Wonen in een Bunker: De zoektocht naar naadloze WiFi Roaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:21
Zoals de titel al zegt, afgaande op mijn WiFi signaal heb ik het gevoel alsof ik in een bunker woon. Naast wegvallen, is het signaal vaak enorm traag, vermoedelijk doordat de connectie te lang aangehouden word voordat geswitcht wordt. Bekabeld zijn er totaal geen problemen.
Ik ben dus opzoek naar een oplossing voor naadloze WiFi roaming.

Hoe is het aangesloten / Welke apparatuur gebruik ik:
Ik gebruik een Ziggo Connect Box (Compal CH7465LG-ZG) en Ziggo Wifibooster (TP-Link Archer C7).
De (nieuwbouw)woning bestaat uit 3 woonlagen, alle verdiepingen in mijn woning hebben minimaal 1 bekabeld UTP punt. De Connect box staat bij mijn hoofdaansluitpunt (meterkast), de Wifibooster staat bekabeld op de 1e etage. Op de 2e etage staat momenteel geen wifipunt, met als gevolg dat er geen bruikbaar Wifi signaal is.
Beiden WiFi punten gebruiken een uniek SSID op aanraden van de Ziggo monteur.

Wat heb ik al geprobeerd:
- Ik heb tegen het advies van de monteur in geprobeerd de SSID + wachtwoorden aan elkaar gelijk te zetten, regelmatig was mijn telefoon met zwak signaal verbonden terwijl ik < 2 meter van de wifibooster vandaar stond. Hieruit maak ik dan op dat de connectie niet van de connectbox naar de wifibooster geswitched is.
- De Wifibooster heb ik ook bekabeld op de 2e verdieping aangesloten gehad, het signaal reikt dan echter niet (met voldoende snelheid) tot de slaapkamers en badkamer op de 1e verdieping.

Ik vermoed dat ik betere apparatuur nodig heb, maar welke?
Volgens de Ziggo monteur moet ik als ik wil dat mijn apparaten automatisch switchen Mesh apparatuur hebben. Ik heb echter gelezen dat Mesh vooral noodzakelijk is om draadloos acces points te verbinden, echter heb ik op iedere verdieping een bekabeld punt, is Mesh dan wel van toegevoegde waarde?
Ik had verwacht dat ieder accespoint in brugmodus toereikend zou moeten zijn. Echter door mijn ervaring met zelfde SSID+WW op 2 accespoints blijkt dit niet te kloppen. Hoe check ik welke accespoints WiFi Roaming ondersteunen?

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:13
Op iedere verdieping een Unifi AP ophangen het zendvermogen aanpassen zodat het naadloos in elkaar over loopt en plezier hebben van uitstekende wifi :)

Ik heb er 1 beneden en 1 boven en het wisselpunt zit ongeveer halverwege de trap 8)

[ Voor 22% gewijzigd door HKLM_ op 15-04-2019 16:50 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:47
Precies, meer accespoints met allemaal een laag zendvermogen is wat je wil.

Vaak zijn mensen geneigd om in dit soort situaties routers met 12 antennes ( ;) ) neer te zetten, zendsterkte opschroeven e.d.
Je device moet ook kunnen terugzenden en daar gaat het dan mis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-10 16:35
RVE_NL schreef op maandag 15 april 2019 @ 16:47:
Hoe check ik welke accespoints WiFi Roaming ondersteunen?
geen enkele accespoint roamt, dat doen je apparaten...

er zijn wel devices die bepaalde truckjes toepassen , zoals bv 802.11R , fast roaming genaamd
andere truckjes zijn het softwarematig kicken van een device van je accespoint 1 , als hij met accespoint 2 kan praten en hij aldus daar korterbij is, dan gaat je device automatisch herverbindinen bij accespoint 2
of dat nuttig is ,is een 2e verhaal want het gebeurt dat je devices niet automatisch herverbind naar accespoint 1

praktisch gezien kan je best is inlezen over wanneer welk devices wisselt , vaak is dat onder een bepaald rssi niveau of ruisniveau
zolang dat rssi goed is, wisselt hij erg vaak gewoon niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

En al even met bijvoorbeeld SSIDer op een systeem gekeken hoe je WiFi landschap er uit ziet. Hoe meer WiFi die allemaal proberen met 40Mhz op het meest sterke vermogen te communiceren hoe trager het wordt.

WiFi is vaak een soort ongecontroleerde wapenwedloop. Buurman zet 2e AP neer, andere buurman schroeft vermogen omhoog, daarna gaat de eerste opeens van 2 naar 12 antennes en zet hem op een landcode zonder vermogens max. Andere buurman koopt er opeens 2 AP's bij en misschien (dom dom dom) een Wifi extender.

En uiteidelijk krijgen de devices zo weinig tijd om data te zenden/ontangen dat ieder Wifi Access punt een top signaal heeft maar de end-user devices er niet bij komen.

Wifi is gebaat bij:
  • Beperkt bereik (dus binnen de eigen woning/tuin)
  • Laag vermogen (zie punt hierboven)
  • Liefst zo weinig mogelijk interfereren met andere kanalen (20 ipv 40Mhz)
Maar tja, hoe krijg je dat in het hoofd van alle buren......

[ Voor 17% gewijzigd door Wim-Bart op 15-04-2019 17:53 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:49
Kijk anders even in dit topic door mij gestart: Ubiquity en Ziggo Wifi Connectbox

Het steekt namelijk erg krap met kanalen, encryptie e.d. om het netjes te laten overpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik lees 2 problemen:
1. Je hebt niet genoeg accesspoints voor dekking
2. Je accesspoints staan niet goed ingesteld zodat clients gaan roamen

1) Koop er een accesspoint bij voor de 2e verdieping maar sluit deze bekabeld aan. Nog een "WifiBooster" (C7) is prima maar een Unifi AC lite ook goede keuze

2) Roaming krijg je voor elkaar om a) de netwerk instellingen gelijk te trekken. Dat is niet alleen hetzelfde ssid en wachtwoord maar ook gelijk subnet en encyrptie instellingen (bv alleen WPA2 AES). Het zit hem in de details, en vaak gaat het op encryptie mis.Tip: installeer een ssid scanner voor andorid om de uitgestuurde details als encryptie type na te kijken.

Verder is b) belangrijk om het overlap minimaal te maken. De beun oplossing is zendsterkte omlaag en/of min rssi maar de betere oplossing is lagere linkrates uitschakelen. Dat heeft een Unifi out of the box (en ik hoop ook de Archer C7). Wat ook nog helpt is 2.4 en 5ghz te splitsen en je apparaten op 5 only te zetten. Dat heeft minder overlap

Wil je alles vervangen:
Indien accesspoints bekabeld: Hang een aantal unifi AC lite op
Indien draadloos: Koop een mesh set MET dedicated backuhaul zoals de netgear orib of TP Link Deco M9 plus (niet de M5).

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 15-04-2019 18:28 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:56

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

laurens0619 schreef op maandag 15 april 2019 @ 18:14:
Ik lees 2 problemen:
1. Je hebt niet genoeg accesspoints voor dekking
2. Je accesspoints staan niet goed ingesteld zodat clients gaan roamen

1) Koop er een accesspoint bij voor de 2e verdieping maar sluit deze bekabeld aan. Nog een "WifiBooster" (C7) is prima maar een Unifi AC lite ook goede keuze

2) Roaming krijg je voor elkaar om a) de netwerk instellingen gelijk te trekken. Dat is niet alleen hetzelfde ssid en wachtwoord maar ook gelijk subnet en encyrptie instellingen (bv alleen WPA2 AES). Het zit hem in de details, en vaak gaat het op encryptie mis.
Verder is b) belangrijk om het overlap minimaal te maken. De beun oplossing is zendsterkte omlaag en/of min rssi maar de betere oplossing is lagere linkrates uitschakelen. Dat heeft een Unifi out of the box (en ik hoop ook de Archer C7).

Wil je alles vervangen:
Indien accesspoints bekabeld: Hang een aantal unifi AC lite op
Indien draadloos: Koop een mesh set MET dedicated backuhaul zoals de netgear orib of TP Link Deco M7 plus (niet de M5).
Die mesh sets kun je vaak ook (deels) bedraad aansluiten. Zou ook met draad een valide optie kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
MikeyMan schreef op maandag 15 april 2019 @ 18:16:
[...]

Die mesh sets kun je vaak ook (deels) bedraad aansluiten. Zou ook met draad een valide optie kunnen zijn.
Klopt, voor onervaren gebruikers is dat ook eigenlijk ook een prima optie. Het is wat gebruiksvriendelijker en eenvoudiger aan te sluiten.
Echter op tweakers ga ik toch wel van een basis niveau en goede hollandse zuinigheid uit :P Voor het geld (250 vs 329) zou ik dan eerder een unifi aansluiten mocht ik de kabels kunnen/willen aansluiten.

Maar eerlijk is eerlijk, de mesh is bekabeld ook een prima optie. (alhoewel je de naam "mesh" dan eigenlijk echt niet meer mag gebruiken haha)

[ Voor 46% gewijzigd door laurens0619 op 15-04-2019 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
RVE_NL schreef op maandag 15 april 2019 @ 16:47:
Hoe check ik welke accespoints WiFi Roaming ondersteunen?
Dat ondersteunen ze allemaal, roaming gebeurd voor het grootste deel door de clients.

Wat je nodig hebt om je devices te laten roamen tussen je Connectbox en TP-Link Archer C7 is dat de volgende instellingen allemaal _identiek_ zijn tussen de APs:

* SSID
* password
* authenticatiemethode
* encryptiemethode
(*IP subnet) - dit is alleen een issue als er nog een router tussen zou zitten

Als je die allemaal exact hetzelfde instelt kun je roamen tussen je APs. Tussen diverse fabrikanten kan dat soms wat tricky zijn, door beperkingen in de firmware van apparatuur of verschillen in naamgeving. Maar _als_ het identiek is ingesteld, zal het ook prima werken.

Post je huidige instellingen van zowel Connectbox als de TP-Link Archer C7 eens, dan kunnen we even kijken of er iets niet klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ik dacht trouwens met “ziggo wifi powerpromise” dat je hier als gebruiker je niet zorgen over hoefde te maken. Echter als de monteur al zegt “zet maar op apart ssid” dan weet ik het ook niet meer. Kun je niet het probleem terug bij ziggo neerleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
laurens0619 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 08:32:
Ik dacht trouwens met “ziggo wifi powerpromise” dat je hier als gebruiker je niet zorgen over hoefde te maken. Echter als de monteur al zegt “zet maar op apart ssid” dan weet ik het ook niet meer. Kun je niet het probleem terug bij ziggo neerleggen?
Dat is tegenwoordig echt een standaard dingetje wat monteurs zeggen.. verschillende AP's of wat dan ook en dan verschillende SSIDS???? WAAROM

en dan soms ook nog een ander wachtwoord... hoe kunnen je clients dan fatsoenlijk switches..

Ik heb thuis KPN met die standaard wifi versterker (deze dus pricewatch: KPN WiFi Versterker DualBand (Arcadyan)) deze heb ik op verschillende plekken staan en heb door het hele huis en de tuin perfecte WiFi zonder een enkel probleem.

Dit op allemaal identiek en gaan :)
* SSID
* password
* authenticatiemethode
* encryptiemethode

[ Voor 8% gewijzigd door Knee-Buckler op 16-04-2019 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb hier ook best wel lang mee zitten klooien. Hoe het zou moeten werken is als alle AP's hetzelfde SSID/ww/encryptie e.d. (alles hetzelfde) hebben, dat de devices naadloos zouden moeten gaan roamen. Ik krijg het niet voor elkaar. Devices blijven gewoon hangen tot 0 streepjes. Daarna heb ik gespeeld met zendsterkte en dan verliest je device idd sneller de connectie, waarna die overschakelt naar een ander AP. Echter wordt je algehele dekking er niet beter op (tenzij je 10 AP's in je huis neer gaat zetten). Bijv. in de tuin had ik gewoon bereik, maar door die lagere zendsterkte had ik daar geen bereik meer. Idem voor bepaalde uithoeken in het huis. Dat vond ik ook niet wenselijk.

Hoe ik het nu heb ingesteld is als volgt:
- Alle AP's een andere naam (ook 5GHz), zodat je zeker weet met welk fysieke AP je verbonden bent
- Mijn AP's ondersteunen 5GHz. Ik heb op mijn telefoon ingesteld dat ie alleen automatisch mag verbinden met de 5GHz SSID's. Het bereik hiervan is een stuk minder dan de 2,4GHz SSID's. Als ik nu beneden ben pakt ie altijd mijn AP beneden en als ik boven ben altijd mijn AP boven. Soms heeft ie dan van beide geen lekker bereik. Dan kan ik altijd nog handmatig een ander 2,4GHz SSID kiezen.

In de praktijk werkt dit bij mij prima. Naadloos roamen zou mooier zijn, maar ik vermoed dat dit in mijn geval alleen gaat lukken door andere hardware aan te schaffen en deze bekabeld op plekken aan te sluiten waar nu geen kabel ligt. Dat is mij het geld en de moeite niet waard.

[ Voor 8% gewijzigd door Palomar op 16-04-2019 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:56

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Palomar schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:17:
Ik heb hier ook best wel lang mee zitten klooien. Hoe het zou moeten werken is als alle AP's hetzelfde SSID/ww/encryptie e.d. (alles hetzelfde) hebben, dat de devices naadloos zouden moeten gaan roamen. Ik krijg het niet voor elkaar. Devices blijven gewoon hangen tot 0 streepjes. Daarna heb ik gespeeld met zendsterkte en dan verliest je device idd sneller de connectie, waarna die overschakelt naar een ander AP. Echter wordt je algehele dekking er niet beter op (tenzij je 10 AP's in je huis neer gaat zetten). Bijv. in de tuin had ik gewoon bereik, maar door die lagere zendsterkte had ik daar geen bereik meer. Idem voor bepaalde uithoeken in het huis. Dat vond ik ook niet wenselijk.

Hoe ik het nu heb ingesteld is als volgt:
- Alle AP's een andere naam (ook 5GHz), zodat je zeker weet met welk fysieke AP je verbonden bent
- Mijn AP's ondersteunen 5GHz. Ik heb op mijn telefoon ingesteld dat ie alleen automatisch mag verbinden met de 5GHz SSID's. Het bereik hiervan is een stuk minder dan de 2,4GHz SSID's. Als ik nu beneden ben pakt ie altijd mijn AP beneden en als ik boven ben altijd mijn AP boven. Soms heeft ie dan van beide geen lekker bereik. Dan kan ik altijd nog handmatig een ander 2,4GHz SSID kiezen.

In de praktijk werkt dit bij mij prima. Naadloos roamen zou mooier zijn, maar ik vermoed dat dit in mijn geval alleen gaat lukken door andere hardware aan te schaffen en deze bekabeld op plekken aan te sluiten waar nu geen kabel ligt. Dat is mij het geld en de moeite niet waard.
Das eigenlijk ook mijn ervaring met twee Archer c7's. Soms gaat het goed, soms niet.

Maar das genoeg om toch ook eens iets anders te gaan neerzetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

In mijn vorige appartement had ik ook slechte wifi. Maar dat kwam niet doordat het een bunker was maar doordat ik veel buren (23) had, en bijna iedereen heeft tegenwoordig meerdere wifinetwerken (Ziggo, guest, eentje van de printer, accesspoints, wifibridgex etc).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:57
Ah ik ga dit topic aandachtig volgen, ik zit met precies hetzlefde probleem met 2 Archers C7.
Graag zou ik wat instellingen voorbij zien komen welke goed zouden moeten werken.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-designz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-10 09:19
Voor de mensen die internet van KPN hebben, zij bieden een tool aan (https://www.kpn.com/internet/wifi/tuner.htm#/flow) waarmee je in heel je huis je wifi kunt testen, aan de hand daarvan krijg je dan extenders/repeaters toegstuurd.

Ik heb dit gedaan en heb nu 3 van die apparaten in huis (iedere verdieping 1) en het werkt bij mij nu goed. Telefoons switchen netjes over en ik heb eigenlijk altijd wel goede wifi nu waar dan ook in huis :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:21
Thx voor jullie hulp allen.

@ThinkPad @laurens0619 Het is inderdaad duidelijke dat meerdere AP's noodzakelijk zijn.

Zoals @Cpt.Morgan @Knee-Buckler @jongetje aanraden zal ik eerst het SSID/password/authenticatiemethode/encryptiemethode/IPsubnet op mijn huidige Ziggo router & accespoint gelijk zetten. Gezien de slechte ervaringen van @Palomar @MikeyMan wil eerst weten of dit vlekkeloos werkt voordat ik 1 extra Ziggo Wifibooster (TP-Link Archer C7) of Unifi AC lite aanschaf.

Indien roaming hiermee om 1 of andere reden niet vlekkeloos werkt kan ik mijn inziens het beste overgaan op set een nieuwe apparatuur. Echter gezien zo'n Unifi AP Pro setje van 3-5 stuks toch best prijzig is, is het niet beter om dan even te wachten tot later kwartaal 3 2019 met Wifi 6 / ax? (Bijv. de Orbi )

@Wim-Bart Dit is natuurlijk ook een heel goed idee. Ik vind dit persoonlijk buiten mijn span of control. Als ik met een mooi wifi plan kom heb ik gegarandeerd ook buren aan mijn deur staan als er in de toekomst eens een wifi probleempje is, bijvoorbeeld als de buurman van mijn buurman in de toekomst een nieuwe router koopt/krijgt. Daar heb ik niet zo'n trek in, haha.
laurens0619 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 08:32:
De Powerpromise is een wassen neus, je krijgt 1 Ziggo Wifibooster gratis, maar als dat niet toereikend is mag je alsnog zelf apparatuur aanschaffen.
De monteur checkt bij je thuis of er Wifi signaal in de kamers is (met zijn smartphone). Als ik echter in de kamer naast de kamer met de Wifibooster een Chromecast Ziggo TV stream opzet valt deze stream alsnog regelmatig wegens onstabiel signaal uit. Dan zegt de monteur vrolijk, 'ik had wel genoeg signaal op mijn mobiel'.
Dat is het moment dat je je realiseert dat beter zelf opzoek naar een oplossing kunt gaan i.p.v. discussiëren over de Powerpromise ;)

[ Voor 4% gewijzigd door RVE_NL op 16-04-2019 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:02

iMars

Full time prutser

RVE_NL schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:39:
Thx voor jullie hulp allen.

@ThinkPad @laurens0619 Het is inderdaad duidelijke dat meerdere AP's noodzakelijk zijn.

Zoals @Cpt.Morgan @Knee-Buckler @jongetje aanraden zal ik eerst het SSID/password/authenticatiemethode/encryptiemethode/IPsubnet gelijk op mijn huidige Ziggo router & accespoint gelijk zetten. Gezien de slechte ervaringen van @Palomar @MikeyMan wil eerst weten of dit vlekkeloos werkt voordat ik 1 extra Ziggo Wifibooster (TP-Link Archer C7) of Unifi AC lite aanschaf.

Indien roaming hiermee om 1 of andere reden niet vlekkeloos werkt kan ik mijn inziens het beste overgaan op set een nieuwe apparatuur. Echter gezien zo'n Unifi AP Pro setje van 3-5 stuks toch best prijzig is, is het niet beter om dan even te wachten tot kwartaal 3 met Wifi 6 / ax? (Bijv. de Orbi RBK50)

@Wim-Bart Dit is natuurlijk ook een heel goed idee. Ik vind dit persoonlijk buiten mijn span of control. Als ik met een mooi wifi plan kom heb ik gegarandeerd ook buren aan mijn deur staan als er in de toekomst eens een wifi probleempje is, bijvoorbeeld als de buurman van mijn buurman in de toekomst een nieuwe router koopt/krijgt. Daar heb ik niet zo'n trek in, haha.

[...]

De Powerpromise is een wassen neus, je krijgt 1 Ziggo Wifibooster gratis, maar als dat niet toereikend is mag je alsnog zelf apparatuur aanschaffen.
De monteur checkt bij je thuis of er Wifi signaal in de kamers is (met zijn smartphone). Als ik echter in de kamer naast de kamer met de Wifibooster een Chromecast Ziggo TV stream opzet valt deze stream alsnog regelmatig wegens onstabiel signaal uit. Dan zegt de monteur vrolijk, 'ik had wel genoeg signaal op mijn mobiel'.
Dat is het moment dat je je realiseert dat beter zelf opzoek naar een oplossing kunt gaan i.p.v. discussiëren over de Powerpromise ;)
Ik kan je maar 1 advies geven: Ubiquiti Unifi kopen!

Klinkt als een dure investering, maar als je het eenmaal hebt, ben je blij dat je het hebt. Ik heb er nu 2 in mijn huis: 1 in de woonkamer en 1 op de 1e verdieping en heb overal goed bereik, en ook overal 5GHz dekking. Dus overal ook gewoon snel internet _/-\o_

Er zullen meerdere merken en manieren zijn, maar hier sta ik volledig achter!

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Waarom zou je een pro kopen? Of heb je perse een extra utp poort nodig?

Wat ook nog een optie is is om 2e hands een aantal KPN Wifi verstekers te kopen. Waarom 2e hands? KPN heeft nieuwe wifi versterkers (de zwarte) maar daar heb ik niet zoveel goede ervaringen over gelezen vergeleken met de witte.

De witte versie is een goed appraaat voor wifi (inclusief DFS), heeft extra lan poorten en je pikt hem opvoor een euro of 15 per stuk. Ok het is geen unifi maar de ervaringen (zoals @m-designz en @Knee-Buckler ) zijn goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-designz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-10 09:19
@laurens0619 ik heb wel van die zwarte kastjes meot ik zeggen, maar na de wifi-check heb ik ze gratis gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
laurens0619 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 11:06:
Waarom zou je een pro kopen? Of heb je perse een extra utp poort nodig?

Wat ook nog een optie is is om 2e hands een aantal KPN Wifi verstekers te kopen. Waarom 2e hands? KPN heeft nieuwe wifi versterkers (de zwarte) maar daar heb ik niet zoveel goede ervaringen over gelezen vergeleken met de witte.

De witte versie is een goed appraaat voor wifi (inclusief DFS), heeft extra lan poorten en je pikt hem opvoor een euro of 15 per stuk. Ok het is geen unifi maar de ervaringen (zoals @m-designz en @Knee-Buckler ) zijn goed :)
Ik vind ze zelf echt perfect (die witte dan) heb ze door het huis staan.. ben er ook goedkoop aangekomen toen ik nog bij KPN werkte ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Knee-Buckler op 16-04-2019 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
iMars schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:45:
[...]

Ik kan je maar 1 advies geven: Ubiquiti Unifi kopen!

Klinkt als een dure investering,
Duur valt wel mee toch, die dingen kosten 80 a 90 euro per stuk. Werken prima zonder controller als je geen dingen als een gastnetwerk met tokens en statistieken oid. wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:02

iMars

Full time prutser

jongetje schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 13:27:
[...]

Duur valt wel mee toch, die dingen kosten 80 a 90 euro per stuk. Werken prima zonder controller als je geen dingen als een gastnetwerk met tokens en statistieken oid. wilt gebruiken.
Tja, als je al wat hebt, en je wil dan 3x AP Lite kopen á 78 p/st, is toch een investering ;)
Weet ook niet wat voor budget de TS heeft, maar ik zeg wel dat ik het elk cent waard vind.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Unifi is prachtig spul hoor!
Maar is 3x een KPN wifi versterker (soms, gratis, soms 50 euro per stuk nieuw of 15 euro 2e hands?) niet ook een hele goede optie?

Ik heb ze nooit vergeleken maar ik mis wel de extra utp poorten op mijn Unifi AC lite. Als ik mijn unifi set niet had, dan zou ik een KPN wifi set wel overwegen (of zelfs een mesh met dedicated backhaul).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:34

MsG

Forumzwerver

laurens0619 schreef op maandag 15 april 2019 @ 18:14:
Verder is b) belangrijk om het overlap minimaal te maken. De beun oplossing is zendsterkte omlaag en/of min rssi maar de betere oplossing is lagere linkrates uitschakelen. Dat heeft een Unifi out of the box (en ik hoop ook de Archer C7). Wat ook nog helpt is 2.4 en 5ghz te splitsen en je apparaten op 5 only te zetten. Dat heeft minder overlap
Ik heb even gegoogled naar aanleiding van jouw post, maar kan zo niet iets vinden wat specifiek de linkrate bepaald als parameter. Ik gebruik zelf DD-WRT met een Archer C7 V2 en herken de problematiek wel dat mobiele apparatuur niet zo super vaak checken op het beste netwerk en daarbij liever verbonden blijven met een slechter signaal.

Ik heb 802.11b/g al uit staan, gezien ik geen apparatuur zonder 802.11n bezit. Welke setting doel je op bij Ubiquity? Want ook daar kom ik vooral minimum RSSI tegen: https://help.ubnt.com/hc/...Implementing-Minimum-RSSI

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
MsG schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:47:
[...]

Ik heb even gegoogled naar aanleiding van jouw post, maar kan zo niet iets vinden wat specifiek de linkrate bepaald als parameter. Ik gebruik zelf DD-WRT met een Archer C7 V2 en herken de problematiek wel dat mobiele apparatuur niet zo super vaak checken op het beste netwerk en daarbij liever verbonden blijven met een slechter signaal.

Ik heb 802.11b/g al uit staan, gezien ik geen apparatuur zonder 802.11n bezit. Welke setting doel je op bij Ubiquity? Want ook daar kom ik vooral minimum RSSI tegen: https://help.ubnt.com/hc/...Implementing-Minimum-RSSI
Het is niet specifiek als parameter in het roaming process, maar een client kan op een 802.11b 1mbit een stuk langer signaal vasthouden dan op 802.11n 72.2Mbps. Als je alles onder de 802.11n uitzet dan zal die sneller wisselen omdat die sneller disconnected raakt.

Unifi heeft/had standaard 802.11b uitgeschakeld.

Als je apparaat dan nog blijft hangen dan is je netwerk of niet goed "als roaming" ingesteld (ssid, psk, encryptie etc) of je clients zijn gewoon niet capabel. De linkrates zijn een toevoeging maar alles valt ens taat bij clients en goed ingesteld netwerk.

Zie hier wat meer info mbt de link rates:
http://wifinigel.blogspot...t-are-sticky-clients.html

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 16-04-2019 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
laurens0619 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:40:
Unifi is prachtig spul hoor!
Maar is 3x een KPN wifi versterker (soms, gratis, soms 50 euro per stuk nieuw of 15 euro 2e hands?) niet ook een hele goede optie?

Ik heb ze nooit vergeleken maar ik mis wel de extra utp poorten op mijn Unifi AC lite. Als ik mijn unifi set niet had, dan zou ik een KPN wifi set wel overwegen (of zelfs een mesh met dedicated backhaul).
Hoezo KPN wifi dingen? Hij zit bij Ziggo....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:31
@RVE_NL Ik heb hier ook ooit wat problemen mee gehad en mijn topic is volgens mij heel toepasselijk voor jou als achtergrondinformatie en om een duidelijk beeld te schetsen. Mijn topic ging specifiek over een bepaalde set hardware van Meraki die ik al ter beschikking had, maar de info was voor mij dermate leerrijk dat ik het nog even wil aanstippen hier.

Advies mbt SSID's en AP's in een nieuwbouwwoning - Roaming

Vooral deze post(s):

laurens0619 in "Advies mbt SSID's en AP's in een nieuwbouwwoning - Roaming"
laurens0619 in "Advies mbt SSID's en AP's in een nieuwbouwwoning - Roaming"

[ Voor 25% gewijzigd door HyperBart op 16-04-2019 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
jongetje schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 15:27:
[...]

Hoezo KPN wifi dingen? Hij zit bij Ziggo....
Ik kan er ook niets doen dat ze het zo noemen ;(
Je kan iig als niet KPN klant prima de "KPN Wifi versterker" aanschaffen en ik heb betere ervaringen over die KPN dingen gelezen dan de Ziggo booster/archer c7

Pagina: 1