Traag internet, alleen YouTube werkt snel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:32

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
Ik zit hier met een raar probleem. Wij hebben een internet abonnement van XS4ALL, een VDSL verbinding met pair bonding welke bij elkaar 35 heuze megabits kan leveren.

Nu is het probleem dat het internet enorm traag is. Een speedtest komt uit op ergens tussen de 0.5 en 6 megabit uit en de upload test loopt meestal vast. Heel vervelend dus. In de router, een FritzBox 7581, staat dat er netjes in verbinding is van rond de 35 megabit en dat de hoeveelheid data die er over de lijn gaat niet veel meer dan 5 megabit is meestal. Maar nu komt het rare, YouTube werkt prima, 1080p60 werkt prima en googlen gaat ook snel, totdat je een site aanklikt.

Het netwerk thuis is best wel groot aangezien er nog een werkplaats aan vast zit. Het is een vrijstaande woning dus storingen van buitenaf lijken mij onwaarschijnlijk. Om de structuur van het netwerk even in kaart te brengen:

- lijn komt binnen op de FritzBox 7581

FritzBox 7581:
- switch 1
- alarm
- FritzBox 7490
- slaapkamer 1 (inclusief pc)

Op de FritzBox 7490 zit verder niks aangesloten, deze wordt alleen voor WiFi en DECT gebruikt, aangezien deze belabberd werken op de 7581.

Switch 1:
- switch 2 (kabel naar de werkplaats waar de switch staat)
- slaapkamer 2 (inclusief pc)
- slaapkamer 3 (zonder pc)
- slaapkamer 4 (zonder pc)

Switch 2:
- cctv
- kabel naar de serre (inclusief pc)
- switch 3

Switch 3:
- pc
- pc
- Linksys WAP300N (WiFi voor in de werkplaats, deze heeft een statisch ip gekregen)
- printer
- switch 4

Switch 4:
- pc
- pc
- WD cloud storage ding

Natuurlijk verbinden er regelmatig laptop's en smartphone's met de WiFi om nog maar even wat apparaten aan de chaos toe te voegen. Alle switches zijn trouwens gigabit switches zodat het kopiëren van bestanden binnen het werk lekker snel gaat.

Nu heb ik stuk voor stuk vanaf switch 4 tot aan de router met de laptop aan de kabel zitten meten hoe het met de internet snelheid gaat en deze blijft eigenlijk beroerd. Hierbij heb ik alle kabels uit de desbetreffende switch gehaald, de switch gereset en alleen de laptop er aan verbonden en de kabel die het internet doorgeeft naar de switch.

Ik kan niet echt een schuldig apparaat aanwijzen, het probleem is soms "ineens" verdwenen maar na 5 minuten is het dan weer terug. Net wanneer je hoopt dat je het probleem hebt opgelost.

Ik vraag mij dus af waardoor dit komt. De lijn is "leeg", YouTube en Google werken goed maar de rest van de sites inclusief de speedtests tonen aan dat het internet enorm traag is. Weet iemand wat misschien het probleem kan zijn?

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
XS4ALL - Pairbonding (aansluiting gereed maken)

reviews: Sneller vast internet - De lange adem van oude netwerken

heb je hier iets aan?

Het grootste nadeel van VDSL is dat de afstand tussen aansluiting en centrale maximaal 2100 meter mag zijn, terwijl dit bij ADSL meerdere kilometers kan zijn. Om dit probleem op te lossen wordt er een aansluiting met glasvezel naar de wijkverdeler gerealiseerd, waar een VDSL-centrale wordt geplaatst, hetzij door te graven, hetzij door bestaande glasvezels te activeren. Zo wordt de afstand die het signaal over koperkabel moet afleggen aanmerkelijk korter, gemiddeld 400-800 meter. Tevens is dit een grote stap verder richting glasvezelaansluitingen bij huishoudens.

kan dit het geval zijn?

[ Voor 101% gewijzigd door LucyLG op 11-04-2019 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
LucyLG schreef op donderdag 11 april 2019 @ 19:44:
XS4ALL - Pairbonding (aansluiting gereed maken)

reviews: Sneller vast internet - De lange adem van oude netwerken

heb je hier iets aan?

Het grootste nadeel van VDSL is dat de afstand tussen aansluiting en centrale maximaal 2100 meter mag zijn, terwijl dit bij ADSL meerdere kilometers kan zijn. Om dit probleem op te lossen wordt er een aansluiting met glasvezel naar de wijkverdeler gerealiseerd, waar een VDSL-centrale wordt geplaatst, hetzij door te graven, hetzij door bestaande glasvezels te activeren. Zo wordt de afstand die het signaal over koperkabel moet afleggen aanmerkelijk korter, gemiddeld 400-800 meter. Tevens is dit een grote stap verder richting glasvezelaansluitingen bij huishoudens.

kan dit het geval zijn?
Daar was ik van op de hoogte, helaas zitten wij in een buitengebied waarbij er absoluut geen plannen zijn om de afstand van deze kabel korter te maken. Volgens de postcodecheck zitten wij 1.8km van de centrale af, dus dat is al kantje boord voor VDSL.

Eerst zaten wij op ISDN met 5 megabit en dat was huilen met de pet op. Een paar jaar geleden zijn wij overgegaan op VDSL waarbij er ongeveer 20 megabit werd gehaald. Na wat aandringen zitten we een jaartje op pairbonding, XS4ALL heeft zich hier hard voor gemaakt omdat KPN de afstand te lang vond voor VDSL met pairbonding. Het werkt prima stabiel en de modem geeft ook aan dat er maar een fractie van de beschikbare snelheid gebruikt wordt. Daarom vind ik het zo raar dat er op het bekabelde netwerk maar een paar megabit behaald wordt.

Tenzij ik google sites gebruik, deze zijn wel snel. Soms krijg ik na wat rommelen wel weer 30 megabit op de speedtest maar dat is helaas van korte duur dan. Ping is trouwens wel gewoon goed dan, die is rond de 30ms.

EDIT:
Gelukkig wordt er volgend jaar glasvezel door een andere partij aangelegd, al zou ik tot die tijd toch in ieder geval de 30 megabit willen halen die we gewoon zouden moeten kunnen gebruiken met de huidige verbinding.

[ Voor 5% gewijzigd door auto660 op 11-04-2019 20:01 ]

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
De Fritzbox 7581 heeft een ingebouwde DSL modem. Die Mbit die het ding dan weergeeft is de theoretische verbindingssnelheid tussen modem en provider. De manier waarop DSL in elkaar zit, haal je dat simpelweg nooit.

Kan dit het geval zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
LucyLG schreef op donderdag 11 april 2019 @ 20:06:
De Fritzbox 7581 heeft een ingebouwde DSL modem. Die Mbit die het ding dan weergeeft is de theoretische verbindingssnelheid tussen modem en provider. De manier waarop DSL in elkaar zit, haal je dat simpelweg nooit.

Kan dit het geval zijn?
Dat dat wat afwijkt kan ik mij voorstellen, maar waarom haal ik soms dan wél 30 megabit op de speedtest? (zoals het al een tijdje daarvoor was) En waarom werkt YouTube 1080p60 dan wel terwijl ik maar 2 megabit op de speedtest haal? Is die compressie van youtube dan zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:37

lier

MikroTik nerd

LucyLG schreef op donderdag 11 april 2019 @ 20:06:

Kan dit het geval zijn?
Wat hij aangeeft is waarmee hij ingetraind is. Wat doet die 7490 in het verhaal? Test je direct vanaf de 7581?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
lier schreef op donderdag 11 april 2019 @ 20:08:
[...]

Wat hij aangeeft is waarmee hij ingetraind is. Wat doet die 7490 in het verhaal? Test je direct vanaf de 7581?
Die 7490 staat er voor de draadloze telefonie, voor de huistelefoons. Dit werkt via DECT wat toentertijd nog niet goed (of eigenlijk helemaal niet) werkte op de 7581, ook de wifi van de 7581 was toen in ieder geval alles behalve stabiel. Dit was een bekend probleem en daarom raadde XS4ALL aan de oude modemrouter (de 7490 dus) te houden en deze aan de 7581 te koppelen zodat de WiFi en telefonie gewoon over de 7490 kon lopen. Daar zit behalve dat dus niks op aangesloten. De rest zit allemaal op de 7581.

Direct via de kabel op de 7581 heb ik hetzelfde probleem. Via de WiFi lijkt het dan allemaal wél weer goed te werken... Al kan ik mij even niet herinneren of dit op de 7581 was of op de 7490. Op dit moment ben ik niet thuis dus kan ik het niet even nachecken.

[ Voor 15% gewijzigd door auto660 op 11-04-2019 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Ik lees dat die Fritzbox veel software bugs heeft. Instellingen modem wijzigen? Software updaten?

Wat voor utp kabel gebruik je?

Youtube heeft volgens mij een H264 codec optie die redelijke compressie toepast.

[ Voor 44% gewijzigd door LucyLG op 11-04-2019 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
LucyLG schreef op donderdag 11 april 2019 @ 20:18:
Ik lees dat die Fritzbox veel software bugs heeft.

Wat voor utp kabel gebruik je?
De UTP kabel die ik gebruikte voor het testen was een gele kabel van ongeveer 30cm waar de stekkers al op zaten. Deze zat waarschijnlijk bij een gekocht netwerk apparaat.

De UTP kabels die in het netwerk zitten zijn een mix van zelf gelegde (zelf connectors aan gezet) CAT6 kabels, 10 meter kabels van de action (CAT5E) en van die kant en klaar kabeltjes die je dus bij je netwerkapparatuur krijgt. De kabellengte tussen de router en de laatste switch kan best wel een metertje of 50 zijn, al zou dat geen probleem zijn omdat daar 3 switches tussen zitten op ongeveer 15 meter kabellengte van elkaar.

Het kopiëren binnen het netwerk gaat prima en snel dus blijkbaar zijn de kabels prima, maar zodra het verkeer naar buiten moet en niet van google is dan zet iemand even de waterpomptang op het telefoon lijntje. :P

EDIT:

De FritzBoxen houden zichzelf prima up to date. (staat nieuwste firmware op)

EDIT2:
Websites laden dus heel erg traag. Een bestandje van 5mb duurt ongeveer 1 minuut om te downloaden en een video van bijvoorbeeld floatplane moet zelfs stoppen om te bufferen op 360p. Als ik daarna youtube open dan laad die site gewoon snel en youtube filmpjes werken dan op 1080p60 zonder te stoppen om te bufferen. Dat vind ik gewoon heel raar...

[ Voor 17% gewijzigd door auto660 op 11-04-2019 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
ik ben geen expert maar je gebruikt nog een tweede router dus? gebruik je de WAN poort van het Fritz modem?

Zo te lezen gaat vanuit de Frits een kabel naar Switch 1, vanuit Switch 1 weer een kabel naar Switch 2 etc?

[ Voor 60% gewijzigd door LucyLG op 11-04-2019 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:33
Voor mij klinkt dit als een mogelijk dns probleem.

Test eens bekabeld direct op de fritzbox 7581 met alternatieve dns providers (genoeg te vinden via de grote bekende zoek machines).

Mijn vader had een tijd geleden een soort gelijk probleem. Uiteindelijk opgelost door dns op open dns te zetten.

Je kan ook even de modems omwisselen. Die oude fritzbox kan geen pairbonding maar je kan iig kijken of je dan de helft haalt van de beloofde 35mbit op 1 lijn. Zo niet dan is dat al een teken om de helpdesk van xs4all eens te benaderen. Is sowieso trouwens geen slecht idee.

Verder zou ik testen met verschillende apparaten. Als je nu bijv test met een windows 7 laptop en die heeft oude/verrotte drivers voor de netwerkkaart snij je jezelf in de vingers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DNS lijkt me sterk als ook downloads traag gaan. Daar hoef je maar een keer een nslookup te doen en daarna is het puur je TCP performance.

Youtube doet IPv6, veel andere sites niet. XS4All biedt IPv6 aan.

Zou het kunnen dat je over IPv6 een goede verbinding hebt maar over IPv4 niet?

Alhoewel:
Direct via de kabel op de 7581 heb ik hetzelfde probleem. Via de WiFi lijkt het dan allemaal wél weer goed te werken...
Dit wijst weer sterk op een brakke kabel met packetloss.

Kun je even de basics doen qua troubleshooten?

Met verbinding dat brak is pingen naar:

- localhost (127.0.0.1 *en* ::1)
- eigen IP adres (zowel v4 als v6)
- IP adres van de default gateway (wederom zowel v4 als v6)
- IP adres buiten eigen netwerk (bijv 8.8.8.8 en 2600::)
- URL buiten eigen netwerk (bijv bokt.nl (v4 only) en google.com (v6 enbled)

Eerste vraag: lukken al die pings?
Tweede vraag: treedt er ergens packetloss op? Waar dat het eerste gebeurt is waar het mis gaat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
@Kasper1985
Er is uiteraard met meerdere apparaten getest. Allemaal zijn het up-to-date Windows 10 apparaten dus daar zou weinig mis mee moeten zijn. Ook heb ik al eens geprobeerd de google DNS (8.8.8.8/8.8.4.4) te gebruiken maar dat hielp ook niet.

@dion_b
Ik heb toen het probleem zich voor deed een speedtest gedraaid die apart IPV4 en IPV6 testte en toen had ik op beide protocollen dezelfde, lage, snelheid. Omdat de google sites inderdaad van IPV6 gebruik maken had ik ook al het idee dat het misschien daar aan lag. Maar dat is dus blijkbaar niet zo.

Ik wilde ook even de ping testjes draaien maar nu werkt alles ineens weer goed (gewoon weer 30mbit op de speedtest op een pc op switch 4) dus dan heeft het ook weinig zin om rond de pingen. Dan kan ik denk ik beter even wachten totdat het probleem er weer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:33
Excuus ik had niet helemaal goed gelezen (telefoon). Dns lijkt dus inderdaad uitgesloten.

Heel toevallig heb ik net een troubleshoot training gehad op werk. Wat heel handig is is het stap voor stap troubleshooten op basis van het Wikipedia: OSI-model

Blijf van mening dat xs4all bellen nog steeds een goede optie is. Ondanks de leeg loop zit er volgens mij nog best wat kundigheid op die helpdesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-10 16:15
Alle xDLS verhalen kunnen de prullbak in. Er wordt 36Mbit verwacht volgens TS.

In je fritz!box staat onder ‘internet’ —> ‘online monitor’ staat de snelheid waarop je modem intraind. Is dat ongeveer de verwachte 36 mbit?
Iets lager zie je een live grafiek met je hoeveelheid traffic je je verstouwd. Is dat een hoeveelheid dat je verwacht?
Is het een internet probleem = XS4ALL bellen. Zij helpen dan verder.
Is het een lan probleem, je lan uit uitsluiten

Verder nieuwsgierig wat je ziet als je alle switchs los koppeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
Mijn excuses voor de late reactie. Aangezien ik doordeweeks in Eindhoven zit en alleen in het weekend in Den Helder heb ik er niet zo veel tijd voor gehad.

Wat ik wel kan zeggen is dat het probleem met de noorderzon verdwenen is. De ping is trouwens ook van rond de 40ms naar rond de 5 á 10ms gegaan, dus ik zou bijna denken dat ze werkzaamheden verricht hebben aan het netwerk en daarbij een soort van quality of service iets gebruikt hebben om het internet draaiende te houden. Al sinds we hier wonen is de ping namelijk niet beter geweest dan 40ms (al 9 jaar) en nu is die ineens een klap lager. De snelheid is wel dezelfde 36Mbit gebleven maar daar valt wel me te leven totdat er glasvezel wordt aangelegd.

Maar alsnog snap ik er helemaal niks van. |:(

Pagina: 1