Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Centraal managen van linux-devices in een thuisomgeving

Pagina: 1
Acties:

• Mayco
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23-04 18:27
Ik ben thuis wat bezig met hobby-domotica en heb dus een aantal linux servers onder beheer.

* Proxmox met een aantal VMs (zowel LXD als KVM) (ubuntu)
* 3 raspberry pi's met raspbian
* vero4k+ met OSMC voor aan de TV (debian)
* Netgear NAS met debian-achtige
* server in datacenter voor backups (ubuntu)

Nu log ik regelmatig op elk apparaat op om te kijken of er nog voldoende disk space is, onverwachte cpu load, om security updates te installeren, ... maar ik zoek een manier om dit wat op een dashboard te krijgen waar ik kan zien of er updates zijn, diskspace, notifications te krijgen...

Ik heb op elk device netdata geinstalleerd en kan zo wel dingen uitlezen, maar dat is ook maar op apparaat-basis.

Tools die ik gevonden heb/ken:
* Canonical Landscape, maar is maar gratis tot 10 devices, en enkel ubuntu, lijkt me verder wel een goede tool met de features die ik zoek
* Cockpit (https://cockpit-project.org/), maar lijkt geen armhf packages te hebben voor rpi
* Foreman
* Nagios voor opvolgen van cpu/disk space
* Home assistant die netdata uitleest en een dashboard maakt, maar hier ontbreek ik het overzicht van eventuele updates

Related topics, maar nogal outdated:
* Serverbeheersoftware: Linux servers centraal beheren

Welke tools gebruiken jullie om je fleet van devices te monitoren/managen, liefst open source?

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 12:36

HKLM_

www.cloud23.nl

Kijk eens naar PRTG gratis tot 100 sensoren en best goede linux support:
https://www.paessler.com/linux_network_monitoring

Enige dingetje is dat ze geen linux ondersteunen voor de installatie van prtg en je dus een willekeurige Windows bak nodig het :X

HKLM_ wijzigde deze reactie 17-04-2019 12:05 (35%)

Ubiquiti • 2 site’s • 2x Unifi USG 3P • Unifi Switch 8 ports 60w • 2x Unifi AC-LR • 2x Unifi AC-Lite • Unifi CloudKey

• Cidolfas
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23-04 21:46
Ik gebruik Zabbix voor alles wat ik wil monitoren:

https://www.zabbix.com

PSN: Cidolfas - FFXIV: Cidolfas Windu

• Mayco
Cidolfas schreef op woensdag 17 april 2019 @ 12:22:
Ik gebruik Zabbix voor alles wat ik wil monitoren:

https://www.zabbix.com
Kan die ook updates doen op de servers, of geeft die enkel stats (zoals nagios/netdata)?

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 11:30

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Je kan met Zabbix via scripts en auto-heal opties ook zaken laten uitvoeren op de server. Persoonlijk houd ik liever de controle over wanneer updates worden toegepast, want als er iets opeens niet meer werkt zoals verwacht, weet je niet of dat door een update komt die op de achtergrond is uitgevoerd of iets anders.

Spekkies | Commandline FTW

• Mayco
Hero of Time schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:28:
Je kan met Zabbix via scripts en auto-heal opties ook zaken laten uitvoeren op de server. Persoonlijk houd ik liever de controle over wanneer updates worden toegepast, want als er iets opeens niet meer werkt zoals verwacht, weet je niet of dat door een update komt die op de achtergrond is uitgevoerd of iets anders.
Inderdaad, daarom dat ik graag een dashboard heb met pending security updates die je dan in één keer kan pushen. Da's een feature van landscape die echt heel mooi uitgewerkt is, met linkjes naar de CVE description enzo.

• Cyphax
  • Registratie: november 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator NOS
Ik monitor thuis niets, daar is het netwerk te klein voor, maar voorheen gebruikte ik (ook) Zabbix in een bedrijfsomgeving. Dat is heel uitgebreid maar ik vond het vrij complex om in te richten.

Om te weten wanneer er security-updates waren had ik me gewoon ingeschreven op de betreffende mailing list van Debian. Misschien werkt dat ook wel goed voor Raspbian, daar het een afgeleide is van Debian.

Saved by the buoyancy of citrus

• Mayco
Cyphax schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:51:
Ik monitor thuis niets, daar is het netwerk te klein voor, maar voorheen gebruikte ik (ook) Zabbix in een bedrijfsomgeving. Dat is heel uitgebreid maar ik vond het vrij complex om in te richten.

Om te weten wanneer er security-updates waren had ik me gewoon ingeschreven op de betreffende mailing list van Debian. Misschien werkt dat ook wel goed voor Raspbian, daar het een afgeleide is van Debian.
Zabbix ziet er leuk uit (heb enkele jaren geleden wel eens een nagios (icigna eigenlijk) en cacti opgezet), maar lijkt me wat overkill voor mijn thuissetup.

Die mailinglist is nog wel een goed idee, enkel heb je notificaties van alle debian packages (inclusief alle GUI-tools) ipv enkel de geïnstalleerde packages (en dat zijn er niet zo veel op mijn headless servertjes).

• Kees
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 12:01

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Je kan beginnen met het opslaan van je netdata clients op 1 centrale server: https://docs.netdata.cloud/streaming/

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• BosGnoom
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 12:45
Is Ansible misschien een optie?

• DAzN
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Ik laat mijn apparaten een mailtje sturen met wat basale informatie. Logwatch op mijn Debian-apparaten, mijn NAS of de off-site backup is gelukt en de beschikbare ruimte en gezondheid van de disks.
Heb eens wat geëxperimenteerd met Zabbix maar vond het overkill.
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True