Ervaringen / tips / truct omtrent decentrale WTW ventilatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ik ben mij aan het oriënteren voor decentrale WTW ventilatie aangezien ik niet met buizen door het hele huis weg kom.
Gezien het compacte formaat, maar wel de mogelijkheid aan en afvoer apart te behandelen kwam ik bij deze uit:
https://www.ventilatiesho...m-inclusief-regelaar-set/

Ik ben deze gister gaan bekijken en het viel mij eerlijk gezegd een beetje tegen.
De warmtewisselaar was van plastic, is dat gebruikelijk? Ik had toch op zijn minst aluminium verwacht.
Verder is er geen condenswaterafvoer, er werd mij uitgelegd dat dat geen issue was op deze kleine hoeveelheden luchtverplaatsing.
Ik vond hem ondanks de bescheiden luchtverplaatsing niet heel erg stil, vervangende filters zijn wel goedkoop / zelf te maken.

De wisselende luchtstroom systemen spreken mij niet zo aan, al kan ik daar geen zinnige onderbouwing voor verzinnen. Als iemand daar ervaring mee heeft hoor ik graag de voors en tegens.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:31

Theo

moederbord

Condensafvoer ga je zeker wel nodig hebben; ook bij kleinere units die tevens een rendement hebben van maar 60-70 procent heb je een afvoer nodig. Als je geen afvoer hebt stapelt het vocht op in de unit, lekt het uit de unit of schakelt de unit zich gewoon uit als het kouder is. Al deze situaties zijn ongewenst.

Mijn oude WTW had ook een thermisch rendement van zo''n 60%. Deze maakte in de koude winterdagen zeker wel condens aan. Het was niet veel, maar het was wel genoeg dat een afvoer noodzakelijk was.

Maar als je niet vast wil zitten aan een buizennetwerk dan kun je ook twee van onderstaande units plaatsen, en deze synchroon laten werken. Zelf heb ik hier geen ervaring mee, maar het concept klinkt logisch en zou moeten werken. (uiteraard, mits je er twee gebruikt...)

https://www.ventilatiesho...en-50-m3-h-slechts-36-db/

[ Voor 13% gewijzigd door Theo op 16-04-2019 09:01 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:00
De link in jouw startpost is volgens mij geen decentrale unit?
Wellicht zou je ook eens in dit topic kunnen kijken:
decentrale balansventilatie met warmteterugwinning

Je zou ook eens naar deze units kunnen kijken:
https://www.suedwind.it/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdmekenkam
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 20:00
Hoi!

Zehdner heeft de comfortair 70 en de comfospot 50. Claimen geen condensafvoer nodig te hebben

Dan heb je nog de Brink CLimate systems air 70, maar die is erg lang/diep (dikke muur nodig)

Xpelair Muro DL50 zelfde idee

Idem Vasco D60,maar die heeft 2 losse (kleine) doorvoerbuizen.

Allen hebben ze een WTW en gaat binnenkomende en uitgaande lucht door dezelde pijp. Filters moet je regelmatig vervangen. Prijzen en kwaliteit geen idee. Sommigen kun je 'pairen', zodat je een kunstmatige tocht kan creeeren

Succes!
Sjoerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdmekenkam
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 20:00
Mbt bovenstaand rijtje ben ik van plan de comfospot 50 te gaan installeren. Nadeel is dat er een cyliner van 30cm diameter door de muur moet worden geboord. Ik heb daar 0 ervaring mee. Iemand tips of links voor het zagen van een dergelijke diameter door een enkelsteens muur? BVD!