Electriciteitsaansluiting verkeerde kleur?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Omdat ik Philips Hue gebruik heb ik als test ergens een lampenknop verwijderd en met een lusterklem het aamgesloten zodat het altijd aan is. Maar.
Moet dat niet bruin (fase) op blauw (nul) zijn zodat het circuit volledig is? Want dat werkt niet. Bruin op geel/groen wel. Kan ik er nu van uit gaan dat de vorige eigenaar de aarde en de nul omgedraaid heeft of is er misschien iets anders aan de hand? Tussen bruin en groen/geel meet ik +-230V, maar tussen bruin en blauw mat ik 190V.
Ik ben niet helemaal zeker of ik dit goed interpreteer, dus ik dacht dat hier wel iemand rondloopt die er meer verstand van heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-05 15:04
YellowOnline schreef op zondag 14 april 2019 @ 18:38:
Omdat ik Philips Hue gebruik heb ik als test ergens een lampenknop verwijderd en met een lusterklem het aamgesloten zodat het altijd aan is. Maar.
Moet dat niet bruin (fase) op blauw (nul) zijn zodat het circuit volledig is? Want dat werkt niet. Bruin op geel/groen wel. Kan ik er nu van uit gaan dat de vorige eigenaar de aarde en de nul omgedraaid heeft of is er misschien iets anders aan de hand? Tussen bruin en groen/geel meet ik +-230V, maar tussen bruin en blauw mat ik 190V.
Ik ben niet helemaal zeker of ik dit goed interpreteer, dus ik dacht dat hier wel iemand rondloopt die er meer verstand van heeft.
Eerste stap, mocht je hier geen kaas van hebben gegeten laat het een expert doen. Het kan je letterlijk je gezondheid/huis redden. Ik heb het idee dat er al flink gekloot is daar. Bruin op blauw gaat nooit werken, want je sluit de nul inderdaad op de fasedraad aan (oftewel, je sluit de + gelijk op de - aan zonder dat er iets tussen zit). Normaal zal er een zwarte draad (schakel) van de schakelaar naar de lamp lopen. Wil je de schakelaar omzeilen dan moet je de fase draad (bruin) aansluiten op de schakeldraad (zwart).

Controleer welke draden er in de lamp zitten en welke er naar de schakelaar gaat.

Groen/geel is de aarde draad en die zou nooit als nul gebruikt mogen worden. Het zou flink prutswerk zijn als dit wel het geval is. Mocht dit wel het geval zijn dan overweeg de draden te vervangen.

[ Voor 8% gewijzigd door grote_oever op 14-04-2019 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
grote_oever schreef op zondag 14 april 2019 @ 18:43:
[...]

Eerste stap, mocht je hier geen kaas van hebben gegeten laat het een expert doen. Het kan je letterlijk je gezondheid/huis redden. Ik heb het idee dat er al flink gekloot is daar. Bruin op blauw gaat nooit werken, want je sluit de nul inderdaad op de fasedraad aan (oftewel, je sluit de + gelijk op de - aan zonder dat er iets tussen zit). Normaal zal er een zwarte draad (schakel) van de schakelaar naar de lamp lopen. Wil je de schakelaar omzeilen dan moet je de fase draad (bruin) aansluiten op de schakeldraad (zwart).

Groen/geel is de aarde draad en die zou nooit als nul gebruikt mogen worden. Het zou flink prutswerk zijn als dit wel het geval is.
Zo aangesloten brand de lamp :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uLloKSFIfnswj279oS1pivpy/full.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door YellowOnline op 14-04-2019 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
Afbeelding werkt niet :) ik had nog een klein stuk erbij geedit. Welke zitten er in de schakelaar?

[ Voor 5% gewijzigd door grote_oever op 14-04-2019 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
grote_oever schreef op zondag 14 april 2019 @ 18:47:
[...]

Afbeelding werkt niet :) ik had nog een klein stuk erbij geedit
(Refresh eens, ik had het geëdit intussen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
YellowOnline schreef op zondag 14 april 2019 @ 18:47:
[...]

(Refresh eens, ik had het geëdit intussen)
Welke zitten er in de schakelaar? Want die foto doet zeer aan de ogen.

Edit: lijkt idd erop dat ze de aarde als schakeldraad gebruikt hebben. Als goed is moet de groen geel met een blauwe in lamp zitten. Klopt dit?

[ Voor 33% gewijzigd door grote_oever op 14-04-2019 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
grote_oever schreef op zondag 14 april 2019 @ 18:48:
[...]

Welke zitten er in de schakelaar?
Alledrie. Maar ik bedenk net dat er nog een schakelaar is voor hetzelfde licht en dat is waarschijnlijk de verklaring. Ik moet eens over dit diagram nadenken.

Afbeeldingslocatie: https://campofant.com/ca/wp-content/uploads/2017/10/wechselschaltung230v.jpg
grote_oever schreef op zondag 14 april 2019 @ 18:48:
[...]

Welke zitten er in de schakelaar? Want die foto doet zeer aan de ogen.

Edit: lijkt idd erop dat ze de aarde als schakeldraad gebruikt hebben. Als goed is moet de groen geel met een blauwe in lamp zitten. Klopt dit?
In de lamp komt zwart en bruin aan ... ergens in de muur of het plafond zijn nieuwe kabels op oude kabels aangesloten.

[ Voor 72% gewijzigd door YellowOnline op 14-04-2019 19:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grote_oever
YellowOnline schreef op zondag 14 april 2019 @ 18:55:
[...]

Alledrie. Maar ik bedenk net dat er nog eens schakelaar is voor hetzelfde licht en dat is waarschijnlijk de verklaring. Ik moet eens over dit diagram nadenken.

[Afbeelding]

[...]

In de lamp komt zwart en bruin aan ... ergens in de muur of het plafond zijn nieuwe kabels op oude kabels aangesloten.
Kort gezegd. In de lamp hoeft alleen Bruin (Fase) en Blauw (nul) te zitten. Dit zorgt ervoor dat hue altijd spanning heeft en niet geschakeld kan worden met traditionele schakelaars. Dus ik zou de hotelschakeling niet helemaal aanpassen en lekker laten zitten zoals het nu zit.

Kleuren in jou schema vind ik ook wel raar trouwens, want zelf ben ik dit gewend:

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/fb6fd314b664d8a8d65109dda7f3d68d499b7ff5/?url=http%3A%2F%2Fzomaakjehetzelf.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2013%2F10%2Fhotelschakeling.jpg

Even check-check:
Vermoedelijk heeft de andere schakelaar een blauwe, geel/grone en zwarte draad. Klopt dat?

[ Voor 18% gewijzigd door grote_oever op 14-04-2019 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
grote_oever schreef op zondag 14 april 2019 @ 19:04:
[...]

Kort gezegd. In de lamp hoeft alleen Bruin (Fase) en Blauw (nul) te zitten. Dit zorgt ervoor dat hue altijd spanning heeft en niet geschakeld kan worden met traditionele schakelaars. Dus ik zou de hotelschakeling niet helemaal aanpassen en lekker laten zitten zoals het nu zit.

Kleuren in jou schema vind ik ook wel raar trouwens, want zelf ben ik dit gewend:

[Afbeelding]

Even check-check:
Vermoedelijk heeft de andere schakelaar een blauwe, geel/grone en zwarte draad. Klopt dat?
Nee, ook die heeft bruin-blauw-geel/groen. Maar nu heb ik het denk: het is inderdaad een hotelschakeling. Ik probeer nu nog uit te vissen hoe ik het moet aansluiten om altijd stroom te hebben. Op zowel 1 als 2 enkel blauw en bruin verbinden? Ik moet er echt even over nadenken - en dat op een zondag :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
YellowOnline schreef op zondag 14 april 2019 @ 19:15:
[...]

Nee, ook die heeft bruin-blauw-geel/groen. Maar nu heb ik het denk: het is inderdaad een hotelschakeling. Ik probeer nu nog uit te vissen hoe ik het moet aansluiten om altijd stroom te hebben. Op zowel 1 als 2 enkel blauw en bruin verbinden? Ik moet er echt even over nadenken - en dat op een zondag :(
Heb je lamp aan plafond hangen dan? Bij een centraal doos? Want dan is het de bruine en de blauwe aan elkaar aansluiten. Op zich is het niet moeilijk, kijk maar in jou en mijn afbeelding:

Jou afbeelding: De eerste zwarte draad (L) aansluiten op de lamp.
Mijn afbeelding: De bruine draad (L/Fase) aansluiten op de lamp.

In beide gevallen passer je de schakelaars.

[ Voor 3% gewijzigd door grote_oever op 14-04-2019 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
grote_oever schreef op zondag 14 april 2019 @ 19:18:
[...]

Heb je lamp aan plafond hangen dan? Bij een centraal doos? Want dan is het de bruine en de blauwe aan elkaar aansluiten. Op zich is het niet moeilijk, kijk maar in jou en mijn afbeelding:

Jou afbeelding: De eerste zwarte draad (L) aansluiten op de lamp.
Mijn afbeelding: De bruine draad (L/Fase) aansluiten op de lamp.

In beide gevallen passer je de schakelaars.
Ik heb nu blauw en bruin in beide gedaan en inderdaad: het werkt. 't Was dus niet verkeerd bekabeld maar gewoon verwarrend door de kleur in de hotelschakeling. Dankuwel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
YellowOnline schreef op zondag 14 april 2019 @ 19:33:
[...]

Ik heb nu blauw en bruin in beide gedaan en inderdaad: het werkt. 't Was dus niet verkeerd bekabeld maar gewoon verwarrend door de kleur in de hotelschakeling. Dankuwel.
Top dat het werkt! Er zijn nu heel wat Hue schakelaar te koop die je mooi kan inbouwen. Voorkomt dat vriendin/vrouw weer boost wordt op je hobby ;)

* grote_oever praat uit ervaring

Waaronder de nieuwe busch-jeager: https://www.busch-jaeger....bediening/friends-of-hue/

[ Voor 15% gewijzigd door grote_oever op 14-04-2019 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
grote_oever schreef op zondag 14 april 2019 @ 19:38:
[...]

Top dat het werkt! Er zijn nu heel wat Hue schakelaar te koop die je mooi kan inbouwen. Voorkomt dat vriendin/vrouw weer boost wordt op je hobby ;)

Waaronder de nieuwe busch-jeager: https://www.busch-jaeger....bediening/friends-of-hue/
Ik heb 16 Hue schakelaars. Als ik die nu vervang door inbouwmodellen ben ik een half fortuin kwijt :( Ik ga waarschijnlijk dit hier doen: Rhodesy Lichtschalter Abdeckung für Philips Hue Wireless Dimming Schalter

[ Voor 29% gewijzigd door YellowOnline op 14-04-2019 19:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dat is dus echt niet oké he. Een normale 1 polige schakelaar gebruikt geen blauw en al helemaal geen geelgroen. Blauw en bruin met lasklem op elkaar zou een kortsluiting moeten zijn.

Ik zou zeggen; saneren deze handel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Die schakeling deugt van geen kant: je dient de fase draad de schakelen met de schakelaars en dan een schakeldraad naar de lamp welke vervolgens op de nul aangesloten wordt.
Zorg eerst eens dat je basis klopt voordat je met extra hue schakelaars aan de gang gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Firestorm schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 19:49:
[...]

Die schakeling deugt van geen kant: je dient de fase draad de schakelen met de schakelaars en dan een schakeldraad naar de lamp welke vervolgens op de nul aangesloten wordt.
Zorg eerst eens dat je basis klopt voordat je met extra hue schakelaars aan de gang gaat.
Dat gebeurd daar ook, behalve dat de kleuren verkeerd zijn. Wat daar zwart is moet bruin zijn en vice versa.
Pagina: 1