Verkeersdoden 2018

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:34
hoevenpe schreef op maandag 22 april 2019 @ 17:59:
@MrMonkE
Je kunt lastig bij elk kruispunt een agent neerzetten, er worden er genoeg langs de kant gezet (en dat mogen er wel meer worden) alleen het zit ook in de mensen zelf.
Hoe duur is een cameraatje + dataverbinding tegenwoordig nog? :+

Sowieso lijkt me dat dat prima terug te verdienen is :+ genoeg plekken op mijn route naar werk waar ik zie : een flitser heb je er binnen een uurtje uit volgens mij :D :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:46
Waah schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:01:
[...]

Hoe duur is een cameraatje + dataverbinding tegenwoordig nog? :+

Sowieso lijkt me dat dat prima terug te verdienen is :+ genoeg plekken op mijn route naar werk waar ik zie : een flitser heb je er binnen een uurtje uit volgens mij :D :+
Leuk tegen hardrijders, maar ik heb niet het idee die nou zoveel (extra) ongelukken veroorzaakt. En zo'n flitser reageert niet op:
- mensen die bumperkleven
- mensen die rechts inhalen
- mensen die zonder kijken invoegen
- mensen die van baan naar baan slingeren wegens moeheid
- mensen die aan het app'en, bellen of facebooken zijn
- mensen die niet de hele invoegbaan gebruiken en daarom op onhandige punten stil gaan staan
- mensen die fietsers over het hoofd zien bij afslaan
- etc.

Maar goed, als het kostenneutraal (of zelfs winstgevend) is dan mag er wat mij betreft in ieder geval een flitsinstallatie gekoppeld aan elke grote kruising voor de rood-licht-rijders. Gezien de enorme hoogte van die boetes leren mensen dan het rood-rijden snel af. Waar het nu nog een soort glijdende schaal is, en mensen 'donker oranje' als gedoogzone zien.

Overigens vind ik zelf asociale mensen op de weg nooit écht een probleem, want meestal kunnen ze best goed rijden. Ik rij (klopt af) al 15 jaar en enkele honderdduizenden km's ongeluk-vrij maar mijn engste momenten op de weg waren vaak niet dat ik van rechts werd ingehaald of dat iemand met knipperende lampen op de linkerbaan je opzij maant. Nee, dat waren de bejaarden die ineens van baan lijken te wisselen zonder uberhaupt te kijken of de idioten die op vol de rem trappen bij een simpele uitvoegprocedure voor ze op de afrit zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Valorian schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:36:
Leuk tegen hardrijders, maar ik heb niet het idee die nou zoveel (extra) ongelukken veroorzaakt. En zo'n flitser reageert niet op:
- mensen die aan het app'en, bellen of facebooken zijn
Je zou denken dat je met wat goed opgestelde camera's gebruik van telefoons toch zou moeten kunnen waarnemen, mits een mens de videobeelden bekijkt.
Sissors schreef op zondag 21 april 2019 @ 11:47:
[...]

Tja je zou ook verwachten dat duikers op 30m diepte zonder enige zuurstof behalve dat op hun rug en bij hun buddy het niet zouden vergeten. En toch blijkt in de praktijk dat een significant gedeelte van de meer ervaren duikers het wel vergeet.
Wat vergeten die precies?
Valorian schreef op zondag 21 april 2019 @ 23:53:
Dan merk je dat het 'checken' ook meer een soort automatisme wordt en moet je ervoor waken dat je niet wel 'check' zegt terwijl je eigenlijk niet écht gekeken hebt.
Kwestie van regelmatig het checken checken? ;)
Dus iets niet goed doen en controleren of dat gezien wordt.

[ Voor 48% gewijzigd door Olaf van der Spek op 22-04-2019 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 08:59:
Als er geen fietsen zijn daalt het aantal ongevallen met fietsers natuurlijk ook naar 0, en omdat mensen in auto's beter beschermd zijn zal het aantal ernstige ongevallen dalen.
Fietsen schijnt ook nogal goed te zijn voor de gezondheid, als er minder gefietst wordt zou dat zomaar veel meer doden op kunnen leveren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Valorian schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:36:
[...]

- mensen die bumperkleven
Waarom niet? Simpel rekensommetje voor de flitser. Je kijkt naar de snelheid van beide voertuigen, je kijkt naar de afstand van de voertuigen tov elkaar en je weet of iemand te dicht achter zijn voorligger zit. Lijkt me prima mogelijk.

- mensen die rechts inhalen
Die is inderdaad een stuk lastiger. Maar komt ook een stuk minder voor dan bumperkleven etc.

- mensen die zonder kijken invoegen
Idem, ook lastig, maar komt ook relatief weinig voor.

- mensen die van baan naar baan slingeren wegens moeheid
Hier zijn oplossingen voor in de auto tegenwoordig. Genoeg auto's geven een melding als je vermoeid bent.

- mensen die aan het app'en, bellen of facebooken zijn.
Zoals al gezegd, met de juiste hoek van een camera lijkt me dit niet eens onmogelijk. En met Artifical Intellegence (AI) zou je best met wat learning dit een heel stuk kunnen automatiseren. En al is het een mens: Als één ambtenaar er elk uur 1 iemand uitpikt die op zijn mobiel zit, is het zeker kostendekkend. En ik verwacht dat als je 5 minuten ergens gaat kijken je er makkelijk 25 pakt.

- mensen die niet de hele invoegbaan gebruiken en daarom op onhandige punten stil gaan staan
Met camera's geen issue, is prima te monitoren.

- mensen die fietsers over het hoofd zien bij afslaan
Als het het goed genoeg over het hoofd zien, zal de ambulance er wel bij moeten komen :+

Veel is prima te doen. En alles is beter dan de huidige situatie. En als je ziet hoe ver "zelfrijdende" auto's al zijn in het inschatten van gevaarlijke situaties... Dat zou een externe camera ook prima kunnen.

Daarnaast helpen trouwens "onderbuikgevoelens" weinig in zo'n discussie. Dingen als:
"Overigens vind ik zelf asociale mensen op de weg nooit écht een probleem, want meestal kunnen ze best goed rijden. " (aanname, zonder cijfers waarom ongelukken gebeuren weten we niet of dit waar is)
"Leuk tegen hardrijders, maar ik heb niet het idee die nou zoveel (extra) ongelukken veroorzaakt." aanname

Grootste probleem (IMHO, niet gestaafd op feiten) is dat men het normaal vind dat je 140 rijd waar je 130 mag, het is normaal om te bumperkleven en als iemand links blijft plakken, heb je het "recht" rechts in te halen, want moeten ze maar naar rechts toe..... De mentaliteit is het probleem.

Het is een mentaliteitsprobleem. Niet zozeer een regel/pakkans probleem.
In Spanje heb je de mentaliteit die wij hebben met hardrijden met drank achter het stuur.... Daar kijkt niemand er vreemd van op als je met wat glazen op gaat rijden. Waardoor het ook regelmatig mis gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Waah schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:41:
Grootste probleem (IMHO, niet gestaafd op feiten) is dat men het normaal vind dat je 140 rijd waar je 130 mag.
Groter dan mobiele telefoons en alcohol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:22
Daarnaast helpen trouwens "onderbuikgevoelens" weinig in zo'n discussie. Dingen als:
Grootste probleem (IMHO, niet gestaafd op feiten) is dat men het normaal vind dat je 140 rijd waar je 130 mag. Het is normaal om te bumperkleven. En als iemand links blijft plakken, heb je het "recht" rechts in te halen, want moeten ze maar naar rechts toe.....

In Spanje heb je de mentaliteit die wij hebben met hardrijden met drank achter het stuur.... Daar kijkt niemand er vreemd van op als je met wat glazen op gaat rijden. Waardoor het ook regelmatig mis gaat.
Dus je rant eerst op onderbuikgevoelens en dan post je er zelf één?
Probleem is dat zoveel uit onderbuikgevoelens bestaat, ook de zogenaamde oplossingen. Je kan op de snelweg een maximum van 90 invoeren, want we hebben te veel verkeersdoden. Maar als 14% op een rijks beheerde weg omkomt en 59% op wegen welke in beheer zijn van de gemeente is dat waarschijnlijk niet de meeste efficiënte maatregel.
Ja, snelheid is zeker een factor. Maar 140 rijden waar 130 mag als het grootste probleem benoemen? Dat is onderbuikgevoel. Persoonlijk denk ik (onderbuikgevoel) dat afleiding een groter probleem is dan 10 km/h te hard op de snelweg.

Overigens was met drank op achter het stuur in Nederland nog niet zo heel lang geleden ook normaal, en in België is dat nog langer normaal geweest dan hier (nu nog?). Overigens zijn er nog genoeg mensen die het tegenwoordig nog normaal vinden om onder invloed (alcohol, drugs, medicijnen) achter het stuur te zitten.

Een ongeluk blijft een ongunstige samenloop van omstandigheden. Dit valt niet altijd te voorkomen.
Hulpmiddelen zijn goed, maar zitten vaak in moderne auto's of zijn een optie. Dat is niet voor iedereen betaalbaar. Tevens merk je dat er mensen zijn die nonchalant worden wanneer ze weten dat er bepaalde systemen meewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:14
[...]

Grootste probleem (IMHO, niet gestaafd op feiten) is dat men het normaal vind dat je 140 rijd waar je 130 mag. Het is normaal om te bumperkleven. En als iemand links blijft plakken, heb je het "recht" rechts in te halen, want moeten ze maar naar rechts toe.....

301 doden vallen in/op snel gemotoriseerd verkeer (auto, vrachtwagen, motor). 309 doden vielen buiten de bebouwde kom.

Op wegen waar je 100 of harder mag, waren het er 'maar' 85. Het gebied 60-80 heeft er 230... Diegene die te hard rijdt op een 130 weg, is maar mogelijk 1 van de 27. Snelwegen zijn in dat opzicht erg veilig en de meeste doden vallen door ongelukken met vrachtwagens.... of het missen van afslagen zoals dit weekend. :X

Verdere stats: https://www.swov.nl/feite...t/verkeersdoden-nederland

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:04:
[...]

Groter dan mobiele telefoons en alcohol?
Lees het hele stuk ;-) het gaat niet om het snelheidsprobleem. Het gaat om de mentaliteit. Daar valt alcoholgebruik/mobieltjes ook onder. We vinden het allemaal maar "gewoon"..... Niemand die raar opkijkt dat iemand te hard rijd, bumperkleeft... En hoe hard iedereen ook roept "Mobieltjes, belachelijk".... zoveel mensen die het toch blijkbaar heel normaal vinden ;-)

TheBrut3 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:49:
[...]

Dus je rant eerst op onderbuikgevoelens en dan post je er zelf één?
Probleem is dat zoveel uit onderbuikgevoelens bestaat, ook de zogenaamde oplossingen. Je kan op de snelweg een maximum van 90 invoeren, want we hebben te veel verkeersdoden. Maar als 14% op een rijks beheerde weg omkomt en 59% op wegen welke in beheer zijn van de gemeente is dat waarschijnlijk niet de meeste efficiënte maatregel.
Ja, snelheid is zeker een factor. Maar 140 rijden waar 130 mag als het grootste probleem benoemen? Dat is onderbuikgevoel. Persoonlijk denk ik (onderbuikgevoel) dat afleiding een groter probleem is dan 10 km/h te hard op de snelweg.

Overigens was met drank op achter het stuur in Nederland nog niet zo heel lang geleden ook normaal, en in België is dat nog langer normaal geweest dan hier (nu nog?). Overigens zijn er nog genoeg mensen die het tegenwoordig nog normaal vinden om onder invloed (alcohol, drugs, medicijnen) achter het stuur te zitten.

Een ongeluk blijft een ongunstige samenloop van omstandigheden. Dit valt niet altijd te voorkomen.
Hulpmiddelen zijn goed, maar zitten vaak in moderne auto's of zijn een optie. Dat is niet voor iedereen betaalbaar. Tevens merk je dat er mensen zijn die nonchalant worden wanneer ze weten dat er bepaalde systemen meewerken.
Ik noem snelheid dus niet als issue, lees de gehele alinea (is een opsomming, geen enkel punt). Het is een mentaliteitsprobleem. Mijn gevoel (ja, onderbuik, bij gebrek aan cijfers) zegt dat je daar naar een oplossing moet zoeken. Getuige het, zoals je al zegt, succesvolle verhaal van alcohol achter het stuur. Dat is in NL zoveel minder geworden. Het grote verschil is volgens mij de campagnes die gevoerd worden. En een goede campagne voor mobiel-gebruik is er helaas nog niet. idem voor maximum-snelheid etc.

En nee, je gaat niet alle ongelukken voorkomen (al vaak genoeg herhaalt in dit topic ook). Maar op elk vlak valt te verbeteren nog.
Señor Sjon schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 12:13:
[...]

301 doden vallen in/op snel gemotoriseerd verkeer (auto, vrachtwagen, motor). 309 doden vielen buiten de bebouwde kom.

Op wegen waar je 100 of harder mag, waren het er 'maar' 85. Het gebied 60-80 heeft er 230... Diegene die te hard rijdt op een 130 weg, is maar mogelijk 1 van de 27. Snelwegen zijn in dat opzicht erg veilig en de meeste doden vallen door ongelukken met vrachtwagens.... of het missen van afslagen zoals dit weekend. :X

Verdere stats: https://www.swov.nl/feite...t/verkeersdoden-nederland
Das een hele mooie bron zeg _/-\o_

En financieel heeft het blijkbaar een grote impact, al die ongelukken:
https://www.swov.nl/feite...en-van-verkeersongevallen

Maar gezien de cijfers zou er dus veel meer te halen zijn op wegen waar de max-snelheid tussen de 30 en 80 km/u is (driekwart van alle dodelijke ongevallen gebeurt daar).

[ Voor 16% gewijzigd door Waah op 23-04-2019 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Klopt. Daar zijn ook de meeste gelijkwaardige kruisingen, waar dus sneller een botsing plaats zal vinden. Het is al eerder genoemd, maar de provinciale wegen zijn te smal en daar gebeurt maar weinig mee.

https://www.rtlz.nl/busin...e-wegen-we-rijden-elkaars
En uitgebreid artikel met kaart: https://www.rtlnieuws.nl/...ld-voor-aanpak-dodenwegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Señor Sjon schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 12:33:
Het is al eerder genoemd, maar de provinciale wegen zijn te smal en daar gebeurt maar weinig mee.
Smalle wegen zijn inderdaad een drama, vooral in combinatie met gedrag van sommige mensen.
Onderstaand een voorbeeldje uit mijn regio: https://www.google.nl/map...-grNQw!2e0!7i13312!8i6656

Heel veel mensen zie je daar steevast op het middelste deel van de rijbaan rijden, ook bij tegenliggend verkeer. Als ik zo naar dit plaatje kijk is die Opel bestuurder zo'n persoon, gezien de camerawagen net is gepasseerd. Echter als beide bestuurders zo denken, dan wordt het aardig krap. Waarom zit er überhaupt zo'n fietsstrook en niet gewoon 2 rijbanen? Fietsers hebben namelijk aan beide zijden een gescheiden fietspad.

Ik ben soms zo'n eikel die dat gedrag gaat "kopiëren", dus ook tegen die lijn aan ga rijden als een tegenligger dat doet. Man man man... Je ziet ze ineens de gekste toeren uithalen, tot bijna tegen een boom aan toe :+ Ga gewoon lekker met je buitenste banden op die strepen rijden en er kan nooit wat gebeuren.

@Señor Sjon wel grappig dat de bron die jij aanhaalt spreekt over 51% gemeente. Terwijl precies die organisatie, ook met gebruik van cijfers uit 2017, komt tot 59% gemeente in een ander rapport. :D _/-\o_
De meeste geregistreerde verkeersdoden (59%) vallen op gemeentelijke wegen (Afbeelding 8, bovenste diagram). Een nadere onderverdeling naar een combinatie van snelheidslimiet, locatie en wegbeheerder (Afbeelding 8, onderste diagram) laat zien dat de meeste van deze verkeersdoden vallen op 50km/uur-wegen binnen de bebouwde kom.
Bron: Monitor Verkeersveiligheid 2018

[ Voor 19% gewijzigd door TheBrut3 op 23-04-2019 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat is een 'duurzaam' veilig weginrichting ZONDER middenstreep. Nooit begrepen waarom de middenstreep weg moest bij 60 wegen. Nu gaat men in het midden rijden met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@Señor Sjon Omdat beleid belangrijker is dan nadenken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En die baseert het weer op onderzoek van SWOV...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

TheBrut3 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 13:15:
[...]

Smalle wegen zijn inderdaad een drama, vooral in combinatie met gedrag van sommige mensen.
Onderstaand een voorbeeldje uit mijn regio: https://www.google.nl/map...-grNQw!2e0!7i13312!8i6656

Heel veel mensen zie je daar steevast op het middelste deel van de rijbaan rijden, ook bij tegenliggend verkeer. Als ik zo naar dit plaatje kijk is die Opel bestuurder zo'n persoon, gezien de camerawagen net is gepasseerd. Echter als beide bestuurders zo denken, dan wordt het aardig krap. Waarom zit er überhaupt zo'n fietsstrook en niet gewoon 2 rijbanen?
Dat zijn geen fietsstroken, maar kantstroken. Een visuele versmalling die als snelheidsremmende maatregel bedoeld is: https://www.swov.nl/publi...en-buiten-de-bebouwde-kom

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waardoor mensen midden op de weg gaan rijden waardoor je weer schuin-frontaal botsingen krijgt op de tegenligger die uit moet wijken en een boom opzoekt.

Dit is hetzelfde als wat Boeing met zijn 737MAX is overkomen. "Hee, ik heb een briljant idee! Als we nu alle kantstrepen een meter naar het midden leggen dan lijkt de weg smaller en gaan mensen langzamer rijden" "Ja, tof, doen we!".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 13:19:
@Señor Sjon Omdat beleid belangrijker is dan nadenken.
Gebeuren op dit soort wegen meer / zwaardere ongelukken dan op 'normale' 60-wegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zijn die er nog dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
60 wegen zie je eigenlijk alleen nog in polders en op dijken. Met name vroegere 80-wegen

Ook wel interessante statistiek:
Afbeeldingslocatie: https://www.swov.nl/sites/default/files/media/media.up/fs_verkeersdoden_afb12_2019.png
Lopen is vanaf 2013 veiliger geworden dan fietsen. Die is wel bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Señor Sjon schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:07:
Lopen is vanaf 2013 veiliger geworden dan fietsen. Die is wel bijzonder.
Valt toch wel mee? Steeds meer fietsdoden onder ouderen omdat deze groep groter wordt. Dit is ook de groep die vooral recreatief fietst, dus minder kilometers maakt. Overigens blijft de daling van de fietser lijn sowieso achter op de rest, zeker vanaf 2004.

Ik heb ook het gevoel dat voor voetgangers het verkeer steeds veiliger wordt. Er zijn de afgelopen 20 jaar best veel zebrapaden of andere vormen van assistentie bij gekomen voor de voetgangers. Tevens zijn auto's meer aangepast om botsingen met voetgangers te voorkomen, en mochten ze toch ontstaan om de schade te verminderen aan te voetganger (al geldt dat ook wel voor fietsers). En voetgangers hebben weinig last van doden in de categorie "enkelvoudig ongeval".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:46
Gezien het hier doden per (miljard) reiskometers en de lage snelheid van wandelaars geeft die grafiek vooral ook goed weer dat je als voetganger wel echt een héle kleine kans op (dodelijk) ongeval hebt.

Zeker als je dan zelf al goed oppast bij oversteken (óók bij groen en zebrapaden) dan is die kans verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
https://www.telegraaf.nl/...abinet-laat-het-licht-uit

Telegraaf heeft gevraagd waarom de lampen nog niet aanstaan. Natuurlijk $reasons, maar het licht gaat uit en het aantal doden stijgt? Vooral in 'donkere' provincies?

Pagina: 1 2 Laatste