Gecrashte hardeschijf alsnog leeg halen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sander de ruite
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-11 12:14
Ik heb hier nog een oude 2,5 hardeschijf liggen uit een laptop van x aantal jaren geleden.
Hier staan geloof ik nog aardig wat foto's op welke ik er graag af zou willen hebben.
Het gaat dus om een 2,5 hardeschijf van het merk Hitachi.

Als ik de hd in mijn desktop hang is de schijf wel zichtbaar in de bios, in windows verkenner/diskpart dan weer niet.
De schijf maakt helaas wel af en toe een tikkend geluid waardoor ik het vermoeden heb dat dit een verloren zaak is.

Nu de schijf als extra in mijn pc hangt, wil windows niet meer booten, blijft dan hangen op het laadscherm en start vervolgens dan niet door.

Iemand van hier wellicht een tip zodat ik de schijf alsnog leeg kan halen?

Specificaties van de pc indien nodig;

Asus Z370-A bord
intel 8700k
16gb Corsair ram
2 Samsung SSD's 120 & 250 gb
1 samsung 1tb hardeschijf

Alle reacties

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Warm sopje maken. Bleekmiddel erin, HDD er zin. Nacht laten weken.

Naar een autogarage en vragen of je zo'n knipschaarmachine even mag lenen en je HDD in stukjes knippen, enzovoort.

Doe ik ook altijd met mijn oude HDD's en mobieltjes. Beter safe than sorry. Moet er niet aan denken dat iemand in Afrika mijn mobieltje in handen krijgt en allerlei foto's opduikelt of info als bankzaken.

[ Voor 3% gewijzigd door Ivysaur op 14-04-2019 19:11 ]

• sander de ruite
Haha nee sorry, ik denk dat ik mezelf verkeerd heb verwoord.
Ik wou de foto's er af halen zodat ik ze elders op kan slaan, staan veel oude vakantiefoto's en dergelijke op welke ik wel graag terug zou willen hebben.

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Je kan Recuva proberen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Zoek eerst een handleiding of meerdere handleidingen,
maak dan een plan om te recoveren.
Zoek op deze forum,
en google op " hard disk recovery"

• sunturion
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:44
Er zijn met een simpele Google search echt meerdere tools te vinden die je kunnen helpen bij het extracten van data van een gecrashte HD. Recuva is hierboven al genoemd.

Ik zelf maak altijd gebruik van Testdisk. Dit tooltje heeft mij nog nooit teleurgesteld

In the name of God, impure souls of the living dead shall be banished into eternal damnation. Amen.

• sander de ruite
Ik heb een paar van zulke programma's geprobeerd maar het probleem is dat de hardeschijf niet wordt herkend..

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:08

MsG

Forumzwerver

In schijfbeheer/Disk Management zie je ook niks als je de hardeschijf aansluit? Daar zie je ook schijven als ze geen geldige partitionering hebben, terwijl je in diskpart en verkenner dat niet ziet.

Als je de schijf daarin nog wel ziet, zou ik zsm een 1 op 1 kopie van de schijf maken met HDD Raw Copy Tool.

Dan heb je een exacte kloon waar op je eventueel software kan loslaten.

[ Voor 10% gewijzigd door MsG op 14-04-2019 20:01 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:06
Anders zijn er datarecovery bedrijven. Meestal kost dit rond de 1000 euro. Voortaan Flickr oid gebruiken, heb je gelijk een app met al je foto's.

Testdisk/Photorec is een toptooltje, maar dan moet je de disk wel kunnen zien.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hier staan geloof ik nog aardig wat foto's op welke ik er graag af zou willen hebben.
Als je al niet 100% zeker weet wat er op die disk staat dan kun je er ook niet heel veel aan gaan missen, toch?

En dan houd ik 't nog maar even in 't midden of 't ook daadwerkelijk een disk is welke uit één van je eigen systemen komt. Voor het zelfde geld is 't een disk uit een tweedehands, via een aankoopsite, verkregen laptop

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• pennywiser
Zie je de disk wel in apparaatbeheer en in schijf/partitiebeheer?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:08

MsG

Forumzwerver

wimmel_1 schreef op zondag 14 april 2019 @ 20:06:

[...]

Als je al niet 100% zeker weet wat er op die disk staat dan kun je er ook niet heel veel aan gaan missen, toch?

En dan houd ik 't nog maar even in 't midden of 't ook daadwerkelijk een disk is welke uit één van je eigen systemen komt. Voor het zelfde geld is 't een disk uit een tweedehands, via een aankoopsite, verkregen laptop
Weer zo paranoia, waar heb jij last van? Genoeg mensen die achteraf iets missen. Dat is wellicht niet des-Tweakers maar wel dagelijks realiteit. Daar kan je iets van vinden, maar daar lijkt de TS me niet mee geholpen.
pennywiser schreef op zondag 14 april 2019 @ 20:06:
Anders zijn er datarecovery bedrijven. Meestal kost dit rond de 1000 euro. Voortaan Flickr oid gebruiken, heb je gelijk een app met al je foto's.

Testdisk/Photorec is een toptooltje, maar dan moet je de disk wel kunnen zien.
Aan de hyperbolische geldsom te lezen ben je nog niet daadwerkelijk eens in zee gegaan met een recoverybedrijf. Ik denk eerder dat je in de orde van 200-500 euro zit. Het is een beetje een afweging ten opzichte van hoeveel het je waard is dat je de data weer hebt. Vaak is het een No Cure no Pay systeem, dus je betaalt dan meestal enkel voor een geslaagd resultaat.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• pennywiser
Windows boot niet door. En als je Windows volledig boot, dan de disk met sata aansluit en in apparaatbeheer zoeken doet, vindt Windows hem dan?

Aansluiten met sata en linux live cd kan ook nog, met ntfs tools en dan dan de disk mounten. Mogelijk lukt dat wel.

In ieder geval nooit weggooien! Je weet niet wat in de toekomst voor mogelijkheden nog langs komen.

[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 14-04-2019 20:28 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Pagina: 1