Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

13 inch budgetlaptop gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gostevie
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-09 18:01
Hi Tweakers, mijn vriendin zoekt een nieuwe laptop en wil het liefst een 13 inch laptop. De laptops uit de Best Buy Guide April 2019 zijn echter allemaal 14 inch laptops, vandaar dit topic. Eigenlijk zou ik het het fijnst vinden als we een laptop zouden vinden die dezelfde specs heeft als de 14 inch laptops uit de Best Buy Guide, maar dan met 13 inch scherm ;)

Ze zoekt een Windows laptop, gebruikt hem voor schrijven, emails, chatten, surfen, muziek luisteren, filmpje kijken, netfix, meer niet. SSD HD lijkt me een must. Touchschreen hoeft niet. Ze zou graag zien dat ie max. 1400 gram weegt en als de accu beetje lang mee gaat is dat natuurlijk mooi meegenomen. Ze gebruikt hem voor werk en thuis dus sleept hem regelmatig mee in haar tas. Merkvoorkeuren heeft ze niet. We wonen en werken in Duitsland dus QWERTZ toetsenbord moet ie hebben maar dat vinden wij dan wel in Duitsland.

Haar budget is 400 euro maar ik heb al gezegd dat ik denk dat ze beter rond de 500 (evt. zelfs 600?) euro kan uitgeven zodat ze iets heeft dat een paar jaar langer meegaat.

Zij vond al 2 laptops in haar budgetkeuze tot 400 euro,namelijk:

https://www.bestcheck.de/...toplists#technische-daten

https://www.bestcheck.de/...toplists#technische-daten

(zijn beide in het Duits, sorry!). Ik weet helaas niets van processoren dus kan niet inschatten of die goed zijn. Wel viel me op dat ze allebei maar 64 GB SSDs hebben, dat wordt gewoon te weinig, ik ga er maar van uit dat ze allerminstens 128 GB SSD moet hebben, toch?

Als ik naar laptops met 13 inch scherm en minstens 128 GB SSD zoek krijg ik de volgende lijst, maar dan weet ik ook niet meer waar ik verder op moet letten:

categorie: Laptops

Hier alle 11 naast elkaar vergeleken: https://tweakers.net/pric...773;862421;580241;880527/

Hoe kan ik weten welke processoren of videokaarten bv. de beste zijn? Zijn laptops met 13 inch scherm net zo snel als laptops met 14 inch scherm of zou het toch zinvoller zijn als mn vriendin toch een 14 inch laptop haalt, en dan wel eentje die onder de best buy guide budgetlaptos valt?

Als iemand ons kan helpen zou ik dat super fijn vinden! Thanks!

[ Voor 13% gewijzigd door gostevie op 09-04-2019 11:16 ]

Alle reacties

• gostevie
Kleine bump. Hebben 13 inch laptops slechtere specs dan 14 inch laptops omdat ze kleiner zijn en daardoor bv. minder plek hebben voor een goeie cooling voor een betere CPU?

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:38
Waarom geen 14"? 14" is veel meer keuze in je prijsklasse en qua afmetingen hoeft het helemaal niet persé groter te zijn van een 13.3".

categorie: Laptops

• gostevie
Tja, de wens van mn vriendin; zij wil een zo klein mogelijke laptop.
Maar interessant, ik ben / wij zijn er vanuit gegaan dat 13 inch laptops kleiner zijn dan 14 inch.. leek me logisch. Waarom is dat dan niet zo? Kleiner scherm betekent toch kleinere laptop?

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ik zou ook zeker resolutie meenemen. De meeste goedkope laptops hebben een lage resolutie wat zeker met schrijven enorm vervelend kan zijn. Ik zou minimaal voor een 1080p scherm gaan.

UNOX: The worst operating system

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:38
gostevie schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:07:
Maar interessant, ik ben / wij zijn er vanuit gegaan dat 13 inch laptops kleiner zijn dan 14 inch.. leek me logisch. Waarom is dat dan niet zo? Kleiner scherm betekent toch kleinere laptop?
Neem bijvoorbeeld deze:
pricewatch: Asus VivoBook S14 S430UA-EB062T
L x B x D: 32,3 x 22,6 x 1,8 cm

Tegenover de 13.3" in je startpost:
L x B x D: 32 x 21 x 1,5 cm

Scheelt bijna niks. Iets groter scherm in een relatief kleinere behuizing.

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 09:38
Dit hangt af van de bezels, sommige kleine laptops hebben enorme ouderwetse bezels en zijn daardoor vrij groot tov een groter scherm met kleinere bezels

Op dit budget zou ik altijd een tweedehands 12.5 of 13 inch business laptop kopen, consumenten budget spul is nieuw echt zo veel slechter dan een tweedehands business unit (qua bouwkwaliteit, keyboard en lange termijn service met vaak nog jaren later security updates). En die gaan nog eens voor weinig weg ook.

Bijvoorbeeld
https://www.marktplaats.n...6db858f31&previousPage=lr

Maar check ook Thinkpad 12.5 inch (x250 geloof ik) en de HP probook 13 lijn van een recente generatie en de Dell Latitude 7270, 7280, 7370 en 7380's. Allemaal voor rond de 250-500 te krijgen, vaak nog met dikke ssd erin ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Flaat op 11-04-2019 16:34 ]

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-11 11:31
Mocht je een nieuwe laptop willen dan zou ik echt voor een 14 inch gaan.
De opties uit de best buy giude hebben allemaal een i3.
Alle 13 inch laptops tot 500e uit de pricewatch hebben allemaal een Intel pentium of celeron. Helemaal de 8ste generatie i3's verpulveren de prestaties van de andere opties.

• jvp
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-11 22:32

jvp

Misschien ter overvloede maar ik heb ongeveer dezelfde gesteld op het forum en dat heeft geloof ik wat discussie los gemaakt. Zie hier: Voordelige laptop voor studie gezocht

Ik ben inmiddels geholpen met een tweedehands zakelijke laptop. Volgens menig reactie een betere keus ivm beter processor, geheugen, accu en(of) harde schijf.

Er zijn wat andere meningen maar ik ben blij met de keuze welke ik heb gemaakt.

• gostevie
frankyfn126 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 19:39:
Mocht je een nieuwe laptop willen dan zou ik echt voor een 14 inch gaan.
De opties uit de best buy giude hebben allemaal een i3.
Alle 13 inch laptops tot 500e uit de pricewatch hebben allemaal een Intel pentium of celeron. Helemaal de 8ste generatie i3's verpulveren de prestaties van de andere opties.
Thanks! Dat had ik inderdaad ook al gezien. Maar kan iemand me zeggen -waarom- 13 inch laptops niet zulke goeie processors hebben?

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-11 11:31
gostevie schreef op donderdag 11 april 2019 @ 20:20:
[...]

Thanks! Dat had ik inderdaad ook al gezien. Maar kan iemand me zeggen -waarom- 13 inch laptops niet zulke goeie processors hebben?
Die zijn er wel, maar niet in de prijsklasse die je op geeft😝

• gostevie
frankyfn126 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 08:06:
[...]

Die zijn er wel, maar niet in de prijsklasse die je op geeft😝
En waarom zijn die dan duurder?

Mn vriendin is toch overstag gegaa en we zijn nu naar 14 inch laptops aan het kijken. Heb als richtlijn die specs uit de Best Buy Guide genomen en daarmee naar QWERTZ (we wonen en werken in Duitsland) laptops gaan kijken en heb deze gevonden;

https://www.heise.de/prei...-81f401fbge-a1974508.html

Specs lijken me hetzelfde, misschien is de accu iets slechter dan in de BBG maar deze gaat het waarschijnlijk worden! Enige wat mn vriendin wel jammer vindt is dat ie 1,7 kg weegt ipv de 1,4 kg die de BBG budgetlaptop weegt.

• Flaat
gostevie schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 09:14:
[...]

En waarom zijn die dan duurder?

Mn vriendin is toch overstag gegaa en we zijn nu naar 14 inch laptops aan het kijken. Heb als richtlijn die specs uit de Best Buy Guide genomen en daarmee naar QWERTZ (we wonen en werken in Duitsland) laptops gaan kijken en heb deze gevonden;

https://www.heise.de/prei...-81f401fbge-a1974508.html

Specs lijken me hetzelfde, misschien is de accu iets slechter dan in de BBG maar deze gaat het waarschijnlijk worden! Enige wat mn vriendin wel jammer vindt is dat ie 1,7 kg weegt ipv de 1,4 kg die de BBG budgetlaptop weegt.
Heb je al gekeken naar de 2de hands business laptops? Want je krijgt echt veel meer waar voor je geld daar. Bouwkwaliteit van dit Lenovo model zal volledig plastic en vrij zwak zijn in vergelijking tot een goeie hp probook of Dell latitude 7xxx die volledig van magnesium gemaakt zijn en aan militaire drop tests voldoen. Ook qua specs krijg je meer en met een beetje zoeken heb je er nog een paar jaar onsite support bij ook.

• gostevie
Flaat schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 09:27:
[...]

Heb je al gekeken naar de 2de hands business laptops? Want je krijgt echt veel meer waar voor je geld daar. Bouwkwaliteit van dit Lenovo model zal volledig plastic en vrij zwak zijn in vergelijking tot een goeie hp probook of Dell latitude 7xxx die volledig van magnesium gemaakt zijn en aan militaire drop tests voldoen. Ook qua specs krijg je meer en met een beetje zoeken heb je er nog een paar jaar onsite support bij ook.
Bedankt voor je antwoord, 2e hands business laptop hadden idd meerdere mensen al aangeraden. Maar mn vriendin heeft slechte ervaringen met 2e handse electronica en wil daarom liever iets nieuws kopen. Ik ga het haar zeker nog ff aanraden maar moet ook zeggen dat 2e hands kopen in Duitsland iets schimmiger is dan in Nederland. In NL heb je marktplaats en tweakers waar je, vooral op tweakers, waarschijnlijk erg betrouwbare mensen hebt. In Duitsland ken ik alleen de duitse marktplaats, nl. "Ebay Kleinanzeigen", en daar heb je bv. geen ratings die je bij verkopers kan achterlaten, dus moet je echt een beetje op goed geluk gaan. Of natuurlijk via een 2e hands winkel met garantie kopen maar dan ben je weer iets duurder uit denk ik.

Ik zelf zou er wel hard over na denken en waarschijnlijk zelfs een gebruikte kopen, denk alleen dat ik mn vriendin er niet van kan overtuigen.

Stel de reacties heel erg op prijs!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
gostevie schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 09:48:
[...]

Bedankt voor je antwoord, 2e hands business laptop hadden idd meerdere mensen al aangeraden. Maar mn vriendin heeft slechte ervaringen met 2e handse electronica en wil daarom liever iets nieuws kopen. Ik ga het haar zeker nog ff aanraden maar moet ook zeggen dat 2e hands kopen in Duitsland iets schimmiger is dan in Nederland. In NL heb je marktplaats en tweakers waar je, vooral op tweakers, waarschijnlijk erg betrouwbare mensen hebt. In Duitsland ken ik alleen de duitse marktplaats, nl. "Ebay Kleinanzeigen", en daar heb je bv. geen ratings die je bij verkopers kan achterlaten, dus moet je echt een beetje op goed geluk gaan. Of natuurlijk via een 2e hands winkel met garantie kopen maar dan ben je weer iets duurder uit denk ik.

Ik zelf zou er wel hard over na denken en waarschijnlijk zelfs een gebruikte kopen, denk alleen dat ik mn vriendin er niet van kan overtuigen.

Stel de reacties heel erg op prijs!
Je kunt ook een refurbished laptop kopen. Zullen ze vast ook in Duitsland kennen. Anders koop je gewoon ééntje in NL en koop je er een QWERTZ toetsenbord bij of gebruik je stickers. Sowieso wil je minimaal een i3 of een ryzen 3. Alles wat daar onder zit is erg traag.

• gostevie
hoi1234 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 09:58:
[...]

Je kunt ook een refurbished laptop kopen. Zullen ze vast ook in Duitsland kennen. Anders koop je gewoon ééntje in NL en koop je er een QWERTZ toetsenbord bij of gebruik je stickers. Sowieso wil je minimaal een i3 of een ryzen 3. Alles wat daar onder zit is erg traag.
Refurbished blijft gebruikt, denk niet dat ik mn vriendin daarmee kan overtuigen, maar thanks, ga het zeker allemaal nog met haar doornemen, goeie tips.

De laptop waar we nu naar kijken heeft een i3 8th generation :)

• Flaat
Ja Nederland is behoorlijk chill qua tweedehands handel, de prijzen zij ook vrij laag in vergelijking tot in Duitsland moet ik zeggen.

Ik heb zelf een Spaanse vrouw en die snapte eerst niks van dat tweedehands gedoe, in Spanje is dat voor armen, en zelfs dan maken ze liever schulden dan tweedehands iets kopen. Hier zijn we gewoon zuinig en is het bijna zondig om veel uit te geven aan nieuw spul ;)

Ik heb zelf voor 350 een latitude 7280 (1.1kg en 12.5inch) 2dehands gekocht voor m'n vrouw, die vind nu het echt een top ding en kwam van een MacBook af. Hier vind ik er een voor 325 met een mindere SSD. Je kan dus nog het een en ander aan upgrades doen binnen budget. Een beetje tweaker zet hier natuurlijk zo een QWERTZ keyboard in (heb er zelf een backlit in gedaan). Vraag even na of er nog support vanuit Dell op zit dan kan je echt niet mis gaan.

https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

+ keyboard

https://www.ebay.co.uk/p/...03364576?iid=323136759905

Maar goed, als ik een ding weet van vrouwen is dat het gevoel goed moet zijn, als dat er niet is dan moet je gewoon kopen waar ze zich goed bij voelt.

[ Voor 14% gewijzigd door Flaat op 12-04-2019 10:26 ]

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:43
Vanuit NL met QWERTY lijkt dit mij wel een mooie optie:
pricewatch: HP 14-df0510nd

Voor QWERTZ moet ik nog even kijken. In Duitsland is dit een goede prijstracker:
https://geizhals.de/?cat=nb

//edit, link nu met filters voor laptops in Duitsland :D

Duitse laptops:

Asus met i3, 14" 1080p, 256 GB SSD, 8GB voor 499,-
https://geizhals.de/asus-...4246.html?hloc=at&hloc=de

HP met i3, 14" 720p, 256 GB SSD, 8GB voor 439,-
https://geizhals.de/hp-24...0068.html?hloc=at&hloc=de

[ Voor 72% gewijzigd door Sir_Hendro op 12-04-2019 10:32 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
gostevie schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:04:
[...]

Refurbished blijft gebruikt, denk niet dat ik mn vriendin daarmee kan overtuigen, maar thanks, ga het zeker allemaal nog met haar doornemen, goeie tips.

De laptop waar we nu naar kijken heeft een i3 8th generation :)
Refurbished is meestal met 1 jaar garantie. Dus bij problemen in het eerste jaar kun je terug naar de verkoper. Ik zou dus niet zo goed weten wat het probleem is. Zelfs als de laptop kapot gaat, heb je 1 jaar garantie. Een Lenovo X230 is te koop voor 200 euro. Als je er nog wat RAM en een SSD inzet, ben je misschien net 300 euro kwijt. Voor zo weinig ga je geen nieuwe laptop kopen die fatsoenlijk te gebruiken is.

• w0to
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-01-2023
Als ik het zo lees is gewicht en formaat nogal belangrijk(no pun intented). In die zin is het veel logischer om voor een tablet te gaan, ook omdat mijn ervaring is dat vrouwen hier veel meer plezier van hebben dan een echte laptop.

522 gram
10 inch
Windows 10, dus je mist niks qua functionaliteiten
Prestaties doen niet onder voor menig budget laptop
Je kan er een aanklikbaar keyboardcover voor kopen, waardoor typen ook geen probleem is.
499 euro+ 75 euro voor optioneel keyboard.
Geen ventilator dus geen herrie

pricewatch: Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model...

Snap dat je er misschien niet meteen aan gedacht hebt, maar ik zou er toch eens naar kijken.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

13" of 14" is een relatief klein verschil qua formaat en in de regel een groot verschil qua prijs.
14" is grofweg het formaat van een A4tje.

Ik heb zelf een paar weken geleden een nieuwe laptop gekocht en ook getwijfeld tussen 13" en 14" maar de 13" werd zo veel duurder, dat ik gegaan ben voor de 14". Die is klein zat (past op schoot met een kat er tussen), heeft een prima bruikbare resolutie (full HD), etc.

Op mijn werk heb ik nagenoeg dezelfde laptop maar dan 15,3" en dat vind ik voor werk echt heerlijk, maar privé te groot. (Thuis heb ik alleen gekozen voor 16G geheugen en een 512G NVMe, op kantoor heb ik 32G geheugen en een 1T NVMe. Ik overweeg wel privé alsnog naar 32G te gaan. Niet omdat het moet, maar omdat het kan en omdat het maar €100 kost.)

Ik zou je vriendin toch nog eens serieus laten kijken naar 14" want voor het budget dat jij hebt, is dát al een uitdaging. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1