Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Computer krijgt steeds meer opstart en bevriezingsproblemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pc begint de laatste tijd steeds meer kuren te vertonen.
En ik heb gewoon te weinig kennis van computers om te weten waar het vandaan komt. Ook zit ik er niet op te wachten om alle onderdelen van mijn computer te vervangen in de hoop dat eentje het probleem was.

Eigenlijk zijn er 2 problemen die ik de laatste 2 maanden steeds vaker terug zie.
De eerste is het bevriezen van de computer. Letterlijk bevriezen. Eerst dacht ik dat het een probleem was van de GPU. Maar het geluid blijft ook hangen (hoewel deze vaak 5-10 seconden na het beeld komt)
Opvallend is ook dat het vrij random is. Ik heb het gehad als ik vrij grafisch intense spelen speel, zoals Ghost Recon: Wildlands maar ook de wat minder heftige spellen, zoals Sims 4 en Total War: Rome 2. Maar het gebeurt ook gewoon als ik youtube videos kijk of zelfs niks aan het doen ben. Zo heb ik gisteren gehad dat ik ging eten en mijn computer gewoon op desktop stond en bevroren was toen ik terug kwam.
Ook wanneer is ontzettend random. Soms gebeurt het als de computer al 5 uur aan het draaien is. Maar heb ook momenten gehad dat hij na 10 minuten al bevroor. Hij kan ook perfect dagen zonder problemen gaan en dan ineens 4x achter elkaar op één dag bevriezen.

2de probleem is opstarten.
Ook hier is het vrij random. Ik druk op de knop, hoor de ventilator opstarten, soms doet hij er 1 seconden over, soms 5 seconden, lampjes branden, alles lijkt in orde. Maar geen beeld. Mijn monitoren blijven op standby.
Heel opvallend; normaal moet ik de startknop 5 seconden ingedrukt houden om de computer via de knop af te sluiten. Maar in dit geval, één drukje is meer dan genoeg om hem af te sluiten.
Dan wacht ik een paar seconden en probeer ik hem weer op te starten.
Soms moet ik dit maar 1-2x doen voor hij daadwerkelijk opstart. Maar er zijn ook momenten, zoals net, dat ik dit 14x moet doen.
Ik weet altijd of hij werkt. Als hij niet werkt blaast de ventilator maar 1x, lang of kort. Als hij wel werkt blaast hij eerst 1x lang, opgevolgd door een hele korte.

Dus mijn vraag is, heeft iemand hier een idee waar het probleem ligt?
Ik dacht eerst dat het mijn grafisch kaart was, omdat er geen signaal komt met opstarten en het bevriezen.
Maar het feit dat ook het geluid wegvalt en ik de computer kan afsluiten zonder de knop 5 seconden in te houden, doet mij dan weer denken aan het moederbord of voeding.
Dan nog het feit dat mijn grafische kaart vrij recent is terwijl mijn moederbord al weer 7 jaar oud is.

Mijn systeem:
CPU: i7-2700k 3.5GHz
Moederbord: Medion MS 7667
RAM: 12GB via 3 4GB kaarten
GPU: GTX 1060 6GB

Alle reacties

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:49
Dat betekent dat de voeding (Medion?) ook al 7 jaar oud is?
Lees de kop van Voeding advies en informatie topic - Deel 34 eens door, en zie dat je voeding hoogstwaarschijnlijk aan vervanging toe is?

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:47
Verwijderd schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 17:40:

Heel opvallend; normaal moet ik de startknop 5 seconden ingedrukt houden om de computer via de knop af te sluiten. Maar in dit geval, één drukje is meer dan genoeg om hem af te sluiten.
in die situatie is de pc ergens in het opstartgebeuren vastgelopen, (nog niet begonnen met windows opstarten)

mogelijk dus ergens geen/foute communicatie tussen pc en bv geheugen/hdd/gpu.

Dingen die je kunt doen?

memtest, smart van je hdd's uitlezen, gpu stresstest, spanningen meten onder belasting
heb je de pc standaard, of op een overklok draaien?

aanvulling: Medions (prima pc's verder) staan er om bekend dat ze qua uitbreidbaarheid vaak problemen geven. Wat voor videokaart zat er in? kan zijn dat je nieuwe zoveel extra trekt dat dat een probleem is idd.

[ Voor 13% gewijzigd door Tens op 06-04-2019 18:40 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• jahako
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 17:10
7 jaar oud met een vrij recente video kaart, dan moet hem binnen in de kast wel regelmatig schoongemaakt hebben hoop ik, ook de voeding? stof kan zorgen voor een airflow van nul.
Anders beginnen met biomass zijn advies.

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Het tweede probleem doet mij denken wat mijn desktop een hele tijd heeft gedaan.
Daarvan is de voeding vervangen en sindsdien start hij meteen weer in 1 keer op.

Hopen dat ik dit goed uitleg:
Volgens de computerzaak heeft een voeding een laagvoltage en een hoogvoltage output.
De hoogvoltage was kapot gegaan waardoor alles via laagvoltage moest worden opgestart en dat daar eigenlijk niet van kon worden opgestart.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Verwijderd

Topicstarter
Tens schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 18:30:
[...]

in die situatie is de pc ergens in het opstartgebeuren vastgelopen, (nog niet begonnen met windows opstarten)

mogelijk dus ergens geen/foute communicatie tussen pc en bv geheugen/hdd/gpu.

Dingen die je kunt doen?

memtest, smart van je hdd's uitlezen, gpu stresstest, spanningen meten onder belasting
heb je de pc standaard, of op een overklok draaien?

aanvulling: Medions (prima pc's verder) staan er om bekend dat ze qua uitbreidbaarheid vaak problemen geven. Wat voor videokaart zat er in? kan zijn dat je nieuwe zoveel extra trekt dat dat een probleem is idd.
Dat was inderdaad mijn gedachte, dat er ergens iets fout gaat in de communicatie.
Ik draai mijn pc in principe nooit in overklok.

De grafische kaart die er in zat was een GTX 560. Deze is in 2016 vervangen door een GTX 760 die ik overnam van mijn broertje die een 1080 had aangeschaft. Echter heeft die het in 2017 begeven en ben ik dus naar een 1060 gegaan.
Hij heeft het eigenlijk heel lang gedaan zonder problemen op die grafische kaart.
biomass schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 17:51:
Dat betekent dat de voeding (Medion?) ook al 7 jaar oud is?
Lees de kop van Voeding advies en informatie topic - Deel 34 eens door, en zie dat je voeding hoogstwaarschijnlijk aan vervanging toe is?
Het is niet de officiële voeding. Maar ook zeker niet de jongste. De originele voeding had een voltage switch zodat hij ook op Amerikaans net gebruikt kon worden. Tijdens het schoonmaken had ik die perongeluk omgezet en toen ik hem aanzetten... POOF! De huidige voeding is nu 5 jaar oud ongeveer.

Maar dat kan wel eens het probleem zijn. Er is namelijk nog een 'probleem' dat ik rats vergeten ben!
Mijn voeding is 450 watt. Toen ik mijn GTX 1060 kocht, stond er op Coolblue dat de kaart minimaal een voeding van 500 watt nodig heeft voor goede werking. Maar er werd toen tegen mij gezegd dat opzich een 450 watt wel zou moeten lukken, gezien ze eigenlijk niet zoveel trekken.

Heel opvallend is dat de afgelopen maanden, mijn voeding heel veel geluid maakte als ik grafisch intensieve spellen speelde. Maar ook enkel dan. Stopte ik, dan ging het van zelf weg.
Ik had zoiets van "zal wel de voeding zijn die wat harder moet werken."
Maar nu ik het in het rijtje plaatst... Lijkt het er inderdaad op dat mijn voeding gewoon versleten is en niet krachtig genoeg om mijn kaart te draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Dus... Een update

Maandje geleden heb ik dus een nieuwe voeding gekocht, een 600w Coolmaster.
Bleek in eerste instantie de oplossing te zijn.

Echter heb ik een paar dagen geleden weer diverse keren achter elkaar gehad dat hij niet wilde opstarten. Nog veel extremer dan normaal. Nu moest ik ruim 30x proberen voor hij iets wilde doen.
Opvallend was wel; daar hij vroeger altijd gelijk afgesloten kon worden door de powerknop simpel aan te raken, moest ik nu eens in de zoveel tijd de powerknop wél 5 seconden inhouden om af te sluiten.
Dit opstart probleem is nu 2x gebeurt in de afgelopen dagen.

Ook heb ik sinds gisteren weer dat de pc soms volledig blijft hangen.

Het is dus niet de voeding... Kan het zijn dat mijn moederbord er na 7 jaar gewoon doorheen zit?

• Devion
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-10 10:25

Devion

Space for rent ;-)

De powerknop 4 seconden in houden is niet vreemd, is standaard ATX procedure voor een full power off (minder dan 4 seconden geef je het OS een kans om de shutdown te initiëren)

M.b.t. geheugen zou je kunnen proberen om 2 dimmetjes te gebruiken ipv 3 of geheugen snelheid iets omlaag zetten in bios (indien dat mogelijk is op een medion bordje).

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:18:
Dus... Een update

Bleek in eerste instantie de oplossing te zijn.

Echter heb ik een paar dagen geleden weer diverse keren achter elkaar gehad dat hij niet wilde opstarten. Nog veel extremer dan normaal. Nu moest ik ruim 30x proberen voor hij iets wilde doen.
Opvallend was wel; daar hij vroeger altijd gelijk afgesloten kon worden door de powerknop simpel aan te raken, moest ik nu eens in de zoveel tijd de powerknop wél 5 seconden inhouden om af te sluiten.
Dit opstart probleem is nu 2x gebeurt in de afgelopen dagen.

Ook heb ik sinds gisteren weer dat de pc soms volledig blijft hangen.

Het is dus niet de voeding... Kan het zijn dat mijn moederbord er na 7 jaar gewoon doorheen zit?
Heb je nu die hdd al een keer getest?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:37
Verwijderd schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:18:
Dus... Een update

Een Cooler Master Mastetwatt Lite?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 19:54:
[...]

Heb je nu die hdd al een keer getest?
Smart gaf mij niks, alle schijven in orde. Mij is gezegd dat na de 30.000 uur schijven pas richting 'versleten' gaan. Meeste wat ik heb is 16.000 en de SSD waar mijn systeem op staat heeft zelfs maar 9.000

GPU stresstest gaf ook niks specials en zojuist een memory test gedaan waar ook geen errors uitkwamen.

Net gaan eten en toen ik boven kwam was mijn pc weer bevroren. Er was een ventilator die wel meer geluid maakte dan normaal, ik vermoed dat het weer de voeding was.
De nieuwe voeding is inderdaad een Coolmaster Masterwatt lite 600W

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het klinkt als een kortsluiting of slecht contact ergens.

Maak alles eens los en sluit het weer opnieuw aan. Probeer aansluitingen nergens te forceren. Als je ergens kracht voor nodig hebt, zou dat het zwakke punt kunnen zijn. Maak alles stofvrij met een spuitbus lucht. Niet met een stofzuigerborstel.

Controleer dan het moederbord op "slechte plekken". Donkere plekken, verkleuringen, bol staande condensatoren, smeltplekken, stekkers en contactpunten. Ik gebruik daarvoor een fototoestel met zoomlens die alles in hoge resolutie erop zet. Dat maakt het makkelijk alles systematisch langs te lopen. Een goed vergrootglas werkt ook.

Als er ergens een kortsluiting wordt gemaakt moet de voeding zich daarop aanpassen en dat kan voor overbelasting zorgen. Als dat lang duurt, kan de voeding ook defect raken. Kortsluiting kan overal ontstaan, in printplaten, smd onderdelen, kabels en in connectoren, ook verstopt in "molded" voedingconnectoren.

Als je iemand kent met een infraroodcamera, dat is handig om hot spots op te sporen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:37
Verwijderd schreef op zondag 7 juli 2019 @ 19:24:
De nieuwe voeding is inderdaad een Coolmaster Masterwatt lite 600W
Slechte keuze. Het is de slechtste voeding van de laatste jaren die door een A-merk is uitgebracht.

Kon het zo snel niet terug vinden maar heb je al eens Memtest gedaan?

• cpt0bvi0us1
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-12-2022
Je gaf aan dat de originele voeding opgeblazen werd?
Het kan zijn dat er daardoor misschien iets anders beschadigd geraakt is en nu pas storend is geworden?
Als ik dit zo lees denk ik direct aan slecht geheugen/mobo die aan zijn einde nadert of misschien de CPU of GPU.

Misschien eens een memtest laten lopen op 1 geheugenbank?
Wel memtest minstens 24 u laten draaien.
Hetzelfde dan herhalen voor de andere geheugen reepjes.
Pagina: 1