Provider registreert data in het buitenland, telefoon niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Bianca
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Enkele maanden geleden ben ik overgestapt naar een nieuwe telefoonprovider (Youfone) met een sim-only abonnement. Ik ben eind oktober op vakantie gegaan (buiten de EU) met mijn iPhone 6 die voorzien is van IOS9. Roaming stond uit en ook mobiel internet en 4G in het menu. Halverwege de vakantie raadpleegde ik de app toevallig en zag dat er sprake was van dataverbruik buiten de bundel. Op dat moment al ruim 46 euro en dan was de maand oktober al afgesloten en niet meer zichtbaar. Bij het raadplegen van de datateller in mijn telefoon stond het roaming verbruik op 0 bytes. :?

Ik heb contact gezocht met Youfone hierover en kreeg als antwoord dat het verbruik rechtstreeks vanaf de simkaart wordt geregistreerd op het netwerk. Ook werd mij verteld dat eerder bekend is gemaakt dat in het besturingssysteem een fout zit, waardoor je toch data kunt gebruiken, terwijl het in de instellingen uitstaat. Als je bijvoorbeeld mobiel internet en/of data roaming uit hebt staan kan de Iphone toch gebruik maken van het netwerk. Dat zou zitten in een stukje dat gameserver heet, (is van Apple) en het controleert iedere keer bij de servers van Apple je status.

Ik heb op internet gezocht en lees meer klachten van mensen die met deze provider tegen hetzelfde probleem aan lopen, maar geen oplossing. Ik heb gezocht op de verklaring die Youfone mij geeft, maar hierover kan ik niets vinden op internet. Waarom zou dit verbruik rechtstreeks vanaf de simkaart worden geregistreerd en al het andere wel door de ingebouwde datateller worden geregistreerd. Ook kan ik nergens iets vinden over een fout in het besturingssysteem waardoor er toch data verbruikt kan worden (anders dan dat in de nieuwste versie van IOS de buttons in het controlcenter de verbinding in stand laten).

Omdat ik onvoldoende van de materie weet kan ik ook moeilijk inhoudelijk reageren naar Youfone. Het is voor mij erg zuur dat ik internet en roaming uit heb gezet en toch een fikse rekening krijg. |:(

Mijn vraag is of er hier iemand is die hier meer over weet? Klopt het wat Youfone zegt? Het blijft mij raar in de oren klinken dat mijn telefoon 0 bytes aan data registreert en Youfone 9MB (in pakketjes van 0,1MB per keer).

Alle reacties

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:52
Het is niet onmogelijk wat ze stellen. Zelf ook wel eens in een paar uur door mijn bundel heen gegaan vanwege een bug.. Maar het lijkt me stug dat zij wel op de hoogte zijn van een bug in IOS en Apple niet?

Ergo zou ik bij apple even verificatie danwel ontkenning vragen. En dan adhv excessen in de media met bijvoorbeeld Vodafone roaming schandalen (rekeningen van in de duizenden euro's, terwijl telefoon niets registreerde) en adhv overige klachten over youfone, een case maken mijn geld terug te eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bianca
  • Niet online
Dat kan ik inderdaad nog doen. Het gekke is dan wel, dat ik met deze telefoon in combinatie met een andere provider al meerdere keren naar het buitenland ben geweest (kort voor de overstap naar Youfone zelfs nog) en voorheen heb ik er met dezelfde instellingen nooit last van gehad. Het is dus kennelijk iets wat alleen bij Youfone speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:52
Bianca schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 08:09:
Dat kan ik inderdaad nog doen. Het gekke is dan wel, dat ik met deze telefoon in combinatie met een andere provider al meerdere keren naar het buitenland ben geweest (kort voor de overstap naar Youfone zelfs nog) en voorheen heb ik er met dezelfde instellingen nooit last van gehad. Het is dus kennelijk iets wat alleen bij Youfone speelt.
Zou me niet verbazen. Vanwege dit soort fratsen hebben veel providers inmiddels een limiet op hoeveel geld je in het buitenland kan verkwanselen alvorens je een sms moet sturen voor meer data. Bij Vodafone was dat destijds €50,- ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bianca
  • Niet online
analogworm schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 12:07:
[...]

Zou me niet verbazen. Vanwege dit soort fratsen hebben veel providers inmiddels een limiet op hoeveel geld je in het buitenland kan verkwanselen alvorens je een sms moet sturen voor meer data. Bij Vodafone was dat destijds €50,- ofzo.
Bij Youfone kan je een dataplafond instellen. Dat heb ik ingesteld staan dus ik vond het, los van het feit dat ik volgens mijn telefoon geen data verbruikt heb, sowieso al raar dat ik buiten mijn bundel gegaan ben. Dus na thuiskomst heb ik nagekeken hoe dit kan, maar dat dataplafond geldt dus niet in het buitenland. 8)7

Ik denk dat het in ieder geval belangrijk is dat ik zo snel mogelijk overstap naar een andere provider. Goedkoop is blijkbaar ook duurkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Maar een iPhone 6 met iOS 9? iOS 9 is inmiddels vrij gedateerd. iOS 11 is er al een tijdje dus een bugje (welke wel later gefixt is) kan er altijd in zitten ;)

Vind het wel vreemd dat het "checken van de status" je een rekening van 46 euro oplevert. Dat kost volgens mij toch echt geen gigabytes aan data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bianca
  • Niet online
Ik heb iOS 9 al tijden en ben er dus ook al meerdere keren mee naar het buitenland geweest. Toen zat ik nog bij een andere provider en heeft dit nooit geld gekost. Juist over het nieuwste iOS heb ik iets gelezen dat de knoppen de dataverbinding niet helemaal afsluiten, waardoor ik niet wil updaten.

Het gaat niet om gigabytes gelukkig, maar met € 7,50 per MB tikt het wel aan. Het gaat om meer dan 10 tijdstippen per dag en iedere keer werd 0,10MB verbruikt. Het is ook niet perse op tijden dat ik met de telefoon bezig was. Het bedrag van 46 euro was overigens alleen datgene wat ik op dat moment van de lopende maand kon zien. De dagen dat ik in oktober in het buitenland was heeft mijn telefoon ook al data verbruikt.
Pagina: 1