Witte vlekken op ruit verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeToBe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-06 18:34

BeToBe

Privacy jurist

Topicstarter
Beste mede Tweakers,

Op dit moment zit ik met een klein probleempje met mijn SEAT Ibiza uit 2011.

De auto was toe aan een goede schoonmaakbeurt. Daarom heb ik speciaal daarvoor 'all purpose cleaner' van het merk 'meguiars' gehaald. Dit heeft de auto inderdaad goed schoongemaakt, maar helaas zijn er door het spuiten en de wind wat druppels op de ruit gekomen. Hier ben ik helaas te laat achter gekomen en nu zitten er kleine druppels op de zijruit van de passagiers kant. Het lukt mij alleen niet om de druppels weg te krijgen. Met water lijkt het even te lukken, maar daarna komen ze weer vrolijk terug. Daarnaast heb ik het geprobeerd met afwasmiddel (misschien was het vettig), met een krabbertje proberen weg te krabben en met een soort glassex weg te halen, maar de vlekjes komen steeds weer terug. Het lijkt wel ingebrand, maar nergens op de fles van 'all purpose cleaner' staat dat het niet op glas mag, slechts niet op metalen.

Bijgaand nog een foto van de vlekjes.

Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt? Zo ja, hoe hebben jullie dit opgelost? Of is dit niet op te lossen en moet de ruit vervangen worden?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RDbBcbY/20190408-195521.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door BeToBe op 08-04-2019 20:13 ]

Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Spiritus al geprobeerd ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeToBe

BeToBe

Privacy jurist

Topicstarter
Spiritus is een goeie! Heb het niet meer in huis, dus zal het morgen halen en proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
(Schoonmaak-)azijn is misschien een andere optie, Het lijkt op de foto wel een beetje op kalk-aanslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Kleien

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:07

BCC

Een oude krant :) #omaweetraad

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:30
Ik zou inderdaad spiritus of schoonmaakazijn proberen, alleen geen idee of je dan weer moet oppassen voor de lak.
Zelf doe ik de ruiten altijd met schoonmaakazijn en wat afwasmiddel. Zorgen dat je ook goed natrekt/droog veegt, anders krijg je ook vlekken/strepen. Zeker wanneer de auto in de zon staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeToBe

BeToBe

Privacy jurist

Topicstarter
Inmiddels een weekje verder en een kleine update:

Met zowel spiritus als schoonmaakazijn geprobeerd om de ruit schoon te maken. Beide op een droge schone doen gedaan en voorzichtig de ruit ingewreven, maar helaas blijven de witte vlekken er gewoon zitten (de auto ruikt nu wel lekker...;p).

Met een oude krant heb ik nog niet geprobeerd, omdat ik eigenlijk bang ben voor krassen. Is dit wel veilig te doen?

Ik ga morgen even bellen met een auto schoonmaak/poets bedrijf om te kijken of zij misschien iets kunnen betekenen, maar als iemand een house tip heeft waarmee ik het zelf kan, dan houd ik mij aanbevolen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firedragon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-06 13:59
uienwater en spons in oude panty.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Anoniem: 235591 Weet misschien wel raad

@BeToBe Het grote auto detailing topic

[ Voor 49% gewijzigd door Hackus op 16-04-2019 19:14 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Kleien zou kunnen met een beetje zeepwater als glijmiddelen. Groene zeep doet soms ook wonderen. Een beetje koperpoets/tandpasta/commandant omdat het schuurt en je dus een beetje polijst zonder dat je de ruit schade aandoet. Water met wat azijn zou ook kunnen.

Maar bovenal ben ik benieuwd welke apc je gebruikt hebt. Ik heb er veel gebruikt maar er is er niet eentje die vlekken op een ruit achtergelaten heeft. Kan je daar wat meer over verduidelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeToBe

BeToBe

Privacy jurist

Topicstarter
Anoniem: 235591 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 20:45:
Een beetje koperpoets/tandpasta/commandant omdat het schuurt en je dus een beetje polijst zonder dat je de ruit schade aandoet.
Dus gewoon een beetje tandpasta op een doek en dat inwrijven? Dat kan ik morgen wel proberen. Ik ieder geval genoeg tips, waarvoor dank. De meeste zal ik morgen al proberen!

Ik heb deze APC gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door BeToBe op 16-04-2019 23:33 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-06 11:21
@BeToBe Als we kijken naar de MSDS van Meguiars G9624 dan zien we dat het voor het grootse deel uit water bestaat (78-98%) en voor 1-5% uit Dinatriummetasilicaat en <1% LDAO. Het water en de surfactant zijn niet zo spannend, wat opvalt is Dinatriummetasilicaat aka waterglas.
[...]
Waterglas wordt gebruikt voor het maken van silicaten, een groep van vaak onoplosbare stoffen. Het hecht goed op glas en steen en wordt wel gebruikt om eenvoudige verfsoorten voor glas en steen te maken. Het is niet of lastig van glas te verwijderen.
[...]
Bij een glazen pot kan het natriumsilicaat zich verbinden met het glas, waarbij het ondoorzichtig wordt. Dit is niet te herstellen, kies dus een geschikte pot of bak uit. Is het leidingwater erg hard dan zal de waterglasoplossing een beetje troebel kleuren. Met gedemineraliseerd water gebeurt dit niet.
Dit is helaas exact wat er met je autoruit is gebeurd, zie ook: https://www.wetenschapsfo...rglas-oplossen/?p=1073553 en https://www.wetenschapsfo...st-na-uitharden/?p=419334
Laatst was er nog een Tweaker die dit thuis had met zijn ramen "Cementsluier" ramen verwijderen. Eenmaal uitgehard ben ik bang dat het alleen mechanisch nog is te verwijderen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

BeToBe schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 23:32:
[...]

Dus gewoon een beetje tandpasta op een doek en dat inwrijven? Dat kan ik morgen wel proberen. Ik ieder geval genoeg tips, waarvoor dank. De meeste zal ik morgen al proberen!

Ik heb deze APC gebruikt.
In tandpasta zit een korrel, dus als je je tanden schrobt dan polijst je ze ook een beetje. Als het waterglas is zoals het lijkt dan zou polijsten kunnen helpen. Nu moet ik wel zeggen dat ik de APC in groot verpakking heb gehad en geen last heb gehad van jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 133% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-06 11:21

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeToBe

BeToBe

Privacy jurist

Topicstarter
Even een kleine update:
Inmiddels even de tijd genomen om de auto van binnen een goede schoonmaakbeurt te geven. Daarbij heb ik geprobeerd om met tandpasta de ruit te polijsten. Helaas heeft dit niet geholpen en de vlekken blijven zichtbaar. Zal binnenkort wel een afspraak maken bij Carglass om de zij- en voorruit te vervangen.

Mochten er nog mensen zijn met tips; ik houd mij graag aanbevolen! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeToBe

BeToBe

Privacy jurist

Topicstarter
Weer een kleine update. Na nog wat trial and error ben ik erachter gekomen dat de vlekken weg te krassen zijn. In eerste instantie geprobeerd met de hoek van een ijskrabber en het lijkt erop dat het werkt! De vlekjes worden in ieder geval een stuk minder. _/-\o_

Het lijkt erop dat het spul dus op de ruit is blijven plakken?

Nu zit ik alleen met het volgende probleem. Het zijn er wel heeeel veel. Krassen helpt dus, maar dan moet ik ze wel per stuk krabben. En dat zijn er dus ontelbaar veel.

Is hier een snellere manier voor? Zou polijsten dan toch helpen? Met tandpasta lukte niet, maar goed. Dat is dan ook een huis middeltje. Is ‘echt’ Polijsten beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
BeToBe schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 21:11:
Weer een kleine update. Na nog wat trial and error ben ik erachter gekomen dat de vlekken weg te krassen zijn. In eerste instantie geprobeerd met de hoek van een ijskrabber en het lijkt erop dat het werkt! De vlekjes worden in ieder geval een stuk minder. _/-\o_

Het lijkt erop dat het spul dus op de ruit is blijven plakken?

Nu zit ik alleen met het volgende probleem. Het zijn er wel heeeel veel. Krassen helpt dus, maar dan moet ik ze wel per stuk krabben. En dat zijn er dus ontelbaar veel.

Is hier een snellere manier voor? Zou polijsten dan toch helpen? Met tandpasta lukte niet, maar goed. Dat is dan ook een huis middeltje. Is ‘echt’ Polijsten beter?
een DE scheermesje (los blad) misschien. Of een glaskrabber.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-06 10:01

PauseBreak

derp!

Ik had allang die ruiten laten vervangen. Oorspronkelijke vraag komt uit april. Zoveel geduld heb ik niet met iets dat ik dagelijks zou zien en me aan zou storen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meintje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:23
Ik zou dit proberen. Uiteraard wel met enige voorzichtigheid, maar ik denk niet dat je er krassen mee op de ruit krijgt

https://www.gamma.nl/asso...a-fijn-4-rollen/p/B559176

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-06 10:01

PauseBreak

derp!

Staalwol krast op alles.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Lekker spulletje was dat dan, lijkt me dat ze dit wel even hadden mogen vermelden op de verpakking..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:56

OMD

Je kan zo een krabber gebruiken voor de keramische kookplaten wellicht? Die maken niet zo snel krassen op de rest van het glas, althans, in mijn ervaring.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Pagina: 1