XS4ALL - Pairbonding (aansluiting gereed maken)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theodeboer
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-04-2021
Ik ben al jaren klant bij Xs4all voor internet en bellen.

Binnenkort (volgende week) komt er een KPN monteur om mijn aansluiting gereed te maken voor pairbonding. Ga dan van 21 Mbit naar 34 Mbit.

Ik heb inmiddels (vandaag) al een nieuw modem ontvangen dat geschikt is voor pairbonding.
Dit is de (geplaagde) "Fritzbox 7581".

Op internet lees ik veel klachten over dit modem dus afwachten hoe dit voor mij zal uitpakken.
Er zijn ook mensen waar het prima werkt, dus ben benieuwd!

Zag dat de problemen zich vooral voordoen bij gebruik van DECT en 5 GHz WiFi.

- DECT heb ik niet nodig, sluit telefoon analoog aan.
- Voor 5 GHz is het kanaal vast te zetten op kanaal 36, wat problemen schijnt te verhelpen.

VRAAG 1 :
Als ik toch (te)veel problemen ervaar met dit nieuwe modem (Fritzbox 7581), kan ik dan nog terugvallen op mijn huidige modem "Fritzbox 7360" en deze terugzetten.

Kan ik dan nog eenvoudig 1 ader paar aansluiten/gebruiken..??
(Misschien domme vraag, maar ik heb nog geen enkele ervaring met pairbonding).

Of kan dit NIET omdat van mijn aansluiting de aderparen gecombineerd zijn (ook in de wijkkast), en ik alleen nog maar modems kan gebruiken die pairbonding ondersteunen..??

VRAAG 2 :
Zorgt de KPN monteur technisch voor ALLES (in huis en wijkkast) om pairbonding aan te sluiten en te activeren en daarbij ook mijn wand aansluiting (in woonkamer)..??

Mijn huidige wandcontact aansluiting is nog zo'n ouderwetse met 4 gaatjes.
Wordt deze ook door KPN monteur vervangen voor iets met RJ11 aansluiting(en)..??

VRAAG 3 :
Heb ik dan nog de (2e) monteur van Guidion persé ergens voor nodig..??
Of kan ik als de KPN monteur is geweest de nieuwe "Fritzbox 7581" aansluiten en direct gebruik maken van de aangepaste pairbonding aansluiting..??

De Fritzbox aansluiten en configureren kan ik allemaal zelf, daar heb ik geen hulp bij nodig.

Alvast bedankt voor de reactie(s) !!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-09 19:53
Mijn ervaringen.
Vr1. De 7360 zou je kunnen aansluiten. Maar dit is dan op één ader, dan ca de helft van de snelheid.
Vr2. Het doosje in de kamer is niet het isra punt. Dit zit ergen in de meterkast of kelder. Er wordt of het isra punt of een doosje met 2 rj11 connecters geplaats.
Vr3. Als je zelf de kennis hebt om een modem te installeren, en dat zal denk ik wel, is de giudion niet nodig. Je kunt als de kpn er geweest is gelijk aan de slag.

Ik heb de 7581 alleen voor de bvdsl, fon, de wifi heb ik uit staan. Ik heb hiervoor een accespiont aangesloten De fritzbox is al 60 dagen online..
De fritz 1750e repeter kan ook als accespoint werken.

[ Voor 18% gewijzigd door fmrama op 10-05-2017 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:56
Het doosje in de woonkamer kan echt wel een israpunt zijn. Bij mij komt het isra in de woonkamer binnen op een varkenssnuit.dus wat fmrama bij vraag 2zegt over het isra klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Ik bedoel in zijn situatie. Dat doosje met 4 gaatjes. Ik ging er van uit dat het een gewoon telefoon aansluit doosje is. Natuurlijk kan een isra wel in de kamer. Ik ken er verschillende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-08 23:57
Afhankelijk van de leeftijd van de woning zit er een ISRA in de meterkast of gewoon een simpel telefoon stopcontact in de woonkamer.
(zelfs al meegemaakt op een oude boerderij dat de telefoon aansluiting in de gang zat)
en zelfs flatgebouwen uit de jaren 70/80 hebben bv alleen een telefoon aansluiting in de woonkamer door getrokken van een centraal ISRA punt in de kelder van de flat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Klopt wat jullie zeggen. Ik putte effe uit mijn eigen omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:22
Bij mij was de 7581 na een paar weken ineens retestabiel.
5ghz staat uit net als dect.

Na een tijdje een nieuwe laptop aangemeld via wifi en bam -> ellende.
7581 een reboot gegeven en alle problemen verdwenen weer.

Mijn idee is dat de 7581 problemen heeft met nieuwe wifi aanmeldingen en dat er daardoor problemen ontstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:39

Wildfire

Joy to the world!

De KPN monteur zal alleen komen voor het zogeheten "testen & labellen". Hij kijkt dan waar je ISRA zit (want soms denken mensen dat het aansluitdoosje in de woonkamer het ISRA is, maar dat is niet altijd zo), hij test dan of er op beide aderparen linesync aanwezig is en indien niet kan hij in de kabelverdeler alsnog de juiste draden trekken. Ook zal hij een pairbonding isra monteren. Als de monteur z'n werk goed doet zal hij ook de lijnen nameten.

Nadat de KPN monteur is geweest gaat er een seintje naar je provider die dan hun eigen monteur kan inschakelen.

Je kunt trouwens gewoon internetten over één van de aderparen als je pairbonding hebt.

Bron: mezelf. Ben namelijk KPN monteur :)

[ Voor 4% gewijzigd door Wildfire op 10-05-2017 21:18 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theodeboer
Dank voor alle reacties !!!

1:
Goed om te horen dat ik (indien nodig) nog gewoon mijn andere Fritzbox kan terugzetten.
En dan uiteraard op 1 aderpaar.

Ik wacht voorlopig ook met de 7360 terug sturen tot ik zeker weet dat de nieuwe "Fritzbox 7581" goed werkt (storing vrij).

2:
In mijn meterkast zit dit (geen eigen foto), blijkt ook een oud(er) israpunt te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/w1WnqLp.jpg?1

In de woonkamer zit nu dit (geen eigen foto).
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3c/PTT-Nedap_doos_circa_1980.jpg

Wil graag mijn aansluitpunt in de woonkamer houden, zodat alles weer aangesloten kan worden/blijven zoals het nu is.
Hoop niet dat ALLEEN mijn aansluiting (ISRA punt) in de meterkast wordt vernieuwd/aangepast en ik daar de nieuwe aansluiting krijg.
Hopelijk wordt (ook) de wandcontact doos in de woonkamer vernieuwd zodat ik daar het modem kan aansluiten met de benodigde 2x RJ11 aansluitingen.

Wil namelijk niet mijn Fritzbox in de meterkast (heb daar ook geen stopcontact), en dan nog alle bekabeling opnieuw moeten aanleggen.

Ik hoop dus op zo'n soort aansluiting in de woonkamer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kLkOfqBX2o4c1SZrzUlIiakT/full.jpg

3.
De KPN monteur maakt dus de verbinding compleet gereed met de juiste aansluitpunten en dan is de 2e (extra) monteur van Guidion voor mij NIET nodig.
De afspraak die ik wel al had gemaakt/ingepland, ga ik dan denk ik afzeggen.

@Wildfire
Goed dat er een KPN monteur reageert.
Wellicht kan jij dit bevestigen/ontkrachten...

Vervangen jullie ook zo'n wandcontact doos, of alleen een vernieuwd ISRA punt..??
en zal ik moeten accepteren dat ik de nieuwe aansluiting in de meterkast krijg (wat ik niet hoop).

@fmrama
@tlpeter
Goed om te horen dat jullie geen storingen (meer) ervaren met de "Fritzbox 7581".

Fritz 1750e repeater
Ik weet dat Xs4all dit vanaf 4 juli aan hun klanten cadeau gaat geven, en je deze dan gratis kan aanvragen.

Mijn XS4all abonnement is Compact (tot 40 Mbit), deze vallen helaas buiten de boot en krijgen deze "Fritz 1750e repeater" helaas niet.

Heb mij wel al bedacht, mochten er problemen zijn/blijven met de wifi verbinding van de "Fritzbox 7581".
Dan ga ik wel zo'n repeater vragen/eisen van Xs4all om de wifi problemen mee te verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Officieel moet je modem zo dicht mogelijk bij je ISRA, dus in jouw geval de meterkast. Hoe meer telefoonkabel er vanaf je ISRA ligt naar je modem, hoe meer verstoring op de lijn en dat uit zich voornamelijk in een lagere linesync...

Het kan op zich goed misschien wel goed werken met de telefoonkabel die nu naar je woonkamer ligt (is wel een momentopname natuurlijk), maar officieel wordt het niet ondersteund. In het geval dat je toch echt in je woonkamer de aansluiting wilt gebruiken zou ik adviseren de bestaande telefoonkabel door UTP te vervangen hetgeen de kans op verstoringen vermindert.

In het geval dat je de aansluiting in je woonkamer wilt gebruiken en de monteur gaat daar in mee (zou niet moeten eigenlijk) dan krijg je wel de pairbonding ISRA in je muur die je op de foto toonde.

[ Voor 3% gewijzigd door Wildfire op 10-05-2017 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:19
Als je hem vervangt voor UTP moet je natuurlijk wel je dect-basisstation/analoge telefoon in de meterkast plaatsen want je hebt dan geen telefoonlijn meer. Of 2xUTP erdoorheen trekken, eentje voor de telefoonlijn.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Jim423 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 23:59:
Als je hem vervangt voor UTP moet je natuurlijk wel je dect-basisstation/analoge telefoon in de meterkast plaatsen want je hebt dan geen telefoonlijn meer. Of 2xUTP erdoorheen trekken, eentje voor de telefoonlijn.
Ik bedoel dus de invoerkabel met UTP doortrekken naar de woonkamer en daar een ISRA plaatsen. Telefonie komt toch vanuit het modem dus de telefoon wordt gewoon op het modem aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:19
Ah that's my bad, dacht dat je het modem in de meterkast wilde zetten en internet naar de woonkamer. Maar als je kabels gaat trekken is het misschien handiger om dat meteen maar werkelijkheid te maken. :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Jim423 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 00:38:
Ah that's my bad, dacht dat je het modem in de meterkast wilde zetten en internet naar de woonkamer. Maar als je kabels gaat trekken is het misschien handiger om dat meteen maar werkelijkheid te maken. :)
Als je dan toch kabels gaat trekken, tsja dan kun je idd net zo goed meteen UTP en telefoonkabel regelen. Staat je modem toch rechtstreeks op het ISRA in de meterkast en je verbinding komt dan gewoon via UTP en telefoonkabel in de woonkamer uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Ik heb het isra in de kelder, van daar uit een utp kabel naar de woonkamer. Daar staat de fritsbox en het ap en telefoon. De utp kabel is zefs door de kpn monteur gemaakt. Ca 8 mtr. Ik heb hem later ingekort tot 5 mtr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theodeboer
Dank weer voor de reacties!

Ik zal uiteraard met de KPN monteur bespreken wat de opties zijn, wat hij kan doen en wat zijn advies/tips zijn als hij ter plekke alles kan bekijken.

Ik weet dat "officieel" de modem zo dicht mogelijk bij ISRA punt moet plaatsen.
Echter dit is niet altijd mogelijk/handig.

Afstand
Mijn modem(s) staan al zo'n 10 jaar aangesloten in de woonkamer direct naast de wand contactdoos
(< 1 meter), en nooit problemen mee gehad.
De extra afstand van ISRA punt meterkast tot woonkamer is zo'n 10 meter

Heb net even bekeken hoe de telefoonkabel precies loopt.
Deze gaat van de meterkast naar wandcontactdoos slaapkamer (schatting ongeveer 7 meter).
Dan van slaapkamer wandcontactdoos omhoog naar woonkamer (ongeveer 2,5 meter).

Nieuw ISRA punt
Ik neig nu toch steeds meer naar de nieuwe ISRA in de meterkast te laten plaatsen (wat KPN het liefste heeft),
en dan een UTP kabel (laten) aanleggen vanaf de meterkast naar de woonkamer.
Deze zou ik dan door dezelfde buis willen hebben als de telefoon kabel, en de telefoon kabel ook behouden (of vervangen voor een betere telefoon kabel).

Plaatsing Fritzbox 2 opties
Optie 1: Op deze manier kan ik modem in de woonkamer zetten (UTP van meterkast naar woonkamer),
Optie 2: Of modem toch in de meterkast en dan heb ik de beide kabels liggen voor telefoon en UTP naar woonkamer.

Dan kan ik beide testen en kijken wat het verschil is in signaal sterkte (internet snelheid).
En dan de keus maken waar ik de Fritbox definitief ga plaatsen.

UTP kabel
Zou mooi zijn als de KPN monteur die UTP kabel kan aanleggen (meterkast naar woonkamer).

@fmrama
Bij jou heeft KPN een UTP kabel aangelegd.
Werd dit extra in rekening gebracht, of was dit gratis..??

@Wildfire
Kan een KPN monteur eventueel een stopcontact plaatsen in de meterkast, en wat zijn de kosten hier dan van..??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
Werkt Wildfire niet toevallig in jouw regio ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
Wat ik dus niet snap op een 7581 zit maar 1 DSL aansluiting kpn monteert 2 x rj11 ?
https://www.xs4all.nl/upl...nschluesse_nl_620x420.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:22
Nee, dat is een vierdraads aansluiting.
De twee aansluitingen komen samen in het modem.

[ Voor 38% gewijzigd door tlpeter op 11-05-2017 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

theodeboer schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 20:34:

@Wildfire
Kan een KPN monteur eventueel een stopcontact plaatsen in de meterkast, en wat zijn de kosten hier dan van..??
Als er geen stopcontact in de meterkast is kan de monteur er eentje plaatsen. Maarrrrrr.... dat geldt alleen als de KPN monteur een KPN verbinding komt leveren. In jouw geval zal het alleen testen & labellen zijn en alleen de monteur die daadwerkelijk installeert zou dan eventueel een stopcontact kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
@Theodeboer, het maken van de kabel was geheel gratis. Hij hoefde alleen door een stukje muur doorgevoerd. Ik heb een nieuw isra gekregen en toen is gelijk de kabel pairbonding geschikt gemaakt. Pairbonding kwam pas enkele maanden later. Ik heb twee keer een kpn monteur binnen gehad. Kan zeggen dat dit zeer vriendelijke en servicegerichte gasten waren.

[ Voor 8% gewijzigd door fmrama op 12-05-2017 16:47 ]

• cx4gunman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-12-2020
https://tweakers.net/ext/f/kLkOfqBX2o4c1SZrzUlIiakT/full.jpg

Mijn vriendin heeft ook zo een aansluiting.
Nu ben ik alleen Coax gewend en vraag me af waar je het modem op aan sluit en of de (IP?) TV ook over dit punt gaat. Blauwe RJ12/45 links of de blanco rechts.
Ik kan in de hele woning geen "normale" coaxiale TV aansluiting vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 17:09

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@cx4gunman het kicken en kapen van topics is niet toegestaan, maak dus even een nieuw topic aan.

• cx4gunman
  • Laatst online: 11-12-2020
Ok, sorry. Ik dacht dat dit aansloot.
Pagina: 1