Netwerk ip range issue

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klen_ghost
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-10 21:23
ISP = kpn glasvezel
in het kort zit het als volgt aangesloten

glasvezel moden -> wan poort xperia box v10

xperiabox (DHCP aan ivm IPTV)
lan 1 = iptv
lan 2 = ps4
lan 3 = asus router

asus router : (dhcp aan omdat alles achter deze router via een VPN loopt)
lan 1 media center
lan 2 -> utp switch
wireless device ip range = 192.168.1.### (dit is de range die de asus router geeft)
wired devices ip rang = 192.168.2.### (deze range is afkomstig van de xperia box?!!), terwijl alles dus achter de asus router staat in het schema.

probleem is het volgende
wireles devices zien elkaar allemaal maar geen enkel wired device (ip range 192.168.1.###)
wired devices zien elkaar allemaal maar geen enkel wireless device. (ip range 192.168.2.###)

[ Voor 3% gewijzigd door klen_ghost op 07-04-2019 21:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-10 20:12
Je hebt nu twee DHCP servers in je netwerk die hun eigen netwerk opzetten. Daardoor die problemen.

Asus instellen als Accesspoint (of op zijn minst de DHCP server op de Asus uit).
Ik zou de Asus daarnaast ook een vast IP adres geven (bijv. 192.168.1.2), en laat de Experiabox IP adressen vanaf 192.168.1.50 uitdelen. Verder zou ik zou ervoor kiezen alle wired devices een vast IP toe te kennen via Static DHCP of in het device zelf in de range 192.168.3 - 49.

[ Voor 69% gewijzigd door Masimo op 07-04-2019 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klen_ghost
@Masimo maar loopt dan alles nog wel over de VPN verbinding? (sorry ik ben niet zo thuis in deze materie)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Of de topics van KPN en Asus op GoT even nazoeken; je kan de EB vervangen door je Asus.

De EB heeft ook wat beperktere mogelijkheden qua portforwards etc. dus allicht heeft het je voorkeur / interesse om de Asus als enige router in te zetten.

[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken OF
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

[ Voor 24% gewijzigd door MAX3400 op 07-04-2019 21:59 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klen_ghost
@MAX3400 ik heb die "guide" getracht te volgen maar deze materie is niet iets waar ik veel kennis van heb.
die EB heb ik eigenlijk niet nodig zover ik begrijp zou ik dus vanaf de glasvezel modem aan moeten kunnen sluiten op de WAN poort van mijn asus RT-AC68U ?
de reden van het vervangen de EB zijn 2 dingen :
2.4ghz valt regelmatig weg van dat kreng.
en hij heeft (ondanks aantal verzoeken) nog altijd geen VPN optie in de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

klen_ghost schreef op zondag 7 april 2019 @ 21:43:
ISP = kpn glasvezel
.....

probleem is het volgende
1) wireles devices zien elkaar allemaal maar geen enkel wired device (ip range 192.168.1.###)
2) wired devices zien elkaar allemaal maar geen enkel wireless device. (ip range 192.168.2.###)
Je geeft niet voldoende informatie, om goed te antwoorden. Wat doet die VPN, waar gaat deze heen? Hoe is je asus aangesloten, blijkbaar niet op de wan aansluiting, wat is dan op je mediacenter de ip range ?

Begrijp ik goed dat de bedrade devices op de switch aangesloten op de router een ip krijgen van de experia box, dan lijkt mij dat je de router niet op de wan poort heb aangesloten. Ga je dan wel via de vpn, als je via een bedraad device gaat?

Hoe heb je 1) en 2) vastgesteld. Heb je al eens een tracert (onder windows) gedaan vanaf een wireless device naar een wired device (en naar buiten) en vice versa, en wat is de output. Wat is je route tabel vanaf een wireles/wired devices (route print onder windows), en wat is de output

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earithramir84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-08 20:43

earithramir84

Programming for life

De makkelijkste oplossing:

1) Zorg dat het net werk binnen huis (op misschien de TV Setup box na) via je router verloopt.
2) pas de TV setupbox aan zodat deze een statisch (vast IP address heeft), gebruik daarbij bijv de gegevens die hij nu al ontvangen had (noteer deze en vul exact het zelfde handmatig in.
3) Pas de asus router aan zodat de internet connectie een statis IP/DNS heeft.
4) Schakel DHCP uit op de KNP box.
Het voordeel; je kan je PS4 nog gewoon benaderen via je internet netwerk (sony app e.d.)
Alle internere aparaten comuniseren nu via je asus gateway omdat deze ingeschakeld staat als standaard gateway enkel aparaten met een statisch config gaan rechstreeks via de modem.

I have no rivals, No man can be my equal!! http://tweakers.net/gallery/192408/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@earithramir84 je houdt dan wel dubbel NAT en dat is **** met sommige consoles, games en port-triggering (als je jouw puntje 4 doordrukt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earithramir84

earithramir84

Programming for life

@MAX3400 helemaal gelijk heb je .. zeker de ps4 is daar gevoelig voor helemaal over het hoofd gezien..
Dan kan ie beter de ps4 buiten de vpn door lossen en statisch instellen..

I have no rivals, No man can be my equal!! http://tweakers.net/gallery/192408/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

earithramir84 schreef op maandag 8 april 2019 @ 08:13:
@MAX3400 helemaal gelijk heb je .. zeker de ps4 is daar gevoelig voor helemaal over het hoofd gezien..
Dan kan ie beter de ps4 buiten de vpn door lossen en statisch instellen..
Dan nog moet/wil je de PS4 op de EB aansluiten, zelfs met een static IP.

Ik zal wel te moeilijk denken maar alle topics over meer dan 1 router, verzanden vaak in het afzinken van 1 router en/of allerlei technisch lastiger oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earithramir84

earithramir84

Programming for life

Beste oplossing blijft het elimineren van die EB en alles over de asus gateway laten lopen.
Weet alleen niet of dat die gateway mogelijkheid heeft om enkele poorten niet via de vpn te laten lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earithramir84

earithramir84

Programming for life

daarom zei ik ook "de makkelijkste oplossing" zei niet dat het de beste was haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MAX3400 schreef op maandag 8 april 2019 @ 08:34:
[...]

Dan nog moet/wil je de PS4 op de EB aansluiten, zelfs met een static IP.

Ik zal wel te moeilijk denken maar alle topics over meer dan 1 router, verzanden vaak in het afzinken van 1 router en/of allerlei technisch lastiger oplossingen.
Inderdaad. Zeker als er ook nog VPN in het spel is.

Je bent gewoon bezig met gevorderde networking. Dan heb je twee keuzes:

1) werk je kennis bij totdat je weet waar je mee bezig bent, in ieder geval op vlak van (NAT) routing, subnetting, DHCP en VPN.
2) kies een eenvoudigere oplossing die past bij je huidige kennis.

Voor de hand liggend: regel de VPN op je client device(s), niet op de router. Dan kun je gewoon de Experiabox als enige router gebruiken in je netwerk en ben je van addresseringsgezeik af. Wat je wilt met tweede router die als VPN endpoing werkt kan prima, maar is echt niet met 1-2-3 stappenplan in te richten. Als je de 'router als AP gebruiken' guide al te moeilijk vindt, is dat op dit moment veel te hooggegerepen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klen_ghost
@dion_b
Een router etc als A/P instellen lukt mij echt wel, die guide had ik het ook niet over ;).
Maar er staat simpelweg niet in wat ik wil bereiken met mijn asus router vandaar ook de vraag op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-10 16:15
Volgens mij zijn maar 2 dingen belangrijk.
1) zorg er voor dat er een EB lan verbonden is met de ASUS WAN.
Dit zorgt er voor dat de Asus blijft routeren. en geen DHCP (broadcast) pakketten doorlaat.
2) Dat de EB en de ASUS niet het zelfde subnet aan de lan-kant hebben.
Dit houd de device's van de EB bereikbaar vanuit het Asus netwerk en een hoop gezeik

Dubbel nat word verkomen omdat de Asus alles in een VPN-tunnel naar buiten gooit. NAT heeft alleen configuratie nodig als je iets hebt staat wat van buiten bereikbaar moet zijn. Daar heb ik TS niet over gehoord.
Vaste IP's zijn helemaal niet nodig. Zolang ze up blijven zal de zelfde dhcp-lease verlengd worden. Als ze down zijn geweest en weer up komen zullen alle router, arp en mac tabellen automatische geüpdatet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

ewoutw schreef op maandag 8 april 2019 @ 16:29:
NAT heeft alleen configuratie nodig als je iets hebt staat wat van buiten bereikbaar moet zijn. Daar heb ik TS niet over gehoord.
Want een PS4 en online spelen, is niet onderhevig aan (dubbel) NAT in jouw oplossing?
Vaste IP's zijn helemaal niet nodig. Zolang ze up blijven zal de zelfde dhcp-lease verlengd worden. Als ze down zijn geweest en weer up komen zullen alle router, arp en mac tabellen automatische geüpdatet worden.
Goed verhaal. Mijn NAS heeft dynamic bijvoorbeeld 192.168.1.16 en mijn PC heeft .18. Stroomstoring, PSU van de NAS defect. 2 dagen later Eneco alles gerepareerd, PC aan. Nog 2 dagen later nieuwe PSU voor de NAS, kan die ook weer aan. He, vervelend, Plex is niet meer bereikbaar op de NAS.

Gewoon een simpel voorbeeld om, naar mijn mening, nooooit te vertrouwen op DHCP & dynamic IP's als je minstens 1 "service" op je interne LAN hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-10 16:15
MAX3400 schreef op maandag 8 april 2019 @ 18:38:
[...]

Want een PS4 en online spelen, is niet onderhevig aan (dubbel) NAT in jouw oplossing?
Is alleen een cliënt toch? Die maakt een sessie (sessielaag van het OSI model). Sessies die vanuit binnen zijn gestart kunnen gewoon terug komen.

Maar anders heb je nog steeds geen dubbel nat. De ps4 zit op de EB en heft niets met de Asus ruiter te maken.
Mocht die toch op de Asus zitten zou die gewoon door VPN tunnel moet gaan. Ook dan kam je alleen NAT tegen op de Asus maar niet op de EB.
MAX3400 schreef op maandag 8 april 2019 @ 18:38:
[...]

Goed verhaal. Mijn NAS heeft dynamic bijvoorbeeld 192.168.1.16 en mijn PC heeft .18. Stroomstoring, PSU van de NAS defect. 2 dagen later Eneco alles gerepareerd, PC aan. Nog 2 dagen later nieuwe PSU voor de NAS, kan die ook weer aan. He, vervelend, Plex is niet meer bereikbaar op de NAS.

Gewoon een simpel voorbeeld om, naar mijn mening, nooooit te vertrouwen op DHCP & dynamic IP's als je minstens 1 "service" op je interne LAN hebt.
Als je echt een service aanbied zou ik dat idd liever op vast ip doen. Maar technisch gezien zou op hostname meestal prima gaan. Verder heeft TS gen services die hij aanbied (tenzij de ps4 ook een server kan zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klen_ghost
Even een hele vreemde ontwikkeling in deze.

Eindelijk de router zo geconfigureerd dat iptv werkt.
Echter nu krijgen we op zowel de wifi als de ethernet poorten waar pc's op verbonden zijn geen internet meer door.
Router terug naar fabrieks instellingen gezet, vervolgens alles geconfigureerd voor iptv werkend te krijgen.
Dat werkt inmiddels.
Alleen op wifi en kabel geen internet meer.
Het aller vreemdste is dat als we een guest wifi aanmaken daar wel interner op doorgegeven wordt!
Nu sta ik dus echt voor een raadsel!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En wij ook.

Begin eens met antwoord te geven op een aantal vragen die hier gesteld zijn: hoe zit de EB op de asus aangesloten? Wat heb je qua VPN nu precies ingesteld (en begin misschien eens om het zonder VPN werkend te krijgen)?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klen_ghost
@Orion84 eb is nu niets anders dan een switch geworden
Dhcp staat uit. En zit via een lan poort aangesloten. Dus EB zou je kunnen vervangen voor een switch.
VpN uit of aan maakt totaal geen verschil, zelfs zonder dat die ingesteld is werkt het niet goed.

Aansluit methode :
NTU -> Wan poort ASUS
Lan 1 asus -> switch.

Iptv op poort 3 van asus (werkend)
Gasten Wi-Fi heeft wel.internet, gewone Wi-Fi/kabel verbinding niet

edit :
lan poorten 1,2 & 3 geven internet door.
lan poort 4 zit de iptv op
ofwel het bedrade deel werkt nu wel weer naar behoren
en het Wi-Fi gedeelte ook weer werkend aan de gang gekregen.

mijn settings voor IPTV zijn dan dus :

onder het kopje Lan -> IPTV tabblad :

manual
inet: 6 / 0
port4: 4 / 0
port3: / 0 (deze blijft het eerste veld dus leeg)
RFC3442 & MS
enabled
enabled
0

------
hierdoor werkt dus alles naar behoren !
de VPN settings komen een andere keer wel, nu even geen tijd voor ;)

[ Voor 38% gewijzigd door klen_ghost op 10-04-2019 10:06 ]

Pagina: 1