Rebel-Rebel schreef op maandag 8 april 2019 @ 10:56:
Mijn vraag
Ik wil in de 'meterkast' een PoE router plaatsen waar een camera op word aangesloten..nu komt daar het AOP punt binnen en gaat via een coax naar de woonkamer (veel verder weg), ik kan in deze kast niets los halen,
Jawel. Je coax naar de woonkamer zit met een F-connector (schroefdraad) vast op de AOP. Je kunt dat prima loshalen en een tweewegsplitter met F-connectoren plaatsen. Korte kabel met F-connectoren tussen AOP en splitter, en de bestaande kabel naar de woonkamer aansluiten op een van de twee uitgangen ervan. Zorg voor materiaal met Kabelkeur en het zou allemaal gewoon moeten werken.
Maar.... dan heb je in de meterkast een coaxuitgang met F-connector beschikbaar. Je wilt PoE Ethernet hebben op die locatie. Daar moet nog een en ander tussen
Eerste is een modem.
- welke provider heb je?
- welke modem heb je nu (merk+modelnr - ook als je het van je provider hebt!)
- waar staat die modem nu?
- wat zit allemaal op de modem aangesloten en hoe? (per apparaat bedraad cq draadloos aangeven)
Een modem levert Ethernet, maar nog geen PoE. Routers doen dat ook niet. Daar moet een PoE injector of PoE switch tussen. Welke je nodig hebt hangt af van je camera. Welke is dat? En welke PoE-standaard ondersteunt het?
De meeste camera's werken met 802.3af PoE, maar sommige gebruiken proprietary passive PoE (op 24V danwel 48V) en als er een schijnwerper aan hangt kan het zijn dat het 802.3at nodig heeft.
En heb je nog een router nodig? Dat is maar de vraag. Op basis van de (vrij karige) informatie die je geeft vermoed ik van niet. De modemrouter van je provider voldoet waarschijnlijk, tenzij je ingewikkelde VPN-constructies wilt doen. Dat zou ik echter afraden, dat is (zie ander topic die nu loopt,
Netwerk ip range issue ) een stuk ingewikkelder en mijn inschatting is dat je op dit moment niet de kennis hebt om dat succesvol voor elkaar te krijgen.
extra kabels doortrekken, etc. de enige mogelijkheid is het bestaande punt uit te breiden met een splitter o.i.d. maar is dit uberhaupt mogelijk en wat is er dan exact nodig?
Weet je heel zeker dat extra kabels onmogelijk zijn? Je kunt doorgaans prima een Ethernetkabel naast een coaxkabel door een bestaande leiding trekken. Dat zou hier nodig kunnen zijn, want als je modem in de woonkamer staat en daar bedrade verbindingen heeft, zul je linksom of rechtsom Ethernetverbinding van woonkamer naar meterkast moeten realiseren...
Als dat echt niet mogelijk is of het wel mogelijk is maar jij er niet aan wilt beginnen (wees eerlijk met jezelf en ons of het willen of kunnen is

), dan zijn er alternatieven. Waar coax ligt kun je MoCA gebriuken. Dat is Ethernet over coaxkabel sturen. Dat kost een stuk meer dan een Ethernetkabel, maar je hoeft dan niets nieuws te trekken (wel de bovengenoemde splitter monteren) en het is stabiel en performant. Kijk naar de Hirschmann INCA of MOKA32. Je hebt waarschijnlijk voor die camera weinig bandbreedte nodig (wederom: zonder te weten welke is dit een aanname), dus je kunt voor de goedkoopste gaan. Zelfs de oude MOKA16 kan strak 170Mbps van A naar B krijgen dus voldoet waarschijnlijk.
Let wel dat waar je modem staat bij MoCA bepaalt hoe de splitter aangesloten moet worden, aangezien je de MoCA-signalen en niet het TV-signaal splitst:
Kabelmodem in meterkast, MoCA voor Ethernet richting woonkamer:
Korte kabel van AOP naar "In" op de splitter. Kabel naar modem op een uitgang, andere uitgang naar "In" op MoCA adapter, kabel naar woonkamer op "Uit" of "TV" op MoCA adapter.
Kabel/DSLmodem in woonkamer, MoCA voor Ethernet richting meterkast:
Kabel van woonkamer naar "In" op de splitter. Een van de twee uitgangen met korte kabel naar AOP, andere uitgang naar MoCA adapter.