VW e-Golf warmtepomp voor grotere actieradius

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan_
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 24-04 19:41
Hallo mede tweakers,

Ik sta op het punt om een lease auto te kiezen en zit heel erg aan de VW e-Golf te denken. Het enige wat mij eigenlijk tegenhoud is de beperkte actieradius van (300km volgens NEDC en 200km volgens de praktijk). Nu weet ik dat het mogelijk is om een warmtepomp erbij te nemen als optie waardoor je actieradius vergroot maar nergens lees ik hoeveel en of dat is berekend inclusief of exclusief voor NEDC.

Zijn er mensen met een e-Golf of die er enig verstand van hebben? Ik ben erg benieuwd wat het verschil is en ook wat je zelf van de auto vind. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Even logisch geredeneerd: de warmtepomp is bedoeld om te verwarmen, efficiënter dan met een weerstand (een elektrisch kacheltje zeg maar) die er blijkbaar standaard in zit.

Dus als je de verwarming niet aan zet kost het je bereik vanwege het extra gewicht. In de winter zal het schelen, hoeveel is maar net de vraag hoe warm je het wilt hebben en hoe koud het buiten is. Hoeveel extra kost het je? Ik zou er niet al te veel aan uitgeven.

[ Voor 13% gewijzigd door Aikon op 20-04-2019 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-04 15:09
In dit topic zitten wel mensen met een e-golf die je vraag kunnen beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:41
Mag ik vragen waarom de keuze op een e-golf valt? Zijn in die catagorie veel gebruiksvriendelijkere elektrische auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan_
Aikon schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 11:43:
Even logisch geredeneerd: de warmtepomp is bedoeld om te verwarmen, efficiënter dan met een weerstand (een elektrisch kacheltje zeg maar) die er blijkbaar standaard in zit.

Dus als je de verwarming niet aan zet kost het je bereik vanwege het extra gewicht. In de winter zal het schelen, hoeveel is maar net de vraag hoe warm je het wilt hebben en hoe koud het buiten is. Hoeveel extra kost het je? Ik zou er niet al te veel aan uitgeven.
Dankje voor je uitleg, ik begreep het dus iets anders. Dacht dat het iets met verwarmen van de accu te maken had waardoor er meer stroom/energie wordt bewaard :$ Niet dus hehe
tomas123 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 11:46:
In dit topic zitten wel mensen met een e-golf die je vraag kunnen beantwoorden.
Ik had dat topic al gezien maar dacht dat het misschien handiger was een eigen topic aan te maken omdat het specifiek om de e-Golf gaat. Maar thanks voor de tip, wellicht post ik volgende keer daar wat :)
mr.DJ95 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 11:47:
Mag ik vragen waarom de keuze op een e-golf valt? Zijn in die catagorie veel gebruiksvriendelijkere elektrische auto's.
Tuurlijk mag dat. Ik vind het design van de Golf erg mooi en hou niet zo van die futuristische look zoals een BMW i3. Welke auto's zou jij aanraden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Laatst online: 12:41
Je hebt niet alleen de I3 maar ook de Hyundai en Nissan die volwaardige concurenten zijn.

Lees ook:

https://www.anwb.nl/auto/...eaf-vs.-volkswagen-e-golf

Ik wil je niet direct van je keuze afhelpen maar wellicht handig om te weten om wat voor contract het moet gaan? 48 Maanden/40k per jaar? Welk budget etc. Je zou zelfs kunnen kijken naar een auto van boven de 50k uit 2018 als je werkgever/contract dat toelaat. Kwam vorige week een stukje voorbij op autoblog hierover.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomas123
mr.DJ95 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 11:55:
Je hebt niet alleen de I3 maar ook de Hyundai en Nissan die volwaardige concurenten zijn.

Lees ook:

Ik wil je niet direct van je keuze afhelpen maar wellicht handig om te weten om wat voor contract het moet gaan? 48 Maanden/40k per jaar? Welk budget etc. Je zou zelfs kunnen kijken naar een auto van boven de 50k uit 2018 als je werkgever/contract dat toelaat. Kwam vorige week een stukje voorbij op autoblog hierover.
of tesla model 3 standard range, leaf e plus met grotere actieradius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan_
mr.DJ95 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 11:55:

Lees ook:

48 maanden niet echt een vast bedrag maar alles wat nog enigszins normaal is :P

De auto's vind ik niet zo mooi om eerlijk te zijn.
tomas123 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 11:58:
[...]

of tesla model 3 standard range, leaf e plus met grotere actieradius.
Van de buitenkant echt heel mooi, ook een goede range, alleen van binnen toch wel heeeeeel sober :-( :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
dylan_ schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 12:11:
[...]

48 maanden niet echt een vast bedrag maar alles wat nog enigszins normaal is :P

De auto's vind ik niet zo mooi om eerlijk te zijn.

[...]

Van de buitenkant echt heel mooi, ook een goede range, alleen van binnen toch wel heeeeeel sober :-( :-(
Klopt als je dat niks vindt is dat wel een nadeel. Echter een model 3 kan wel veeeel sneller laden dan een e-golf. Ik zou het wel weten. Weet niet of je budget een 3 toelaat.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dit is wel een goed artikel met link naar de range calculator:
In the Volkswagen e-Golf range calculator set to -10º C at city-driving speeds and normal driving mode we can get very different range figures:

Without heating: 223 km
With heat pump heating: 180 km (43 km less)
With normal heating: 137 km (86 km less)

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Ik heb een paar dagen met de e-golf kunnen rijden en vond het ondanks de fraaie opties (zoals adaptieve cruise) een teleurstelling. Dat kwam door de actieradius : Je begint met een volle accu (250km) dan zet je de auto aan (240km) de radio aan (230km), de koplampen aan 220km), en omdat het buiten 3 graden is mag de kachel ook aan..200km) en dan moet je dus nog gaan rijden.
En dat was mijn eerste ervaring met volledig electrisch rijden :)

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-04 22:18
Ik zit met hetzelfde vraagstuk maar kan de e-golf dan leasen zonder warmtepomp, zijn hier ervaringsdeskundigen die uit ervaring kunnen spreken over het verscchil tussen een E-golf met en zonder warmtepomp verschil in actieradius en of deze achteraf alsnog gemonteerd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markweb4871
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-04 22:47
Ik heb 1 zonder warmtepomp. Bij 120kmh snelweg en eco mode aan haal ik ongeveer 130km in de winter. Bij stevig doorrijden (150) ben je in 100 km wel leeg. Ik heb het nooit als probleem ervaren. Vergt wel planning voorafgaand aan een rit. Ik rij 35000 PJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-02 10:04
Ga je private lease of zakelijke lease doen?

https://www.youtube.com/@droommotor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
Denzis schreef op woensdag 18 december 2019 @ 08:39:
Ga je private lease of zakelijke lease doen?
Zakelijk lease

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
markweb4871 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 08:10:
Ik heb 1 zonder warmtepomp. Bij 120kmh snelweg en eco mode aan haal ik ongeveer 130km in de winter. Bij stevig doorrijden (150) ben je in 100 km wel leeg. Ik heb het nooit als probleem ervaren. Vergt wel planning voorafgaand aan een rit. Ik rij 35000 PJ
Hmm oke, dit klikt wel positief in de zin dat je er zeker wel 130 km mee kan rijden in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Laatst online: 13:15
Ik heb de e-Golf gereden met warmtepomp. Hele goede auto, rijdt fantastisch. Premium gevoel, vol met opties, voor mijn gevoel echt een goede wagen.

Warmtepomp scheelt je effectief 10 a 20 km gok ik op een koude winterdag. 140-150 snelwegkilometers zijn mogelijk.

Vergeet niet dat de auto regeneratief remt. Dat wekt dus energie op (of het kost minder energie) als je remt. In de praktijk rij je nooit 150 harde snelwegkilometers. Je rijdt 10km door de stad, 120 snelweg, 10km stad. Die 10km stad kost je misschien 1km actieradius door het regeneratief remmen. Dat systeem werkt echt goed.

Verder zijn auto's natuurlijk emotie en puur persoonlijk qua look&feel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
Ik heb ook een proefrit gemaakt en de auto rijdt fantastisch. Maar 140km is voor mij genoeg denk ik. Woon werk is 50 km dus dat red ik wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:20
Collega heeft een e-Golf met standaard velgen en warmtepomp, lijkt ongeveer 20km verschil op te leveren per lading tov mijn e-Golf. Actieradius is vooral afhankelijk van de snelheid, met 100 km/h kom je aanzienlijk verder dan met 130 km/h. Als je 2 x 50 km moet, dan lukt dat zeker op een acculading, in de zomer mogelijk wel 4x (200 km)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
Fazer013 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:26:
Collega heeft een e-Golf met standaard velgen en warmtepomp, lijkt ongeveer 20km verschil op te leveren per lading tov mijn e-Golf. Actieradius is vooral afhankelijk van de snelheid, met 100 km/h kom je aanzienlijk verder dan met 130 km/h. Als je 2 x 50 km moet, dan lukt dat zeker op een acculading, in de zomer mogelijk wel 4x (200 km)
Hmm oké dat is goed om te weten! Dus alleen in de winter. Heb jij een E-golf zonder waterpomp ? Rijdt je dan veel in de eco mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
Mijn e-Golf heeft 17" velgen, geen warmtepomp en nu winterbanden. De laatste 50 km range schakelt de e-Golf zelf naar de eco mode, veelal overrule ik dit en rij ik in de normale modus.

Als je veelal dezelfde ritten rijdt (<150 km) en je zeker bent dat je een laadplek hebt, dan is het geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Laatst online: 13:15
Fazer013 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:26:
Yes, in de zomer red je zelfs 5x 50km.

Heb afgelopen zomer 5 x Amsterdam - Utrecht gereden. Dat is 100 met de trajectcontrole en in de stad regeneratief remmen.

Had nog 2 kilometer over toen ik aan de laadpaal stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

BMS080 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:29:
[...]

Hmm oké dat is goed om te weten! Dus alleen in de winter. Heb jij een E-golf zonder waterpomp ? Rijdt je dan veel in de eco mode?
Same here, eco mode alleen wanneer het moet. Overigens is er wel een behoorlijk verschil tussen eco-mode die je zelf kiest en degene die geforceerd wordt, want op een gegeven moment gaat je auto gewoon geen 130 meer accepteren als je accuspanning te laag is :)

Ik heb inmiddels 12000 KM gereden in mijn e-Golf, sinds maart. Bevalt prima en weinig gebreken gemerkt. Klein issue met uitvallen van airco / verwarming, had de dealer uitgelezen en binnen de dag verholpen. De range is soms wel wat klein gebleken, ik heb 3x een stop gemaakt in 9 maanden die ik niet gepland had, waarbij ik naar het tankstation ben gelopen, een koffie heb gepakt en deze opgedronken in de auto. Daarna kon ik altijd wel mijn bestemming bereiken. Woon wel in Utrecht, dat scheelt een hoop als al je ritten in omgeving randstad zijn.

Mijn vrouw heeft de auto in de zomer regelmatig gebruikt voor Utrecht - Den Haag, met airco vol aan. Ging prima op de batterij (thuis geen laadpaal, dus altijd op werk aan de lader gehangen). In de winter heb ik voornamelijk gereden, waarbij ik in Amsterdam moet zijn. Dat was zeker 4x gelukt, het bereik is altijd 200 geweest, ook bij 4 graden. Natuurlijk helpt A2 max 100 daarin ook wel mee.

Als ik nu weer zou mogen kiezen, zou ik wel voor een andere auto gaan, waarschijnlijk Tesla. De range is me het prijsverschil wel waard namelijk :)

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
Paitor schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:45:
[...]

Same here, eco mode alleen wanneer het moet. Overigens is er wel een behoorlijk verschil tussen eco-mode die je zelf kiest en degene die geforceerd wordt, want op een gegeven moment gaat je auto gewoon geen 130 meer accepteren als je accuspanning te laag is :)

Ik heb inmiddels 12000 KM gereden in mijn e-Golf, sinds maart. Bevalt prima en weinig gebreken gemerkt. Klein issue met uitvallen van airco / verwarming, had de dealer uitgelezen en binnen de dag verholpen. De range is soms wel wat klein gebleken, ik heb 3x een stop gemaakt in 9 maanden die ik niet gepland had, waarbij ik naar het tankstation ben gelopen, een koffie heb gepakt en deze opgedronken in de auto. Daarna kon ik altijd wel mijn bestemming bereiken. Woon wel in Utrecht, dat scheelt een hoop als al je ritten in omgeving randstad zijn.

Mijn vrouw heeft de auto in de zomer regelmatig gebruikt voor Utrecht - Den Haag, met airco vol aan. Ging prima op de batterij (thuis geen laadpaal, dus altijd op werk aan de lader gehangen). In de winter heb ik voornamelijk gereden, waarbij ik in Amsterdam moet zijn. Dat was zeker 4x gelukt, het bereik is altijd 200 geweest, ook bij 4 graden. Natuurlijk helpt A2 max 100 daarin ook wel mee.

Als ik nu weer zou mogen kiezen, zou ik wel voor een andere auto gaan, waarschijnlijk Tesla. De range is me het prijsverschil wel waard namelijk :)
dus jij hebt de versie zonder warmtepomp als ik het goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor

Paitor

BMS080 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:58:
[...]

dus jij hebt de versie zonder warmtepomp als ik het goed begrijp.
Dan ben ik niet duidelijk geweest; ik heb de warmtepomp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-04 09:16
Ik heb de warmtepomp (ik heb overigens alle opties die er mogelijk zijn op de E-Golf). Toch mag ik blij zijn als ik met het weer van de afgelopen weken 150 kilometer haal. Realiseer je dat de E-Golf erg onbetrouwbaar is wat betreft de range. 120 kilometer lukt altijd wel. Daarboven ligt ENORM aan het weer, een zuchtje tegenwind, hoe hard je rijdt (alles boven de 90 gaat heel hard achteruit) en of de E-Golf vandaag zijn dag heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
Hmm oké in principe is range 150 km in Nederland voor woon werk verkeer prima lijkt mij. Alleen als enorm ver van werk woont is het lastig. Laden jullie hem elke dag op? Zorgt het hebben van een elektrische auto met lage range voor veel irritaties? Mijn gevoel zegt dat ik het gewoon moet kiezen voor een EGolf ivm voordelige bijtelling en rijcomfort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
Op werk / thuis plug ik de auto bijna altijd in, omdat er toch een laadpaal vrij is. Het is met name met afstanden > 150 km, dat je op voorhand even moet kijken of er een laadpaal is op de eindlocatie (bijv. bij klant) of dat je anders onderweg langs een snellader gaat. In 7 maanden tijd pas 4x bij een snellader geweest onderweg.

Comfort bij file en rijden is perfect. Met dubbele range zou het geweldig zijn. Enige nadeel is de app die regelmatig niet werkt (om op afstand laadstatus en verwarming te bedienen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:35
dylan_ schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 11:38:
Hallo mede tweakers,

Ik sta op het punt om een lease auto te kiezen en zit heel erg aan de VW e-Golf te denken. Het enige wat mij eigenlijk tegenhoud is de beperkte actieradius van (300km volgens NEDC en 200km volgens de praktijk). Nu weet ik dat het mogelijk is om een warmtepomp erbij te nemen als optie waardoor je actieradius vergroot maar nergens lees ik hoeveel en of dat is berekend inclusief of exclusief voor NEDC.

Zijn er mensen met een e-Golf of die er enig verstand van hebben? Ik ben erg benieuwd wat het verschil is en ook wat je zelf van de auto vind. :o
200km werkelijke KM's is echt onmogelijk, zelfs met 110.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
BMS080 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:52:
Hmm oké in principe is range 150 km in Nederland voor woon werk verkeer prima lijkt mij. Alleen als enorm ver van werk woont is het lastig. Laden jullie hem elke dag op? Zorgt het hebben van een elektrische auto met lage range voor veel irritaties? Mijn gevoel zegt dat ik het gewoon moet kiezen voor een EGolf ivm voordelige bijtelling en rijcomfort!
Het rijcomfort is echt heel goed. Beter dan welke benzine/diesel dan ook. Range is ook net aan dat het acceptabel is (50 km enkele reis). Ik wil zonder te hoeven laden op het werk thuis te kunnen komen. Laden op het werk is een loterij, als het al werkt, dan zijn ze meestal bezet. Dus thuis op de oprit altijd aan de lader.

Heel af en toe dan is het gewoon even bij de fastcharger als je wat verder moet. In mijn geval is de tijd die ik bij de fastchargers sta alles bij elkaar opgeteld minder dan dat ik aan tanken kwijt zou zijn geweest met dezelfde kilometers jaarlijks.

Maar het is wel iets wat je je echt moet realiseren, want als je geen oprit hebt bijvoorbeeld, dan is het echt een gestress om elke keer weer je auto opgeladen te krijgen. En daar heb je normaal gesproken geen zin in na de spits.

Oja, trouwens, de app, waarmee je bijvoorbeeld je auto vooraf op temperatuur kan brengen, is een aanfluiting. Het werkt dus 9 van de 10 keer gewoon niet. En dat is niet overdreven. Het is echt een schande dat dat anno 2020 nog kan (want voor die tijd gaan ze het echt niet meer fixen). Ik ben al maanden met ze aan het mailen, maar standaardantwoorden doen mij geloven dat ze het aan hun reet kan roesten, ze zijn een autobedrijf, geen app bouwers. En dat straalt van de app af. Dus laat je in elk geval niet beïnvloeden door de mooie belofte dat je je auto vooraf kan verwarmen als je straks weg moet.

[ Voor 31% gewijzigd door Travelan op 18-12-2019 15:49 . Reden: toevoegen informatie app ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
Kan je eigenlijk de warmtepomp ook vervangen door bijv. een stoelverwarming via Bol.com te kopen en deze op de 12v adapter pluggen zodat je de verwarming niet al te hoog hoef in te stellen of alleen warmte kan instellen voor je vooruit tegen vocht, hoe denken jullie hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
Neem gewoon het winterpakket, kost niet veel, en zit het in.

Sowieso is stoelverwarming een hele goede optie omdat verwarming een van de grootste energievreters is. Dus hoe lokaler je je warmte kan brengen, hoe beter (want, minder verlies). Dus stoelverwarming aan, en de verwarming tikkeltje naar beneden.
Vind ik persoonlijk ook nog eens een stukje comfortabeler en super goed voor een pijnlijke rug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
Travelan schreef op woensdag 18 december 2019 @ 18:19:
Neem gewoon het winterpakket, kost niet veel, en zit het in.

Sowieso is stoelverwarming een hele goede optie omdat verwarming een van de grootste energievreters is. Dus hoe lokaler je je warmte kan brengen, hoe beter (want, minder verlies). Dus stoelverwarming aan, en de verwarming tikkeltje naar beneden.
Vind ik persoonlijk ook nog eens een stukje comfortabeler en super goed voor een pijnlijke rug!
Ik kan dat niet meer nemen. Ik kan de auto overnemen van een collega met 4% bijtelling en kan daardoor geen opties meer erbij nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
BMS080 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 18:20:
[...]

Ik kan dat niet meer nemen. Ik kan de auto overnemen van een collega met 4% bijtelling en kan daardoor geen opties meer erbij nemen.
Dat is heel jammer, maar als je een aftermarket 12V oplossing kan vinden die een beetje betrouwbaar lijkt, blijft het principe natuurlijk gelden dat het beter is dan verwarming op MAX.

Wat trouwens ook wel apart is, en misschien belangrijk om rekening mee te houden als je 12V apparatuur aan wilt sluiten: De E-Golf heeft naast de batterijen, ook nog een ouderwetse auto accu. Wat natuurlijk een beetje raar is, gezien de accu is om stroom op te slaan die de motor vanuit de brandstof heeft omgezet. De E-Golf is in heel veel dingen niets meer dan een 'gewone' Benzine Golf, maar dan de motor er uit gehaald en vervangen door een elektromotor.

[ Voor 34% gewijzigd door Travelan op 18-12-2019 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
Vandaag een lange rit inclusief wat files:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/bKVkFS3/EC0105-B5-D4-E1-44-EC-894-E-24-F3165-D460-A.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-04 23:12
Travelan schreef op woensdag 18 december 2019 @ 19:02:
[...]

Dat is heel jammer, maar als je een aftermarket 12V oplossing kan vinden die een beetje betrouwbaar lijkt, blijft het principe natuurlijk gelden dat het beter is dan verwarming op MAX.

Wat trouwens ook wel apart is, en misschien belangrijk om rekening mee te houden als je 12V apparatuur aan wilt sluiten: De E-Golf heeft naast de batterijen, ook nog een ouderwetse auto accu. Wat natuurlijk een beetje raar is, gezien de accu is om stroom op te slaan die de motor vanuit de brandstof heeft omgezet. De E-Golf is in heel veel dingen niets meer dan een 'gewone' Benzine Golf, maar dan de motor er uit gehaald en vervangen door een elektromotor.
Die 12v accu heeft ,voor zo ver ik weet, elke elektrische auto. Daar draait namelijk je boordcomputer, radio en dergelijke op.

Wanneer moet je de keuze maken wat betreft het overnemen van de auto? Heb ook een aantal mensen gesproken welke de auto welke ze mogelijk wouden leasen eerst een week of maand gehuurd hadden voordat ze de keuze gingen maken. Ook zou je kunnen kijken of er snelladers op je vaste routes liggen, kan je net een wat veiliger gevoel geven als je twijfelt over de range.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
markje1 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 19:37:
[...]

Die 12v accu heeft ,voor zo ver ik weet, elke elektrische auto. Daar draait namelijk je boordcomputer, radio en dergelijke op.

Wanneer moet je de keuze maken wat betreft het overnemen van de auto? Heb ook een aantal mensen gesproken welke de auto welke ze mogelijk wouden leasen eerst een week of maand gehuurd hadden voordat ze de keuze gingen maken. Ook zou je kunnen kijken of er snelladers op je vaste routes liggen, kan je net een wat veiliger gevoel geven als je twijfelt over de range.
Waarschijnlijk kan ik de auto op 6 januari overnemen, dus heb ongv. 2 weekjes de tijd om erover na te denken. Ik zou dat inderdaad kunnen voorstellen aan de wagenparkbeheerder om de auto 1 maand te huren om een definitieve beslissing te kunnen nemen en te beschikken over voldoende ervaring. Dat is een goeie tip van je om ook nog even wat snelladers te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
is 89km het aantal km dat je nog aan range over hebt?

[ Voor 12% gewijzigd door BMS080 op 18-12-2019 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:30
markweb4871 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 19:31:
Vandaag een lange rit inclusief wat files:

Afbeelding met 148km, 89 km/h gemiddeld, 161W/km, accu ergens tussen de 70 en 80%
Nette score zonder warmtepomp met de climate op 22 graden en buiten minder dan de helft. Toch een kleine 200km range met de nodige snelweg kilometers. Was dat in eco stand? De eGolf waarin ik proefgereden heb zat met warmtepomp over 20 km rond de 180W/km. Dat was in aardig druk verkeer, maar zonder file. Stand normaal met de cruise op 125 km/h, werkelijke snelheid tussen de 80 en 125. En de climate op 19.
markje1 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 19:37:
[...]

Waar, alle elektrische auto's hebben ook een normale accu. De eGolf is wel meer Golf dan e vind ik, maar niet door de accu.

Goede tip om de auto even wat langer te proberen. Aanvullend: kijk ook even in wat apps of kaarten, zoals chargemap, eventueel abetterrouteplanner voor ritten die je vaker maakt waarvan je al weet dat je zou moeten laden tussendoor.

@ hierboven: nee, de range over is 40km, rechtsonder. De gemiddelde snelheid was 89 km/h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
BMS080 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 19:58:
[...]

is 89km het aantal km dat je nog aan range over hebt? Heb je een warmtepomp of niet :) ?
markweb4871 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 08:10:
Ik denk dus geen warmtepomp. ;) En nee, de range over is 40km. Gemiddelde snelheid 89 km/h. Je kan ook globaal aan de plaats van de eGolf op het scherm zien hoe vol de accu nog is. Als de accu vol is, staat de eGolf helemaal links in beeld. Leeg, dan staat de eGolf bij het bezinepompje rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Als je 89km/h gemiddeld gereden hebt inclusief file heb je flink doorgereden?

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
DeGroteMuis schreef op woensdag 18 december 2019 @ 20:14:
[...]

[...]

Ik denk dus geen warmtepomp. ;) En nee, de range over is 40km. Gemiddelde snelheid 89 km/h. Je kan ook globaal aan de plaats van de eGolf op het scherm zien hoe vol de accu nog is. Als de accu vol is, staat de eGolf helemaal links in beeld. Leeg, dan staat de eGolf bij het bezinepompje rechts.
Zonder warmtepomp inderdaad. Grappig dat de positie van de golf iets zegt over de batterij. Weer wat geleerd:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
DeGroteMuis schreef op woensdag 18 december 2019 @ 20:14:
[...]

[...]

Hahaha dit geeft mij weer wat vertrouwen om de Golf te kiezen zonder warmtepomp ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
Door de lage gemiddelde snelheid met eco mode aan haal je dit. In files is de golf erg efficiënt. Ik had deze afstand niet kunnen afleggen met 125kmh continu. Soms moet je kiezen tussen iets langzamer rijden en je bestemming halen of onderweg 20 min snelladen. Ook voorverwarmen aan de laadpaal scheelt enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
Ga er gewoon vanuit dat de range tegenvalt. Is het dan nog steeds een goede keus? Zo ja, doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
markweb4871 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 21:36:
Door de lage gemiddelde snelheid met eco mode aan haal je dit. In files is de golf erg efficiënt. Ik had deze afstand niet kunnen afleggen met 125kmh continu. Soms moet je kiezen tussen iets langzamer rijden en je bestemming halen of onderweg 20 min snelladen. Ook voorverwarmen aan de laadpaal scheelt enorm.
Mag je de auto starten tijdens het laden om de cabine ruimte te verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy.nl
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-04 11:27
BMS080 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 22:33:
[...]

Mag je de auto starten tijdens het laden om de cabine ruimte te verwarmen?
Ja maar je kan via de app voorverwarmen dus je hoeft niet de auto te starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy.nl
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-04 11:27
Rijd ook de E-golf, nu exact een jaar.
Met warmtepomp.
Fijne auto en wel soms even nadenken met waar je gaat laden, je moet gewoon heel iets meer plannen maar in de praktijk valt dat enorm mee.

Ik laad gewoon elke dag thuis bij, in de nacht na 23u.
1 fase lader werkt hiervoor prima, elke dag een volle accu.

Wel met stoelverwarming en audio pakket (aanrader)

• Paitor

Paitor

Even een screenshotje van hoe je de auto kan voorbereiden op vertrek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fKuhny1VFftFzPdLYGGeskRb/thumb.png

Daarnaast kun je ook je agenda van je mobile device inladen en/of een vertrekschema opstellen.

Een voorverwarmde auto is lekker voor jezelf, maar veel belangrijker is dat de batterij wordt verwarmd en daarmee veel efficiënter energie kan afgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Niet aanvallend bedoelt naar degene die een E-Golf hebben, maar als ik die ranges lees met krampachtig 90\100 km per uur rijden, dan vraag ik me echt af waarom je de E-Golf gekozen hebt. Dat is toch niet te doen? En dan drie,vier of soms zelfs vijf jaar lang dat je vast zit aan de auto!

Rij 105 km-er enkele rit naar mijn werk, zonder oplaadmogelijkheid op kantoor. Ik zou zelf niet eens een dag heen en weer kunnen rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door CarJunkyXL op 19-12-2019 10:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:16
m.lammers schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:14:
Niet aanvallend bedoelt naar degene die een E-Golf hebben, maar als ik die ranges lees met krampachtig 90\100 km per uur rijden, dan vraag ik me echt af waarom je de E-Golf gekozen hebt. Dat is toch niet te doen? En dan drie,vier of soms zelfs vijf jaar lang dat je vast zit aan de auto!

Rij 105 km-er enkele rit naar mijn werk, zonder oplaadmogelijkheid op kantoor. Ik zou zelf niet eens een dag heen en weer kunnen rijden.
Ik heb nog geen Golf, maar hij is besteld, Rijd 30km enkele reis naar mijn werk. Wat maakt het dan uit of je 100 of 200 km bereik hebt als hij vol is?
Is natuurlijk gewoon afhankelijk van je situatie. Je zou evengoed kunnen zeggen:"Ik snap niet dat er mensen zijn die een fiets kopen. Ik moet 105km enkel rit naar mijn werk. Ik zou er 5 uur over doen".

[ Voor 13% gewijzigd door Maverick op 19-12-2019 10:38 ]

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markweb4871

Hangt sterk af van je gebruik. Als je veel km op 1 dag moet afleggen voor je functie is het niet handig. De auto zelf rijdt echt heerlijk en als je incidenteel verre ritten hebt vergt het wat meer planning. Het geeft soms ook rust om een break te hebben bij een snellader. Prima moment om te bellen of je administratie bij te werken. Overigens moet ik bekennen dat ik wacht op mijn E-niro die in april 2020 wordt geleverd _/-\o_ .

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Maverick schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:36:
[...]

Ik heb nog geen Golf, maar hij is besteld, Rijd 30km enkele reis naar mijn werk. Wat maakt het dan uit of je 100 of 200 km bereik hebt als hij vol is?
Is natuurlijk gewoon afhankelijk van je situatie. Je zou evengoed kunnen zeggen:"Ik snap niet dat er mensen zijn die een fiets kopen. Ik moet 105km enkel rit naar mijn werk. Ik zou er 5 uur over doen".
Je koopt een auto toch om afstanden af te leggen die je met een fiets niet kan afleggen. (voor dagelijks vervoer)

Het maakt in die zin uit dat je met zo'n rijkwijkte toch snel en veel moet laden, terwijl de laadplekken schaarser en schaarser worden met alle electro auto's die op kenteken gezet worden. Plus dat het laden ook nog eens traag gaat. Mij lijkt het gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:16
m.lammers schreef op donderdag 19 december 2019 @ 11:15:
[...]

Je koopt een auto toch om afstanden af te leggen die je met een fiets niet kan afleggen. (voor dagelijks vervoer)

Het maakt in die zin uit dat je met zo'n rijkwijkte toch snel en veel moet laden, terwijl de laadplekken schaarser en schaarser worden met alle electro auto's die op kenteken gezet worden. Plus dat het laden ook nog eens traag gaat. Mij lijkt het gedoe.
Daarom kopen de meeste mensen op dit moment een EV alleen als ze relatief weinig rijden per dag en thuis op de oprit kunnen laden. Een golf met tussen de 100 en 200 km bereik is dan voor een hoop mensen ruim voldoende. Ander mensen zullen wachten tot een Model 3 in hun bereik komt wellicht.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Nu online

Pffff, ik heb eerst 3 jaar een Zoë gehad, nu al 2 jaar een e-Golf en ben er ook mee naar zuid Frankrijk geweest, kortom alles kan.

Ik begrijp niet dat er mensen zijn die elke dag 210km rijden om te gaan werken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fazer013
Zo te lezen is de e-Golf voor jouw minder geschikt. Het laden moet je niet vergelijken met een bezoek aan een tankstation. Rij thuis de oprit op, stekker erin, bliep en klaar. Je vertrekt dus bijna altijd met een volle accu.

Heb in de Golf een laad/verwarm schema ingesteld. Stap iedere morgen in een opgewarmde auto, behalve vanmorgen........ werk meestal thuis op donderdag (kerstborrel).
m.lammers schreef op donderdag 19 december 2019 @ 11:15:
[...]

• BMS080
Moet je een speciale optie hebben om de auto te kunnen voorverwarmen ? Volgens mij alleen een app toch en kan dat op afstand?

• markweb4871
BMS080 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 19:30:
Moet je een speciale optie hebben om de auto te kunnen voorverwarmen ? Volgens mij alleen een app toch en kan dat op afstand?
Standaard onderdeel van de uitrusting. De app is volgens mij de eerste 2 jaar gratis.

• DeGroteMuis
Drie jaar zelfs. Als je vertrekt op vaste tijden kan je het voorverwarmen ook instellen in de menu's van de auto zelf. Dan heb je de app ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
Vandaag mooie rit gemaakt. Een keer even moeten zoeken naar een vrije paal in de buurt van mijn bestemming en 15 min fastned gepakt onderweg.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4s72QmY/3-A4-CFF53-5031-45-A3-91-E8-99-D8-C40-B2-B26.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
markweb4871 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 17:57:
Vandaag mooie rit gemaakt. Een keer even moeten zoeken naar een vrije paal in de buurt van mijn bestemming en 15 min fastned gepakt onderweg.

[Afbeelding]
Zozo dat ziet er interessant uit. Hoeveel km had je afgelegd tot het moment dat je moest laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
Ongeveer 100km. Redelijk doorgereden 130-140 kmh op de snelwegen. Binnenstad haalt gemiddelde snel naar beneden. Net ff gecheckt 61kw totaal verbruikt. 6kw bij Fastned (€3,60) rest aan new motionpaal 55kw a €0,32 totaal €21,20 daar kon mijn diesel niet tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
markweb4871 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 22:06:
Ongeveer 100km. Redelijk doorgereden 130-140 kmh op de snelwegen. Binnenstad haalt gemiddelde snel naar beneden. Net ff gecheckt 61kw totaal verbruikt. 6kw bij Fastned (€3,60) rest aan new motionpaal 55kw a €0,32 totaal €21,20 daar kon mijn diesel niet tegenop.
Hmm oke, in principe zijn dat gewoon goede cijfers vind ik. Door de snelheidsverlaging van het Rijksoverheid in 2020 naar 100 km/u komt het alleen maar goed uit voor de actieradius. Dat is wel mooi meegenomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:28
DeGroteMuis schreef op donderdag 19 december 2019 @ 22:11:
Drie jaar zelfs. Als je vertrekt op vaste tijden kan je het voorverwarmen ook instellen in de menu's van de auto zelf. Dan heb je de app ook niet nodig.
Wait, what? Dus als ik de reacties zo lees is het een comfortabele auto met een waardeloze range, waar trucjes zoals vooraf verwarmen worden toegepast om die range zo effectief mogelijk te gebruiken. En voor die trucjes moet je na 3 jaar opeens gaan bijbetalen?

Dat klinkt wel weer als een Volkswagen ja |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
PhilipsFan schreef op zondag 22 december 2019 @ 20:05:
[...]

Wait, what? Dus als ik de reacties zo lees is het een comfortabele auto met een waardeloze range, waar trucjes zoals vooraf verwarmen worden toegepast om die range zo effectief mogelijk te gebruiken. En voor die trucjes moet je na 3 jaar opeens gaan bijbetalen?

Die waardeloze range is afhankelijk van hoe je het bekijkt. Als je bijv elke dag op werk kan opladen, woon werk maar 30 km is en je verder in het weekend max 100km mee rijdt is het een zeer goede auto. Kijk als je voor werk meer dan 150 km per dag moet rijden of voor familie of activiteiten 200 km voor 1 rit moet maken moet je geen EGolf nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
PhilipsFan schreef op zondag 22 december 2019 @ 20:05:
[...]

Niet helemaal. De range zal per persoon verschillen. De een komt er dik aan tekort, de ander doet 3 weken met een lading. Voor mij zal het genoeg zijn om de geplande 20.000 elektrische km per jaar ermee te doen. Met dagelijks laden, zonder range zorgen. En je kan wel zonder app. Je kan via het infotainment ook voorverwarming instellen voor specifieke tijden. Voor woon werk zal dat prima werken. Voor andere ritten werkt dat niet, dan is het even op temperatuur brengen aan de paal. Of inboeten op range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
markweb4871 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 17:57:

[Afbeelding]
Met wat voor soort banden wordt de E-Golf eigelijk geleverd? All Season of zomerbanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Nu online
Standaard met zomerbanden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornBrand
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 29-11-2021
Ik heb de eGolf nu anderhalf jaar en hij bevalt erg goed. Ik heb een winterpakket (is warmtepomp), licht/zicht en leer met stoelverwarming. Thuis stap ik in een voor verwarmde auto en rijd met een gemiddelde snelheid van 70 kmu ongeveer 16.1 kWh. Temperatuur in de auto op 22gr en stoelverwarming aan. Dat komt neer op ongeveer 190km range in de winter. In de zomer 210-220.

Ik rij voornamelijk 100 wegen, maar dat doen we vanaf april allemaal. :'( De auto bevalt me enorm! Ik rij 40.000 per jaar en heb hooguit 10x aan de lader langs de snelweg gestaan. Zolang je in de randstad bent of bezoekt, kun je em altijd wel ergens inprikken. Enige moment dat ik baalde van de range was toen ik bepakt en bezakt met 4 man naar de Ardennen reed. Dat was 3 x laden en dat vond ik op het relatief korte stuk, wel vaak.

Ik heb de eGolf gekozen omdat de Tesla niet in het budget paste, en ook nog niet leverbaar was, en de eGolf er het normaalst uit ziet. Geen gekke "kijk ik ben elektrisch design". Dat is ook waarom ik niet zo'n fan ben van de ID3..

Ik zou de Golf zeker aan raden. Qua afwerking geeft ie me een meer premium gevoel dan een Tesla model S. Die is toch wat meer plastic en voelt qua materialen goedkoper aan.. Helaas hebben meer Amerikanen dat. Warmtepomp alleen doen als je woon-werk verkeer rond de 150km ligt, of je vaak lange afstanden rijdt. Als je de accu niet vaak leeg rijdt, heeft die extra range ook geen nut..

[ Voor 15% gewijzigd door BjornBrand op 16-01-2020 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humordenaar
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-09-2023

Hangt een beetje van je situatie af, ik rij zelf elke dag 35/40KM heen en weer.
Thuis een laadpaal en op werk komen er 12 snelladers, waarvan ons wagenpark er 6 elektrische auto's rondrijden.
Palen zijn enkel voor collega's en bezoekers, dus voor mij is het prima te doen. Overigens rij ik 120/130 en heb dinsdag voor het laatst geladen met nog 94Km range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
Ik rij er sindskort ook een en de auto bevalt me goed. Range is in principe geen probleem vergt soms wat plannen of online kijken naar laadpalen. De auto rijdt heerlijk en de automaat is optimaal voor het filerijden.

Laden jullie trouwens de auto altijd volledig op of tot max 80-90 %? Had van een Tesla rijder gehoord dat het volledig opladen niet goed is voor je accu, maar kon dat online niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

BMS080 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 22:56:
Ik rij er sindskort ook een en de auto bevalt me goed. Range is in principe geen probleem vergt soms wat plannen of online kijken naar laadpalen. De auto rijdt heerlijk en de automaat is optimaal voor het filerijden.

Laden jullie trouwens de auto altijd volledig op of tot max 80-90 %? Had van een Tesla rijder gehoord dat het volledig opladen niet goed is voor je accu, maar kon dat online niet vinden.
Batterij volladen is niet goed inderdaad, maar dat gaat ook niet. Als die op 100% is op je meter is die in praktijk mss 95 of 90% gevuld. Is ertegen beschermd. Moest je regelmatig accu echt volledig opladen, dan gaat die niet zo lang leven.
markweb4871 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 22:06:
60 kWh geladen. Tegen een verbruik van 20kw op je display. Dus dat is 7 euro voor 100km?

Nog duur rijden vind ik...nuja goedkoper dan diesel maar scheelt toch niet erg veel...

[ Voor 40% gewijzigd door SadisticPanda op 02-02-2020 10:38 ]

Marstek 5.12kw v148, CT003 v107, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-04 12:28

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dat hangt natuurlijk heel erg af van je reisprofiel. Voor de één past een e-Golf prima en hoeven er niet of nauwelijks concessies gedaan te worden, voor de andere is het een kwelling.

Met jouw reisprofiel zou je bij een e-208, Zoe ZE50, Kona, e-Niro, Model 3 uitkomen.
BMS080 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 22:56:

Je kan in het algemeen zeggen dat de degradatie van een willekeurige lithium batterij het laagst is als deze door de tijd het meest rond de 50% SoC is.

Een SoC van <20% of >80% voor een langere tijd zorgen voor een hogere degradatie, wanneer je de actieradius niet nodig hebt is het dus aan te bevelen om hem soms gewoon NIET of niet volledig te laden.

Mijn Model 3 staat meestal met max 60% SoC op de oprit tenzij ik natuurlijk verder weg moet. Het voordeel is wel dat ik met 11kW kan laden, als we toch bedenken om ergens heen te gaan dan is de auto relatief snel volgeladen.

[ Voor 40% gewijzigd door revolution-nl op 02-02-2020 12:07 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
Kan je ergens in de app instellen dat de auto tot max 90% opgeladen moet worden?

[quote]SadisticPanda schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:35:
[...]

Batterij volladen is niet goed inderdaad, maar dat gaat ook niet. Als die op 100% is op je meter is die in praktijk mss 95 of 90% gevuld. Is ertegen beschermd. Moest je regelmatig accu echt volledig opladen, dan gaat die niet zo lang leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne-SophieB
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-03-2022
Hallo iedereen,
Ik ben op zoek naar een eGolf (met warmtepomp na het lezen van dit forum). Zou iemand me kunnen vertellen of deze een warmtepomp heeft?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7crVmn7MfuTHKQP-5wBGc6cu6k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7UDz7Gq3tTPJ0UfJd09eDFnl.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:37

MLLL

Palm Treo 650

Zo te zien een warmtepomp.

De motorruimte van mijn Jeep uit 2005 ziet er schoner uit overigens.
Koplampen zien er ook niet meer zo helder uit...

https://www.speakev.com/c...golf-pictures-png.116268/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChauffeurVB
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-04 11:46
Ik heb hem recent en ben er nog steeds niet uit.

Heb ik nou wel of niet een warmtepomp? Zo ja, hoe bedien ik deze?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVpt3lBjcfS6Ze93MNs2gY1neM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMEymLtdre849Ojmubr0avjZ.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1