenkant weghalen (al het werk aan het dak) en dan aan de binnenzijde plaatsen is in ieder geval geen slim alternatief. Dan liever aan de buitenkant dikke renovatieplaten erop en gelijk naar Rc 8 of zo. Evenveel werk maar beter resultaat.

Bekijk dit eventueel samen met een dakwerker, beetje afhankelijk van het type woning is dit niet echt een doe-het-zelf klusje meer. En als het dan toch geld kost, moet het resultaat ook daar naar zijn.
Heb je nou een bungalow en wil je 't toch zelf doen, plaats even foto's van de binnen en de buitenzijde, dan wil ik best even verder kijken (goed weten wat er moet gebeuren kan ook helpen om goede afspraken met een bedrijf te maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timspr
Allen,

Dank voor de reacties!
Het is me inmiddels duideijk dan van binnen isoleren geen optie is vanwege de bestaande buitenisolatie.

Ik weet niet goed of de isolatie per definitie niet meer voldoet want zomers blijft de warmte ook redelijk buiten. Het lijkt dat de kou met name onstaat door de tocht.

Momenteel heb ik het budget nog even niet voor een dakrenovatie van buiten. We willen dit aanpakken zodra we gaan investeren in een dakkapel en dan gelijk de isolatie van buiten laten aanpakken. Het betreft een jaren 70 hoekwoning.

Tot die tijd voor grootschalig dakrenovatie wat zou ik het beste binnen kunnen doen om in ieder geval tocht buiten te houden?
Latten aan de binnenkant erop en gipsplaat? Of nog iets extra van bijv houten platen tegen de binnenkant en daarna latten met gips?

Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik snap alle poeha niet.

Ik heb mijn "spaanplaat" dak met aan de buitenzijde 1 cm pir, ook aan de binnenzijde geisoleerd, met pir platen en styrodur (net wat ik goedkoop voor handen had)

Zolang dat dampdicht is aan de binnenzijde (extra laag Miofol folie), tussen gips(vezel)plaat en isolatieplaat, zal je weinig vocht opsluiten en het vocht, het hout niet bereiken.
Zeker als dat hout nog ventileert (wegens kieren) aan de buitenkant.

Hier wat meer info:
AUijtdehaag in "(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?"

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

AUijtdehaag schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 08:08:
Ik snap alle poeha niet.

Ik heb mijn "spaanplaat" dak met aan de buitenzijde 1 cm pir, ook aan de binnenzijde geisoleerd, met pir platen en styrodur (net wat ik goedkoop voor handen had)

Zolang dat dampdicht is aan de binnenzijde (extra laag Miofol folie), tussen gips(vezel)plaat en isolatieplaat, zal je weinig vocht opsluiten en het vocht, het hout niet bereiken.
Zeker als dat hout nog ventileert (wegens kieren) aan de buitenkant.

Hier wat meer info:
AUijtdehaag in "(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?"
ik snap het ook niet.. zelfde verhaal alleen dan glaswol. met een flink dampscherm, buitenkant piepschuim maar dan kiert zo dat het toch wel ventileert.

euhmmmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timspr
Ok allen,

Dankje dan ga ik jullie laatst genoemde oplossing toepassen voor een warme zolder.

Heb ook nog even een plek kunnen vinden waar de isolatie zichtbaar is.

https://share.icloud.com/...9xbKGPovveqO_y6YM0g#Thuis

Dank allen voor de reacties.

[ Voor 40% gewijzigd door timspr op 11-05-2019 20:32 ]

Pagina: 1