[Youfone] Factuur - Internet verbruik buiten EU

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wyhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-08 18:46
Hi all,

Wil dit graag met jullie delen. Ik vind het echt een rare gang van zaken van Youfone.
Ik ben in November naar India geweest en kwam terug na een innoverende reis met een aangename extra charge op de factuur. Nu gaat het mij niet om de 20 euro, maar om de beredenatie en de "oplossing".

Er is duidelijk iets niet correct in Youfone haar systemen aangezien ik met andere providers nog nooit problemen met data heb gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JRs7NkqiZKYE1ktLPQ5UJhDb/thumb.png

geboden oplossing:

Quote:
Vervelend om te vernemen dat er kosten berekend zijn over je buitenlandse verbruik.

Na controle van jouw specificaties blijkt dat je steeds kleine beetjes data hebt gebruikt per datasessie, welke gedurende het verblijf in het buitenland zijn opgelopen.
Hoewel we niet kunnen inzien waar je de data exact aan verbruikt hebt, worden deze kleine datasessies mogelijk veroorzaakt door apps, welke op de achtergrond toch data verbruiken.

Je kunt dergelijke datasessies op meerdere manieren voorkomen;

- Zet de synchronisatie van je applicaties uit op je toestel
- Controleer of je toestel geen rechten heeft om een eventuele blokkade op je telefoon te negeren
- Stel een goede blokkade in op je telefoon die je zelf in of uit kunt schakelen
- Zet je toestel op 2G, zo pakt hij in de meeste gevallen enkel het telefonie netwerk in het buitenland

Tevens delen wij altijd enkele tips voor een vakantie periode, dit hebben wij bijvoorbeeld in maart op onze website gedaan;

https://www.youfone.nl/sim-only/vakantie

Wanneer je niet zeker weet welke apps dit veroorzaken en of je jouw toestel goed hebt ingesteld, kun je ook de mobiele data via ons tijdig en volledig uitzetten. Je kunt bijvoorbeeld contact met ons opnemen om een datablokkade in te stellen zodat je zeker weet dat er geen data verbruikt wordt in het buitenland, of je kunt je volledige verbruik in je account uitschakelen. Dit laatste doe je als volgt;

- Log in op je My Youfone account via de website
- Ga naar 'Abonnement'
- Kies voor 'Netwerkinstellingen'
- Schakel 'Verkeer in het buitenland' uit

Let wel op! Hierna kun je niet meer bellen, gebeld worden, sms berichten versturen of ontvangen of data gebruiken.
Wanneer je weer in Nederland bent, kun je de data blokkade weer laten deactiveren, of zelf de blokkade(s) van je account afhalen. Het instellen van een blokkade of het verwijderen kan eens per dag.

Aan de gemaakte kosten kan ik helaas niks doen. Alleen adviseren wanneer je weer buiten de EU op vakantie gaat contact op te nemen met ons, zodat we je internet kunnen blokkeren, zodat je zeker bent dat je deze kosten niet hebt.
Unquote:

Het is te zot voor woorden dat de oplossing is om NIET meer te kunnen worden gebeld.
Nu ga ik over 3 weekjes naar Marokko en weet zeker als ik niets doe dat ik wederom op kosten kan rekenen:
Hebben jullie een suggestie wat ik het beste kan doen, behalve na einde contract bij Youfone daar zo snel mogelijk weggaan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matszs
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-09 21:33

Matszs

><>

Wat is nu je probleem? Je hebt internet gebruikt buiten je voorwaarden en daar betaal je extra voor? Nu is het bij de meeste providers zo dat je in de EU je eigen bundel nog kan gebruiken, maar India valt daar buiten. Blijkbaar heb je roaming op je toestel aanstaan, want als dat uitstaat maakt je toestel geen verbinding buiten Nederland.

Wat verwacht je nu van Youfone/ons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:43
Als ik niet zeker weet of roaming geblokkeerd gaat worden (heb onbeperkt internet in NL en 5GB volgens mij EU, dan zet ik het hele mobiele data gebeuren uit in mijn telefoon. Dan kun je wel middels wifi verbinding maken, maar de rest niet. Zoiets ongeveer is wat ze hier boven ook al schrijven. Instellingen die niet goed gaan in je telefoon zelf, daar kan de provider in mijn ogen niet echt iets aan doen.

Snap alleen niet waar je op doelt met het niet meer gebeld kunnen worden. Voor zover zie ik dat in hun uitleg niet terug komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:13
Waarom zet je niet gewoon data roaming uit op je telefoon als je buiten de EU bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-09 13:38

VW-Arjan

★★★★★

En waarom zou je niet meer kunnen bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 13:25
Er mist wat achtergrond hier.... Had je roaming aanstaan? Gegevensverbinding aan? Herken je de URL van het verbruik?

"https://forum.simyo.nl/4g-100/apn-voor-4g-waarom-adviseren-jullie-portalmmm-nl-33901"

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-09 07:26

MsG

Forumzwerver

Het is toch echt jouw telefoon die die requests doet :-P. Dat wordt nog een leuk ding met dat IP-gebaseerde bellen, waarbij je ook meteen een netwerk-request doet bij het aanmelden van de zendmast.

Wat als je hem gewoon op 3G/UMTS forceert qua maximale verbinding en daarnaast roaming en dataverkeer uitzet?
Als je in het buitenland je abonnement wil gebruiken zal je telefoon contact maken met een plaatselijk, buitenlands mobiel netwerk. Wanneer een smartphone met 4G-ondersteuning contact maakt met een buitenlands netwerk zal deze altijd in eerste instantie verbinding proberen te maken met 4G in plaats van met 3G of 2G. Als dit lukt komt er een zogenaamde IP-verbinding beschikbaar en wordt het toestel aangemeld op het buitenlandse mobiele netwerk. Diensten als internet en bellen via 4G maken gebruik van deze IP-verbinding.
Bron: https://simpel.nl/internet-in-het-buitenland-uit-zetten

[ Voor 49% gewijzigd door MsG op 16-04-2019 16:53 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Roaming uitschakelen op je telefoon is altijd een optie, als je dit nog niet doet. Net als algemeen het dataverkeer gewoon uitzetten, dan kan je nog steeds gebeld worden. Ik kan uit je post niet halen of je uberhaupt maatregelen hebt getroffen tijdens je reis naar China. Als je dat niet hebt gedaan: Ja, je telefoon vraagt nu en dan gegevens op op de achtergrond via internet als je een internetverbinding hebt, en dat kost in het buitenland inderdaad een stuk meer en het is niet meer dan normaal dat je deze rekening van Youfone krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-09 07:26

MsG

Forumzwerver

Welke telefoon gaat het hier om?

Bij een iPhone kan het zo ingesteld staan:

Afbeeldingslocatie: https://s3-storage.textopus.nl/wp-content/uploads/2017/01/17180525/vodafone-bellen-4g-instelling-768x778.png

Als deze op "Gesprekken en data" staat, lijkt het me logisch dat je kosten maakt, ook al bij het aanmelden met het netwerk.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abaart
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

abaart

lolbroek

Mij is hetzelfde overkomen. Youfone rekent op de een of andere manier telkens 0,10MB data, terwijl dataroaming uitstaat. Lijkt vaker voor te komen:

Provider registreert data in het buitenland, telefoon niet

eekhoorn12 in "[Youfone Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

TFHfony in "[Youfone Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

Verwijderd in "[Youfone Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

Zo te zien is het een leuke inkomstenbron voor Youfone. Voor nu heb ik in de instellingen van de online omgeving (netwerkinstellingen) internet buiten de EU maar geheel uitgeschakeld. Hopelijk is er daarmee een einde aan dit onterecht gefactureerde gebruik.

Hier suggereert iemand dat het zou gaan doordat 4G altijd iets van data gebruikt om zich aan te melden:
l3art in "[Youfone Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

Echter wordt dit bij andere providers niet als dataverbruik gerekend, en bij Youfone wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wyhi
Ow dat gaat snel met de reacties :O
- Dataroaming stond uit
- Telefoon: Oneplus 3
- Reizen gemaakt naar Maleisie en Indonesie zonder problemen te hebben gehad met een andere provider (telfort).

Waar ik naar op zoek ben is eigenlijk hoe ik voorkom extra kosten steeds 0.1MB zonders dat ik niet meer telefonisch bereikbaar ben in Marokko.

edit: Ben over een uurtje weer online en zal reacties lezen en reageren op de vragen of overige suggesties.

[ Voor 13% gewijzigd door Wyhi op 16-04-2019 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wyhi
Hi,

Ik ben terug van mijn Marokkaanse vakantie en heb net de factuur mogen ontvangen met mijn datagebruik in mei. Tot mijn opluchting heb ik geen extra kosten gehad voor mijn dataverbruik.

De enige veranderingen die ik heb gedaan ten opzichte van mijn trip naar India:
- Zet de preferred netwerk type naar 2G/3G (automatic) in plaats van 2/G3G/4G (automatic).

Met andere woorden forceer het netwerk om 2G/3G te gebruiken in plaats van 4G! met dank aan de tip van @abaart .

Ps. Zoek je nog een interessante vakantiebestemming voor weinig, Marokko erg aan te raden!

Groet! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:00
Dit zijn hele kleine beetjes data die je toestel wel degelijk gebruikt.
De meeste providers brengen dit soort hoeveelheden niet in rekening, ook omdat het aan de klant bijna niet uit te leggen valt. Een enkeling doet het wel, uiteraard om er zelf beter van te worden. Erg fatsoenlijk is het niet, ook omdat de werkelijke kosten verwaarloosbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:04
reviews: Roaming uit en toch kosten - Ongewenst dataverkeer in het buitenland

Toevallig ook over Youfone en nog niet zo lang geleden voorbij zien komen.

PV Output

Pagina: 1