Serverbeheersoftware: Linux servers centraal beheren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schmm
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-03 12:24
Hi,

Ik ben op zoek naar een software pakket (freeware) voor het beheren van meerdere linux servers. dus eigenlijk iets van een gateway server.

Maar ook waar je bijvoorbeeld een commando naar diverser servers kunt afschieten.

Iets als ezeelogin.com. Maar deze is maar voor 5 servers freeware en mijn vraag is of er mensen zijn die hier een ander pakket voor weten.

alvast bedankt.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik verplaats je topic Netwerken ==> NOS, het gaat immers niet over netwerken maar Linux-beheer. (En de titel is aangepast, 'Server beheer software' = 1 woord en zegt niet zo veel).
maar voor 5 servers freeware
Begrijp ik goed dat het (ook voor commercieel gebruik) per se graties moet zijn? Wat bevalt behalve de prijs wel/niet aan ezeelogin?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Ah.. daar zijn er zo veel van. Salt, Puppet, Chef, Ansible, CFEngine. Verder zegt je post niet zo veel, en vraag ik me af of je wel meerdere servers moet gaan willen beheren als je niet precies weet hoe beheersprocessen en systemen ingericht moeten worden ;-) Stel dat je het voor jezelf doet is er natuurlijk niks aan de hand, maar voor bedrijfstoepassingen zou ik toch wel even uitkijken met knutselwerkjes.

Als je slechts commando's op meerdere servers wil uitvoeren (wat op zich nogal ver van een best-practice is) zou je ook multi-ssh kunnen pakken. Verder kunnen bijna alle tools uit het lijstje dat wel. Bij salt doe je bijvoorbeeld: sudo salt <nodes> cmd.run <commando> en dan draai je dus je commando op alle nodes die je bij nodes opgegeven hebt, waarbij nodes iets als web* kan zijn als al je webservers web aan het begin van hun naam hebben. Je kan het helemaal zelf inrichten naar smaak, maar iets van een ITSM achtergrond zou toch niet verkeerd zijn als je met dit soort beheer van meerdere servers gaat spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Dit soort zaken kun je idd met provisioning software doen en met de al reeds beschikbare tools in Linux (een bastion host met de nodige tools zoals ssh, squid (als apt proxy bijv.) en wat scripts). Zo te lezen is dat ezeelogin.com vooral iets wat gebruik maakt van standaard tooling in Linux, dan gaan dingen als Puppet een heel stuk verder.

Wat je hier in je openingspost neerzet is van het niveau "het is stuk". Je zult dus heel wat specifieker moeten zijn. Begin eerst eens met aangeven wat je precies wilt beheren, met welke distro we hier te maken hebben, wat voor soort commando's je wilt afschieten, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schmm
Ok. Ik zal proberen wat duidelijker te zijn.

Wat ik eigenlijk zoek is "iets" (het liefste een web-applicatie) waarmee ik het volgende kan doen:

SSH Connecties naar diverse linux server managen. (verschillende gebruikersnamen, poorten etc)
De mogelijkheid om via een commando naar diverse server hetzelfde commando te pushen. (Bijvoorbeeld apt-get update of apt-get upgrade)

En niet meer :)

De Distro's zijn Debian en CentOS

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
schmm schreef op maandag 23 februari 2015 @ 19:17:
Ok. Ik zal proberen wat duidelijker te zijn.

Wat ik eigenlijk zoek is "iets" (het liefste een web-applicatie) waarmee ik het volgende kan doen:

SSH Connecties naar diverse linux server managen. (verschillende gebruikersnamen, poorten etc)
De mogelijkheid om via een commando naar diverse server hetzelfde commando te pushen. (Bijvoorbeeld apt-get update of apt-get upgrade)

En niet meer :)

De Distro's zijn Debian en CentOS
Klinkt als ansible :)

Met ansible_ssh_host en ansible_ssh_port kun je de hosts en poorten instellen. En met zgn ad-hoc commands van ansible kun je elke commando uitvoeren die ook op je target host (groep) bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schmm
Ansible had ik ook al voorbij zien komen... alleen voor 99 euro per maand...

ik denk dat ik dan maar zelf wat ga kijken of ik wat kan maken...

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Ansible is gratis. Alleen de web interface kost geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-04 20:51

DSK

boeiend...

Voor wat je wil, is Ansible inderdaad precies wat je zoekt.
Als je het wat eenvoudiger wil, kan je ook al een heel eind komen met terminator

Blog (Linux-related)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
schmm schreef op maandag 23 februari 2015 @ 21:48:
Ansible had ik ook al voorbij zien komen... alleen voor 99 euro per maand...

ik denk dat ik dan maar zelf wat ga kijken of ik wat kan maken...
Dat is ansible tower. Ansible kan je via veel default repositories installeren en kost niets. Het mooie is dat het een goede integratie heeft met git en het op client systemen ssh en python gebruikt wat op veel systemen default neergezet word bij een base install. Voor ansible playbooks word de yaml syntax gebruikt waardoor het vrij leesbaar is.

Een copy actie van files voer je bijvoorbeeld uit dmv:

copy: src=etc/http/conf/httpd.conf dest=/etc/http/conf/httpd.conf owner=apache mode=0644

Mooie oplossingen zijn ook Cobbler, Collins, Satellite, Foreman.
Oplossingen met client zijn Saltstack, Chef, Puppet, CFEngine, Terraform, (R)?ex, en nog een zooi anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heli0s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-04 15:07

Heli0s

Liberate tuteme ex inferis

Misschien webmin of spacewalk?

Webmin is per server, maar spacewalk is voor meerdere servers.

The fear that keeps me going and going and going. Is the same fear that brings me to my knees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Spacewalk is voornamelijk voor het deployen van servers, enig beheer van servers werkt in mijn ogen niet lekker. Vrij groot product, werkt niet lekker. Webmin heb ik ook weinig mee, je kunt inderdaad wat instellingen van open-source pakketten aanpassen.

Ansible is hier heel makkelijk, het heeft de mogelijkheid om parallel commando's uit te voeren. Een beetje diepere Ansible-kennis en je kunt ook nog eens heel netjes verdienen in de ICT.

yum install ansible
vim /etc/ansible/hosts (pad kan verschillen, )
voeg zoiets toe:
[mijnservers]
192.168.1.1
192.168.1.2
192.168.1.3

ansible mijnservers -a "hostname"

Op mijn server:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
[ujjain@mars ~]$ ansible webservers -a "hostname"
directadmin01 | success | rc=0 >>
directadmin01.domein.nl

web02 | success | rc=0 >>
web02

web01 | success | rc=0 >>
web01

[ujjain@mars ~]$ ansible webservers -a"cat /etc/redhat-release"
directadmin01 | success | rc=0 >>
CentOS Linux release 7.0.1406 (Core)

web02 | success | rc=0 >>

web01 | success | rc=0 >>

[dennis@mars ~]$

Ik hoop echt dat je dit niet al te veel moeite en te moeilijk vindt. Ansible is the hot new thing on the block.

Je hoeft uberhaupt niet te kijken naar ansible playbooks, dat is weer iets om te leren wat enorm krachtig is. Maar je kunt gewoon de functie gebruiken om ad-hoc commando's uit te voeren.

Indien je vragen hebt, laat het ons weten. Ik zie graag mensen succesvol bezig zijn met Linux-projecten in plaats van het stuntelen met net-niet oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heli0s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-04 15:07

Heli0s

Liberate tuteme ex inferis

Ansible is zeker erg makkelijk, ik gebruik het zelf ook. (Zie mijn laatste tweekblog post :+) ). En ik kan het ook zeker aanraden. De vraag leek mij meer te gaan om een web interface / gui. Kan met Ansible ook via Tower, hier heb ik echter geen ervaring mee.

The fear that keeps me going and going and going. Is the same fear that brings me to my knees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr0kie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-04 10:13
Puppet voor config management? (Vind ik tot nu toe de beste)
En expect voor ssh automation. Dan moet je wel toegang hebben op alle servers.
Expect spawned een een ssh process (of een andere zoals iucv op zVM machines) En voert een aantal commando's uit. Heel handig als je overal iets wilt uitvoeren.

[ Voor 36% gewijzigd door Cr0kie op 02-03-2015 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:40

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dat gaat wel erg ver af van waar de TS om vroeg. Aangezien de TS niet meer reageert denk ik niet dat het zin heeft om nog meer producten op te sommen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1