c-nan schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 20:50:
[...]
Indirect raakt het (gedeeltelijk) de youngtimer regeling wel natuurlijk. Ik was van plan om over een paar maanden een youngtimer diesel te kopen, maar dat durf ik eigenlijk ook niet meer.
Het staat eigenlijk gewoon los van de youngtimerregeling, maar nu nog een oudere diesel gaan kopen is met het ontmoedigingsbeleid inderdaad niet handig. Je zal maar naar je klant moeten en met dat gezeik te maken krijgen...
Zelf maak ik volop gebruik van de regeling. Na een overname van de leasauto van de werkgever, daarna een spaardieseltje, later een nieuwe maar veel te dure plug-in hybride heb ik nu een Jaguar XJ8 uit 2000 gekocht. Bewust gekozen voor een auto die in zeer goede staat van onderhoud verkeerde en er zo'n 10k aan gespendeerd. Grootste deel daarvan was het compleet spuiten en wegwerken van schades, de aanschaf van de auto zelf was maar 3000 euro dus zo'n 50 euro aan bijtelling. Sinds die tijd betaal ik elk jaar zo'n 2000 euro aan onderhoud en reparaties en met z'n 1 op 9 natuurlijk iets meer aan brandstof. Maar ik zou niet snel meer terug willen naar een gewone auto.
Daarnaast heb ik nog mijn Can-am quad op de zaak, qua Belastingdienst is dat gelijk aan een motorfiets. Heerlijk om mee naar de klant te rijden als ik een keer een beetje in de regio zit en het weer niet al te beroerd is.
Daarnaast staat mijn vrouw ook op de loonlijst, zij doet de administratie. En dat was dus een mooi excuus om ook nog een Porsche 914 uit 1973 op de zaak aan te schaffen. Heb een taxatierapport op laten maken voor de waarde in het economisch verkeer maar zelfs met een relatief lage waarde van 14.000 euro zit ik nu wel op het punt dat ik me afvraag of het voordeel van de aftrek van alle zakelijke kosten nog wel opweegt tegen de bijtelling. Waarschijnlijk gaat deze auto binnenkort een keer naar privé.
Anyway, ik zou iedereen die van auto's houdt altijd aanraden om een youngtimer te rijden. Niet omdat het altijd goedkoper is, maar gewoon omdat je een hele prettige auto kunt rijden voor hetzelfde geld als een middenklasse leasebak.