Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lakemens
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-08 15:58
Ik werk momenteel met een standaard Fujitsu (KB521) toetsenbord, maar ik merk dat ik veel schrijffouten maak tijdens half blind typen en heeft deels te maken met de hardware zelf. Spaties, letters dubbel of te weinig, niet goed.

Dus dan ga je eens zoeken en gelukkig is er extreem veel te vinden, maar vooral voor gamers. Nu interesseert gamen me weinig, maar een accuraat toetsenbord zonder al te veel toeters en bellen voor een redelijke (< € 100) prijs, ik zie door de bomen het b(i)os niet meer.

Logitech 513 ziet er wel OK uit, recensies wisselen van fijn tot net niet, voor mij dan waarschijnlijk wél. Maar is er ook zoiets in een andere kleur dan zwart? Asus heeft een wit toetsenbord (Cerberus Arctic) in die pricerange, dus misschien is dat hem wel? Maar welke zag ik over het hoofd, iemand? Ervaring met één van die bordjes?

Er had hier een heel intelligente tekst kunnen staan

Beste antwoord (via lakemens op 06-05-2019 11:59)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

lakemens schreef op woensdag 17 april 2019 @ 16:08:
maar ik merk dat ik veel schrijffouten maak tijdens half blind typen en heeft deels te maken met de hardware zelf. Spaties, letters dubbel of te weinig, niet goed.
Je zegt dat het toetsenbord deels de oorzaak is, maar ik denk dat het vetgedrukte een grotere oorzaak is. Ga eerst leren volledig blind te typen.

Als je denkt dat het aan je hardware ligt, vraag aan iemand (bijvoorbeeld de IT afdeling op je werk) of je een toetsenbord voor het weekend mag lenen. Dan kan je dat iig uitsluiten. Krijg je hetzelfde resultaat, fouten, dubbele spaties, etc. dan zal het niet zo snel aan het toetsenbord liggen, maar aan jezelf.

De overstap naar een mechanisch toetsenbord is leuk en aardig, maar vind je je huidige toetsenbord echt zo slecht typen (qua gevoel)? Want dat is voor de meeste die overstappen de reden. Gamers willen een mech voornamelijk vanwege de betere KRO.

Houd er ook rekening mee dat een mechanisch toetsenbord een stuk hoger is dan wat je nu hebt. Je zal dan een polssteun erbij moeten nemen (al dan niet bij het toetsenbord geleverd) als je je polsen op het bureau laat rusten. Doe je dat niet, dan kan je snel last krijgen.

Zoals hierboven al is aangegeven, zijn er verschillende soorten toetsen met elk een eigen karakteristiek. Lees daarom Het grote mechanische toetsenborden topic - deel 2 even door (de TS dus). Ga dan na wat je zelf prettig vindt, ga op onderzoek uit, voel wat als je de gelegenheid hebt en ga dan pas over op de aanschaf. Zomaar blind eentje uitzoeken kan een verkeerde keus zijn.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik ben zelf iemand die met twee vingers typt, nog redelijk snel, maar verre van professioneel. Dus echt een oordeel erover geven kan ik moeilijk. Maar ik merk wel de ervaringen van mijn vrouw, die is volleerd typiste geweest. Wat voor toetsenbord die ook gebruikt, zij herkent deze problemen totaal niet. Wij betwijfelen dan ook dat je met een toetsenbord van uiteindelijk de allerbeste keuze die problemen oplost. Een accuraat toetsenbord bestaat niet, evenmin als een volmaakt veilige auto, de veiligheid daar ligt natuurlijk helemaal in handen van de chauffeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mechanische toetsenbord met blue key switches. Special voor mensen die veel 》 schrijven. pricewatch: HyperX Alloy FPS Pro (Cherry Blue)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:26
Een oude IBM Model M heeft geen toeters en bellen. En is wit. Dat waren ze tenminste ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Techneut schreef op donderdag 18 april 2019 @ 18:58:
Ik ben zelf iemand die met twee vingers typt, nog redelijk snel, maar verre van professioneel. Dus echt een oordeel erover geven kan ik moeilijk. Maar ik merk wel de ervaringen van mijn vrouw, die is volleerd typiste geweest. Wat voor toetsenbord die ook gebruikt, zij herkent deze problemen totaal niet. Wij betwijfelen dan ook dat je met een toetsenbord van uiteindelijk de allerbeste keuze die problemen oplost. Een accuraat toetsenbord bestaat niet, evenmin als een volmaakt veilige auto, de veiligheid daar ligt natuurlijk helemaal in handen van de chauffeur.
Mwah, het kan nu dat hij toetsen heeft die dubbel registreren, of juist niet goed registreren, dan ligt het probleem wel bij de hardware.

Een ander toetsenbord kan je fijn vinden, maar ik ben het daarbij wel met je eens, je houdt jezelf voor de gek als je denkt dat je daardoor significant beter gaat tikken als de huidige niet defect is. En wat betreft mechanische toetsenborden specifiek, je hebt een heel topic er hier over, vol met enthousiastelingen. Er zijn genoeg mensen te vinden die vertellen hoe ze na overgestapt te zijn op een mechanisch toetsenbord nauwelijks een gewoon toetsenbord meer kunnen gebruiken. Ik heb zelf hier thuis een mechanisch toetsenbord. Ik vind hem wel lekker tikken. Is hij echter het prijskaartje waard? Tja, ik ben in dubio. Als hij nu kapot gaat weet ik niet of ik weer een mechanische zou kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
@lakemens misschien is een toetsenbord met MX Browns voor je toepassing ook geschikt. Ik typ dagelijks redelijk wat af en gebruik daarvoor een Ducky toetsenbord met MX Browns (~ € 90,-), geen bijzondere features, maar gewoon een simpel toetsenbord. Voldoet prima voor zijn doel.

Wel zal waarschijnlijk iedereen wat anders aanraden, een bepaalde keyboard en zeker welk type switches is zeer persoonlijk. MX Blue's passen ook goed bij je toepassing, zoals @Verwijderd had genoemd.

Verder, je gaat ze niet snel tegenkomen in de Pricewatch, maar merken zoals Leopold, Filco, Vortex, Varmilo worden ook vaak gezien als goede alternatieven voor de standaard 'gaming keyboard's' maar dan zonder al te veel RGB-gehaalte.

I browse with Vivaldi

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

maar ik merk dat ik veel schrijffouten maak tijdens half blind typen en heeft deels te maken met de hardware zelf. Spaties, letters dubbel of te weinig, niet goed.
Je zegt dat het toetsenbord deels de oorzaak is, maar ik denk dat het vetgedrukte een grotere oorzaak is. Ga eerst leren volledig blind te typen.

Als je denkt dat het aan je hardware ligt, vraag aan iemand (bijvoorbeeld de IT afdeling op je werk) of je een toetsenbord voor het weekend mag lenen. Dan kan je dat iig uitsluiten. Krijg je hetzelfde resultaat, fouten, dubbele spaties, etc. dan zal het niet zo snel aan het toetsenbord liggen, maar aan jezelf.

De overstap naar een mechanisch toetsenbord is leuk en aardig, maar vind je je huidige toetsenbord echt zo slecht typen (qua gevoel)? Want dat is voor de meeste die overstappen de reden. Gamers willen een mech voornamelijk vanwege de betere KRO.

Houd er ook rekening mee dat een mechanisch toetsenbord een stuk hoger is dan wat je nu hebt. Je zal dan een polssteun erbij moeten nemen (al dan niet bij het toetsenbord geleverd) als je je polsen op het bureau laat rusten. Doe je dat niet, dan kan je snel last krijgen.

Zoals hierboven al is aangegeven, zijn er verschillende soorten toetsen met elk een eigen karakteristiek. Lees daarom Het grote mechanische toetsenborden topic - deel 2 even door (de TS dus). Ga dan na wat je zelf prettig vindt, ga op onderzoek uit, voel wat als je de gelegenheid hebt en ga dan pas over op de aanschaf. Zomaar blind eentje uitzoeken kan een verkeerde keus zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik werk momenteel met een standaard Fujitsu (KB521) toetsenbord, maar ik merk dat ik veel schrijffouten maak tijdens half blind typen en heeft deels te maken met de hardware zelf. Spaties, letters dubbel of te weinig, niet goed.
Dat probleem heb ik ook met de el cheapo HP keyboards op m'n werk. Dat wil niet zeggen dat ik op een mechanisch keyboard opeens foutloos type maar het gaat wel een stuk beter.
Niettemin is een mechanisch keyboard zo'n geval waar je een boel extra betaalt voor maar een beetje winst in productiviteit. Ik vind het toch de moeite waard, omdat ik heel veel type en hecht aan frustratievrij gereedschap, but your mileage may vary.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move OH -> CAA

Verder is niets zo subjectief als keyboardvoorkeuren. Er zijn zeker mensen erg fanatiek over hun mechanische toetsenborden waar ik ook toe behoor - ik typ dit op een ultragoedkope Chinese bord met Cherry MX Blue - kloon switches, en heb meerdere andere borden waaronder een stapel IBM Model M's, maar dat wil zeker niet zeggen dat mechanisch altijd objectief beter is, of subjectief bij jou past.

Wat ik wel kan roepen is dat ik Fujitsu toetsenborden, zowel mechanisch als rubber, vrij slecht vind, met name doordat de toetsen niet goed registreren als je niet exact in het midden raakt. Ik zou sowieso iets anders aanraden, maar waat moet je een beetje uitproberen. Staar je niet blind op de switch-techniek en kijk ook naar algemene ergonomie (vorm, formaat), toetsprofiel (helemaal plat vs gebogen vs andere mogelijkheden) en gewicht (van zowel het hele bord als de keycaps).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:28
Ik typte ook half blind en merk wel degelijk voordeel sinds ik een mechanisch toetsenbord heb. Uiteraard is het daarbij óok beter om volledig blind te leren typen. Maar het een sluit het ander niet uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik ben programmeur en typ zelf erg veel (blind). Veel van mijn collega’s hebben mechanische toetsenborden aangeschaft, het is echt een hype.
Persoonlijk ben ik van mening dat de extra travel van toetsen je alleen maar extra moeite kost en dat de feedback bij het activatiemoment (het moment waarop de toets daadwerkelijk een signaal naar de computer verstuurd) veel belangrijker is dan een lange travel en een mega luide klik.
Je moet voelen dat het actievatiemoment is geweest.
Hier is echt niet per se een mechanisch toetsenbord nodig.

Voor veel typen zou ik eerder letten op je ergonomie (stoel / bureau / scherm / toetsenbord).
Bij toetsenbord ergonomie moet je denken aan: hoe groot zijn je handen (bepalen grootte toetsenbord), hoeveel shortcuts gebruik jij in je werkzaakheden (extra toetsen?) en wil je een polssteun ja of nee.

Wat mensen hierboven melden kan ik me goed in vinden, van een ander toetsenbord ga je niet opeens 10% accurater of sneller typen, tenzij je oude defect was.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lakemens
Mijn dank voor de vele reacties, zeer gewaardeerd. Inhoudelijk (en ongestructureerd), écht blind typen heb ik 30 jaar geleden al opgegeven, dat heb ik niet in me. Maar ik heb wel voldoende ervaring om te zeggen dat ik het redelijk goed doe. Het Fujitsu-bord dat ik nu gebruik is op zich helemaal niet slecht, stukken beter dan de generiek rommel die je meestal te gebruiken hebt.

Voor wat betreft aanschaf van een andere, da's op zich niet zo ingewikkeld, daar ik de enige vaste medewerker ben naast de eigenaar van het bedrijf. Hij staat er best voor open wat anders aan te schaffen, maar dan wel gefundeerd en esthetisch verantwoord (=wit- Nee, geen Apple keyboard!).

En hoewel ik dácht goed gezocht te hebben, dat Grote draadje over mechanische toetsenborden gaan we dus even uitspitten... DANK!!!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoMajesty
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-05 21:52
Heb zelf een corsair strafe (thuis) en corsair k65 (werk), respectievelijk silent red en gewone red switches, voor veel typen ideaal.

Ik deel de mening dat het veel lekkerder typt. Of je perse minder tikfouten gaat maken weet ik niet. Weet wel dat ik zelf veel lekkerder werk dan met de standaard wireless toetsenbordprutsels die hier op kantoor staan bij de rest.

Let wel op dat de omgeving(kantoortuin of naaste collega) last kunnen hebben van het getik, zeker met blue of brown switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukvr
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Blueswitches op werk, speed thuis.

Speed switches zijn voor 'slechte' typers niet echt een aanrader, je hoeft amper aan te raken en je hebt geen feedback. Gebruik het dan ook echt vooral voor gaming, maar je kan er wel super snel op typen.

Blue is wat mij betreft ideaal voor typen, je moet iets meer kracht zetten en heb dus een duidelijke klik qua gevoel maar ook geluid. Waarschuwing: heb na een tijdje maar dempers geplaatst maar zelfs dan kan het zijn dat mensen om je heen er last van krijgen.

Misschien keer naar winkel en wat switches uitproberen.

PS. Soms type ik nog eens op een niet-mechanisch toetsenbord, ik krijg meteen kramp van de stroefheid en het onaangename gevoel, het is het echt waard.

[ Voor 12% gewijzigd door luukvr op 08-05-2019 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lakemens
luukvr schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:25:
Soms type ik nog eens op een niet-mechanisch toetsenbord, ik krijg meteen kramp van de stroefheid en het onaangename gevoel, het is het echt waard.
_/-\o_

Ik dacht dus af en toe dat ik dus gek ben (waarover op andere vlakken geen twijfel), maar ik vermoed dat ik het zelfde heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lakemens
YoMajesty schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:12:
Heb zelf een corsair strafe (thuis) en corsair k65 (werk), respectievelijk silent red en gewone red switches, voor veel typen ideaal.
Kijk, dat is dus het laatste stukje dat ik nodig had. Dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

lakemens schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:01:
[...]

Kijk, dat is dus het laatste stukje dat ik nodig had. Dank je wel.
Het blijft alsnog een persoonlijke voorkeur. Ik rust m'n handen (iig m'n linker) eigenlijk altijd op 't toetsenbord. Met MX Red en vergelijkbare switches druk ik dan met regelmaat per ongeluk een toets in. Om te typen heb ik daarom dan ook MX Black, een zwaardere switch om in te drukken. En als systeembeheerder en Linux gebruiker typ je toch best wel veel. Ik vind dit dus erg prettig. ;)

Pagina: 1