Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:02
In oktober heb ik mijn fotografie hobby weer opgepakt en mijn Nikon d70 verkocht en de onderstaande set terug gekocht via marktplaats:

Canon 70D
Canon 15-85 f3.5
Canon 10-18 f4.5
Canon 50mm f1.8

In januari heb ik er een Mavic Air bijgekocht, sins ik weer actief ben is het balletje ook weer gaan rollen heb het ik hier en daar ook weer klusjes. Maar ik loop nu wel tegen beperkingen vooral nu ik ook wat meer met video wil gaan doen.

Voorbeeld van 2 klussen die ik nu heb staan om een beeld te geven wat ik doe:

Klus 1: private villa Bali
- Foto's voor op verhuursites
- Foto's en video van in en rondom de villa voor socials

Klus 2: auto dealer (merk dealer)
- Fotografie van showroom en werkplaats. (oa drone shots)
- Foto's personeel (portretten)
- Foto's voor op socials. Ze willen graag foto's van aantal autos mooi gefotografeerd hebben op bekende punten hier in de stad ipv algemene foto's vanuit het merk zelf.
- Promotie video voor private lease

Daarnaast vindt ik het natuurlijk ook leuk om privé het 1 en ander te doen. We doen veel aan hiken en gaat de camera altijd mee en ik vindt het erg leuk om auto's te fotograferen.

Waar loop ik precies tegen aan
- Lichtsterkte de 70d is daar niet zo heel goed in en de 15-85 helpt daar ook niet aan mee.
- Gebrek aan dof
- Gebrek aan mogelijkheden met video (geen flat profile, geen full hd 60fps, kwaliteit op het randje het kan net)
- Formaat en gewicht, voor klussen niet belangrijk maar als ik ga hiken is de 70d+15-85mm toch wel bulky en zwaar.

- Binnen de huidige setup zie ik weinig mogelijkheden te upgraden. Het is wel een beetje het idee om beetje geld wat ik met de klusjes doe weer te investeren in upgrades. Maar upgraden naar een 80d is geen wereld van verschil, upgraden naar een canon full frame zit je met glas en word te groot en zwaar. Canon mirrorless hoor ik tot nu toe nog geen hele enthousiaste verhalen over en moet je ook met lens adapters werken.

Wat zijn de opties

Upgraden lenzen
De 15-85mm en 50mm verkopen + €300 en een Sigma 18-35mm 1.8 art kopen
- Lichtsterkte en dof krijg je hiermee
- Upgrade pad en beperkte 70d video mogelijkheden los je hier niet mee op

Upgraden body
Canon M50 met een lens mount voor huidige lenzen
- Video mogelijkheden worden hiermee opgelost
- Lichtsterke los je hier niet mee op
- Fotokwaliteit ga je niet echt op vooruit

Totaal andere set
Sony A7 systeem
Inmiddels is er voor het a7 systeem veel te vinden en zeker de mark1 is nu heel goedkoop te vinden
Binnen budget zou mogelijk zijn:

Sony A7 mark1
Kit lens 28-70mm
Sony 50mm 1.8
Samyang 14mm 2.8

Met deze setup ligt er wel een heel duidelijk upgrade pad: body verkopen en naar mark2 of 3.

*Is de Samyang 14mm niet te wide voor interieur fotografie van oa showroom en de villa? (ik ben goed met Lightroom om te corrigeren)

Of zijn er andere opties zoals bijvoorbeeld fuji of zou iets in de richting van sony a6400 nog kunnen of ga ik er dan kwa fotokwaliteid tegen over de 70d echt achteruit?

Budget
Ondanks de klusjes is en blijft dit gewoon hobby en wil ik er dus geen bakken met geld in investeren voordat ik het ermee heb verdient. Op dit moment wil ik even €300,- investeren Maar met verkoop van huidige gear zou dit betekend een budged €1000 - €1100

Ik heb geen enkel probleem met 2e hands, maar ik kan ook btw aftrekken.

Upgrade pad is dus ook belangrijk voor mij als het met de klusjes gaan doorrollen dat ik langzaam aan kan door investeren.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-07 19:45

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Hoe kom je aan zulke klussen?!?! Even een villa op Bali doen. Wauw.

Denk dat de lenzen die je hebt wel een beperking zijn ja. Behalve dan die 50mm. Als je bij Canon blijft, moet je die sowieso niet weg doen. Perfect voor portretten met korte DoF.

Maar zo te horen doe je weinig actie dus je zou zelfs een Micro Four Thirds setup kunnen overwegen. Die zijn lekker klein en zeer geschikt voor filmen. Paar mooie primes erbij en je kunt er ook prima portretten en low light mee doen (je doet toch geen/weinig actie).

A7 mk I zou ik niet meer doen. Echt achterhaald op zo veel vlakken. Ook ergonomisch geen wonderkind. Die shutter button te ver naar achter bv...

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
@sys64738
Gewoon connecties ;)

Voor mij persoonlijk blijft fotografie wel belangrijker dan video, wat betreft fotokwaliteit mag het absoluut geen stap achteruit zijn tegen over de 70D het mag zelfs wel iets vooruit. Met micro four thirds ben ik dus erg bang dat ik op gebied van fotografie achteruit ga.

Ook maak ik weinig gebruik van zoom, momenteel vindt ik de 50mm al te veel zoom hebben en zou deze al liever vervangen door iets rond de 30-35mm. Met micro-four-thirst heb je met nog een grotere crop factor te maken.

Ook wat betreft interieur shots die ik nu doe met mijn 70D schiet ik die tussen 10-12mm op microfourthirds zou je dan al rond 7-8mm moeten zoeken? krijg je dan geen enorme vervorming?

Wat zou je eventueel adviseren in micro-fout thirst ik heb daar nog niet heel serieus naar gekeken.

Op dit moment kan ik binnen budget een set overnemen
A7 mark1
28-70mm kit lens
Samyang 50mm 1.4
Samyang 85mm. 1.4
Samyang 14mm 2.8

Binnen mij budget lijkt me een mooie upgrade, en als ik nog wat klussen gedaan heb kan ik upgraden naar een mk2/3 body.

Vinkt op papier dus alle wensen aan....

Voor de private lease video klus kan ik voor €15,- hier bij de camera winkel om de hoek wel even een ZHIYUN CRANE huren omdat de a7 geen stabilisatie heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door mdoos op 06-04-2019 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
mdoos schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 14:10:
@sys64738
Gewoon connecties ;)

Voor mij persoonlijk blijft fotografie wel belangrijker dan video, wat betreft fotokwaliteit mag het absoluut geen stap achteruit zijn tegen over de 70D het mag zelfs wel iets vooruit. Met micro four thirds ben ik dus erg bang dat ik op gebied van fotografie achteruit ga.
Voor het hiken is MFT weer perfect. En met je geringe budget kom je een eind, want het is het minst dure spiegelloze systeem.
Wil je een grotere sensor, maar compacter dan Sony, dan is Fuji de keus. Maar daar is het meeste behoorlijk duur, dus dat gaat met je budget niks worden.
Sony fullframe is gewoon net zo groot en zwaar als je Canon nu. Kleine/lichte lenzen gaat niet vanwege de grote sensor, en de body's zijn ook niet echt klein. Sony Aps-c heeft wel kleine body's, maar niet het passende aanbod aan kleine/lichte lenzen itt Fuji en MFT.

Je Sony A7i plan met hoofdzakelijk primes is na upgrade naar A7ii wel een aardige set voor je klusjes maar imo een onhandige set om met hiken mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
@Vanoverdegrens Opzich is het hiken maar een bijzaak, ik neem nu mijn 70d met de 15-85mm en dat "gaat" ook maar net wat lichter en compacter zou mooi meegenomen zijn.

Als ik even snel de vergelijking maak:
70D + 15-85mm weegt 1330gr
A7 + 28-70 weegt 900gr

De footprint van de A7 is ook ook wel echt een slag kleiner dan de 70d.
Afbeeldingslocatie: https://cameradecision.com/topviewsizecomparison/Canon-EOS-70D-vs-Sony-Alpha-7-top-view-size-comparison.jpg

Met de prime lenzen zal het wel zwaarder en groter zijn, maar op moment dat ik die ik pak ga ik ook echt fotograferen en maakt het me niet uit.

Maar naast de A7 zijn er 3 eigenlijk 3 andere opties en dat zijn:
Canon M50
Sony a6400
Fujifilm X-T20

Dat deze 3 op video gebied goed zijn ben ik inmiddels wel achter maar het is lastig om goede fotovergelijkingen te vinden. Hoe presteren deze 3 op fotogebied tegen over de canon 70d en tegen over de A7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
- Lichtsterkte de 70d is daar niet zo heel goed in en de 15-85 helpt daar ook niet aan mee.

Voor de foto's van de villa of van de auto's: Daar heb je volgens mij geen kleine dof of lichtsterke lens voor nodig. Of nog beter: investeer in een (lichtgewicht) statief.

- Gebrek aan dof

Ik denk dat je dit wilt gebruiken voor de foto's van het personeel. Voor de portretten heb je een 50/1.8. Als je wijder wilt, dan zijn een 35/2 of de 28/2.8 of EF-S 24mm fijne opties.

- Gebrek aan mogelijkheden met video (geen flat profile, geen full hd 60fps, kwaliteit op het randje het kan net)
- Formaat en gewicht, voor klussen niet belangrijk maar als ik ga hiken is de 70d+15-85mm toch wel bulky en zwaar
.

Canon M50. Met de adapter werkt deze perfect met je huidige lenzen. Touchscreen, heel gebruiksvriendelijk, hele mooie JPGs uit de camera een hele fijne overall camera.

Sony FF is mooi, maar ik zou niet de overstap maken naar de eerst generatie A7. Dan liefst even doorsparen en de A7II kopen (of beter nog de A7III). De 28-70 lens is qua scherpte, bereik en lichtsterkte een stap terug t.o.v. van je 15-85. APS-C is voor de scenario's die je hierboven schetst gewoon prima en beter (compacter en lichter) dan full frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
guillaumemay schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:37:

Voor de foto's van de villa of van de auto's: Daar heb je volgens mij geen kleine dof of lichtsterke lens voor nodig. Of nog beter: investeer in een (lichtgewicht) statief.
Statief heb ik al, ik ben al reeds in Bali geweest om 1 villa te fotograferen de 70d met de canon 10-18mm voldeed daar prima voor. Alleen met de avond foto's liep ik wel tegen probleem aan dat er een klein windje stond waardoor de hoge palmen wat onscherp zijn.
- Gebrek aan dof

Ik denk dat je dit wilt gebruiken voor de foto's van het personeel. Voor de portretten heb je een 50/1.8. Als je wijder wilt, dan zijn een 35/2 of de 28/2.8 of EF-S 24mm fijne opties.
Klopt oa voor personeel maar ook voor leuke sfeer/details foto's te maken. Nu loop ik tegen aan dat de 50mm met 1,6crop te veel zoom is om leuke detail foto's te maken je moet wel veel afstand nemen.
- Formaat en gewicht, voor klussen niet belangrijk maar als ik ga hiken is de 70d+15-85mm toch wel bulky en zwaar
.

Canon M50. Met de adapter werkt deze perfect met je huidige lenzen. Touchscreen, heel gebruiksvriendelijk, hele mooie JPGs uit de camera een hele fijne overall camera.
Kan ik van de M50 dezelfde of betere fotokwaliteit verwachten dan de 70D? Ik schiet overigens altijd raw.

Dezelfde vraag geldt voor de Sony a6300/a6400 is dit op gebied van foto wel een vooruitgang tegen over de 70D?

[ Voor 3% gewijzigd door mdoos op 08-04-2019 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47
Je camera is niet wel of niet lichtsterk: de lens bepaalt dat.

Je 50mm is de enige lichtsterke lens en dat is denk ik over het algemeen te lang voor het werk wat je doet. De Sigma 18-35mm 1.8 art zou een goede keuze zijn.

Je schrijft dat je een gebrek aan DOF hebt en je noemt dan een lichtsterke lens. Die gaat je niet meer DOF geven: knijp je diafragma helemaal dicht, de sluitertijd wordt wel langer, maar dan krijg je meer DOF. Wanneer je overstapt op MFT krijg je automatisch meer DOF, wanneer je de Sony A7 kiest, krijg je juist minder.

Het budget is denk ik te beperkt om over te gaan naar een geheel ander + beter systeem ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
PageFault schreef op maandag 8 april 2019 @ 13:46:
Je camera is niet wel of niet lichtsterk: de lens bepaalt dat.

Je 50mm is de enige lichtsterke lens en dat is denk ik over het algemeen te lang voor het werk wat je doet. De Sigma 18-35mm 1.8 art zou een goede keuze zijn.

Je schrijft dat je een gebrek aan DOF hebt en je noemt dan een lichtsterke lens. Die gaat je niet meer DOF geven: knijp je diafragma helemaal dicht, de sluitertijd wordt wel langer, maar dan krijg je meer DOF. Wanneer je overstapt op MFT krijg je automatisch meer DOF, wanneer je de Sony A7 kiest, krijg je juist minder.

Het budget is denk ik te beperkt om over te gaan naar een geheel ander + beter systeem ben ik bang.
Ik had begrepen dat fullframe wel iets lichtsterker is dan crop?

Sorry ik denk dat ik het verkeerd vermeld heb maar ik zoek juist meer blur op de achtergrond ik dacht dat dof dit betekende 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door mdoos op 08-04-2019 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-07 19:15

Daan_

Alles op zijn tijd !!

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47
mdoos schreef op maandag 8 april 2019 @ 14:02:
[...]

Ik had begrepen dat fullframe wel iets lichtsterker is dan crop?

Sorry ik denk dat ik het verkeerd vermeld heb maar ik zoek juist meer blur op de achtergrond ik dacht dat dof dit betekende 8)7
Nee, full frame sensoren hebben over het algemeen minder ruis bij hogere ISO, maar dat is niet per se waar voor elk model. Wanneer je weet welk model je overweegt, kun je bij o.a. dpreview wat high ISO plaatjes met elkaar vergelijken.

Minder scherpte en dus minder DOF kun je inderdaad realiseren met een groter diafragma (kleinere f waarde) of de overstap naar full frame of groter. Dat laatste wordt denk ik veel te duur en ik betwijfel of dat nodig is voor je.

Voor een kleine DOF kun je ook de focusafstand erg kort houden, indien de compositie dat toelaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
PageFault schreef op maandag 8 april 2019 @ 14:08:
[...]

Nee, full frame sensoren hebben over het algemeen minder ruis bij hogere ISO, maar dat is niet per se waar voor elk model. Wanneer je weet welk model je overweegt, kun je bij o.a. dpreview wat high ISO plaatjes met elkaar vergelijken.
De afweging gaat nu tussen:

A7
A6300 (6400/6500 worden net te duur omdat hier tweedehands nog weinig in te verkrijgen is)
M50

Via Dpreview die 3 op een rijtje met de 70d als basislijn erbij. https://www.dpreview.com/...286&y=0.06385346229564337

Wat betreft details springt de a7 er echt met kop en schouders uit.

Wat betreft ruis lijkt de A7 van 100 tot 800 net wat beter te presteren, na 800 springt de a6300 eruit maar hoger dan 800 zal ik in de praktijk toch niet gebruiken omdat ik dan zal kiezen voor langere sluiter met statief.

Wat betreft details en ruis lijkt de a6300 ook wel beter dan de M50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
mdoos schreef op maandag 8 april 2019 @ 12:40:
[...]
Kan ik van de M50 dezelfde of betere fotokwaliteit verwachten dan de 70D? Ik schiet overigens altijd raw.

Dezelfde vraag geldt voor de Sony a6300/a6400 is dit op gebied van foto wel een vooruitgang tegen over de 70D?
De M50 heeft een betere sensor dan de 70D met een hogere resolutie en een groter dynamisch bereik op lagere ISO's. Maar dit soort informatie en de vergelijking met de Sony's kun je vinden op sites als bijv. dpreview.

Op bijvoorbeeld the digital picture: https://www.the-digital-p...ews/Comparison-Tools.aspx kun je de verschillende Canons met elkaar vergelijken qua ruis prestaties. Er zitten ook een aantal andere camera's tussen, maar geen Sony A6400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
Vanochtend in de winkel geweest om de diverse toestellen eens even in de hand te houden.

Fujifilm X-T20 ook even bekeken, deze valt sowieso af deze kan ik niet normaal vasthouden.

- A7 kon ik prima vasthouden voelde wel goed aan. De a7 is wel echt flinke stap kleiner dan een 70D dus top. (a7ii was een stuk beter maar zit er echt nog niet in)
- A6xxxx reeks kon ik ook goed vasthouden, maar voelde wel echt meer aan als point en shoot camera in verrijking met de a7. Ook de a7 weather sealing is wel een flink voordeel, ik zit straks 4 weken in Bali waar het nog best nat kan zijn.
- M50 vond ik niet heel lekker vasthouden ook wel goed te zien op topview dat de grip een stuk kleiner is., je vingers blijven er minder lekker achter hangen.

Afbeeldingslocatie: https://cameracreativ.de/cdb/images/canon/dims/canon-eos-m50-t-l.jpg Afbeeldingslocatie: https://cameracreativ.de/cdb/images/sony/dims/sony-alpha-a7-t-r.jpg

Het is jammer dat de a6300 geen ibis heeft dat had mogelijk wel de doorslag kunnen geven, de A6500 is helaas nog te duur.

In de winkel viel me op hoe snel de shutterbutton reageert, op mijn 70d ben ik gewent half indrukken voor focus en doordrukken voor schieten. Is dit nog instelbaar bij de a7?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-07 22:53
De A7 moet je niet doen voor weathersealing. Dat heeft die niet of amper. En eerlijk gezegd is de oorspronkelijke A7 nu wel ingehaald door APS-C. Dan kun je beter de A6300 halen.
De Sony FE 50mm 1.8 is een aanfluiting op de A7. Autofocus is supertraag en lawaaiig.
Ik raad het je echt af (Heb zelf die combo gehad.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
Kwintessens schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 19:08:
De A7 moet je niet doen voor weathersealing. Dat heeft die niet of amper. En eerlijk gezegd is de oorspronkelijke A7 nu wel ingehaald door APS-C. Dan kun je beter de A6300 halen.
De Sony FE 50mm 1.8 is een aanfluiting op de A7. Autofocus is supertraag en lawaaiig.
Ik raad het je echt af (Heb zelf die combo gehad.).
Set die ik op het oog heb bevat de Samyang 50mm 1.4 AF, zou deze wel beter zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:09

sapphire

Die-hard pruts0r

Mja ik snap @mdoos zijn punt wel. De A7, met zijn minpunten, nu paar maanden gebruiken en dan een A7II/III halen bied meer doorgroei dan nu een A 6x00-serie halen en over een tijdje weer lenzen én body moeten wisselen.
Bij een A7 kan hij wellicht de minpunten voor lief nemen omdat het tijdelijk is?

De X-T20 snap ik wel dat je die klein vind, had ik zelf ook (en ik heb echt geen grote mannen handen). Een X-Tx0 scheelt al enorm qua houvast maar loopt qua budget hard op.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 26-06 20:13
mdoos schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:53:
Vanochtend in de winkel geweest om de diverse toestellen eens even in de hand te houden.

Fujifilm X-T20 ook even bekeken, deze valt sowieso af deze kan ik niet normaal vasthouden.

- A7 kon ik prima vasthouden voelde wel goed aan. De a7 is wel echt flinke stap kleiner dan een 70D dus top. (a7ii was een stuk beter maar zit er echt nog niet in)
- A6xxxx reeks kon ik ook goed vasthouden, maar voelde wel echt meer aan als point en shoot camera in verrijking met de a7. Ook de a7 weather sealing is wel een flink voordeel, ik zit straks 4 weken in Bali waar het nog best nat kan zijn.
- M50 vond ik niet heel lekker vasthouden ook wel goed te zien op topview dat de grip een stuk kleiner is., je vingers blijven er minder lekker achter hangen.
knip
Als je de foto van de M50 van de onderkant had genomen dan kan je zien dat de grip veel verder naar binnen loopt. Overigens kan ik mijn M50 met deze grip perfect vasthouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-07 21:32

jd1987

cliquefotografie.nl

Ik zou de A7 echt links laten liggen. Die is inmiddels zo verouderd, vooral op AF gebied. Ik heb zelf een aantal jaar terug de A7 ingeruild voor de 70D met Sigma 18-35 1.8 om die reden.

Ik snap je wensen mbt tot video niet zo goed. De 60p kan ik nog inkomen, maar de rest snap ik niet echt.
Canon heeft ism Technicolor gewoon een flat profile beschikbaar(vraag is of je dat moet willen op een H264 420 8-bit codec. Als color grader vind ik die codec veel te beperkt om aan te trekken in post. Beter om je look zoveel mogelijk correct in te bakken.). De A7 biedt geen flat profile of SLog profile. Ook is de All-I 90Mbit codec van de 70D een stuk robuuster dan de 24Mbit AVCHD codec van de A7. De A7 is qua video meer beperkt dan de 70D.

De 70D is tijden lang dé DSLR voor video geweest. Je kan er prima content mee maken en ik denk dat je makkelijk je opdrachten kan uitvoeren op de 70D, met wat beter glas ipv die 15-85. De rest is prima.

[ Voor 3% gewijzigd door jd1987 op 10-04-2019 09:32 ]

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
Kunt inderdaad beter je 70d blijven gebruiken en investeren in lenzen. Op het moment dat je spaarpot groot genoeg is kun je een Panasonic Lumix G5 kopen en daarmee filmen bijvoorbeeld. Die gebruiken wij op de zaak als film camera. met een converter van lumix naar canon om de Canon lenzen: Sigma art 35,85 en canon 24-70 te gebruiken om te filmen.

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
@jd1987 & @Ronker Bedankt voor de input, ik heb me gister ook nog eens goed verdiept in de a7 video mogelijkheden wat voorbeeld videos opgezocht en dat was inderdaad niet heel overtuigend.

Inmiddels heb ik de 15-85mm lens verkocht, deze zat me het meeste in de weg. Betekend dat ik nu een budget heb heb van €575

Dan heb ik nog in handen:
Canon 70d (verkoop waarde €300)
Canon 10-18mm (verkoop waarde €150)
Canon 50mm 1.8 (verkoop waarde €75)

Een sigma 18-35mm kopen is dus een optie. Op fotografie gebied zal dit mijn behoefte bevredigen.

Echter blijft ik met een grote zware set lopen, en met de video beperkingen van de 70d geen 60fps voornamelijk de bedoeling om wat b-roll achtige dingen te maken.

Daarnaast is de sigma geen stabilized lens wat betekend dat ik alleen met de canon 10-18 f4.5 video uit de hand kan schieten.

@Ronker een GH5 is helaas echt boven budget.

Optie is om dus de 70d te verkopen en een M50 te kopen. Met een metabone de 10-18 en 50mm behouden en dan een stabilized lens erbij zoeken. Iemand een suggesties voor een lens?

Andere optie is om het toch in de richting van een Sony a6300 of x-t20 te zoeken, echter zit ik voor beide met het probleem dat ik echt die 10-12mm lens nodig heb wat binnen budget dan lastig is.

Tweedehands heb ik nu de volgende set gezien:

Sony A6300
Sony alpha E35mm F1.8 OSS
Samyang 10mm F2.8
Pentacon F2.8 29mm
Sigma MINI-WIDI II 28mm
Helios 44-2 58mm

En dan heb ik nog iets wat budget over waarmee ik nog een 16-50MM OSS op de kop kan tikken erbij om ook voor video iets groter bereik te hebben. (de35mm Oss is natuurlijk ook al gaaf voor video)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
mdoos schreef op woensdag 10 april 2019 @ 11:05:
Optie is om dus de 70d te verkopen en een M50 te kopen. Met een metabone de 10-18 en 50mm behouden en dan een stabilized lens erbij zoeken. Iemand een suggesties voor een lens?
Canon EF-S 17-55/2.8 IS
En dan heb ik nog iets wat budget over waarmee ik nog een 16-50MM OSS op de kop kan tikken erbij om ook voor video iets groter bereik te hebben. (de35mm Oss is natuurlijk ook al gaaf voor video)
Ik zou niet voor de Sony E 16-50mm f/3.5-5.6 OSS, dat is qua alles in optiek écht een stap terug t.o.v. de 15-85 die je net hebt verkocht. Even doorsparen dus voor een betere E-Mount lens, of voor de M50 gaan en daar een betere en scherpere Canon EF-M 15-45 of EF-M 18-55 bij kopen voor als je lichtgewicht wilt reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
guillaumemay schreef op woensdag 10 april 2019 @ 14:04:
[...]
Ik zou niet voor de Sony E 16-50mm f/3.5-5.6 OSS, dat is qua alles in optiek écht een stap terug t.o.v. de 15-85 die je net hebt verkocht. Even doorsparen dus voor een betere E-Mount lens
Kom je dan automatisch bij de Zeiss lenzen uit of zit er nog iets tussen waar ik overheen kijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
http://lmgtfy.com/?q=sony+e-mount+aps-c+lenses

en het allereerste zoekresultaat:
https://briansmith.com/ap...-sony-mirrorless-cameras/
er is dus een 16-70, een 18-105, een 18-135 enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
Een beetje wikken en wegen verder vooral verdiepen in lenzen aanbod.

Waar ik met de Canon M50 en Sony a6300 toch wel tegen aan loop is stabilisatie voor video. Zodra je een beetje gaat rond shoppen voor stabilized lenzen lopen de bedragen ook snel op. Op dit moment ligt de focus nog op fotografie maar zoals eerder aan gegeven is doorgroei belangrijk. Als je wat serieuze leuke video's wilt maken wil je dit ook met lichtsterke prime lenzen doen.

Voor de a6300 is er eigenlijk maar 1 betaalbare optie en dat is de Sony 50mm oss (maar 50mm op crop is ook maar beperkt bruikbaar) of zie ik nog opties over het hoofd?

Voor de m50 met mount heb je de 35/28/24mm met 2.8 (niet super lichtsterk) en dan nog de 35mm 2.0 (maar deze is ook al best prijzig). De niftyfifty is leuk maar zonder stabilisatie onbruikbaar voor video.

Voor beide geld ook een zoomlens met lage f-stop en stabilized ook duur worden.

Nu kom ik zojuist een set tegen A7ii + 28-70 + 50mm 1.8 nieuw voor €1025 excl btw (ik kan btw aftrekken)

Dit valt dus binnen budget, enkel de groothoek ontbreekt dan nog even. Dit moet ik dan maar oplossen door even voor komende klus te huren en de volgende investering word dan alsnog een groothoek.

Omdat de body stabilzed is zijn er best wat leuke betaalbare prime objectieven te krijgen.

Doe ik er verstandig aan om het Sony a7ii pad te bewandelen of kan ik het toch echt beter in MFT met stabilzed gaan zoeken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
Ik heb alles nog eens in een overzicht gezet voor de prijzen die ik kan vinden en de upgrade die ik later zou willen aanschaffen (excl btw of 2e hands)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3FIEJk48B1Eddmc4J297kuSO/full.gif

Ik kom er maar niet aan uit :X

- Canon m50 weet me aan de hand de reviews en voorbeelden niet echt te overtuigen
- a6300 heb ik grote twijfels aan de kit lens (upgrade is direct prijzig)
- a7ii weet me op video gebied niet helemaal te overtuigen

[ Voor 9% gewijzigd door mdoos op 13-04-2019 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guillaumemay
Goed bezig geweest met zo een overzichtelijk lijstje. Nice.

Ik snap alleen niet waarom je de kitlens bij de a7ii wel ok vindt en die van de m50 vind je dan matig, terwijl de Canon kitlens juist "de beste" van de 3 is. Het zijn alle drie geen pro level lenzen, maar als je er eentje zou moeten kiezen, doe dan toch maar de Canon. Lees de recensies op bijv. photozone / opticallimits qua optische prestaties (1,5 ster voor de 2 Sony kitlenzen 2.5 ster voor de Canon). Canon heeft verder al officieel bevestigd om verder te investeren in de M mount. Sony heeft ook de nieuwe a6400 met het nieuwe real time tracking autofocus, past die misschien nog in je budget? :)

Nog iets om over na te denken: Ga je echt in 4K filmen en dat later ook bewerken? Zo ja, is je pc setup daar ook al op ingesteld? ;) Ik zie namelijk best veel mensen praten over 4K, terwijl ze vaak niet beseffen welke andere gevolgen het heeft op de workflow. Wellicht dat je in je budget dan ook rekening moet houden met een eventuele investering in de upgrade van je pc.

[ Voor 3% gewijzigd door guillaumemay op 13-04-2019 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdoos
guillaumemay schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 16:58:
Goed bezig geweest met zo een overzichtelijk lijstje. Nice.

Ik snap alleen niet waarom je de kitlens bij de a7ii wel ok vindt en die van de m50 vind je dan matig, terwijl de Canon kitlens juist "de beste" van de 3 is. Het zijn alle drie geen pro level lenzen, maar als je er eentje zou moeten kiezen, doe dan toch maar de Canon. Lees de recensies op bijv. photozone / opticallimits qua optische prestaties (1,5 ster voor de 2 Sony kitlenzen 2.5 ster voor de Canon). Canon heeft verder al officieel bevestigd om verder te investeren in de M mount. Sony heeft ook de nieuwe a6400 met het nieuwe real time tracking autofocus, past die misschien nog in je budget? :)
Aan de hand van van reviews kon ik uitmaken dan de a7 kitlens opzicht wel prima was. Moet eerlijk zeggen dat ik voor de m50 kitlens niet echt research heb gedaan ik had deze automatisch geplaatst als vergijkbaar met de uitlenzen uit de canon dsrl lijn. Toch nog maar even goed naar kijken dus.

Voor de a6400 zijn weinig goeie deals te vinden en daardoor €300 duurder dan de a6300. Ik zie die €300 meerwaarde niet terug in het verschil
Nog iets om over na te denken: Ga je echt in 4K filmen en dat later ook bewerken? Zo ja, is je pc setup daar ook al op ingesteld? ;) Ik zie namelijk best veel mensen praten over 4K, terwijl ze vaak niet beseffen welke andere gevolgen het heeft op de workflow. Wellicht dat je in je budget dan ook rekening moet houden met een eventuele investering in de upgrade van je pc.
Wat betreft 4k, het is niet het allerbelangrijkst mijn uiteindelijk video exports zullen ook 1080p zijn.

Maar 4k schieten en downsampling naar 1080p geeft vaak wel een mooie scherp resultaat. Daarnaast heb je door 4k meer mogelijkheden om achteraf nog te croppen/hercomposeren maar ook in post nog wat stabilisatie toe te passen wat ook een crop veroorzaakt.

Ik heb net een nieuwe 15" MBP dus workflow moet geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-04 19:15
Is de aankomende Panasonic Lumix G90 geen goede optie?
Ben deze zelf ook aan het overwegen.

nieuws: Panasonic Lumix G90-systeemcamera krijgt 20-megapixelsensor en V-LogL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
moca schreef op zondag 14 april 2019 @ 10:58:
Is de aankomende Panasonic Lumix G90 geen goede optie?
Ben deze zelf ook aan het overwegen.

nieuws: Panasonic Lumix G90-systeemcamera krijgt 20-megapixelsensor en V-LogL
Helaas komt die pas te laat op de markt voor me.

Gister me iets verder in de M50 verdiept heeft me nu al wel wat meer overtuigt. Echter blijft ik het een probleem vinden dat er weinig stabalized primes zijn, en heel duur.

Begin mezelf een beetje af te vragen of ik niet te veel waarde hecht aan stablizing. Ik zie ook genoeg voorbeeld video's met de m50 + 22mm f2.0 die er prima uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-04 19:15
De lumix G80 blijft dan ook een mooie optie en nu voordelig te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
De M50 heeft 'digitale stabilisatie' bij video. Dat is handig, er zijn een aantal youtube videos te vinden die er vrij positief over zijn, zoals: YouTube: Canon M50 Image Stabilization Test

Voor foto's mis je dan wel de stabilisatie bij lenzen zonder stabilisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
Ik heb nu concreet 3 sets op het oog:

*Prijzen excl btw min cashbacks etc dus totaal prijs onder de streep.

Canon m50
ef-m 15-45mm IS
ef-m 22mm f2.0
ef-m 11-22mm IS
Totaalprijs €875

Sony a6300
16-50mm oss
35mm 1.8 oss
Totaal prijs €880

Sony a7ii
Sony Zeiss 24-70mm f4 OSS
Sony 50mm 1.8
Totaal prijs €1100

Kan nog steeds niet kiezen maar neig wel heel erg naar de a7ii

Met de m50 ben ik wel in 1x keer klaar ook incl de groothoek al. Maar geen stablized prime en weinig doorgroei mogelijkheden.

[ Voor 12% gewijzigd door mdoos op 17-04-2019 14:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdoos
Gister de knoop doorgehakt het een m50 geworden.

M50 Body
- Canon m 22mm 2.0
- ef-m > ef mount
- Sigma 17-70mm 2.8
- Canon 10-18mm
- Canon 50mm 1.8

Ik het de m uitlens laten liggen en direct een sigma 17-70 erbij gekocht voor het allround werk.

Met nog wat accessoires erbij in 1x keer klaar binnen budget.

Grootste probleem met de Sony's (en ook fuji) was het gebrek aan een betaalbare groothoek met autofocus. De a7ii stelde op video gebied gewoon te veel teleur en wat betreft formaat ging het zijn doel ook voorbij.

De 6300 was een serieuze optie maar de kitlens en ook de 35mm 1.8 waren toch maar echt matig. Zodra je wat meer wilde liepen de bedragen voor glas echt snel op. Ook groothoek kom je uit bij bij de Sony 10-18 die €700 kost.

M50 is een leuk klein toestel en vertrouwd canon waar ik al mee werk.

Met deze lenzen heb ik nu de optie om met stablized glas te filmen van 10-70mm. En een 22 en 50mm prime die ook bruikbaar zijn door de digitale IS in de m50 mits je het niet te gek maakt.

En zodra 4k echt nodig is heb ik 26-182mm tot me beschikking en een 57mm en 130mm prime soms kan de 4k crop dus ook in het voordeel werken. Ik heb dus veel opties en ben een stuk flexibeler.

Ook de m50 met de 22mm pancake erop is een mooie kleine set zodat ik de camera ook een stuk vaker mee ga nemen.

Het is wel even wenen door minder fysieke buttons, maar ik heb nog budget over dus ik heb een hoop dat canon ergens later in jaar met vernieuwd m5/m6 komt zodat ik de body kan swappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Mooi overwogen keuze. Een hele mooie set zo met veel lichtsterk glas, heel veel plezier ermee.

(En volgens de geruchten komt een opvolger van de M5 / M6 er eind dit jaar, begin volgend jaar aan)

[ Voor 14% gewijzigd door guillaumemay op 20-04-2019 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
Inmiddels wat aan het testen geweest met de set, bevalt goed.

Kleinere body en minder buttons was op het eerste moment wennen maar bijna alle buttons zijn custom te maken en zo heb ik het toch fijn werkbaar kunnen maken. Met de 22mm pancake is het echt een genot om hem mee te nemen hij past in me laptop tas en in midden console van de auto zodoende kan ik hem veel vaker mee nemen. Kwaliteit van foto en video's ben ik ook tevreden over ook goed merkbaar dat dynamic range hoger is dan mijn oude 70d.

Wat betreft lenzen heb ik nog wel twijfels voornamelijk voor video. De sigma 17-70mm lijkt soms wat zoekend naar focus en maakt ook een irritant geluid die goed hoorbaar is in de audio.

Ik heb even een voorbeeld filmpje gemaakt waarbij de focus steeds verlegt word waar dit goed hoorbaar is:
https://streamable.com/hab55

Nu begin ik dus dus te twijfelen aan de Sigma, aan de ene kant gebruik ik nauwelijks de audio uit de video's maar als het een keer nodig is zit je met het irritante geluid.

Wat zouden eventueel andere opties zijn ipv de sigma? (tot max €350) misschien toch de m kitlens?

Ik heb de sigma met een actie nieuwe kunnen kopen voor €260 excl btw dus was wel echt een goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 04-07 12:21
Kijk, ik vraag me af of je die klussen hobbymatig doet (hoogstens onkosten betaald krijgt) of je een prijs hebt afgesproken. Als het dat laatste is, dan kan je het niet maken met deze set naar Bali of de autodealer te gaan. Behalve inderdaad de 50 mm is niets lichtsterk. Maar die 50 mm is wel een beperkte lens, volgens mij is dat toch de pastic fantastic? Ik denk dat je daar niet in alle omstandigheden bij die klussen kan fotograferen. Met name met die auto's in de stad heb je wel iets van zoom of groothoek nodig. Portretten is zeker niet handig met 50 mm. Maar als je de 15-85 f 3.5 gaat gebruiken (en ik heb een soortgelijke lens voor Nikon, de 16-85, F 3.5-5.6) dan krijg je op 15-24 mm toch wel problemen met je diafragma. Want je zou eigenlijk op die brandpunt afstanden op 2.8 willen fotograferen. Waarom wil je dat? Je wil dat voor een mooi bokeh. Met F 3.5 heb je gewoon een waardeloos bokeh. Hobbymatig qua portretfotografie kan het, maar als het beroeps is en daar lijkt dit op zou ik dat niet doen.

Die andere sets hebben het ook niet voor die portretten. Je zou idealiter een lens moeten hebben met een bereik van 15/20 tot 35/50 mm en dan minstens F 2.8. Op deze pagina staan er een paar voor Canon bijv.: https://www.kamera-expres...ns#?brand=52&tags=483,479

[EDIT] had over je laatste post gelezen. Je hebt nu een M50 set. Ik betwijfel of de M50 in staat is te doen wat je wil. Waarom neem je geen 5D mark IV? Je doet behoorlijke klussen met influencers en modellen.

[ Voor 7% gewijzigd door stormbreaker op 12-05-2019 12:00 ]

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
stormbreaker schreef op zondag 12 mei 2019 @ 11:58:
[EDIT] had over je laatste post gelezen. Je hebt nu een M50 set. Ik betwijfel of de M50 in staat is te doen wat je wil. Waarom neem je geen 5D mark IV? Je doet behoorlijke klussen met influencers en modellen.
Gear is slecht 10% van het werk staar dus niet altijd blind op gear. Sterker nog vandaag de dag kom je met een iPhone al een heel eind.

Reden dat ik niet voor een 5d ga ik dat deze set misschien wel 4-5keer duurder zou uit zo komen en hiermee het eindresultaat bij lange na niet 4 tot 5 keer beter is. Ik doe misschien 5-7 betaalde klussen per jaar en als ik voor duizenden euros gear zou kopen zou ik onder aan de streep er ook niks meer aan verdienen.

Daarnaast zegt een afbeelding al genoeg waarom ik niet voor een 5d ga.
Afbeeldingslocatie: https://cameracreativ.de/cdb/images/canon/vergleichen/canon-eos-5d-mark-iv-oder-canon-eos-m50.jpg
Pagina: 1