Feedback op idee zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbitter
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-10 20:36
De afgelopen jaren heb ik veel meegelezen in de PV-topics, maar door twijfels (o.a. door afraden vanuit een onafhankelijke partij en een veel te dure offerte vanuit een collectief) heb ik serieuze stappen altijd uitgesteld. Maar met de prijzen van nu, lijkt het toch haalbaar om zelf wat panelen te gaan plaatsen. Ik vind het afdekken van eigen energieverbruik (en 'een steentje bijdragen aan groene energie') belangrijker dan een zo kort mogelijke tvt. De Panasonic (en andere premium-panelen) vind ik echter wel wat te duur.

Details
Het huis ligt in de regio Arnhem, ongeveer gericht op het Westen. Er staat op is een vrij grote boom waardoor ik ongeveer de helft van het dak vol zou willen leggen. Ik kom dan ongeveer uit op 8 panelen om een redelijke opbrengst te halen (die komen dan ongeveer van het zuiden tot aan de grote schoorsteen van het huis erachter).
Dakpannen zijn 200x250mm, waardoor er boven de dakkapel prima een rij panelen in portrait gelegd zou kunnen worden. Hellingshoek zou rond de 38º moeten zijn.
Energieverbruik ligt rond de 2300kwh op jaarbasis.

Wensen
Door de boom, het niet echt hebben van een geschikte ruimte om een omvormer op te hangen, en de 'fun-factor' van monitoring per paneel, ben ik uitgekomen op micro-omvormers. Ik neig naar de APS QS1, maar vind het wel jammer dat deze slecht (niet?) uit te lezen is met eigen apparatuur/domotica-componenten. Het aansluiten per 4 panelen is dan wel weer aantrekkelijk...

Uitwerking
Ik ben uitgekomen op de volgende componenten:
- 8x JA-Solar 325 half-cell (2600 Wp, 'regulier' formaat)
- 2x APS QS1
- 2x APS AC verbindkabel + Y-connectors
- 1x APS Afsluitdop
- 1x APS ECU-R
- Clickfit Evo voor 8 panelen portrait

Er zijn al twee losse groepen voor wasdroger en wasmachine. Wasdroger is er niet, dus ik zou een van deze groepen op willen offeren voor de PV-installatie (en wcd voor wasdroger en wasmachine op één groep zetten). PV-installatie zou ik dan 'simpelweg' aansluiten op de kabel die al op de vliering door een pvc-pijp gaat. Is dit een heel slecht plan?
Ik heb een 3-fase aansluiting, maar voor een kleine installatie als dit lijkt het mij niet zinvol om de stap te zetten naar een 3-fase omvormer.

Kosten
Als ik alles bij Winkelman bestel kom ik ongeveer uit op €2400, waar mogelijk nog een hoogwerker en wat losse kosten bij zullen komen. Een snelle berekening komt dan uit rond de €1/wp inclusief btw - voor een 2600 wp-installatie. Dit lijkt acceptabel, en zou zichzelf wel terug moeten verdienen in 7 jaar (iig sneller dan de volledige afschrijving van de installatie?).

Foto's
Huis
Bovenaanzicht2

Ik hoor graag of ik grote denkfouten maak, risico's neem, en of er nog alternatieven zijn waar ik niet aan gedacht heb.

Alvast bedankt voor de feedback!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
He jammer geen panasonics.

Maar waarom geen oost/west?
Als salderen ophoudt heb je daar meer aan.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-04-2019 12:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mbitter
AUijtdehaag schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 12:23:

@migjes
Het Oost-dak is niet van mij, helaas! Helft van een dubbel woonhuis uit 1906 :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:56

timovd

Voorsprong door techniek

Volgens mij kun je zo uit de dakkapel lopen, wat pannen wegschuiven en zo op het dakkapel komen. Een hoogwerker of stijger lijkt mij niet nodig als je dit zelf aandurft. Eventueel met een verhuislift kun je de panelen naar je dakkapel krijgen. Maar net hoeveel je zelf kunt/durft.
Hoe wil je gaan monitoren?
Is Noord ook nog van jou en wil je daar panelen op kwijt? Wat zijn het voor (ventilatie-)gaten in de dakpannen?

Edit: Als de linkerkant (Noord) van de eerste foto ook nog van jou is, kun je kijken naar een andere - ik neem aan - rookgasafvoer zodat het geen schaduw vormt op de panelen ten Noorden van die buis.
(Of over op een warmtepomp en helemaal geen CV meer in huis)

[ Voor 23% gewijzigd door timovd op 19-04-2019 12:46 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-10 22:48
AUijtdehaag schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 12:23:

Pana is fors duurder bij hetzelfde wattage.
https://www.winkelman-zon...frame-halve-cellen/51742/ 149,-

https://www.winkelman-zon...-325w-zwart-hybrid/51646/? 233,-

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Señor Sjon
Het oog wil ook wat.
Verder appels en peren.
120 (60) cell vs 96 cell.

Die 8 kuro mogen ook op een 3-fase omvormer eventueel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-10 22:48
Ik heb zelf ruimte voor 32 panelen. Doe dat maal 84=2.688 euro. Dat is wel wat gortig. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat is fijn voor je.
Maar vergelijken kan niet.
Andere paneel eigenschappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:56

timovd

Voorsprong door techniek

Ik zou overigens ver weg blijven van de APS logging en een andere manier gaan zoeken. Geloof mij ik heb zelf ervaring.
Kan de omvormer niet ergens boven de wasmachine gehangen worden? Je moet sowieso ergens naar binnen om aan 230V AC te hangen.
Is de meerprijs met extra garantie het monitoren per paneel waard ten opzichte van een string-omvormer.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:09

DjVe

Hatsaflats!

De SolarEdge HD wave modellen zijn bijzonder compact. Heb je ook direct optimizers om wat schaduweffecten weg te moffelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-10 17:52
AUijtdehaag schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 14:56:
Dat is fijn voor je.
Maar vergelijken kan niet.
Andere paneel eigenschappen.
Ach, jij hebt je reclamecentjes weer mooi verdient!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@colvano
Nou duurt nog wel een jaar of 5 hoor met die panasonic paneeltjes.
Jij ook fijn weekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:26

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@mbitter je kunt ook naar Tigo optimizers kijken icm een goedkope Chinese 1.5/2 kW omvormer. Kost ca €49/paneel + €250? voor monitoring + €350? voor de omvormer.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbitter
Bedankt voor de reacties allemaal.
timovd schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 12:44:
Volgens mij kun je zo uit de dakkapel lopen, wat pannen wegschuiven en zo op het dakkapel komen. Een hoogwerker of stijger lijkt mij niet nodig als je dit zelf aandurft. Eventueel met een verhuislift kun je de panelen naar je dakkapel krijgen. Maar net hoeveel je zelf kunt/durft.
Hoe wil je gaan monitoren?
Is Noord ook nog van jou en wil je daar panelen op kwijt? Wat zijn het voor (ventilatie-)gaten in de dakpannen?

Edit: Als de linkerkant (Noord) van de eerste foto ook nog van jou is, kun je kijken naar een andere - ik neem aan - rookgasafvoer zodat het geen schaduw vormt op de panelen ten Noorden van die buis.
(Of over op een warmtepomp en helemaal geen CV meer in huis)
Het is niet 'makkelijk' om op de dakkapel te komen, en de panelen moeten daar iig ook naartoe. Een verhuislift zou wel kunnen - maar zou denk ik niet heel veel verschil maken met een 'aanhanger-hoogwerker'. Dan voelt zo'n aanhanger wel veiliger/prettiger (zeker als ik anderen ook het dak op stuur).

Ten noorden van de afvoerbuis (idd van de CV) is ook van mij, maar daar zal significant meer schaduw vallen van die boom (een plataan van meer dan 150 jaar oud, is dus ook vrij hoog). Denk dus niet dat dat een optie is die zichzelf zal uitbetalen. Van het gas af gaan is wel wat, maar dat vereist hier nog wel een renovatie van vloeren, en mogelijk nog de muren en dakkapel. Weet niet of ik dat ga doen voor ik verhuis.
timovd schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 15:02:
Ik zou overigens ver weg blijven van de APS logging en een andere manier gaan zoeken. Geloof mij ik heb zelf ervaring.
Kan de omvormer niet ergens boven de wasmachine gehangen worden? Je moet sowieso ergens naar binnen om aan 230V AC te hangen.
Is de meerprijs met extra garantie het monitoren per paneel waard ten opzichte van een string-omvormer.
Is die ECU-R zo slecht ja? In principe zal ik er (na een tijdje) niet dagelijks meer naar kijken, dus een app (maar liever een website) zou al voldoende kunnen zijn als ik gewoon 'accepteer' dat het niet anders is... Of is zelfs de 'basis' van die ECU-R software al een ramp?
Plaatsing van een reguliere omvormer leek mij lastig; de badkamer wordt logischerwijs vochtig en de vliering heet (nooit gemeten, maar kan haast niet gezond zijn voor een omvormer). Dan blijft eigenlijk alleen de schuur over (ten noorden van het huis, de meterkast zit aan het zuiden). Dat zou eigenlijk nog best een optie kunnen zijn, als het in combinatie met 2 à 3 optimizers en een China-inverter goedkoper uit zou kunnen komen met betere monitoring-mogelijkheden. Lijkt wel wat meer werk, maar niet moeilijker.
DjVe schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 15:21:
De SolarEdge HD wave modellen zijn bijzonder compact. Heb je ook direct optimizers om wat schaduweffecten weg te moffelen ;)
Proton_ schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 17:18:
@mbitter je kunt ook naar Tigo optimizers kijken icm een goedkope Chinese 1.5/2 kW omvormer. Kost ca €49/paneel + €250? voor monitoring + €350? voor de omvormer.
Solaredge vereist optimizers op elk paneel toch? Dan lijkt een Chinese omvormer die zich met DYI-spul laat monitoren goedkoper, maar dat zal ik eens uitzoeken. Als plaatsing in de schuur een mogelijkheid is/wordt, maakt het formaat wat minder uit. Dat zal ik eens uit moeten zoeken.

Toch fijn om een gegroeid idee even tegen het licht te houden zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:09

DjVe

Hatsaflats!

De meeste omvormers zijn wel IP65 uitgevoerd en kunnen dus prima in een badkamer hangen. De vliering is meestal ook geen probleem en je kan natuurlijk altijd nog iets van ventilatie maken boven de omvormer als de temperaturen te hoog oplopen. Ik zou geen lange DC kabels gaan trekken naar een schuur ivm veiligheid. Er staat gelijkstroom op zonder enige beveiliging. Als je dat echt wil, leg er dan een goede dikke UV bestendige buis omheen.

Uiteraard helemaal aan jezelf om de keuze te maken tussen een budget (chinees) model omvormer of een premium merk. Als ik ga kijken hoeveel problemen ik al heb gehad bij mensen met goedkope omvormers, dan raad ik het af. Support en garantie zijn lastig na een aantal jaar. Vaak bestaat het merk niet meer of wordt er geen service meer geleverd in europa. Je geeft bij een SMA, SolarEdge, ABB, Fronius, etc wel iets meer geld uit, maar je kans op service of garantie na 10 jaar is wel realistisch.

En bij SolarEdge plaats je onder elk paneel inderdaad een optimizer. Bij Tigo hoeft dat niet.
Pagina: 1