Marktplaats koper wil aankoop terugdraaien. Wat te doen?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Wie er ook gelijk heeft maakt niet uit. TS heeft blijkbaar een handel/hobby in Apple spullen en de reparatie hiervan.

Als ik TS was zou een goede naam mij meer waard zijn dan 50eu en dus zou ik de telefoon terugnemen, kijken of deze te repareren is en mijn verlies nemen. Wie weet los je het daar met tevredenheid mee op en zorgt het voor extra klandizie, kost je max 50eu. Een slechte naam en slechte mond tot mond-reclame kan ongemerkt veel meer kosten dan 50eu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

PerlinNoise schreef op woensdag 10 april 2019 @ 15:30:
[...]

Als TS een bedrijf heeft maakt dit toch niet uit? TS heeft het tweedehands product via MarktPlaats verkocht als particulier. De koper wist dit toen ze het product kwam testen. Of TS moet aangegeven hebben een bedrijf te zijn.

Als je bijvoorbeeld een eigen bedrijf hebt als loodgieter en je hebt nog wat oude loodgieter spullen in de garage liggen en verkoopt dit particulier via Marktplaats ben je toch ook niet verplicht garantie te leveren?
Het is een misleidende handelspraktijk (art 6:193g BW):
De volgende handelspraktijken zijn onder alle omstandigheden misleidend:
....
op bedrieglijke wijze beweren of de indruk wekken dat de handelaar niet optreedt ten behoeve van zijn handel, bedrijf, ambacht of beroep of zich op bedrieglijke wijze voordoen als consument;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-05 18:02
wouter3 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 11:03:
[...]
Zelf geef je aan dat dit toestel van je neef is geweest. Je bent daardoor minder bekend met de geschiedenis van het toestel. Ik vraag me af of je dan stellig kan zeggen dat hij het altijd goed heeft gedaan. Als een koper terugkomt zou ik in dit geval dus er niet vanuit gaan dat hij zij je wil oplichten zoals zovelen aangeven.
Dit. Hoe kun je zo zeker zijn dat alles altijd goed gewerkt heeft? Misschien komen de problemen alleen bij zware belasting, games bijv. of langdurig gebruik? Dus je neemt zelf ook een risico bij de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siaon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-04 11:27
Al deze moeite voor een iPhone 5s? Gaan oplichters tegenwoordig echt zo ver?

Persoonlijk zou ik uitvinden of het toestel mogelijk toch een verborgen defect zou kunnen hebben gehad, door bovengenoemde opties: goed checken of er iets anders is.
En eventueel de schade delen? Om wat voor bedrag gaat het?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
luckremers schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:52:
[...]

Ik krijg er namelijk alleen een symbolische vergoeding voor.
Je gebruikt hier op Tweakers een prijslijst voor het vervangen van iPhone-schermen en op Marktplaats adverteer je met een prijs voor de aangeboden iPhone's, inclusief biedingsmogelijkheid. Het verlangen van een tegenprestatie (geld) voor deze geleverde diensten en goederen maakt dat er zeker geen sprake is van een symbolische vergoeding.
luckremers schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:49:
Ik wil/ga het uiteraard netjes oplossen. Wat ik alleen een probleem vindt, is dat het toestel volgens mevrouw ook strepen vertoond terwijl er geen problemen waren op moment van verkoop. Waar ik een beetje mee zit is dat, mocht ik het toestel terug nemen, ik met een defect toestel zit omdat het mogelijk gevallen oid is.
Wat een beroepsmatige gedachtegang voor iemand die stelt hobbymatig iPhone's te repareren. ;)

Je verlangt een vergoeding als een beroepshandelaar, adverteert als een beroepshandelaar en concurreert als een beroepshandelaar. Handel het dan ook af als een beroepshandelaar en zorg dat de iPhone van mevrouw conform de overeenkomst is.

En mocht je het toch niet als beroepshandelaar willen afhandelen, dan als de hobbymatige reparateur die je stelt te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:14
cadsite schreef op woensdag 10 april 2019 @ 15:18:
[...]

Need I say more?
[Afbeelding]

Sorry, maar dit is overduidelijk handel drijven. Nogmaals, in regel geraken hoeft je niets te kosten, het kan je zelfs opbrengen, maar tegen de lamp lopen kan behoorlijk pijnlijk zijn.
Ben het met je eens dat TS overduidelijk een handelaar is hoor😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffiebarbaar
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-04-2020
Van jou intenties en acties uitgaande: Op het moment dat het toestel jou eigendom verlaten heeft weet je niet meer wat er mee is gebeurd. Dus het lijkt me in deze sowieso aan de koper om aan te tonen dat het gekochte toestel inderdaad defect is en dat jij dit redelijkheidshalve had kunnen weten.

Koperrisico hoor als je zo'n ding voor een habbekrats van marktplaats wil trekken.

Het is overigens niet onrealistisch dat als je zou roepen "stuur maar terug" dat je gewoon een ander toestel terug krijgt.
Je zou niet het eerst slachtoffer zijn van dergelijk geouwehoer.

[ Voor 3% gewijzigd door Koffiebarbaar op 10-04-2019 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:47

MJV

Afgezien van wetten, plichten, regels. Het kan toch zijn dat zowel verkoper als koper ter goeder trouw handelen? Wellicht werkt die iPhone simpelweg niet meer goed. Misschien had hij al kuren toen je neef hem in gebruik had?

Ik hanteer op MP altijd maar het "behandel anderen zoals jezelf behandeld zou willen worden", als ik een smartphone gekocht zou hebben die de volgende dag niet goed bleek te werken zou ik er ook blij mee zijn als ik hem kon retourneren.

Kortom, ik zou je ervan verzekeren dat je inderdaad de door jou verkochte iPhone terugkrijgt, en dan het geld terug geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 632581

Koper heeft geen poot om op te staan. Laat hem maar een rechtzaak beginnen voor 50 euro. Wedden dat hij dat niet zal doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
DutchBlood schreef op woensdag 10 april 2019 @ 17:55:
Afgezien van wetten, plichten, regels. Het kan toch zijn dat zowel verkoper als koper ter goeder trouw handelen? Wellicht werkt die iPhone simpelweg niet meer goed. Misschien had hij al kuren toen je neef hem in gebruik had?

Ik hanteer op MP altijd maar het "behandel anderen zoals jezelf behandeld zou willen worden", als ik een smartphone gekocht zou hebben die de volgende dag niet goed bleek te werken zou ik er ook blij mee zijn als ik hem kon retourneren.

Kortom, ik zou je ervan verzekeren dat je inderdaad de door jou verkochte iPhone terugkrijgt, en dan het geld terug geven.
Maar hoe werkt dat dan? Want als de iphone na 2 dagen stuk was gegaan? Had de TS dan ook maar de pech moeten 'accepteren' en het geld terug moeten geven? En na een week? Mijn punt is: wanneer ben je dan verlost van je risico nadat je het verkocht hebt. Er vanuit gaande dat de telefoon inderdaad goed functioneerde, de TS niet wist of er iets mis mee was, dan gaat het risico over naar de koper zodra het gekocht is. En dat dan binnen een dag de pech toeslaat: tsja, dat is ..... pech :)
Pagina: 1 2 Laatste