Gaskraan zit vast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BjornKoster1989
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-01 12:59
Ik heb een warmtepomp klaar staan, en warmtepomp boiler staat ook klaar, maar zit met een probleem, of najah mischien juist niet 😉. Ik had effe me gaskraan dicht gedraaid om een wandje te stucken waar me warmtepomp boiler komt te staan, dat is klaar, dus gasleiding weer gekoppeld, maar nu wil me hoofd-gaskraan niet meer open op de houder waar me digitale gasmeter aan hangt. Met een hamer ook al tikjes gegeven (membraam zit vast) maar komt met geen mogenlijk los.

Nu zal naar mijn denken de gaskraan vervangen moeten worden door liander. Nu wil ik voor de zomer van het gas af (wat nu al zou kunnen)

Hoe zal ik dit aanpakken?

Liefst heb ik de meter eruit. (Kosteloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
BjornKoster1989 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 18:17:
Ik heb een warmtepomp klaar staan, en warmtepomp boiler staat ook klaar, maar zit met een probleem, of najah mischien juist niet 😉. Ik had effe me gaskraan dicht gedraaid om een wandje te stucken waar me warmtepomp boiler komt te staan, dat is klaar, dus gasleiding weer gekoppeld, maar nu wil me hoofd-gaskraan niet meer open op de houder waar me digitale gasmeter aan hangt. Met een hamer ook al tikjes gegeven (membraam zit vast) maar komt met geen mogenlijk los.

Nu zal naar mijn denken de gaskraan vervangen moeten worden door liander. Nu wil ik voor de zomer van het gas af (wat nu al zou kunnen)

Hoe zal ik dit aanpakken?

Liefst heb ik de meter eruit. (Kosteloos)
Denk dat je dit als probleem kan aangeven bij liander want die zijn verantwoordelijk voor het gasnetwerk en het feit dat jou hoofdkraan niet dicht kan is een risico bij brand.
Dus die kraan zullen ze wel kosteloos moeten vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornKoster1989
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-01 12:59
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 18:27:
[...]

Denk dat je dit als probleem kan aangeven bij liander want die zijn verantwoordelijk voor het gasnetwerk en het feit dat jou hoofdkraan niet dicht kan is een risico bij brand.
Dus die kraan zullen ze wel kosteloos moeten vervangen.
Gaskraan gaat dus niet meer open, dus cv gasketel staat in storing.

Maar ik sta ook op het punt me gas stop te zetten ivm warmtepomp systeem. Me huis kan ik nog wel met een bouwkacheltje warm houden. Dus als ze nu die kraan moeten vervangen, moeten ze de kraan in de weg dicht zetten. Dan kunnen ze toch gelijk die gasleiding eraf halen en de meter verwijderen?

Nu zou het me niks moeten kosten lijkt me.

Wat zou de beste stap naar liander zijn?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:57
@BjornKoster1989

Liander is zo flexibel als een betonnen muur.

Als jij meldt dat je gaskraan niet goed werkt, sturen ze iemand langs om dat te repareren. En als je daarbij ook meldt dat je de gasaansluiting weg wil hebben, dan melden ze dat je daarvoor een aanvraag moet doen via mijnaansluiting.nl.

Zomaar even meedenken met de klant, dat is veel te ingewikkeld. Laat staan als de klant daardoor financieel voordeel heeft. Daar beginnen ze bij Liander echt niet aan. Ook de monteur die de gaskraan komt repareren hoef je het waarschijnlijk niet te vragen: als die zomaar zonder opdracht jouw gasmeter weghaalt, kloppen de systemen niet meer.

Dit topic is in beginsel ook niet bedoeld voor mensen die graag de gasmeter weg willen hebben, maar voor mensen die slechts van de ATO met bijbehorende financiële verplichtingen af willen. Wil je graag de meter weg hebben, dan is het logisch dat je daarvoor zelf een aanvraag doet en ook dat je voor de kosten opdraait.

Tot nu toe is via onze methodes slechts bij enkelen (waaronder mijzelf) de gasaansluiting kostenloos weggehaald. En dat was dan alleen maar om uit te proberen of het ongevraagd weghalen van de meter goede grond gaf om kosten te berekenen. Nee is het antwoord. En nu is de standaard procedure dat wanneer de klant met kennis van hier wat tegenstribbelt er helemaal geen actie wordt ondernomen en Liander na een paar dreigmails en dreigbrieven niets meer van zich laat horen.

Dus wil je de aansluiting laten verwijderen, dan is mijnaansluiting.nl de weg daar naartoe.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-05 10:36
BjornKoster1989 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 18:17:
Wil de kraan niet meer draaien?
Of draait de kraan wel maar heb je geen gasdruk?
In het eerste geval is de kraan stuk, maar dat is wel heel zeldzaam, in het tweede geval moet je wachten tot je genoeg gasdruk hebt zodat de b-klep opengaat.
Ook op te lossen door even aan de b-klep te zuigen of in een gaskraan te blazen :)

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Is de gaskraan niet beveiligd met een kinderslot? Dus eerst indrukken en dan draaien?

(en het is mijn, niet me)

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:11

RvL

Stoofie schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 19:20:
[...]

Wil de kraan niet meer draaien?
Of draait de kraan wel maar heb je geen gasdruk?
In het eerste geval is de kraan stuk, maar dat is wel heel zeldzaam, in het tweede geval moet je wachten tot je genoeg gasdruk hebt zodat de b-klep opengaat.
Ook op te lossen door even aan de b-klep te zuigen of in een gaskraan te blazen :)
Of, als de grondleiding voorzien is van een gasstopper moet je de gaskraan langzaam open draaien. Anders klapt de gasstopper dicht en krijg je geen gas.

Dat ding is bedoeld om bij lekkages de gasstroom te stoppen. Hence the name ;)

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 262853

BjornKoster1989 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 18:31:
[...]

Gaskraan gaat dus niet meer open, dus cv gasketel staat in storing.

Maar ik sta ook op het punt me gas stop te zetten ivm warmtepomp systeem. Me huis kan ik nog wel met een bouwkacheltje warm houden. Dus als ze nu die kraan moeten vervangen, moeten ze de kraan in de weg dicht zetten. Dan kunnen ze toch gelijk die gasleiding eraf halen en de meter verwijderen?

Nu zou het me niks moeten kosten lijkt me.
Dus omdat je een storing hebt binnenshuis, wil je dat meteen je huis kosteloos gasvrij gemaakt gaat worden, wat via de normale weg waarschijnlijk wat knaken kost?

Als ze daar aan beginnen gaat iedereen die van het gas af wilt zijn kraan vast lassen.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:26
THANK YOU!! _/-\o_

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:08

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Anoniem: 262853 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:40:
[...]
Als ze daar aan beginnen gaat iedereen die van het gas af wilt zijn kraan vast lassen.
Lijkt me geen goed idee nee, zolang er nog mensen gaslekken zoeken met een aansteker...

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Als je de meter echt weg wilt hebben zul je sowieso moeten gaan betalen. Dat staat verder los van of Liander komt om de vastzittende gaskraan te repareren.

De grote vraag is natuurlijk of de meter je in de weg zit. Als dat niet zo is kun je straks eenvoudig je leveringscontract en ATO (algemene transportovereenkomst) opzeggen om van de vast lasten van de gasaansluiting af te komen. Liander stuurt dan wel dreigbrieven, maar omdat ze daarbij niet in hun recht staan blijft het daar vervolgens bij.

Kortom: Laat Liander gewoon die kraan fixen als je nu nog gas nodig hebt en zeg wanneer je er klaar voor bent je leveringscontract op. Daarbij machtig je de leverancier om namens jou de ATO op te zeggen.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@BjornKoster1989 dus je kan de kraan wel open zetten (hendel in de richting van de leiding is open) maar daarna gaat er geen gas stromen?
Dan zit waarschijnlijk je B klep dicht, die gaat langzaam open als de leiding gasdicht is. Je moet dus ook bij alle apparaten zorgen dat de leiding dicht is, anders kan er geen druk op worden gebouwd om de klep open te laten gaan. Dus alle kranen dicht (cv en gas kook toestel) en een half uur tot een uur wachten.
Waneer hij dan nog niet open gaat is waarschijnlijk je leiding niet gasdicht.

[ Voor 35% gewijzigd door twain4me op 10-04-2019 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gismo1979
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
cyberstalker schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:16:
Als je de meter echt weg wilt hebben zul je sowieso moeten gaan betalen. Dat staat verder los van of Liander komt om de vastzittende gaskraan te repareren.

De grote vraag is natuurlijk of de meter je in de weg zit. Als dat niet zo is kun je straks eenvoudig je leveringscontract en ATO (algemene transportovereenkomst) opzeggen om van de vast lasten van de gasaansluiting af te komen. Liander stuurt dan wel dreigbrieven, maar omdat ze daarbij niet in hun recht staan blijft het daar vervolgens bij.

Kortom: Laat Liander gewoon die kraan fixen als je nu nog gas nodig hebt en zeg wanneer je er klaar voor bent je leveringscontract op. Daarbij machtig je de leverancier om namens jou de ATO op te zeggen.
Laatst een stuk hierover gelezen op nu.nl:
https://www.nu.nl/economi...ment-honderden-euros.html

Van het gas af en meter weg laten halen kan inderdaad behoorlijk in de kosten lopen (€700,- wordt ook al genoemd :o )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Gismo1979 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:24:
[...]

Van het gas af en meter weg laten halen kan inderdaad behoorlijk in de kosten lopen (€700,- wordt ook al genoemd :o )
Oh ja, dat is het normale Liander tarief. 705 is dat tegenwoordig. Vandaar ook dat ik de meter gewoon heb laten zitten (zit me niet in de weg). Dat is toch snel 700 euro bespaard!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
@Gismo1979 : Lees voor alle ins en outs rond het opzeggen van gas en het wel of niet betalen van kosten ook even hier op ons 'eigen' Tweakers.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gismo1979
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ivow85 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:32:
@Gismo1979 : Lees voor alle ins en outs rond het opzeggen van gas en het wel of niet betalen van kosten ook even hier op ons 'eigen' Tweakers.
Bedankt voor de link. (y)
offtopic:
Inleidend deel vluchtig gelezen en ben het daar wel mee eens. Weet alleen niets van juridisch deel af, maar de overheid wil ons van het gas af (in Duitsland willen ze juist over naar gas i.p.v. olie 8)7 ). Waarom zou de consument dan voor de kosten moeten opdraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:30

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Je kan de kraan dus wel opendraaien maar er komt geen gas uit? Toen ze bij mij de meter kwamen vervangen kreeg ik te horen dat er een nieuwe beveiliging op zit. Je moet nadat hij drukloos is geweest een tijdje wachten (met de kraan open) en op een gegeven moment zal het gas weer moeten gaan stromen.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

Gismo1979 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:24:
[...]

Voor appartementen is het gelukkig goedkoper, bij Stedin kostte het me maar 95 Euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:51
cyberstalker schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:27:
[...]

Oh ja, dat is het normale Liander tarief. 705 is dat tegenwoordig. Vandaar ook dat ik de meter gewoon heb laten zitten (zit me niet in de weg). Dat is toch snel 700 euro bespaard!
... wat je binnen 3-4 jaar terugverdiend kon hebben, aangezien de aansluiting alleen al 191,19/jaar kost aan vastrecht, zonder de kosten van je leverancier (25-100/jaar afhankelijk van contract).

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Señor Sjon schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:51:
[...]

... wat je binnen 3-4 jaar terugverdiend kon hebben, aangezien de aansluiting alleen al 191,19/jaar kost aan vastrecht, zonder de kosten van je leverancier (25-100/jaar afhankelijk van contract).
Eh, nee. Ik heb mijn leveringscontract opgezegd dus ik betaal geen vastrecht. De terugverdientijd van het weghalen van de meter is dus oneindig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Inderdaad, gewoon je contract opzeggen. Dat kost helemaal niets. De leiding in je voortuin en de gasmeter zijn eigendom van de netbeheerder. Wat de netbeheerder met haar eigendommen doet wanneer er geen contractant is die aanspraak maakt op het gebruik ervan, is geheel aan de netbeheerder zelf. En voor rekening van de netbeheerder.

@cyberstalker De terugverdientijd van jouw opzegging is dus niet oneindig, maar juist nihil ;). Je moet na kosteloze opzegging immers 0,0 euro 'terugverdienen' voordat je gaat besparen.
[edit] het terugverdienen van het voor jouw rekening weg laten halen van de meter is dan wel oneindig inderdaad.

[ Voor 10% gewijzigd door Ivow85 op 10-04-2019 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:18
Gismo1979 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:45:
[...]

Bedankt voor de link. (y)
offtopic:
Inleidend deel vluchtig gelezen en ben het daar wel mee eens. Weet alleen niets van juridisch deel af, maar de overheid wil ons van het gas af (in Duitsland willen ze juist over naar gas i.p.v. olie 8)7 ). Waarom zou de consument dan voor de kosten moeten opdraaien?
Wie denk je dat daar sowieso voor gaat opdraaien, is het niet linksom dan wel rechtsom. De consument gaat dat altijd betalen, is het niet rechtstreeks dan wel via prijsverhogingen of belastingen.
Pagina: 1