Laat ons duidelijk zijn dat dit een tekstuele opsomming is van de argumenten van tegenstanders van helmplicht, geen op praktijkresultaten gebaseerde feiten. Sta me toe om de nodige vraagtekens te zetten bij deze argumenten.
Helmplicht is een heel slecht idee.
...volgens tegenstanders van helmplicht.
- Mensen gaan roekelozer rijden (zijn toch 'beschermd');
??? Gigantische aanname. Mensen die consequent een helm dragen op de fiets zijn niet van het type mensen die roekeloos rijden (uitzonderingen daargelaten) Mensen gaan heus niet roekelozer rijden als ze weten dat ze een helm op hebben. Bij mij was het niet zo, en ik zie dat gedrag totaal niet terug bij andere helmdragende fietsers, integendeel, diegenen die consequent een helm dragen zijn juist diegenen die je bvb. niet zonder bellen onverwachts rechts komen voorbijsjeezen als losgelaten gekken. Roekeloze fietsers zijn veelal géén helmdragers en roekeloze fietsers zullen roekeloos fietsen, of ze nu een helm dragen of niet.
- Automobilisten geven fietsers met helm minder ruimte;
Nog een mooie. maar... Neen, niet omdat ik het denk, omdat ik het al jaren ondervind (heb lang zonder helm gefietst, nu al zeker 3 of 4 jaar met.
Automobilisten die fietsers geen ruimte geven doen dit ofwel uit egoïsme, die kijken er dan ook niet naar of fietser helm draagt, ofwel uit onoplettendheid, die kijken er ook niet naar want moesten ze dat wél doen, waren ze minder onoplettend, en dan maakt het ook niet uit of de fietser een helm draagt. In mijn geval merk ik zelfs het tegenovergestelde: ik ben er dan ook van overtuigd dat dat komt omdat ik een opvallende fluo-gele helm draag. Sindsdien is het me overduidelijk geworden dat ik sneller gezien word in het drukke Vlaamse en Brusselse spitsverkeer, het gevolg is dat er méér mensen me ruimte geven dan vroeger (waar er plaats is natuurlijk, dat wil nogal eens tegenvallen, maar da's niet hun fout, en al zeker niet mijn helm z'n fout)
- Er gaan veel minder mensen fietsen (Australie min 30/40%) daardoor:
Dat is dan hun keuze/probleem, Ik snap vanwaar dat komt, een helm is niet "stylish of cool" en als het verplicht wordt vallen diegenen af die de prioriteit leggen bij er stylish uitzien i.p.v. bij veiligheid. Ik weet dat er 2 soorten fietsers zijn: diegenen die al gevallen zijn, en diegenen die nog moeten vallen. (en met vallen bedoel ik valpartij/of ongeval van die aard dat je beseft dat het eventjes véél slechter had kunnen aflopen) Het was ook voor mij een 'eye-opener' + ik gebruik veel minder haargel.
De natuur heeft ons onze eigen helm gegeven maar wat veel mensen vergeten is dat als dié kapot gaat, de kans groot is dat je het niet meer kan navertellen. Alle tegenargumenten zijn niets meer dan smoesjes.
a) automobilisten houden minder rekening met fietsers;
Tja, nogmaals: diegenen die dit doen, doen dit sowieso, los van helmdracht van de fietser(s) in kwestie.
b) er wordt minder geïnvesteerd in infrastructuur voor fietsen (wat weer leidt tot minder fietsers);
Investeringen in infrastructuur zijn een politieke keuze, net zoals het al-dan-niet invoeren van een helmplicht, het ene sluit het andere niet uit. De achterliggende gedachte achter deze stelling die ik uit de gelinkte weblog haal, is dat dit zou komen omdat er door het invoeren van de helmplicht, minder fietsers zouden zijn en dit op zijn beurt deze stelling zou veroorzaken, maar dit is alweer een aanname, verder kan ik daar weinig over zeggen.
c) minder fietsen/minder bewegen leidt tot andere gezondheidsrisico's;
Is een compleet abstract feit dat gewoon waarheid is.
Als dit gaat over diegenen die de fiets laten staan uit onvrede voor helmplicht zeg ik: Goed dat deze categorie hun fiets laat staan; minder risicogevallen voor wat betreft schedelfracturen en hersenschade of dood bij val op het hoofd.
- en de helm helpt zoals eerder gezegd vooral bij lage snelheden/eenzijdige ongelukken, terwijl de veiligheid lijkt te zitten in verkeersdeelname, dus interactie (de eerste drie punten).
Argument met enig gewicht... Maar wat is dan beter: géén helm of een helm die -bij bepaalde ongevallen tegen bepaalde snelheden- mogelijks onvoldoende bescherming biedt?
Zo lang automobilisten -hetzij uit onoplettendheid, hetzij uit asociaal gedrag- fietsers in gevaar brengen door te appen, geen richting aan te geven, geen spiegels gebruiken, geen voorrang verlenen,..... kan een fietser alleen maar zorgen dat hij/zij alles gedaan heeft waar hij/zij zélf controle over heeft om zichzelf te beschermen.
En wees gerust dat het bij een valpartij zelfs boven de 20km/u beter is dat je mét je helm tegen een stoeprand knalt, dan zonder.
Dat laatste argument is zoals zeggen: condooms bieden geen 100% garantie tot anticonceptie, dus wat boeit het om er eentje te gebruiken?
Eerlijk gezegd lijken de argumenten tegen helmplicht me vooral op smoesjes die bol staan van de aannames (als dit, dan
zou dat).
Ik begrijp sommige tegenargumenten wel, dat van dat leenfietsen bvb... tja, lastig... Maar dan kom ik terug op het principe: wil je deelnemen aan het verkeer op een tweewieler, pak een helm mee, wil je dit niet doen, zoek dan een andere vervoersoptie.
Dat dit vele 'casual' fietsers zal afschrikken en van de fiets weghouden, dat is dan maar zo. Maar het zal allemaal zo geen vaart lopen vermoed ik: Lang geleden werd er moord en brand geschreeuwd toen de overheid de gordelplicht voor automobilisten invoerde... Zijn er hierdoor minder automobilisten?