Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvp
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-06 23:04
Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Voor een opleiding ben ik op zoek naar een huis, tuin en keuken laptop tot 14 inch welke vooral gebruikt gaat worden om wat met word te doen, af en toe wat filmpjes mee kijk maar vooral geen zware grafische werkzaamheden mee ga uitvoeren. Dus: Office, surfen en een beetje mailen is voldoende...

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Het budget is ongeveer € 350,- maar dat mag altijd minder zijn

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Ja, de voorkeur gaat uit naar een lange accuduur en een SSD schijf (minimaal 128gb). Wat ik vooral niet wil is een flashgeheugen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Ja, ik kijk momenteel naar een medion of lenovo:
https://www.mediamarkt.nl...p-81a50084mh-1540564.html
https://www.bcc.nl/comput...ptop-e4251b-c128f4/253623

Deze beide laptops heb ik met elkaar vergeleken en tot nu toe heeft de Medion een streepje voor:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1117165;1227645/

Mijn vraag aan jullie: Hebben jullie nog een ander alternatief wat het overwegen waard is zonder het budget te overschrijven?

Beste antwoord (via jvp op 09-04-2019 22:53)

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:08

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Je kunt veel beter een oude zakelijke laptop nemen voor diegenen die het niet wisten. die 350 euro laptops zijn crap aan alle kanten
V&A aangeboden: 12,5” Lenovo X250 5e gen. i5, 256GB 8GB DDR3L +3G uit 2016!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuccie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Die eerste Lenovo met een oude Celeron N3350 moet je niet nemen.

Deze twee Lenovo's hebben beide een Pentium N5000:

pricewatch: Lenovo ideapad S130-14IGM (81J200B6MH)
pricewatch: Lenovo V130-14 81HMS00B00

Hier zie je het verschil in snelheid: https://www.cpubenchmark....on-N3350/3204vs3239vs2895

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

Je kunt veel beter een oude zakelijke laptop nemen voor diegenen die het niet wisten. die 350 euro laptops zijn crap aan alle kanten
V&A aangeboden: 12,5” Lenovo X250 5e gen. i5, 256GB 8GB DDR3L +3G uit 2016!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvp
Ik heb inmiddels contact met @hjkv. Harmen kwam met hetzelfde idee en gaf aan dat je voor 350,- een prachtige business-line laptop hebt waar je veel meer plezier en voordeel uithaalt dan de goedkopere laptops.

Allemaal bedankt voor het meedenken. Ik denk dat ik goed geholpen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuccie
  • Niet online
Tja het is maar net wat je wilt: een oude laptop met een lage resolutie en oude accu of een nieuwe laptop met full-HD resolutie en een accu die 8 uur meegaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:37
Nuccie schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 22:00:
Tja het is maar net wat je wilt: een oude laptop met een lage resolutie en oude accu of een nieuwe laptop met full-HD resolutie en een accu die 8 uur meegaat.
Je bedoelt een degelijke laptop met ervaring, met een behoorlijke processor, genoeg en uitbreidbaar geheugen, een goede, vervangbare ssd, geoptimaliseerd voor zuinigheid, waar je een behoorlijk extern scherm aan kunt hangen.

Versus een niet vooruit te branden, niet uit te breiden kwalitatief uitermate teleurstellende laptop met in specs een goed scherm "Full-HD" maar in de praktijk vaak erg slecht.

Je weet wel waar ik voor kies zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuccie
  • Niet online
White Feather schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 22:14:
[...]

Je weet wel waar ik voor kies zeker?
TS geeft aan dat hij de laptop gaat gebruiken voor "Office, surfen en een beetje mailen is voldoende..."
Een Pentium Silver N5000 is meer dan voldoende voor deze zaken of denk je dat je sneller kunt mailen met een i5?
Quote van Tweakers.net over de Microsoft Surface Go review waar een Pentium 4415Y in zit:
"Hij is prima geschikt voor browsen, mailen en het draaien van kantoorsoftware"
reviews: Microsoft Surface Go - Scherp geprijsde Surface charmeert

De N5000 is sneller dan de 4415Y:
https://www.cpubenchmark....-Pentium-4415Y/3204vs3300

Niet vooruit te branden is een klein beetje overdreven, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvp
Welke keuze ik ook maak er is altijd wel een “maar” of een alternatief te bedenken. Ik heb nu gekozen voor een laptop met ervaring, 1 jaar garantie op laptop maar ook batterij, en wat betere specs dat het naast Office, surfen en mailen ook nog wat andere mogelijkheden ontstaan.

Jullie reacties en meningen worden natuurlijk wel gewaardeerd want daarom stel ik de vraag. Daarom: bedankt voor jullie antwoorden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
Nuccie schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 22:46:
[...]

TS geeft aan dat hij de laptop gaat gebruiken voor "Office, surfen en een beetje mailen is voldoende..."
Een Pentium Silver N5000 is meer dan voldoende voor deze zaken of denk je dat je sneller kunt mailen met een i5?
Quote van Tweakers.net over de Microsoft Surface Go review waar een Pentium 4415Y in zit:
"Hij is prima geschikt voor browsen, mailen en het draaien van kantoorsoftware"
reviews: Microsoft Surface Go - Scherp geprijsde Surface charmeert

De N5000 is sneller dan de 4415Y:
https://www.cpubenchmark....-Pentium-4415Y/3204vs3300

Buiten de discussie over de processor, ben je het dus blijkbaar wel eens met de rest van mijn post, mooi! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

Nuccie schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 22:46:
[...]

niet overdreven en voor je het weet staan bij kantoorsoftware en browser alles op 100% omdat de cpu het werk niet meer aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuccie
  • Niet online
White Feather schreef op woensdag 10 april 2019 @ 05:39:
[...]

Buiten de discussie over de processor, ben je het dus blijkbaar wel eens met de rest van mijn post, mooi! _/-\o_
Hoe kom je daar nu bij? Jij gaat niet in op al mijn argumenten dus dan hoef ik dat bij jouw ook niet te doen toch?
Wil er wel een paar doen hoor:

'een degelijke laptop met ervaring'
De laptop heeft ervaring, waarmee dan? Met het draaien van programma's?

'een behoorlijke processor'
Beetje onduidelijk weer, wat is behoorlijk? Kun je er ermee video bewerken, gamen, 3d CAD renderen, of?

'genoeg en uitbreidbaar geheugen'
Genoeg en uitbreidbaar geheugen, waarvoor? 4GB ram voor Office, surfen en een beetje mailen is voldoende.

'een goede, vervangbare ssd'
Er zit ook een goede, vervangbare SSD in de Ideapad.

'waar je een behoorlijk extern scherm aan kunt hangen'
Waarom zou je dat doen als je de laptop alleen gaat gebruiken voor Office, surfen en een beetje mailen?
In noodgevallen kun je de Ideapad ook aan extern scherm hangen via HDMI.

'niet uit te breiden'
Is ook niet nodig voor Office, surfen en een beetje mailen.

'kwalitatief uitermate teleurstellende laptop'
De kwaliteit van de Lenovo Ideapad is zo slecht dat hij binnen een maand kapot gaat? Bedoel je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuccie
  • Niet online
Ludwig005 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:45:
[...]

niet overdreven en voor je het weet staan bij kantoorsoftware en browser alles op 100% omdat de cpu het werk niet meer aankan.
Spreek je uit ervaring of alleen van horen zeggen?
Geef eens wat voorbeelden als je uit ervaring spreekt.

Ik heb hier oa. een NUC met een J3455 CPU en wanneer ik in Office werk
is de CPU bij lange na niet 100%. Ook niet tijdens het surfen en mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Nuccie schreef op woensdag 10 april 2019 @ 23:30:
[...]

Hoe kom je daar nu bij? Jij gaat niet in op al mijn argumenten dus dan hoef ik dat bij jouw ook niet te doen toch?
Wil er wel een paar doen hoor:

'een degelijke laptop met ervaring'
De laptop heeft ervaring, waarmee dan? Met het draaien van programma's?

'een behoorlijke processor'
Beetje onduidelijk weer, wat is behoorlijk? Kun je er ermee video bewerken, gamen, 3d CAD renderen, of?

Genoeg en uitbreidbaar geheugen, waarvoor? 4GB ram voor Office, surfen en een beetje mailen is voldoende.

Er zit ook een goede, vervangbare SSD in de Ideapad.

'waar je een behoorlijk extern scherm aan kunt hangen'
Waarom zou je dat doen als je de laptop alleen gaat gebruiken voor Office, surfen en een beetje mailen?
In noodgevallen kun je de Ideapad ook aan extern scherm hangen via HDMI.

'niet uit te breiden'
Is ook niet nodig voor Office, surfen en een beetje mailen.

'kwalitatief uitermate teleurstellende laptop'
De kwaliteit van de Lenovo Ideapad is zo slecht dat hij binnen een maand kapot gaat? Bedoel je dat?
Ik heb het merendeel van je argumenten besproken. En dingen zoals accu en scherm is natuurlijk volledig afhankelijk van de laptop die je kiest.

Even zoeken in de Pricewatch levert al 20 laptops die aan de eisen van max ~1,5 kg, full HD, 14 inch voldoen.

Voorbeeldje: V&A aangeboden: Dell Latitude 7480: i5 7300u / 8GB / 256GB SSD /

Zit zelfs nog 1/2 jaar garantie op en heeft een 2x zo grote accucapaciteit als de S130, tot meer dan 27 uur in idle: https://www.notebookcheck...ptop-Review.210920.0.html

De S130:
YouTube: The Cheapest Laptop EVER! | Lenovo IdeaPad 130 Review

Een laptop alleen geschikt voor Office en mediaconsumptie en het scherm is dusdanig slecht dat je beter door kunt sparen. Alleen als je er helemaal recht voor zit heb je geen colorshifting. Geluid is ook met een echo. Toetsenbord is ook om te janken gezien de flex.

Zoals ook anderen aangeven zijn zakelijke laptops in dit segment waarschijnlijk de verstandigste keus. Maar blijkbaar heb jij een andere mening, ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuccie
  • Niet online
White Feather schreef op donderdag 11 april 2019 @ 00:25:
[...]

Ik heb het merendeel van je argumenten besproken.
Nee dat heb je niet, zie mijn vorige reactie.
Voorbeeldje: V&A aangeboden: Dell Latitude 7480: i5 7300u / 8GB / 256GB SSD /

Zit zelfs nog 1/2 jaar garantie op en heeft een 2x zo grote accucapaciteit als de S130, tot meer dan 27 uur in idle: https://www.notebookcheck...ptop-Review.210920.0.html
Zelfs 1/2 jaar garantie en idle meer dan 27 uur? Dan ga je ervan uit dat de accu in nieuwstaat is maar volgens de verkoper is hij 18 maanden oud...
De accu van de Ideapad is in nieuwstaat en er zit 2 jaar garantie op de Ideapad. Volgens de verkoper is de garantie: geen.
Trouwens die Dell kost 400 euro exclusief verzendkosten uit Belgie, dat is niet ongeveer 350 euro zoals TS aangeeft.
Een laptop alleen geschikt voor Office en mediaconsumptie en het scherm is dusdanig slecht dat je beter door kunt sparen. Alleen als je er helemaal recht voor zit heb je geen colorshifting. Geluid is ook met een echo. Toetsenbord is ook om te janken gezien de flex.
Alleen geschikt voor Office en surfen en mailen... dat is toch exact waar TS de laptop voor wil gebruiken?
Reactie van een Youtuber die dezelfde laptop heeft:
'I have the same laptop and I don't have a problem with the screen and when I write the keyboard doesn't go that deap.'

Hier een review van een Tweaker:
'Gekocht als reislaptop (netflixen, browsen, foto opslag, blogjes schrijven). Ik heb deze laptop nu een weekje in gebruik en het is prima waar voor je geld'
'Pluspunten: licht, snel ((5 sec. opstart), prima prijs.'

Ja,ik heb liever een nieuwe laptop met 2 jaar garantie en een 100% accu waar je 8 uur op werken kan (en die zonder problemen doet wat ik wil doen, namelijk Office, browsen en mailen) dan een 2e hands laptop zonder garantie met een accu die ongeveer 3 uur meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb al 4 jaar een budget Dell laptop. Was 350 euro destijds geloof ik. Daar is op zich ook niet zo veel mis mee. Ik heb daarvan ook gewoon het geheugen een keer uit kunnen breiden en een SSD geplaatst. Accu is ook nog prima na vier jaar.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:57
[...]
Genoeg en uitbreidbaar geheugen, waarvoor? 4GB ram voor Office, surfen en een beetje mailen is
voldoende.
Nee, Zeker niet. Zeker niet als je ook Windows (10) gebruikt, die slurpt de helft van je geheugen al. (lees: ervaring, had ook een 4GB laptopje alleen voor surfen / office mail)
Er zit ook een goede, SSD in de Ideapad.
Budget laptop = Budget componenten = Budget SSD. (Vaak SSD's met korte levensduur, net zo langzaam schrijven als een HDD, etc.)

[ Voor 6% gewijzigd door iCore op 11-04-2019 06:59 ]

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvp
Iedereen heeft zijn of haar mening en kan de gemaakte keuze goed onderbouwen. Ik worstelde zelf natuurlijk ook met de vraag wat een verstandige keuze is en had vooraf ook mijn twijfels bij een gebruikte zakelijke laptop. Wat mij heeft overtuigd is de garantie van 1 jaar welke de (zakelijke) verkoper geeft.

Door te kiezen voor een betere processor, meer geheugen en een goede SSD (alhoewel beter natuurlijk discutabel is...) kan ik mogelijk ook wat meer met de laptop dan alleen Office, surfen en mailen. Ja, de accu is mijn grootste twijfel maar ook hier geeft de verkoper een jaar garantie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

Nuccie schreef op donderdag 11 april 2019 @ 01:27:
[...]

Nee dat heb je niet, zie mijn vorige reactie.

[...]

Zelfs 1/2 jaar garantie en idle meer dan 27 uur? Dan ga je ervan uit dat de accu in nieuwstaat is maar volgens de verkoper is hij 18 maanden oud...
De accu van de Ideapad is in nieuwstaat en er zit 2 jaar garantie op de Ideapad. Volgens de verkoper is de garantie: geen.
Trouwens die Dell kost 400 euro exclusief verzendkosten uit Belgie, dat is niet ongeveer 350 euro zoals TS aangeeft.

[...]

Alleen geschikt voor Office en surfen en mailen... dat is toch exact waar TS de laptop voor wil gebruiken?
Reactie van een Youtuber die dezelfde laptop heeft:
'I have the same laptop and I don't have a problem with the screen and when I write the keyboard doesn't go that deap.'

Hier een review van een Tweaker:
'Gekocht als reislaptop (netflixen, browsen, foto opslag, blogjes schrijven). Ik heb deze laptop nu een weekje in gebruik en het is prima waar voor je geld'
'Pluspunten: licht, snel ((5 sec. opstart), prima prijs.'

Ja,ik heb liever een nieuwe laptop met 2 jaar garantie en een 100% accu waar je 8 uur op werken kan (en die zonder problemen doet wat ik wil doen, namelijk Office, browsen en mailen) dan een 2e hands laptop zonder garantie met een accu die ongeveer 3 uur meegaat.
totdat je over ee n jaar of 3 eens uitprobeert welke de snelste is dan zal de crap 400 euro laptop volledig door zijn kniëën zijn met alleen internet en office mag je diezelfde persoon linux uitleggen omdat win10 ook al niet meer gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
[...]
Jij gaat niet in op al mijn argumenten dus dan hoef ik dat bij jouw ook niet te doen toch?
Welke "al" jouw argumenten?
Nuccie schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 22:00:
Je kiest zelf wat voor scherm en hoe oud de accu is als je tweedehands koopt.

Of dat lange verhaal over dat een site zegt dat een processor voldoende is met de benchmarks er bij?

Daar heb ik ook op gereageerd. Ik en meerdere mensen hier zijn van mening dat de cpu niet voldoet (een niet-uitbreidbaar ram van 4GB ook niet). Het is niet puur een Word documentje. Het is een aantal Word documenten hier, aantal Chrome venstertjes, virusscanner, adblocker, Windows Update daar. (Nog afgezien van andere Office programma's.)

En ik heb je ook aangegeven dat er 20 laptops zijn in V&A die € 400 of lager zijn die aan alle eisen voldoen en nog veel meer. Met garantie of zonder garantie.

Je komt zelf ook met een laptop van € 370, dan is € 400 dus wel een hele 3 tientjes meer. Of neem een goedkopere uit die 20.

En een accuduur van 3 uur? Laat me niet lachen, volgens de test die ik aangaf bijna 12 uur bij surfen versus de 7 1/3 uur van de Lenovo.

https://www.notebookcheck...ptop-Review.387766.0.html

En dat is met het hd-ready scherm, geen meer verbruikend Full-HD. Dus zou de Lenovo de 7 uur al niet halen. En in de praktijk is het altijd minder, dus succes met je 8 uur.

En jij denkt blijkbaar dat de accu dus 75% versleten is (12->3 uur). Bij een zakelijke laptop die kwalitatief een aanzienlijk betere accu heeft dan een El cheapo laptop en tegenwoordig vaak ook nog eens drie kwart van de dag aan de stroom hangt (Flex- werken, geen eigen vaste werkplek)?

Dan ben ik benieuwd naar de accu van je Lenovo na een jaar.
Die is namelijk van aanzienlijk mindere kwaliteit is en ook nog eens maar half zo groot.

Maar ik ben er nu wel een beetje klaar mee. TS heeft al gebruik gemaakt van het gegeven advies en heeft al een laptop gekocht.
Pagina: 1