Geluidsbeeld 5.1 - Center speaker regels?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 17:24
Hoi,

Ik heb deze week mijn HT setup geupgrade met een center en 2 rear speakers om zo naar een 5.0 setup te gaan. Dit icm een beamer die een schermdiagonaal heeft van 4 meter.

Na de hele boel geïnstalleerd te hebben, 3 dagen amazed te zijn, komt de Tweaker in mij naar boven en begin ik me te storen aan het geluidsbeeld wat ik hoor/voel/ervaar.

Ik heb het gevoel dat de speakers geen muur van geluid geven. Ik hoor dus heel duidelijk dat er links, rechts en in het midden een speaker staat. Als geluid van de center naar de front speakers verplaatst dan zit er een gat tussen. Dat gat staat hieronder met die paarse sterren afgebeeld.

De vraag is wat hier de oplossing voor is. Gezien een Centerspeaker MONO is, kan ik er natuurlijk een 2e bij zetten. Dan zet ik ze beide uit het midden en is het geluid wat op je afkomt net zo breed als het beeld. Het risico is echter dat je 5.1 ervaring minder word omdat geluid wat zich van links naar rechts verplaatst, zich dan in het midden heel breed gedraagt.

Een andere oplossing die ik dacht is een hele brede centerspeaker zodat je dus een breder middenveld hebt. Zoiets als dit.

Een derde optie is dat mijn huidige speaker gewoon niet goed is. Danwel het verkeerde model/soort of type, maar dat dit gewoon niet de geschikte speaker is.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

- Ik zit met mijn hoofd 3 meter van de centerspeaker af. (gerekend van voorkant speaker tut puntje van mijn neus)
- De front surround speakers staan 1.7 meter van de centerspeaker af.
- De Front speakers staan 3.4 meter uit elkaar

De Hardware:

Versterker: Sony STR-DG500
Center Speaker: Infinity Reference 100 MK2
Front surround speakers: Eltax KH 502

De situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qDDMhTXqgrAeDAg6uxTgmn3U/full.png

FreeReef.nl

Beste antwoord (via World Citizen op 12-04-2019 16:13)

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Dat kan ook niet op die manier, je linker en rechter speakers staan te ver uit elkaar. Voorkomen dat die in de hoeken komen is genezen. Je surround zou ik aan de linker en rechter muur zetten.

De plaatsing van je luidsprekers

Edit : de luidsprekers zijn het probleem trouwens niet

[ Voor 32% gewijzigd door Lip op 11-04-2019 19:04 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Dat kan ook niet op die manier, je linker en rechter speakers staan te ver uit elkaar. Voorkomen dat die in de hoeken komen is genezen. Je surround zou ik aan de linker en rechter muur zetten.

[ Voor 32% gewijzigd door Lip op 11-04-2019 19:04 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Lip schreef op donderdag 11 april 2019 @ 19:01:

Die link :D _/-\o_ :9~

Ik ga eens even lezen, meten en rekenen. Alvast bedankt.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Succes. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Lip knal dat ding even richting @FeaR en @S1NN3D dat ze er een mooie FAQ van maken. Veel meer is volgens mij niet nodig. En jij had tijd te over geloof ik :D

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@The Eagle Klusje was in een uurtje geklaard.
+ 4 a 5 weken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bladiblo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-10 13:18

Dat inderdaad, ze staan zeker gezien de afstand tot je scherm te ver uit elkaar. Daarbij heb je verschillende typen speakers voor je fronts en center. Deze kunnen daardoor verschillen van geluidsbeeld en daardoor niet mooi in elkaar overgaan, wat nog extra wordt versterkt door de grote afstand tussen de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

Gemarkeerd als beste antwoord. Niet iedereen zal het echt gaan lezen en doen, maar wat NoLine hier schrijft is exact mijn probleem. Ik was gewoon glad vergeten dat geluidsgolven een letterlijke lengte hebben.

Dikke +1 ook voor het hele stuk wat je geschreven hebt. @FeaR en @S1NN3D , zoals The eagle al aangeeft, dit is wel een sticky waard. Erg leerzaam en goed beschreven.

Ik heb een beetje een vol weekend maar als het goed is kan ik zaterdag middag of zondag middag wel aan de slag en zal laten weten wat het resultaat is.

Dank dank dank!

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Gaat vast goed komen, en zo niet. Dan lezen we dat vanzelf wel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Lip schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 16:19:
Gaat vast goed komen, en zo niet. Dan lezen we dat vanzelf wel terug.
Een update komt er sowieso!

Ow en:

"" Daglicht, schijnt men om 1 of andere vage reden ook te waarderen. ""

Ik ben gelukkig vrijgezel :D

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Het leest als een parodie, ware het niet dat er informatie tussendoor staat uit diepgaand onderzoek. Super! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@Fireshade
Ik wilde het een beetje luchtig houden. :) Mijn ASUS en Mini boombox review bij de buren, en mijn tweakblog zijn hetzelfde hout gesneden.

[ Voor 9% gewijzigd door Lip op 26-04-2019 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Lip schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 17:44:
@Fireshade
Ik wilde het een beetje luchtig houden. :) Mijn ASUS en Mini boombox review bij de buren, en mijn tweakblog zijn hetzelfde opgezet.
met een geodriehoek? :D :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik zeg niks meer. :F :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
@Lip

Wouw, na een half uurtje snel snel alles engsinds verplaatsen naar een beter positie is al 100% verbetering. En dan heb ik het echt snel gedaan want ik MOET de deur uit.

Ik ben het gat al deels kwijt tussen de voorste 3 speakers.

Je hoort gewoon ineens heel het geluid in elkaar vloeien als je speakers net een tandje draait of verplaatst.

errr... dit gaat nog veel tijd kosten :D

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Ik sta er echt versteld van, want ik heb wat reference materiaal van een band die in een halve circel voor me staat. En waar de blazers eerst uit de hoeken kwam en helemaal niet overeenkwamen met de werkelijke positie van de speler, staan ze nu allemaal netjes op een rij.

Als ze van links naar rechts spelen dan kun je de ogen dicht doen en exact aanwijzen waar ze staan.
Best raar als er vanuit een muur een trompet geluid lijkt te komen :D

Top dit!

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

How Do Boundaries Affect Loudspeakers?

[ Voor 24% gewijzigd door Lip op 13-04-2019 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Verkeerde topic sry. Tot morgen :)

[ Voor 107% gewijzigd door World Citizen op 22-04-2019 22:39 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:26
De echte technische eisen aan een center zijn niet zo hoog.
Die moet vooral in het middengebied werken, en dat zijn de makkelijkste frequenties.

Ik had als center eerst een KEF IQ90C: groot ding, en goed geluid.
Omdat die niet echt op de kast paste onder de TV heb ik bij wijze van proef een KEF eitje gekocht, en dat als center aangesloten. Dat beval zo goed dat ik de grote center verkocht heb.

Een paar basisregels kan je al aanhouden. Je speaker vooraan niet in de hoeken, en minstens een halve meter van de muur (gemeten vanaf de voorzijde). En dan maar een spelen met het indraaien.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Zucht, het zit allemaal niet echt mee. Althans, het duurt lang :)

Ik heb zitten spelen met de speaker locatie, en nog wat andere methode's dan die van @Lip bekeken. Uiteindelijk kan ik 3 setups werken die maken als ik het beeld niet zo heel groot maak. Er komt gewoon een moment waarop de ruimte tussen center en front zo groot is, dan het geluidsbeeld wegvalt. En dan kan ik de speakers plaatsen waar ik wil ... het helpt niet echt.

Maar, ik wil het beeld zo groot mogelijk. Ik wil echt het gevoel hebben naar een biosscherm te kijken.

Zoals het er nu voorstaat word het hele 3.5 meter breed. Ik kan helaas niet breder ivm een stopcontact, maar ook daar kan wellicht verandering in komen.
Als ik dan de speakers wegzet heb ik niet het perfecte geluidsbeeld.. en stoor ik me eraan.

Maja, iets met verjaardagen, vrienden en ff bij je moeder op bezoek.. ik kan niet even lekker doortesten. Dus laat het weekend snel komen, want die heb ik vrij gehouden. :)

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Verkeerde topic

[ Voor 95% gewijzigd door World Citizen op 22-04-2019 22:40 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-10 17:09
Ik wilde hier een heel verhaal neer kalken, maar ik ga het lekker kort houden. Wat je nodig hebt is een groot scherm dat geluid door laat. Daar zet je de speakers achter. Dat is de enige manier om een echt goede verhouding te krijgen tussen de LCR speakers en het beeld. Al het andere is slechts een benadering.
Maar dat is wel een flinke investering in ruimte.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1