In oktober heb ik mijn fotografie hobby weer opgepakt en mijn Nikon d70 verkocht en de onderstaande set terug gekocht via marktplaats:
Canon 70D
Canon 15-85 f3.5
Canon 10-18 f4.5
Canon 50mm f1.8
In januari heb ik er een Mavic Air bijgekocht, sins ik weer actief ben is het balletje ook weer gaan rollen heb het ik hier en daar ook weer klusjes. Maar ik loop nu wel tegen beperkingen vooral nu ik ook wat meer met video wil gaan doen.
Voorbeeld van 2 klussen die ik nu heb staan om een beeld te geven wat ik doe:
Klus 1: private villa Bali
- Foto's voor op verhuursites
- Foto's en video van in en rondom de villa voor socials
Klus 2: auto dealer (merk dealer)
- Fotografie van showroom en werkplaats. (oa drone shots)
- Foto's personeel (portretten)
- Foto's voor op socials. Ze willen graag foto's van aantal autos mooi gefotografeerd hebben op bekende punten hier in de stad ipv algemene foto's vanuit het merk zelf.
- Promotie video voor private lease
Daarnaast vindt ik het natuurlijk ook leuk om privé het 1 en ander te doen. We doen veel aan hiken en gaat de camera altijd mee en ik vindt het erg leuk om auto's te fotograferen.
Waar loop ik precies tegen aan
- Lichtsterkte de 70d is daar niet zo heel goed in en de 15-85 helpt daar ook niet aan mee.
- Gebrek aan dof
- Gebrek aan mogelijkheden met video (geen flat profile, geen full hd 60fps, kwaliteit op het randje het kan net)
- Formaat en gewicht, voor klussen niet belangrijk maar als ik ga hiken is de 70d+15-85mm toch wel bulky en zwaar.
- Binnen de huidige setup zie ik weinig mogelijkheden te upgraden. Het is wel een beetje het idee om beetje geld wat ik met de klusjes doe weer te investeren in upgrades. Maar upgraden naar een 80d is geen wereld van verschil, upgraden naar een canon full frame zit je met glas en word te groot en zwaar. Canon mirrorless hoor ik tot nu toe nog geen hele enthousiaste verhalen over en moet je ook met lens adapters werken.
Wat zijn de opties
Upgraden lenzen
De 15-85mm en 50mm verkopen + €300 en een Sigma 18-35mm 1.8 art kopen
- Lichtsterkte en dof krijg je hiermee
- Upgrade pad en beperkte 70d video mogelijkheden los je hier niet mee op
Upgraden body
Canon M50 met een lens mount voor huidige lenzen
- Video mogelijkheden worden hiermee opgelost
- Lichtsterke los je hier niet mee op
- Fotokwaliteit ga je niet echt op vooruit
Totaal andere set
Sony A7 systeem
Inmiddels is er voor het a7 systeem veel te vinden en zeker de mark1 is nu heel goedkoop te vinden
Binnen budget zou mogelijk zijn:
Sony A7 mark1
Kit lens 28-70mm
Sony 50mm 1.8
Samyang 14mm 2.8
Met deze setup ligt er wel een heel duidelijk upgrade pad: body verkopen en naar mark2 of 3.
*Is de Samyang 14mm niet te wide voor interieur fotografie van oa showroom en de villa? (ik ben goed met Lightroom om te corrigeren)
Of zijn er andere opties zoals bijvoorbeeld fuji of zou iets in de richting van sony a6400 nog kunnen of ga ik er dan kwa fotokwaliteid tegen over de 70d echt achteruit?
Budget
Ondanks de klusjes is en blijft dit gewoon hobby en wil ik er dus geen bakken met geld in investeren voordat ik het ermee heb verdient. Op dit moment wil ik even €300,- investeren Maar met verkoop van huidige gear zou dit betekend een budged €1000 - €1100
Ik heb geen enkel probleem met 2e hands, maar ik kan ook btw aftrekken.
Upgrade pad is dus ook belangrijk voor mij als het met de klusjes gaan doorrollen dat ik langzaam aan kan door investeren.
Canon 70D
Canon 15-85 f3.5
Canon 10-18 f4.5
Canon 50mm f1.8
In januari heb ik er een Mavic Air bijgekocht, sins ik weer actief ben is het balletje ook weer gaan rollen heb het ik hier en daar ook weer klusjes. Maar ik loop nu wel tegen beperkingen vooral nu ik ook wat meer met video wil gaan doen.
Voorbeeld van 2 klussen die ik nu heb staan om een beeld te geven wat ik doe:
Klus 1: private villa Bali
- Foto's voor op verhuursites
- Foto's en video van in en rondom de villa voor socials
Klus 2: auto dealer (merk dealer)
- Fotografie van showroom en werkplaats. (oa drone shots)
- Foto's personeel (portretten)
- Foto's voor op socials. Ze willen graag foto's van aantal autos mooi gefotografeerd hebben op bekende punten hier in de stad ipv algemene foto's vanuit het merk zelf.
- Promotie video voor private lease
Daarnaast vindt ik het natuurlijk ook leuk om privé het 1 en ander te doen. We doen veel aan hiken en gaat de camera altijd mee en ik vindt het erg leuk om auto's te fotograferen.
Waar loop ik precies tegen aan
- Lichtsterkte de 70d is daar niet zo heel goed in en de 15-85 helpt daar ook niet aan mee.
- Gebrek aan dof
- Gebrek aan mogelijkheden met video (geen flat profile, geen full hd 60fps, kwaliteit op het randje het kan net)
- Formaat en gewicht, voor klussen niet belangrijk maar als ik ga hiken is de 70d+15-85mm toch wel bulky en zwaar.
- Binnen de huidige setup zie ik weinig mogelijkheden te upgraden. Het is wel een beetje het idee om beetje geld wat ik met de klusjes doe weer te investeren in upgrades. Maar upgraden naar een 80d is geen wereld van verschil, upgraden naar een canon full frame zit je met glas en word te groot en zwaar. Canon mirrorless hoor ik tot nu toe nog geen hele enthousiaste verhalen over en moet je ook met lens adapters werken.
Wat zijn de opties
Upgraden lenzen
De 15-85mm en 50mm verkopen + €300 en een Sigma 18-35mm 1.8 art kopen
- Lichtsterkte en dof krijg je hiermee
- Upgrade pad en beperkte 70d video mogelijkheden los je hier niet mee op
Upgraden body
Canon M50 met een lens mount voor huidige lenzen
- Video mogelijkheden worden hiermee opgelost
- Lichtsterke los je hier niet mee op
- Fotokwaliteit ga je niet echt op vooruit
Totaal andere set
Sony A7 systeem
Inmiddels is er voor het a7 systeem veel te vinden en zeker de mark1 is nu heel goedkoop te vinden
Binnen budget zou mogelijk zijn:
Sony A7 mark1
Kit lens 28-70mm
Sony 50mm 1.8
Samyang 14mm 2.8
Met deze setup ligt er wel een heel duidelijk upgrade pad: body verkopen en naar mark2 of 3.
*Is de Samyang 14mm niet te wide voor interieur fotografie van oa showroom en de villa? (ik ben goed met Lightroom om te corrigeren)
Of zijn er andere opties zoals bijvoorbeeld fuji of zou iets in de richting van sony a6400 nog kunnen of ga ik er dan kwa fotokwaliteid tegen over de 70d echt achteruit?
Budget
Ondanks de klusjes is en blijft dit gewoon hobby en wil ik er dus geen bakken met geld in investeren voordat ik het ermee heb verdient. Op dit moment wil ik even €300,- investeren Maar met verkoop van huidige gear zou dit betekend een budged €1000 - €1100
Ik heb geen enkel probleem met 2e hands, maar ik kan ook btw aftrekken.
Upgrade pad is dus ook belangrijk voor mij als het met de klusjes gaan doorrollen dat ik langzaam aan kan door investeren.