Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Harde Schijf niet herkend

Pagina: 1
Acties:
  • 1.160 views

Vraag

• casperbon
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-01-2023
Ik was bezig met het op mijn computer zetten van Hackintosch (Mac OS op normale PC). Ik had een bootable USB gemaakt, via BIOS de USB als eerste boot option gezet en de SATA configuration op AHCI gezet. Computer opnieuw opgestart en hij boot gewoon op de bootable USB, so far so good. Ik heb trouwens UniBeast van tonymacx86 gebruikt. Dus ik kreeg eerst een boot-up menu, zoals dit Afbeeldingslocatie: https://www.tonymacx86.com/attachments/img_0956-jpg.338970/. Hier ging alles nog goed, er stonden twee Windows hard disks en een bootable USB. Dus ik start de USB met MacOS. Ik kom bij de installatie om te zien dat het deel van de schijf waar ik een apart leeg had gemaakt er niet tussen stond. Dit kon om allerlei redenen zijn dus ik had geen paniek, ik wilde gewoon terug naar Windows om dit even op te lossen. Toen begon het, BIOS kon de SATA met Windows (C:) niet meer herkennen, ik heb alle draden geprobeerd met een andere harde schijf dus aan de draden ligt het niet. Heb de kabel in verschillende SATA poorten gedaan, haalde ook niks uit. Ik heb niet de kans gehad om de harde schijf te proberen in andere laptops of computers. Heeft iemand een idee wat het kan zijn, dat in de tussentijd iets veranderd heeft. Ik hoor het graag want ik zit nu vast, ik kan MacOS niet installeren zonder een belangrijke schijf (andere dan die niet herkend word) te formatteren en ik kan Windows niet in.

Alle reacties

Verwijderd

Ik begrijp niet helemaal wat het plan is.
Heb je nu op de systeemschijf (windows) een extra partitie aangemaakt en probeer je Hackintosch in een dual boot te zetten?

• casperbon
Ik heb twee schijven waarvan eentje volledig Windows bevat, de andere is voor bestanden en dergelijke. Op de tweede heb ik een apart volume gecreeerd en geformatteerd zodat daar MacOS op kon. Nu wordt mijn eerste schijf, waar Windows op staat, niet meer herkend en kan ik Windows niet meer starten

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:24

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als ik het goed begrijp heb je Hackingtosh installatie opgestart, niet uitgevoerd maar alleen gekeken naar je schijfindeling en nu start Windows niet meer op. Ziet het systeem de schijf nog wel? Zo ja, start dan eens met een Linux of Windows installatie stick en kijk daar met partitietools naar de schijf en partities die erop staan. Wat zie je?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• casperbon
Ik zal het gaan proberen dankjewel, ik had wel al naar de Disk Utility in MacOS gekeken, die kun je al gebruiken voor de installatie maar ik zal dit eens proberen

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
casperbon schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 15:04:
Op de tweede heb ik een apart volume gecreeerd en geformatteerd zodat daar MacOS op kon.
Dat gaat niet werken

• casperbon
Ook daar staat de schijf niet tussen, kan het aan de schijf liggen? Hoe kom ik daar achter?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik had twee vragen gesteld en je hebt deze niet beantwoord:
- Wordt de schijf in het BIOS/UEFI gezien?
- Wat zie je met diskpart van een Windows installatie of gparted/fdisk e.d. in een Linux omgeving?

Het kan ook nog stom toeval zijn dat de schijf er mee opgehouden is. Maar dan moeten we wel antwoord hebben op de eerste vraag.

• johnkeates
Het kan ook zijn dat alles prima aanwezig is, maar de controller of poort uit staat. Of dat ook dat allemaal goed is en slechts de efi bootmanager entry er uit is.

• casperbon
Hero of Time schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 15:39:
Ik had twee vragen gesteld en je hebt deze niet beantwoord:
- Wordt de schijf in het BIOS/UEFI gezien?
- Wat zie je met diskpart van een Windows installatie of gparted/fdisk e.d. in een Linux omgeving?

Het kan ook nog stom toeval zijn dat de schijf er mee opgehouden is. Maar dan moeten we wel antwoord hebben op de eerste vraag.
Nee in de BIOS staat hij niet, dat is juist het probleem. Het is alsof de harde schijf helemaal niet bestaat. Hetzelfde geldt voor in MacOS of ergens anders, nergens lijkt hij te bestaan.

• casperbon
johnkeates schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 15:47:
Het kan ook zijn dat alles prima aanwezig is, maar de controller of poort uit staat. Of dat ook dat allemaal goed is en slechts de efi bootmanager entry er uit is.
Het gekke is dat de andere harde schijf en dvd-lade gewoon te zien zijn. Het moet ergens zijn tussen het selecteren van het booten via MacOS - USB en het afsluiten van de installatie (wat ik gewoon netjes gedaan heb, geen soft reset of iets). Een andere harde schijf die ik geprobeerd had werkt wel via dezelfde kabel en poort

• johnkeates
Als je alle SATA spullen ontkoppelt, en alleen die schijf aan sluit (bijv. op de plek van de optische eenheid), en dan je PC aanzet, gaat de schijf dan draaien? Zo ja: zie je hem in je EFI UI? Zo nee: je schijf is dood.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

casperbon schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 15:52:
[...]

Nee in de BIOS staat hij niet, dat is juist het probleem. Het is alsof de harde schijf helemaal niet bestaat. Hetzelfde geldt voor in MacOS of ergens anders, nergens lijkt hij te bestaan.
Klinkt als een toevallige samenloop van omstandigheden. Schijf is overleden. Wat voor schijf hebben we het dan hier over?

• casperbon
johnkeates schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 16:14:
Als je alle SATA spullen ontkoppelt, en alleen die schijf aan sluit (bijv. op de plek van de optische eenheid), en dan je PC aanzet, gaat de schijf dan draaien? Zo ja: zie je hem in je EFI UI? Zo nee: je schijf is dood.
Ik hoor hem nog wel, ook als hij als enige aangesloten is inderdaad, als ik BIOS Setup in ga en hij gaat scannen voor SATA Disks, staat er heel lang Auto-Detecting SATA Port 2 (waar hij ingeplugd is) maar na een tijdje lijkt hij het gewoon op te geven en zegt ie dat er niks herkend word.

• casperbon
Hero of Time schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 16:25:
[...]

Klinkt als een toevallige samenloop van omstandigheden. Schijf is overleden. Wat voor schijf hebben we het dan hier over?
Heb ik eigenlijk geen goed idee van, ik weet dat het een 120GB SSD is??

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Gokje, van OCZ? Dan heeft ie 't nog bovengemiddeld volgehouden.

• johnkeates
Als het een SSD is dan kan ie idd zomaar dood zijn. Meestal firmware bugs of dead blocks zonder dat er nog reserve ruimte over was om ze te remappen.

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 27-11 18:54
Je zegt dat je de SATA op AHCI hebt gezet. Waar stond deze eerst op? Als je hem terug zet ziet hij de schijf dan wel?

[ Voor 10% gewijzigd door PEBKAC op 20-04-2019 19:49 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Hij heeft de BIOS aangepast en SATA configuratie van naar AHCI gezet. Ja nu boot Windows niet meer. Logisch. Oplossing is, eerst even instelling terug zetten, daarna Windows starten, hopen dat ie geen repair heeft geprobeerd. Nadat Windows is gestart, even boot config aanpassen met deze instructie. Daarna weer op AHCI zetten.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• casperbon
Wim-Bart schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 19:49:
Hij heeft de BIOS aangepast en SATA configuratie van naar AHCI gezet. Ja nu boot Windows niet meer. Logisch. Oplossing is, eerst even instelling terug zetten, daarna Windows starten, hopen dat ie geen repair heeft geprobeerd. Nadat Windows is gestart, even boot config aanpassen met deze instructie. Daarna weer op AHCI zetten.
Ik heb ook al meerder malen geprobeerd met andere instellingen, alles terug gezet naar hoe het was. En terug gezet naar fabrieksinstellingen, niks lijkt te werken.

• PEBKAC
Je zou kunnen kijken of de schijf nog herkend word in een ander systeem.

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 29-11 17:20
Cmos reset?

• casperbon
casperbon schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 19:56:
[...]

Ik heb ook al meerder malen geprobeerd met andere instellingen, alles terug gezet naar hoe het was. En terug gezet naar fabrieksinstellingen, niks lijkt te werken.
Net de harde schijf in een andere PC geprobeerd, werkt ook niet, kan ik nu aannemen dat hij stuk is?

• PEBKAC
casperbon schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 21:26:
[...]

Net de harde schijf in een andere PC geprobeerd, werkt ook niet, kan ik nu aannemen dat hij stuk is?
Ook al een andere SATA kabel geprobeerd? Mocht die in het andere systeem ook niet zien in de BIOS, dan lijkt het mij einde oefening.. ;w

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

casperbon schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 21:26:
[...]

Ja, want je hebt al aangetoond dat het niet aan de bekabeling in je systeem ligt.

Aangezien je de schijf er toch uit hebt gehad, kan je het merk en type ook melden. Dan kan er bevestigd worden of het een bekend probleem is van een bepaald merk en serie.

• TonyBossche
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-11 07:27
Ja, het kan gebeuren. Externe WD 4Tb Sata harde schijf in USB dock. Er staat voor ongeveer 2,5Tb gegevens op. Op een zekere dag zet ik mijn computer aan en doe mijn werk. Later wil ik even iets opzoeken en ik merk op dat de Hdd niet meer in mijn computer staat. Beheer opgestart en daar staat hij wel maar ik merk op dat er nu 2 partities zijn aangemaakt en zwart. Zijn niet gelatiniseerd en kan ik zelf ook niet.
Die 2 partities heb ik niet aangemaakt 1x 2048 Gb en die 2de de overschot.
Wat nu?? Blijkbaar kan ik alleen maar formatteren. Maar dan ben ik alles kwijt. Daarna een recoovery draaien is het meeste spul niet meer compleet.
Waarom is die harde schijf plotseling verandert van actief naar 2 partities?

Het belangrijkste is dat ik dit kan herstellen. Maar hoe. Ik weet het even niet meer!

Wie kan mij hierbij helpen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Graag oude }:O }:O }:O in de sloot laten :o

Enige goede reden om in een oud topic te posten is om alsnog een antwoord of andere voortschrijdende inzichten over de originele vraag te geven. Een eigen vraag is dat per definitie niet. In dit geval is het zelfs een vraag over een totaal ander probleem...

Dit topic gaat dicht, hoe nu verder?

1) voor algemene tips over hoe het hier werkt en hoe een topic te openen: Het algemeen beleid #quickstart
2) we hebben verschillende subfora voor verschillende zaken. Harde schijven zijn opslagtechnologie en discussies erover horen dus ook in Opslagtechnologie
3) elk subforum heeft een FAQ, zo ook OT. Lees die eens door, er staan voor exact dit soort situatie tips in: OM FAQ

Kom je er alsnog niet uit, dan mag je rustig een topic starten op de juiste plek, maar dan wel met alle relevante info erbij.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.