Netwerk nieuwe woning, wat heb ik nodig voor mijn wensen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Beste,

Over een twee maanden ga ik mijn nieuwe woning betrekken en wil een deze dagen graag het netwerk aanschaffen. Alleen weet ik niet wat ik allemaal moet kopen omdat ik een leek ben op dit gebied. Vandaar dat ik een apart topic hier aanmaak in de hoop dat jullie me op weg willen en kunnen helpen. Dank alvast.

Situatie:
Betreft een nieuwbouwwoning, 3 volledige woonlagen, zeer goed geïsoleerd, tuin ongeveer 20meter diep komt een overkapping en schuur achter in de tuin. Woning vierkante doos van 11meter bij 5,1meter. Meterkast met glasvezel zit aan de voorzijde van het huis. Heb in alle ruimtes waarin veel wordt verbleven/ gewerkt/ gestudeerd een loze leiding laten trekken voor data.

Begane grond: alleen bij de tv ben ik glasvezel nodig, hier ligt een loze leiding. Rest van de ruimte krijgt wifi signaal vanuit de meterkast? Of moet ik achter de tv een kastje leggen die wifi verspreidt naar de begane grond en de tv?

1e verdieping: 1 werkruimte en grote slaapkamer. In de grote slaapkamer komt een tv verwerkt in een inloopkast, hier ligt een loze leiding voor data/ glasvezel. In de werkruimte ligt ook een loze leiding voor data om een vaste computer aan te sluiten.

Zolder: ligt een loze leiding, staat geen enkele muur en dat blijft voorlopig ook wel zo. Op zolder wil ik de winterdag graag sporten (Zwiften).

Schuur en overkapping: in de schuur wil ik ook data kabel hebben dit t.b.v. sterk wifisignaal onder de overkapping, wellicht hier de winterdag ook sporten, voorkeur gaat uit naar zolder.

Wensen aan netwerk:
-Degelijk internetsnelheid, overal in het huis.
-Heb aardig wat domotica producten gekocht van Xiaomi, als ik er woon wil ik gaan prutsen met deursensoren en hele mikmak. Dit moet gaan draaien op Domoticz of Home Assistent met en raspberry pi.
-Gebruiksvriendelijk systeem voor een leek.

Wat heb ik zelf al gevonden voor systeem?
https://www.coolblue.nl/p...-pack-multiroom-wifi.html
Vriendelijke prijs. Is dit systeem nog uit te breiden? Heb er namelijk dan denk ik 4 nodig: zolder, 1e verdieping, begange grond en tuin. Heb ik ook nog een router nodig in de meterkast die dingen aanstuurt? Voldoet dit systeem aan mijn wensen zoals hierboven?

Beste antwoord (via asdf25 op 14-04-2019 20:51)

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:38
asdf25 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 19:42:
Beste,

Over een twee maanden ga ik mijn nieuwe woning betrekken en wil een deze dagen graag het netwerk aanschaffen. Alleen weet ik niet wat ik allemaal moet kopen omdat ik een leek ben op dit gebied. Vandaar dat ik een apart topic hier aanmaak in de hoop dat jullie me op weg willen en kunnen helpen. Dank alvast.

Situatie:
Betreft een nieuwbouwwoning, 3 volledige woonlagen, zeer goed geïsoleerd, tuin ongeveer 20meter diep komt een overkapping en schuur achter in de tuin. Woning vierkante doos van 11meter bij 5,1meter. Meterkast met glasvezel zit aan de voorzijde van het huis. Heb in alle ruimtes waarin veel wordt verbleven/ gewerkt/ gestudeerd een loze leiding laten trekken voor data.

Begane grond: alleen bij de tv ben ik glasvezel nodig, hier ligt een loze leiding. Rest van de ruimte krijgt wifi signaal vanuit de meterkast? Of moet ik achter de tv een kastje leggen die wifi verspreidt naar de begane grond en de tv?
Ik denk dat je UTP bedoelt bij je TV, en geen (rechtstreekse) glasvezel..
Ik zou in de woonkamer (hetzij bij de tv, hetzij (nog liever) op een vrijere plek) een in-wall accespoint plaatsen iets als de UniFi AC In-Wall of de TP-Link EAP225-Wall.

Als het mogelijk is zou ik bij de TV een gewone data aansluiting maken, en ergens op een vrije(re) plek in de kamer dus zo'n in-wall product plaatsen op het doosje.
1e verdieping: 1 werkruimte en grote slaapkamer. In de grote slaapkamer komt een tv verwerkt in een inloopkast, hier ligt een loze leiding voor data/ glasvezel. In de werkruimte ligt ook een loze leiding voor data om een vaste computer aan te sluiten.
Hier kan je in je werkruimte ook een UTP trekken en daar een in-wall plaatsen, dan creëer je dus een AP en direct een kleine ingebouwd switch heb je dan, kan je dus nog paar apparaten aansluiten
Zolder: ligt een loze leiding, staat geen enkele muur en dat blijft voorlopig ook wel zo. Op zolder wil ik de winterdag graag sporten (Zwiften).

Schuur en overkapping: in de schuur wil ik ook data kabel hebben dit t.b.v. sterk wifisignaal onder de overkapping, wellicht hier de winterdag ook sporten, voorkeur gaat uit naar zolder.
Zolder kan evt. ook een in-wall en of ander UniFi of TP-Link accespoint.
Voor buiten onder de overkapping zou ik een outdoor-product (uit dezelfde lijn) aanschaffen.
Wensen aan netwerk:
-Heb aardig wat domotica producten gekocht van Xiaomi, als ik er woon wil ik gaan prutsen met deursensoren en hele mikmak. Dit moet gaan draaien op Domoticz of Home Assistent met en raspberry pi.

Vriendelijke prijs. Is dit systeem nog uit te breiden? Heb er namelijk dan denk ik 4 nodig: zolder, 1e verdieping, begange grond en tuin. Heb ik ook nog een router nodig in de meterkast die dingen aanstuurt? Voldoet dit systeem aan mijn wensen zoals hierboven?
Persoonlijk zou ik kijken naar de Ubiquiti UniFi producten als de AC-Inwall, de AC Mesh en evt. de AP-AC Lite.

Wat betreft goede kabel kijk eens bij www.sandervunderink.nl (de Belden 7965E) voor goede Cat6 UTP kabel.
Meer dan UTP ben je niet nodig (lees: geen stp/ftp etc.), als je wel anders dan UTP gaat gebruiken ga je vermoedelijk flink lopen klooien en dan wordt de kans op fouten des te groter.

Waarom noem ik bovenstaande producten van Ubiquiti en/of TP-Link.
Dit zijn systemen die centraal beheert (kunnen) worden, 1x de controller op je PC/laptop installeren en instellen. Voor beide lijnen producten loopt er hier wel een draadje :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
>Wat heb ik zelf al gevonden voor systeem?
Specifiek over de TP-Link Deco M5 is hier op het forum al wel het een en het ander te lezen, zie bijvoorbeeld hier: dion_b in "TP link deco M5 icm switches"

>Heb ik ook nog een router nodig in de meterkast die dingen aanstuurt?
Waarschijnlijk niet perse, de meeste modemrouters die je van je internetprovider krijgt doen dit al. Maar het hangt wel van je provider af. Welke provider en wel type internetverbinding krijgt je in je nieuwe huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:06

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Goede adviezen, ik kan alleen dit er nog aan toevoegen:
Als je in alle vertrekken loze leidingen hebt laten aanleggen, heel verstandig, zou ik zoveel als het maar kan utp-kabels leggen, er gaat namelijk niets boven kabel. Wifi heeft daarbij wat betreft kwaliteit van de verbinding geen enkele toegevoegde waarde, eerder (soms) integendeel. Denk b.v. aan betonnen muren waar het wifi niet of moeilijk door komt. Tenzij je met laptops werkt waar je de vrije keuze hebt waar je gaat zitten. Maar voor die laatste paar meter kun je dan op die plekken een accespoint plaatsen. Categorie utp hangt af wat je wilt m.b.t. snelheid, cat5e voldoet in de meeste gevallen nog steeds, cat6(a) is wat toekomst-bestendiger als je ooit snellere verbindingen wilt, b.v. 10Gb/s. Tenslotte, let op dat je geen CCA wordt aangesmeerd, kijk dus niet op een paar dubbeltjes per meter!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:38
asdf25 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 19:42:
Beste,

Situatie:

Ik zou in de woonkamer (hetzij bij de tv, hetzij (nog liever) op een vrijere plek) een in-wall accespoint plaatsen iets als de UniFi AC In-Wall of de TP-Link EAP225-Wall.

Als het mogelijk is zou ik bij de TV een gewone data aansluiting maken, en ergens op een vrije(re) plek in de kamer dus zo'n in-wall product plaatsen op het doosje.
Hier kan je in je werkruimte ook een UTP trekken en daar een in-wall plaatsen, dan creëer je dus een AP en direct een kleine ingebouwd switch heb je dan, kan je dus nog paar apparaten aansluiten

Voor buiten onder de overkapping zou ik een outdoor-product (uit dezelfde lijn) aanschaffen.
Wensen aan netwerk:

Persoonlijk zou ik kijken naar de Ubiquiti UniFi producten als de AC-Inwall, de AC Mesh en evt. de AP-AC Lite.

Wat betreft goede kabel kijk eens bij www.sandervunderink.nl (de Belden 7965E) voor goede Cat6 UTP kabel.
Meer dan UTP ben je niet nodig (lees: geen stp/ftp etc.), als je wel anders dan UTP gaat gebruiken ga je vermoedelijk flink lopen klooien en dan wordt de kans op fouten des te groter.

Dit zijn systemen die centraal beheert (kunnen) worden, 1x de controller op je PC/laptop installeren en instellen. Voor beide lijnen producten loopt er hier wel een draadje :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
Cpt.Morgan schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 20:46:
>Wat heb ik zelf al gevonden voor systeem?
Specifiek over de TP-Link Deco M5 is hier op het forum al wel het een en het ander te lezen, zie bijvoorbeeld hier: dion_b in "TP link deco M5 icm switches"

>Heb ik ook nog een router nodig in de meterkast die dingen aanstuurt?
Waarschijnlijk niet perse, de meeste modemrouters die je van je internetprovider krijgt doen dit al. Maar het hangt wel van je provider af. Welke provider en wel type internetverbinding krijgt je in je nieuwe huis?
Heb glasvezel liggen, waarschijnlijk eerste maanden Caiway omdat ik dit jaar nog abonnementen heb lopen op oudere passen. Vanaf 2020 maar eens kijken naar een andere (goedkopere) provider, best veel aanbod in.
Annuk schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 23:44:
[...]

[...]
[...]
[...]

Dank voor je antwoordt, zeer helder. Qua kabels heb ik alles over gelaten aan de elektriciën, geen idee eigenlijk wat er is gekomen, van de week eens navragen. Die producten van Ubiquiti zien er allemaal mooi uit maar vind ik wel aardig prijzig. De TP-link EAP225 wall moet het dan worden, 200euro voor goed internet is wel behapbaar. Bij Ubiquiti ga je al snel naar 400euro.
pricewatch: TP-Link EAP225-Wall

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:04
Alleen doet de eap225 wall max 10/100 throughput en de unify netjes 10/100/1000. Tenzij 100 genoeg is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
Jan-man schreef op zondag 14 april 2019 @ 22:30:
Alleen doet de eap225 wall max 10/100 throughput en de unify netjes 10/100/1000. Tenzij 100 genoeg is natuurlijk.
Wat betekend dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:35

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Er zitten 10/100Mbit/s poorten op, waardoor de maximale snelheid die je kan halen dus ook maar 100Mbit/s is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 01:34

job

Dank voor je antwoordt, zeer helder. Qua kabels heb ik alles over gelaten aan de elektriciën, geen idee eigenlijk wat er is gekomen, van de week eens navragen. Die producten van Ubiquiti zien er allemaal mooi uit maar vind ik wel aardig prijzig. De TP-link EAP225 wall moet het dan worden, 200euro voor goed internet is wel behapbaar. Bij Ubiquiti ga je al snel naar 400euro.
pricewatch: TP-Link EAP225-Wall
Unifi is een stukje duurder inderdaad.
Denk dat die tp-link voor de meeste mensen wel voldoet.

Wil je wel gigabit dan heeft unifi een ap die ook redelijk geprijsd is: pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall

[ Voor 81% gewijzigd door job op 16-04-2019 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
rens-br schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:42:
[...]

Er zitten 10/100Mbit/s poorten op, waardoor de maximale snelheid die je kan halen dus ook maar 100Mbit/s is.
Thanks dat is dan wel iets om rekening mee te houden, al is 100mbit/s voor nu wel snel zat voor mijn doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
job schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:49:
[...]

Unifi is een stukje duurder inderdaad.
Denk dat die tp-link voor de meeste mensen wel voldoet.

Wil je wel gigabit dan heeft unifi een ap die ook redelijk geprijsd is: pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall
De TP-link is ongeveer 50euro per stuk, heb er 4 nodig dan ben ik 200euro kwijt. Ubiquiti kost al gauw 90euro per stuk, dan kom ik op 360euro. Dat vind ik wel serieus geld. Keuzes ;)

Dank voor het meedenken iig, kan ik wat mee.

Wil je voortaan reageren op verschillende personen in één post? Meerdere posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet gewenst.

[ Voor 13% gewijzigd door rens-br op 16-04-2019 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:35

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
asdf25 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:56:
De TP-link is ongeveer 50euro per stuk, heb er 4 nodig dan ben ik 200euro kwijt. Ubiquiti kost al gauw 90euro per stuk, dan kom ik op 360euro. Dat vind ik wel serieus geld. Keuzes ;)
Hangt een beetje af van welke je neemt. Maar als je alleen de AP AC Lite's neemt ben je 320 euro kwijt, als je de TP-link dingen koopt ben je 212 euro kwijt. Voor die 100 euro verschil zou ik het wel weten.
asdf25 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:54:
Thanks dat is dan wel iets om rekening mee te houden, al is 100mbit/s voor nu wel snel zat voor mijn oeleinden.
Nu wel, maar grote kans dat je over een aantal jaar toch sneller wilt en dan kan je alles weer vervangen. Je kan je geld maar één keer uitgeven en dan is het beter om het in één keer goed te doen.
Pagina: 1