4k game PC +/- €2000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jomaikke
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:37
Beste medetweakers,

Na mijn laptop verkocht te hebben, ben ik van plan om een desktop zelf te gaan bouwen. Kort gezegd wil ik op 4k met redelijk hoge settings bijvoorbeeld Far Cry 5 of X-Plane 11 op kunnen spelen. Ik denk dat dat met mijn voorstel zeker mogelijk is, maar wat vinden jullie van deze build?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen heeft mijn prioriteit, daarnaast wil ik af en toe wat kunnen knutselen voor mijn werk als softwareontwikkelaar, bijvoorbeeld met Docker en/of virtualisatie.

Enkele voorbeelden van games die ik speel zijn Far Cry 5 en GTA V. 60fps op hoge settings is prima. Het liefst zou ik ook X-Plane en/of Flight Simulator X soepel kunnen spelen. Ik heb 3x een 4k scherm, maar ik heb mij er al bij neergelegd om terug te schalen naar 3x 1080p of 1x 4k als een breed scherm niet goed ondersteund wordt.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€2000 is het bedrag waar ik aan zit te denken. Als het een goed idee zou zijn om nu bijvoorbeeld een RTX2080 te nemen, en over 2/3 jaar een GPU upgrade uit te voeren, is dat ook te overwegen. Iets meer uitgeven, en daardoor gelijk aan mijn wensen te voldoen, is natuurlijk ook goed.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb zelf al 3x een 4k monitor: pricewatch: LG 27UD59-B Zwart, twee sata-SSD's (1TB en 512GB) en een toetsenbord en muis.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alle componenten voor een computer, behalve dus de opslag. Een goede videokaart ga ik nodig hebben, maar voor X-Plane lees ik bij de aanbevolen requirements dat er ook een redelijke CPU vereist is. Een GPU is in de toekomst wel makkelijker te upgraden vergeleken met een CPU. Ik zou dan nu bijvoorbeeld kunnen kiezen voor een RTX 2080 en een i7-9700K, maar een RTX 2080 Ti en een i5-9600K is ook een mogelijkheid. Ik kan ook mijn budget iets verhogen, en naar mijn mening een perfecte combinatie te hebben van een i7-9700K en een RTX 2080 Ti. De software en assemblage regel ik verder zelf.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat uit naar een NVIDEA GPU en een Intel CPU. Dit is niet gebaseerd op harde feiten, meer op mijn eigen ervaring met deze merken. Ik ga nog op onderzoek uit wat de voor en nadelen zijn van een AMD CPU, dus deze mogen ook zeker als aanbeveling gegeven worden als dat een betere keus zou zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een belangrijke eis is dat de computer stil is. Dit wil ik realiseren door een goede behuizing en een goede koeler te kopen. Tijdens het gamen mag de computer best iets meer geluid maken, dat valt te compenseren met een noice cancelling koptelefoon die ik al heb: pricewatch: Bose QuietComfort 35 II (Zwart).
Een doorzichtige behuizing is misschien wel leuk, maar het hoeft er niet uit te zien als een kerstboom (met veel lichtjes).

Mijn voorkeur gaat verder uit naar een moederbord met 4 geheugenslots, zodat ik in de toekomst eenvoudig 16GB erbij kan zetten als dat nodig is (of eventueel uit kan bereiden naar 64GB). Een M.2 slot (voor een toekomstige upgrade) en een USB 3.1 Gen2 10Gb/s aansluiting zouden ook fijn zijn.

Ga je overklokken?
Nee, maar heel misschien in de toekomst. Als het voor het moederbord een paar tientjes scheelt, kies ik liever voor een moederbord die het dan wel ondersteund.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag jullie mening willen horen over de volgende componenten. Ik ben op de hoogte van de huidige desktop BBG ([BBG] Mei luxe high-end 4K gamesysteem), deze zal ik ook zeker in de gaten blijven houden. Zouden jullie andere keuzes gemaakt hebben, bijvoorbeeld een ander (duurder/beter) moederbord? Ik hoop voor dit bedrag een computer te kopen die ik voor de komende paar jaar met plezier kan gebruiken.

Ik heb nog wel even de tijd om na te denken wat ik precies wil, dus de feedback die ik krijg is zeker welkom.

De i7 is dus gekozen vanwege de eisen van X-Plane 11, de RTX 2080 Ti kan 4k op ultra settings met ruim 60 fps halen, 16GB is voorlopig voldoende en 650 watt is aanbevolen voor de RTX 2080 Ti. Wat mij betreft sluit dit dan ook precies aan bij mijn wensen :) .

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-9700K Boxed€ 445,-€ 445,-
1ASRock Z390 Pro4€ 110,95€ 110,95
1Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Gaming OC€ 1.217,50€ 1.217,50
1NZXT H500 Zwart€ 73,96€ 73,96
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 75,95€ 75,95
1Corsair RM650x (2018) Zwart€ 86,-€ 86,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.059,35

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:12
X-Plane 11 draait uitstekend op een 4e/5e/6e/7e gen i7, 4 cores met HT dus. Als je een i5-9*** neemt zit je goed.

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:16
als je voor zo'n dikke bak gaat kan je de i9 9900K overwegen voor futureproof, dan weet je zeker dat je de komende 3-5 jaar wel goed zit met je CPU. Niet voor niks dat de i7 3770K nog enigszins kan meedoen, komt onder andere door de hyper threading ;)

Verwijderd

Een CPU koeler met een zwarte bovenkant ziet er wat mooier uit bij een behuizing met venster, voor de rest ziet het er echter prima uit.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Sorry vooraf als ik wat kortaf ben en niet genoeg uitleg geef voor mijn standpunten maar typ nogal lastig met mijn vinger in het verband.

Dat moederbord zou ik niet aan beginnen. Op hardwareinfo is een vrm test gedaan en deze scoort gewoon ver ondermaats met vrm temps ver boven de 100 graden daar waar 75 voor een beetje moederbord de limiet zou moeten zijn.
Eerst volgende acceptabele moederbord in die prijs range is de :
pricewatch: Gigabyte Z390 UD

Verder zou ik als cooler de volgende koeler nemen :
pricewatch: be quiet! Dark Rock 4
Deze cooler is ook stiller als de scythe.

Of eventueel als overclocken of toch de upgrade naar de 9900k een overweging/optie is de:
pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03:41
computerjunky schreef op zondag 21 april 2019 @ 14:09:

Verder zou ik als cooler de volgende koeler nemen :
pricewatch: be quiet! Dark Rock 4
Deze cooler is ook stiller als de scythe.
Volgens HWI is die niet stiller dan Scythe.

• computerjunky
  • Nu online
kever678 schreef op zondag 21 april 2019 @ 14:29:
[...]

Volgens HWI is die niet stiller dan Scythe.
Nog even gekeken hij is bij gewoon gebruik stiller omdat hij meer koel prestatie heeft bij minder rpm.
Bij max koeling (dus 100% fanspeed) is hij idd niet stiller maar koelt wel beter.
De kans dat hij op max rpm draait is dan weer minder.
Dus is de geluidsproductie waarschijnlijk nooit de max van de cooler.

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03:41
computerjunky schreef op zondag 21 april 2019 @ 14:43:
[...]

Nog even gekeken hij is bij gewoon gebruik stiller omdat hij meer koel prestatie heeft bij minder rpm.
Bij max koeling (dus 100% fanspeed) is hij idd niet stiller maar koelt wel beter.
De kans dat hij op max rpm draait is dan weer minder.
Dus is de geluidsproductie waarschijnlijk nooit de max van de cooler.
Haal je de pro en normale versie niet door elkaar?

• Jomaikke
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:37
Bedankt voor de reacties!

Het feit dat ik zelf aan een i7 zit te denken, en ik ook een i5 en een i9 geadviseerd krijg, blijft dat nog wel een lastig punt. Als ik kijk in reviews: Intel i9-9900K en i7-9700K - Zijn dit de beste gameprocessors? zie ik bijvoorbeeld dat een i7 en i9 in Far Cry 5 gelijk presteren op 1080p. In GTA V doet de i7 het zelfs (heel iets) beter dan de i9. Het verschil tussen de i7 en i5 is ongeveer 8%. Ook op Hardwareinfo (https://nl.hardware.info/...benchmarks-far-cry-5-dx11) doet de i9 zonder hyperthreading het beter dan met hyperthreading. Ik ben zelf van mening dat ik met de pricewatch: Intel Core i7-9700K Boxed goed zit.

De review van de Z380 moederborden had ik nog niet gezien. Dan lijkt inderdaad de pricewatch: Gigabyte Z390 UD een betere keus, alleen deze heeft geen USB 3.1 Gen2 aansluiting. Dat kan ik als het zover is eventueel ook oplossen met een PCI-e kaart.

De andere koeler is ook prima, beide hebben ze wat mij betreft prima reviews. Dan kom ik op het volgende uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte Z390 UD€ 116,99€ 116,99
1be quiet! Dark Rock Pro 4€ 71,99€ 71,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.087,39

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-02 12:12
Jomaikke schreef op maandag 22 april 2019 @ 13:59:
Bedankt voor de reacties!

Het feit dat ik zelf aan een i7 zit te denken, en ik ook een i5 en een i9 geadviseerd krijg, blijft dat nog wel een lastig punt. Als ik kijk in reviews: Intel i9-9900K en i7-9700K - Zijn dit de beste gameprocessors? zie ik bijvoorbeeld dat een i7 en i9 in Far Cry 5 gelijk presteren op 1080p. In GTA V doet de i7 het zelfs (heel iets) beter dan de i9. Het verschil tussen de i7 en i5 is ongeveer 8%. Ook op Hardwareinfo (https://nl.hardware.info/...benchmarks-far-cry-5-dx11) doet de i9 zonder hyperthreading het beter dan met hyperthreading. Ik ben zelf van mening dat ik met de pricewatch: Intel Core i7-9700K Boxed goed zit.

De review van de Z380 moederborden had ik nog niet gezien. Dan lijkt inderdaad de pricewatch: Gigabyte Z390 UD een betere keus, alleen deze heeft geen USB 3.1 Gen2 aansluiting. Dat kan ik als het zover is eventueel ook oplossen met een PCI-e kaart.

De andere koeler is ook prima, beide hebben ze wat mij betreft prima reviews. Dan kom ik op het volgende uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte Z390 UD€ 116,99€ 116,99
1be quiet! Dark Rock Pro 4€ 71,99€ 71,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.087,39
Ziet er goed uit, alleen waarom geen MSI of EVGA 2080 ti? Ziet er mooier uit en bij EVGA zijn ze beter qua garantie afhandeling.

• computerjunky
  • Nu online
Zolang de gebruikte software genoegen neemt met 8 threads zal de 9700k bijna even goed presteren als de 9900k.
pas als je meer threads dan 8 nodig heb ga je merken dat de 990k beter word.
Denk bijvoorbeeld aan streamen van games of in de toekomst een game die meer dan 8 threads aanspreekt.

Of dat jou persoonlijk meer geld waard is moet je zelf beslissen.
Voor de 9900k heb je gewoon een beter moederbord en een top of the line cooler nodig en de cpu zelf kost ook meer en dat voor potentieel meer toekomstbestendigheid. Want niets is zeker wat dat betreft.

En ja sommige games vinden hyperthreading niet erg handig en andere juist weer wel dus dat blijft ook een puntje al is dat vaak een dermate klein verschil dat het binnen de foutmarge gezien kan worden en niet echt een reden is om het niet te doen. De enige reden om het wel te doen is mogelijke toekomst bestendigheid en dat kost wel slok meer.

En ja met de 9700k zit je minimaal 3 a 4 jaar wel goed tenzij er echt een revolutie op de game markt met multi core support ontstaat wat ik niet verwacht.

De pricewatch: MSI Z390-A PRO heeft wel usb 3.1 gen 2 oftewel usb 3.2 gen 2)
Ik kan hier echter zo snel even geen VRM tests van vinden maar gezien ze bijna dezelfde layout hebben als hun andere borden en dezelfde vrm's lijken te gebruiken en er goede koeling op zit denk ik dat deze hetzelfde presteren.
Kost nog geen 10 euro meer en bespaart je dus de insteek kaart in de toekomst.
Daarnaast heb je:

-meer fan case headers
-een betere netwerk controller.
-voorbereiding voor een usb 3.1 gen 2 usb- C aansluiting voor als je kast het support (en anders kan je vast via aliexpress wel een rear io bracket daarvoor vinden. (ies als dit: https://nl.aliexpress.com...-4d42-af3b-78a9ebde8026-7)
-betere geluidskaart onboard.
-meer video outputs als heb je dat alleen nodig voor troubleshooting als je gpu het loodje legt.
-en een tpm connector als je dit ooit wil gaan gebruiken.

Wat mij betreft zeer zeker het betere bord dus en je usb probleem is niet allen opgelost maar je krijgt er zelfs usb-c bij.

Verwijderd

computerjunky schreef op maandag 22 april 2019 @ 17:21:

En ja met de 9700k zit je minimaal 3 a 4 jaar wel goed tenzij er echt een revolutie op de game markt met multi core support ontstaat wat ik niet verwacht.
Juist wel nu Intel en AMD er achteraan zitten. Ik zal dan ook zeker een 2700x aanraden.

https://translate.google....2Fmulti-core-cpu-games%2F
Pagina: 1