- mensen die bumperkleven
Waarom niet? Simpel rekensommetje voor de flitser. Je kijkt naar de snelheid van beide voertuigen, je kijkt naar de afstand van de voertuigen tov elkaar en je weet of iemand te dicht achter zijn voorligger zit. Lijkt me prima mogelijk.
- mensen die rechts inhalen
Die is inderdaad een stuk lastiger. Maar komt ook een stuk minder voor dan bumperkleven etc.
- mensen die zonder kijken invoegen
Idem, ook lastig, maar komt ook relatief weinig voor.
- mensen die van baan naar baan slingeren wegens moeheid
Hier zijn oplossingen voor in de auto tegenwoordig. Genoeg auto's geven een melding als je vermoeid bent.
- mensen die aan het app'en, bellen of facebooken zijn.
Zoals al gezegd, met de juiste hoek van een camera lijkt me dit niet eens onmogelijk. En met Artifical Intellegence (AI) zou je best met wat learning dit een heel stuk kunnen automatiseren. En al is het een mens: Als één ambtenaar er elk uur 1 iemand uitpikt die op zijn mobiel zit, is het zeker kostendekkend. En ik verwacht dat als je 5 minuten ergens gaat kijken je er makkelijk 25 pakt.
- mensen die niet de hele invoegbaan gebruiken en daarom op onhandige punten stil gaan staan
Met camera's geen issue, is prima te monitoren.
- mensen die fietsers over het hoofd zien bij afslaan
Als het het goed genoeg over het hoofd zien, zal de ambulance er wel bij moeten komen
Veel is prima te doen. En alles is beter dan de huidige situatie. En als je ziet hoe ver "zelfrijdende" auto's al zijn in het inschatten van gevaarlijke situaties... Dat zou een externe camera ook prima kunnen.
Daarnaast helpen trouwens "onderbuikgevoelens" weinig in zo'n discussie. Dingen als:
"Overigens vind ik zelf asociale mensen op de weg nooit écht een probleem, want meestal kunnen ze best goed rijden. " (aanname, zonder cijfers waarom ongelukken gebeuren weten we niet of dit waar is)
"Leuk tegen hardrijders, maar ik heb niet het idee die nou zoveel (extra) ongelukken veroorzaakt." aanname
Grootste probleem (IMHO, niet gestaafd op feiten) is dat men het normaal vind dat je 140 rijd waar je 130 mag, het is normaal om te bumperkleven en als iemand links blijft plakken, heb je het "recht" rechts in te halen, want moeten ze maar naar rechts toe..... De mentaliteit is het probleem.
Het is een mentaliteitsprobleem. Niet zozeer een regel/pakkans probleem.
In Spanje heb je de mentaliteit die wij hebben met hardrijden met drank achter het stuur.... Daar kijkt niemand er vreemd van op als je met wat glazen op gaat rijden. Waardoor het ook regelmatig mis gaat.