Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
In dat geval....niet lenen.
Heb je geen eigen geld....tsja, dan rest niets anders dan een reisje naar de financieel adviseur.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Waarom nog vijf jaar sparen en het dan doen uit spaargeld? Je betaalt dan inderdaad geen rente over het bedrag, maar je hebt deze vijf jaar ook geen extra woonplezier.
Gezien jullie kleine hypotheekschuld neem ik aan dat jullie verstandig omgaan met geld. Dan los je gewoon de komende 5 jaar extra af op je hypotheekschuld.
Al met al is het een persoonlijke keus: hoe lang duurt het voordat je de kosten uit je spaarsaldo kunt financieren?
Situatie 1:
- hypotheek verhogen naar 140k
- je houdt jaarlijks 15k over
- over 5,5 jaar is je verbouwing afbetaald
- in totaal ben je xxxx euro kwijt geweest aan rente
Situatie 2
- je spaart de komende 3,5 jaar jaarlijks 20k
- je betaalt de verbouwing
Qua geld is optie 2 het goedkoopst (al zullen prijzen mogelijk dalen of stijgen), qua gevoel heb je voor xxx bedrag op jaarbasis extra woongenot.
[ Voor 37% gewijzigd door President op 08-04-2019 18:09 ]
Volledig mee eens, vooral omdat er een flinke overwaarde aanwezig is en de maandlasten wrs toch al niet hoog zullen zijn. Het woongenot wat je ervoor terugkrijgt krijg je niet met die extra centen op de bank. Als het financieel allemaal kan en mogelijk is zou ik het gewoon doen. Tenslotte geeft niemand je de garantie dat je over 5 jaar nog leeft, betekent niet dat je geld moet lopen verslinden en verspillen maar als je van die verbouwing gelukkig zal worden zou ik t toch wel sterk overwegen.President schreef op maandag 8 april 2019 @ 18:04:
Als dit je woongenot direct verhoogt: doen.
Waarom nog vijf jaar sparen en het dan doen uit spaargeld? Je betaalt dan inderdaad geen rente over het bedrag, maar je hebt deze vijf jaar ook geen extra woonplezier.
Gezien jullie kleine hypotheekschuld neem ik aan dat jullie verstandig omgaan met geld. Dan los je gewoon de komende 5 jaar extra af op je hypotheekschuld.
Al met al is het een persoonlijke keus: hoe lang duurt het voordat je de kosten uit je spaarsaldo kunt financieren?
Situatie 1:
- hypotheek verhogen naar 140k
- je houdt jaarlijks 15k over
- over 5,5 jaar is je verbouwing afbetaald
- in totaal ben je xxxx euro kwijt geweest aan rente
Situatie 2
- je spaart de komende 3,5 jaar jaarlijks 20k
- je betaalt de verbouwing
Qua geld is optie 2 het goedkoopst (al zullen prijzen mogelijk dalen of stijgen), qua gevoel heb je voor xxx bedrag op jaarbasis extra woongenot.
Als je hypo inschrijving het toelaat hoef je ook niet naar de notaris voor een nieuwe hypotheek. Het huis moet wel weer opnieuw getaxeerd worden door de geldverstrekker.
Belangrijke vraag is daarbij, gaat het de TS alleen om waardevermeerdering of gaat het ook om dat beetje woongenot? Of heel veel woongenot? Erg persoonlijk natuurlijk maar als het puur en alleen om waardevermeerdering zou gaan zou het idd niet rendabel zijnSissors schreef op maandag 8 april 2019 @ 18:27:
Ben je alleen van plan veel zelf te doen? Want er is nul kans als je het vooral laat doen dat je €60k waardevermeerdering krijgt bij een investering van €75k.
eerste vraag:
Hoeveel hou je nu per maand over, en hoeveel wil je overhouden als je die extra rente/aflossing kosten hebt?
Als je dat weet, weet je de max netto hypotheeklast die je wilt.
Nieuwe ruimere badkamer => veel extra woongenot.
strakkere slaapkamer => meer voor de leuk
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Wanneer de huidige bovenverdieping nu sterk verouderd, slecht geïsoleerd en slecht ingedeeld is, dan kan een goede verbouwing voor een waardevermeerdering zorgen die dicht in de buurt ligt van de verbouwingskosten. Wanneer er kwalitatief weinig is aan te merken op de huidige situatie, dan wordt dat een heel ander verhaal. Ook de mate waarin men zelf werkzaamheden uitvoert, draagt bij aan de mate waarin de verbouwingskosten terug te zien zijn in de vorm van waardevermeerdering.
Wat betreft het dilemma van TS:
- Wanneer je nu gaat verbouwen, profiteer je het meest van de voordelen in woongenot.
- Of je nu gaat verbouwen, of pas over 5 jaar: over 10-15 jaar is voor een eventuele koper je 'nieuwe' badkamer alweer verouderd. Binnen een paar jaar zakt de waardevermeerdering weer in.
- Geld lenen kost geld. Maar op dit moment kost het wel bijzonder weinig geld. Rente is zeer laag. Wanneer je de extra hypotheek weer versneld aflost, dan blijven de rentekosten nog verder beperkt.
- Als er spaargeld is om een deel te van de verbouwing te betalen én er is relatief veel geld om de lening versneld af te lossen, kan het lonend zijn om niet voor een hypotheek te gaan, maar voor een 'gewone' lening. Het rentepercentage ligt dan wel hoger, maar je spaart mogelijk een flink bedrag aan eenmalige kosten uit die je wel hebt bij het verhogen van de hypotheek.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Het zal inderdaad puur voor het woongenot zijn, waarde vermeerdering is mooi meegenomen maar niet het hoofddoel.
De tuin en de boven verdieping moeten we gewoon doen want dat ziet er niet uit en de badkamer kan ermee door maar mag na 20 jaar ook zeker vervangen worden. We willen het laten doen.
We betalen nu ongeveer €250,- aan hypotheek kosten per maand en houden met alle vaste lasten eraf ongeveer €3500,- netto over dus qua financieen kan het zeker...alleen het hele “lenen” verhaal houd me tegen maar het zou het woon plezier heel erg verhogen dus misschien moet ik gewoon stoppen met twijfelen.
/edit: isolatie word ook aangepakt en eventueel zonnepanelen.
Woning staat in limburg (jaren 30 woning)
[ Voor 7% gewijzigd door Nutterd op 08-04-2019 19:59 ]
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik geen idee heb hoe dit precies zit, wel weet ik dat het huis 2 deuren verder (kleiner,rijtjes huis, wij hebben een hoekhuis met vrije achterom en kleinere tuin) voor 320k verkocht is dit was wel helemaal af.Harrie_ schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:21:
Volgens deze post woont TS in midden Limburg. Nu ben ik niet van iedere regio direct op de hoogte wat de huizenmarkt doet, maar ik vind het toch wel moeilijk te geloven dat een woning daar 60k in waarde vermeerdert na een investering van 75k (waarvan een gedeelte voor de tuin). Daarbij geldt dat er aan iedere woning wel een plafond-bedrag zit, m.a.w. als bijv. een nette tussenwoning in een bepaalde regio 3 ton waard is, dan kun je 'm wel met bladgoud gaan afwerken maar daar wordt de woning geen 6 ton van waard...
Misschien is die 290k dan laag getaxeerd?
Maar verhuizen staat zeker na de verbouwing niet op de planning dus dat is niet echt aan de orde
Afgaande op het salaris wat je in het 'wat verdient de GoT'er'-topic aangeeft en het feit dat je nog slechts 70k van je hypotheek open hebt staan zou ik je aanraden om geen extra hypotheek op je hals te halen. Versneld aflossen die handel en je bent ruim voor je 40e helemaal hypotheekvrij; dat is een luxe die maar voor zéér weinig van ons is weggelegd. Als je iedere maand niet meer aan de bank hoeft te betalen stroomt je spaarrekening als het goed is binnen no-time vol. Dan kun je die verbouwing zelf bekostigen of op termijn de boel verkopen en zelf cash geld bijleggen voor een andere woning.Nutterd schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:26:
[...]
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik geen idee heb hoe dit precies zit, wel weet ik dat het huis 2 deuren verder (kleiner,rijtjes huis, wij hebben een hoekhuis met vrije achterom en kleinere tuin) voor 320k verkocht is dit was wel helemaal af.
Misschien is die 290k dan laag getaxeerd?
Maar verhuizen staat zeker na de verbouwing niet op de planning dus dat is niet echt aan de orde
En als je echt graag wil verbouwen dan kies je een mix van beide; niet gelijk 75k erin steken en de zaken die je wil doen stuk voor stuk pakken. Als het goed is heb je nog een jaar of 20 te gaan dus met 70k betekent dat sowieso al een zeer lage maandlast; als het goed is komt het geld nu bijna als water binnen? Waarom zou je dan gaan lenen; omdat je zo snel mogelijk alles op je wensenlijst wil?
Ik kan inderdaad niet ontkennen dat het een stukje willen is en gewoon de luxe en het woonplezier hebben.Harrie_ schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:32:
[...]
Afgaande op het salaris wat je in het 'wat verdient de GoT'er'-topic aangeeft en het feit dat je nog slechts 70k van je hypotheek open hebt staan zou ik je aanraden om geen extra hypotheek op je hals te halen. Versneld aflossen die handel en je bent ruim voor je 40e helemaal hypotheekvrij; dat is een luxe die maar voor zéér weinig van ons is weggelegd. Als je iedere maand niet meer aan de bank hoeft te betalen stroomt je spaarrekening als het goed is binnen no-time vol. Dan kun je die verbouwing zelf bekostigen of op termijn de boel verkopen en zelf cash geld bijleggen voor een andere woning.
En als je echt graag wil verbouwen dan kies je een mix van beide; niet gelijk 75k erin steken en de zaken die je wil doen stuk voor stuk pakken. Als het goed is heb je nog een jaar of 20 te gaan dus met 70k betekent dat sowieso al een zeer lage maandlast; als het goed is komt het geld nu bijna als water binnen? Waarom zou je dan gaan lenen; omdat je zo snel mogelijk alles op je wensenlijst wil?
Andere is omdat er ook een keer kinderen aankomen en ik het huis dan eigenlijk af wil hebben en niet over 5 jaar nog aan het verbouwen ben.
Daar staat inderdaad natuurlijk wel tegenover dat op je 40ste een “vrij” huis inderdaad wel heel erg lekker is...
Keuzes...
Wat is er lekker aan om op je 40e een vrij huis te hebben? Het is leuk, maar uiteindelijk heb je er weinig aan... Behalve dat je elke maand nog meer geld overhoudtNutterd schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:38:
[...]
Ik kan inderdaad niet ontkennen dat het een stukje willen is en gewoon de luxe en het woonplezier hebben.
Andere is omdat er ook een keer kinderen aankomen en ik het huis dan eigenlijk af wil hebben en niet over 5 jaar nog aan het verbouwen ben.
Daar staat inderdaad natuurlijk wel tegenover dat op je 40ste een “vrij” huis inderdaad wel heel erg lekker is...
Keuzes...
Ik weet hoe oud je bent, of je kinderen wilt, etc. Maar als je 3500 per maand over houdt dan heb je die 70k ook in 2 jaar al weer afgelost
Edit: en daarbij zou ik, als de mogelijkheid er is, alles ook gewoon in 1x laten doen. Dan kunnen processen elkaar niet verstoren, kan schuld niet worden afgeschoven op een andere ingreep (scheelt weer garantie gedoe) en dan ben je ook in 1x van alle zooi af
[ Voor 13% gewijzigd door President op 08-04-2019 21:45 ]
Volgens dezelfde retoriek kun je zo'n verbouwing dan ook in no-time bij elkaar sparen. Als je op een enig moment aan kinderen begint / wil beginnen duurt het op z'n minst nog 9 maanden natuurlijk.President schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:42:
[...]https://tweakers.net/notificatie/5caba33072764e62d9744807/
Wat is er lekker aan om op je 40e een vrij huis te hebben? Het is leuk, maar uiteindelijk heb je er weinig aan... Behalve dat je elke maand nog meer geld overhoudt
Ik weet hoe oud je bent, of je kinderen wilt, etc. Maar als je 3500 per maand over houdt dan heb je die 70k ook in 2 jaar al weer afgelost
En wat er lekker aan is om op je 40e een vrij huis te hebben? Dat zal voor iedereen verschillen natuurlijk maar persoonlijk denk ik dat ik zelf een stuk fijner zou leven met een hoop minder (financiële) zorgen.
Dat klopt, alleen 'mis' je dan die jaren extra woonplezier... Als je het over 2 jaar doet dan heb je 2 jaar lang geen plezier aan het geld gehad, als je het nu doet dan heb je er de komende twee jaar al plezier van. Je moet dan wel voor jezelf uitrekenen hoeveel je aan rente betaalt en of je die kosten het genot waard vindt. Los van uiteraard dalende of stijgende kosten.Harrie_ schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:52:
[...]
Volgens dezelfde retoriek kun je zo'n verbouwing dan ook in no-time bij elkaar sparen. Als je op een enig moment aan kinderen begint / wil beginnen duurt het op z'n minst nog 9 maanden natuurlijk.
En wat er lekker aan is om op je 40e een vrij huis te hebben? Dat zal voor iedereen verschillen natuurlijk maar persoonlijk denk ik dat ik zelf een stuk fijner zou leven met een hoop minder (financiële) zorgen.
Och, ik ben op mijn 40e ook vrij van hypotheek. Lekker boeiend, mijn 'zorgen' zullen echt niet afnemen. Want als ik dan 50k op mijn spaarrekening heb dan wil ik toch liever 60k hebben, daarna 70k hebben, etc. Zorgen maken om geld is relatief. Ik maak mij zorgen als mijn spaarrekening < 10k is, een ander als het pas onder de 3k zit...
Relativeren en kijken waar je gelukkig van wordt. Natuurlijk haalt TS de kosten er bij verkoop van het huis niet uit, daar gaat het hem volgens mij ook niet om. En laten we eerlijk zijn, op een huis met een waarde van 280k (in de crisis nog steeds 200k) is het echt geen risico om van 70k naar 140k hypotheekschuld te gaan.
een gedeelte van ons spaargeld erin steken, we houden dan wel een kleinere buffer over maar nog altijd genoeg. en de hypotheek met 45K ophogen waardoor onze maandlasten nog steeds laag blijven en hiermee het woongenot omhoog gaat en de verbouwing voor het gemak lekker in een keer gedaan kan worden.
ook door het isoleren en de zonnepanelen gaan daar onze maandlasten omlaag dus proberen we de hypotheek toch nog binnen afzienbare tijd af te lossen
en dan het huis te verkopen en ergens in een klein dorpje in een boerderij te gaan wonen in zuid-frankrijk en de hele dag stokbrood gaan eten en wijn te gaan drinken

nogmaals bedankt voor de tips!
Dit komt omdat je aan het sparen bent zonder een doel. Er zijn genoeg dingen om je zorgen over te maken, wie zegt dat de overheid je kinderen studie of jou pensioen zal betalen over 25 jaar? Wil je financieel onafhankelijk zijn of wil je later met een groep mensen protesteren omdat het pensioen leeftijd 75 is geworden? Als je met een doel spaart, goed belegt vanaf je viertigste, wordt die 70k plus 750 per maand (wat iemand ongeveer aan hypotheek betaald) heb je op je 65ste 950k (7% rente per jaar). Verdien je 66k een rente per jaar, zonder dat je afhankelijk bent van de overheid, instantie, je kinderen of wie dan ook.President schreef op maandag 8 april 2019 @ 22:14:
[...]
Dat klopt, alleen 'mis' je dan die jaren extra woonplezier... Als je het over 2 jaar doet dan heb je 2 jaar lang geen plezier aan het geld gehad, als je het nu doet dan heb je er de komende twee jaar al plezier van. Je moet dan wel voor jezelf uitrekenen hoeveel je aan rente betaalt en of je die kosten het genot waard vindt. Los van uiteraard dalende of stijgende kosten.
Och, ik ben op mijn 40e ook vrij van hypotheek. Lekker boeiend, mijn 'zorgen' zullen echt niet afnemen. Want als ik dan 50k op mijn spaarrekening heb dan wil ik toch liever 60k hebben, daarna 70k hebben, etc. Zorgen maken om geld is relatief. Ik maak mij zorgen als mijn spaarrekening < 10k is, een ander als het pas onder de 3k zit...
Relativeren en kijken waar je gelukkig van wordt. Natuurlijk haalt TS de kosten er bij verkoop van het huis niet uit, daar gaat het hem volgens mij ook niet om. En laten we eerlijk zijn, op een huis met een waarde van 280k (in de crisis nog steeds 200k) is het echt geen risico om van 70k naar 140k hypotheekschuld te gaan.
Ik snap niet wanneer geld uitgeven die je niet hebt zo populair is geworden. Soms verbaas ik mij over hoe mensen anderen een schuld adviseren en denken dat het de doodgewoonste dingen van de wereld is. Er zijn genoeg dingen die ik wel zou willen hebben voor extra woonplezier maar waar ik het geld niet voor heb.
Zou jij me kunnen vertellen hoe je aan 7% rente per jaar komt?Plazza schreef op donderdag 11 april 2019 @ 16:12:
[...]
Als je met een doel spaart, goed belegt vanaf je viertigste, wordt die 70k plus 750 per maand (wat iemand ongeveer aan hypotheek betaald) heb je op je 65ste 950k (7% rente per jaar). Verdien je 66k per jaar een rente per jaar, zonder dat je afhankelijk bent van de overheid, instantie, je kinderen of wie dan ook.
Standaard S&P 500 index funds. Zijn gemiddeld met 9.8% per jaar gestegen in de afgelopen 90 jaar. Er zijn wel een paar anderen aspecten die er bij komen kijken zoals inflatie en je moet het best lang laten zitten, daarom bereken ik het zelf met 7%.KoningsGap schreef op donderdag 11 april 2019 @ 16:18:
[...]
Zou jij me kunnen vertellen hoe je aan 7% rente per jaar komt?
[ Voor 18% gewijzigd door Plazza op 11-04-2019 16:36 ]
Om even op je laatste stukje terug te komen...ik/we hebben een huis met een waarde van 290k op zijn minst en een hypotheek van net geen 70k (zonder hulp van ouders overigens) dus het geld lenen voelt niet als een schuld maar een verkleining van de overwaarde als ik dit geld zonder enige overwaarde op het huis had moeten lenen had ik de vraag hier niet eens gesteld 😉Plazza schreef op donderdag 11 april 2019 @ 16:12:
[...]
Dit komt omdat je aan het sparen bent zonder een doel. Er zijn genoeg dingen om je zorgen over te maken, wie zegt dat de overheid je kinderen studie of jou pensioen zal betalen over 25 jaar? Wil je financieel onafhankelijk zijn of wil je later met een groep mensen protesteren omdat het pensioen leeftijd 75 is geworden? Als je met een doel spaart, goed belegt vanaf je viertigste, wordt die 70k plus 750 per maand (wat iemand ongeveer aan hypotheek betaald) heb je op je 65ste 950k (7% rente per jaar). Verdien je 66k een rente per jaar, zonder dat je afhankelijk bent van de overheid, instantie, je kinderen of wie dan ook.
Ik snap niet wanneer geld uitgeven die je niet hebt zo populair is geworden. Soms verbaas ik mij over hoe mensen anderen een schuld adviseren en denken dat het de doodgewoonste dingen van de wereld is. Er zijn genoeg dingen die ik wel zou willen hebben voor extra woonplezier maar waar ik het geld niet voor heb.
En dan plof je op je 63e dood neer met een hoop geld op je rekening? Dan liever wat leuker wonen en een beetje genieten van het nu.Plazza schreef op donderdag 11 april 2019 @ 16:12:
[...]
Dit komt omdat je aan het sparen bent zonder een doel. Er zijn genoeg dingen om je zorgen over te maken, wie zegt dat de overheid je kinderen studie of jou pensioen zal betalen over 25 jaar? Wil je financieel onafhankelijk zijn of wil je later met een groep mensen protesteren omdat het pensioen leeftijd 75 is geworden? Als je met een doel spaart, goed belegt vanaf je viertigste, wordt die 70k plus 750 per maand (wat iemand ongeveer aan hypotheek betaald) heb je op je 65ste 950k (7% rente per jaar). Verdien je 66k een rente per jaar, zonder dat je afhankelijk bent van de overheid, instantie, je kinderen of wie dan ook.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Snap ik. Jullie hebben het prima gedaan en lopen voor op 95% van het land. Ik weet natuurlijk ook niet wat je inkomen is en of je naast het betalen van je hyptheek ergens actief aan het beleggen bent. Alleen je vroeg wat wij zouden doen en ik zou niet verder in een huis waar je woont investeren.Nutterd schreef op donderdag 11 april 2019 @ 16:49:
[...]
Om even op je laatste stukje terug te komen...ik/we hebben een huis met een waarde van 290k op zijn minst en een hypotheek van net geen 70k (zonder hulp van ouders overigens) dus het geld lenen voelt niet als een schuld maar een verkleining van de overwaarde als ik dit geld zonder enige overwaarde op het huis had moeten lenen had ik de vraag hier niet eens gesteld 😉
Persoonlijk ben ik een voorstander van het afbetalen van je huis omdat je van die hoge rente af wil komen. Maar wat je nu eigenlijk aan het doen bent is extra rente betalen, al je geld in een huis stoppen waar je woont (dus eigenlijk niet echt een investering is) en ben je kompleet afhankelijk van je baan (Ik ga ervan uit dat je naast die potje van 35k en je huis geen andere investeringen hebt).
Dus iedereen die een hyptheek heeft kan niet genieten van het leven? Het enige wat je namelijk doet is nadat je de hyptheek hebt afbetaald die maandelijks bedrag investeren voor je toekomst. En wat als je 95 wordt?Señor Sjon schreef op donderdag 11 april 2019 @ 16:57:
[...]
En dan plof je op je 63e dood neer met een hoop geld op je rekening? Dan liever wat leuker wonen en een beetje genieten van het nu.
Ok duidelijk! Snap het helemaal.Plazza schreef op donderdag 11 april 2019 @ 17:00:
[...]
Snap ik. Jullie hebben het prima gedaan en lopen voor op 95% van het land. Ik weet natuurlijk ook niet wat je inkomen is en of je naast het betalen van je hyptheek ergens actief aan het beleggen bent. Alleen je vroeg wat wij zouden doen en ik zou niet verder in een huis waar je woont investeren.
Persoonlijk ben ik een voorstander van het afbetalen van je huis omdat je van die hoge rente af wil komen. Maar wat je nu eigenlijk aan het doen bent is extra rente betalen, al je geld in een huis stoppen waar je woont (dus eigenlijk niet echt een investering is) en ben je kompleet afhankelijk van je baan (Ik ga ervan uit dat je naast die potje van 35k en je huis geen andere investeringen hebt).
Nee verder geen investeringen en die 30k kunnen we in het huis stoppen en nog wel eeb redelijke buffer overhouden. qua salaris zitten we beide wel prima waarbij mijn vriendin ook nog op het punt staat een aardige promotie te maken.
Dit is wel redelijk zwart-wit maar hier ben ik het gedeeltelijk mee eens.Señor Sjon schreef op donderdag 11 april 2019 @ 16:57:
[...]
En dan plof je op je 63e dood neer met een hoop geld op je rekening? Dan liever wat leuker wonen en een beetje genieten van het nu.
Als ik kijk naar mijn persoonlijke situatie hebben we de laatste jaren vrij veel gelaten om te komen waar we nu (financieel) staan. Nu vind ik dat we een keer mogen genieten en ons “droom”huis nog meer ons droomhuis mogen maken...maar voor mijn gevoel blijft het toch lenen...de gemixte reacties in dit topic bevestigde mij dat er geen goed of fout antwoord/advies is.
Ik weet zeket dat we niet in de financiele problemen komen als er iets geks gebeurd, voor de toekomst zitten we nog steeds vrij goed.
Maat ben het ook met Plazza eens, als we ons huis binnen 4-5 jaar hadden kunnen afbetalen was ook mooi geweest maar dat moet nu nog even een paar jaartjes wachten