Nieuwe netwerk kabels in huis (spoed?)

Pagina: 1
Acties:
  • 3.330 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhapWhob
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-06-2020
We krijgen 500mbit internet binnen via glasvezel, nu zijn we verhuisd en moeten boven nieuwe internet kabels getrokken worden.

Ik zou graag een concreet antwoord willen om wat ik allemaal precies nodig heb. Het is de bedoeling dat we 5 inbouw contacten aanleggen. Ik denk zelf dat we hier cat6 voor nodig hebben? echter weet ik alleen niet of dit ftp/utp moet zijn en stug of soepel? Het is misschien belangrijk om te vertellen dat allle inbouwcontacten naast stopcontacten komen.

Ook word het internet boven intensief gebruikt om te gamen/streamen.
...

Er moeten switchen komen om de kamers te verdelen dit word gewoon een simpele gigabit switch lijkt me?
...

Wat raden jullie mij aan om te trekken/te kopen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:09

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Deze is prima, stugge kabel.ftp is niet nodig thuis
https://www.sandervunderi...rijs-7965e-per-meter.html

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:01

lier

MikroTik nerd

Stugge (solid) kabel gebruik je bij installatie, soepele (stranded) kabel en (een beetje behoorlijike) wandcontactdozen werken niet samen. Bedenk dat je geen standaard RJ45 stekkers aan de andere kant kan bevestigen, deze moeten specliaal voor solid kabel zijn. Mooier is om beneden een patch panel (of keystoines) te gebruiken.

Vergeet niet een LSA montagetang te kopen, daar ga je heel blij van worden (en deze hoeft ook niet te veel te kosten). Kabeltester kan, maar hoeft niet per sé.

Switch is niet heel boeiend (pricewatch, prima te vinden), bedenk goed van tevoren hoeveel poorten hij moet hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door lier op 05-04-2019 20:17 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik kan deze en deze uitleg aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:25

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als je CAT-bekabeling gaat gebruiken voor contactdozen of zelf sterkers wilt afknijpen, dan ga je niet met soepele kabel werken. Het is dan practisch onmogelijk om die fatsoenlijke in een wandcontactdoos te steken of een stekker op te krijgen waarbij ook daadwerkelijk alle aders contact gaan maken.

Soepelekabel is eigenlijk alleen geschikt als deze direct met stekkers is afgewerkt en niet door buizen getrokken hoef te worden, bijvoorbeeld als patchkabel of van wandcontactdoos naar device (Pc).

UTP of FTP hangt een beetje af waarlangs je de CAT-kabels gaat trekken, maar om de prijs hoef je FTP niet te laten liggen.

[ Voor 7% gewijzigd door _Dune_ op 06-04-2019 02:18 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:04
Ftp is totaal onnodig voor thuis situaties! Tenzij je hoog freqeunte schakelaars/motoren gebruikt of als je een dikke bundel van 10+ kabels bij elkaar wilt bundelen. Maar dan moet je het ook nog eens volgens de voorschriften aarden via de aarpen.

Gewoon 100% koper utp cat6 nemen dan ben je voor de eerste 10+ jaar klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
ook iptv?
Dan even kijken naar switches die igmp snooping ondersteunen.

categorie: Netwerk switches

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:50

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Had je al gezocht?
UTP kabels trekken

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartendd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-10 16:53
Alles wat in leiding werk gaat moet volgens certificering specs solid zijn. Flex kabel (patch) is puur voor aansluiting muur naar je pc of switch/aanverwanten. Hou rekening dat met je glasvezel je voor de tv en internet afzonderlijke lan kabel kan zijn. (Afhankelijk van provider en setup) dus dat je bij je tv punt zowel aparte lan voor internet als tv wilt hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:38
_Dune_ schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 02:16:
[...]

Als je CAT-bekabeling gaat gebruiken voor contactdozen of zelf stekkers wilt afknijpen, dan ga je niet met soepele kabel werken. Het is dan praktisch onmogelijk om die fatsoenlijke in een wandcontactdoos te steken of een stekker op te krijgen waarbij ook daadwerkelijk alle aders contact gaan maken.

Soepele kabel is eigenlijk alleen geschikt als deze direct met stekkers is afgewerkt en niet door buizen getrokken hoef te worden, bijvoorbeeld als patchkabel of van wandcontactdoos naar device (Pc).

UTP of FTP hangt een beetje af waarlangs je de CAT-kabels gaat trekken, maar om de prijs hoef je FTP niet te laten liggen.
even ter info maar die quote van je met de Belden 7965E kabel is solid UTP kabel en dus geen flexibele/patch kabel ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Annuk schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 15:12:
[...]
even ter info maar die quote van je met de Belden 7965E kabel is solid UTP kabel en dus geen flexibele/patch kabel ;)
Nu ik het nogmaals lees, begrijp ik dat ik het de eerste keer niet goed gelezen heb... 8)7 De link had ik niet bekeken… :z

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ben ik hier de enige welke zich af vraagt of de TS wel "beslissingsbevoegd" is? Zoals ik de OP lees zijn de ouders van de TS verhuist en wil hij/zij nu ook goed (inter)-netwerk op z'n slaapkamer?

Idealiter trekt de TS vanuit de meterkast naar iedere kamer twee afzonderlijke UTP kabels via een eigen leiding in de muur (en dus niet in de zelfde leiding als daar waar ook al de 230V kabels doorheen lopen). In de meterkast alles netjes afmonteren op een patchpanel en in de (slaap)kamers nette inbouwdozen met twee RJ45 aansluitingen..... Degelijke 16 of 24 port switch in de meterkast (fanless) én gaan...

Shielded/Foiled kabel is bij een particulier nergens voor nodig, net zoals dat CAT6/CAT6A kabel nergens goed voor is in een woonhuis. CAT5E is méér dan voldoende (ik moet de éérste 10GBit switchport bij een particulier nog tegen gaan komen).

Een doosje van 305 Meter goede CAT5E kabel (Belden 1583E.13U305) hoeft de hoofdprijs ook niet te gaan kosten (± €100,- / Doos).

[ Voor 21% gewijzigd door Will_M op 06-04-2019 16:23 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:09

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Edit: al aangekaart dat ik harde kern aanbevool :)

[ Voor 95% gewijzigd door Mr_gadget op 06-04-2019 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Mr_gadget schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 16:07:
[...]
Niet om te flamen. Maar heb je mijn reactie überhaupt gelezen?🙄 ik beveel een kabel aan met harde kern..
Het was iemand anders ook reeds opgevallen, waar ik ook op heb gereageerd. Door te snel lezen van mijn kant heb ik jouw reactie verkeerd opgevat en heb de link niet bekeken. Een tweede maal jouw reactie lezende snapte ik hem inderdaad en geef jij prima advies. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-10 10:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

wimmel_1 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 15:31:
Shielded/Foiled kabel is bij een particulier nergens voor nodig, net zoals dat CAT6/CAT6A kabel nergens goed voor is in een woonhuis. CAT5E is méér dan voldoende (ik moet de éérste 10GBit switchport bij een particulier nog tegen gaan komen).
Leuk, maar het is niet onredelijk te verwachten dat tussen nu en 10 jaar, 10G thuis geen uitzondering meer is. Gezien 6 niet zo heel veel duurder is dan 5E, zou ik gaan voor 6 zodat daar op is voorbereid. Beetje zonde om over 10 jaar nieuwe kabels te moeten trekken.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

unezra schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 16:33:
[...]

Leuk, maar het is niet onredelijk te verwachten dat tussen nu en 10 jaar, 10G thuis geen uitzondering meer is. Gezien 6 niet zo heel veel duurder is dan 5E, zou ik gaan voor 6 zodat daar op is voorbereid. Beetje zonde om over 10 jaar nieuwe kabels te moeten trekken.
Misschien wel, maar ik denk persoonlijk eerder dat de 802.11AX standaard de functie van de meeste UTP kabels in woonhuizen tegen die tijd al wel overgenomen zal hebben (802.11AC kán dat nu ook al!!).

Vooralsnog is 100Mbit voor de meeste mensen op een intern LAN eigenlijk nog wel voldoende terwijl betaalbare Gbit switches 15 jaar geleden al gemeengoed waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:14

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

wimmel_1 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 16:42:
[...]
Misschien wel, maar ik denk persoonlijk eerder dat de 802.11AX standaard de functie van de meeste UTP kabels in woonhuizen tegen die tijd al wel overgenomen zal hebben (802.11AC kán dat nu ook al!!).
UTP gaat een stuk gemakkelijker door muren heen dan WiFi.
Vooralsnog is 100Mbit voor de meeste mensen op een intern LAN eigenlijk nog wel voldoende terwijl betaalbare Gbit switches 15 jaar geleden al gemeengoed waren.
Voor snel WiFi is ook een snelle backbone (UTP) nodig.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

Freee!! schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 16:49:
[...]
Dat dus.
[...]
Yep. Ik denk daarom dat je eerder meer en meer een koper of glas backbone krijgt met UTP op relevante plekken en AP's daar waar ze nodig en nuttig zijn. Geknutsel met een enkel AP in de meterkast zit niemand op te wachten en ik denk ook niet dat mesh de oplossing is.

WiFi is echt heel leuk, maar hoe sneller het WiFi, hoe meer AP's je nodig hebt en hoe belangrijker het word die dingen bedraad aan te sluiten. (Scheelt ook nog eens gedoe met stopcontacten. PoE is een stuk handiger en compacter weg te werken dan een stopcontact.)

[ Voor 8% gewijzigd door unezra op 06-04-2019 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:47
Klopt! Dat probleem had ik in mijn huidige woning. Niet de mogelijkheid zonder veel te slopen om UTP naar elke kamer te halen, dus toen maar UTP naar de plekken waar het wel mogelijk was en WiFi via UTP backbone laten lopen op elke verdieping. Dat werkt perfect en nagenoeg overal in huis heb ik prima 5GHz dekking. Mijn iPhone 7 haalt ook rustig de 500mbits die mijn glasverbinding heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UJ8G0QccJ5OzxmkjjMZepgXA/thumb.png

//EDIT: Eigenlijk precies wat @unezra hierboven zegt

//EDIT2: Achterin de tuin moet ik het doen met ongeveer 70/70 en dat is prima, want ruim voldoende om F1 te kijken als je buiten zit

[ Voor 11% gewijzigd door BernardV op 06-04-2019 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

[...]

[...]

Geld datzelfde niet voor een bekabeld LAN dan?

Even voor de goede orde: Ik heb hier thuis alléén m'n IP Camera's / AP's én NAS via een "kabel" direct aangesloten op een switch. Alle "clients" babbelen alleen over WiFi.

De IP Cam's hebben (maar) een 100Mbit NIC om Full HD via CAT5E te kunnen babbelen met de NVR waarbij ze ook middels PoE gevoed worden en ook de AP's hebben zo'n CAT5E kabeltje om via PoE gevoed te kunnen worden én het TCP/IP deel af te kunnen handelen met de controller.

En daarnaast: CAT5E = (bewezen) óók geschikt voor 10Gbit

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 06-04-2019 17:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

wimmel_1 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 16:59:
[...]

Even voor de goede orde: Ik heb hier thuis alléén m'n IP Camera's / AP's én NAS via een kabel aangesloten. Alle "clients" babbelen allemaal over WiFi.

De IP Cam's hebben (maar) een 100Mbit NIC om Full HD via CAT5E te kunnen babbelen met de NVR waarbij ze ook middels PoE gevoed worden en ook de AP's hebben zo'n CAT5E kabeltje om via PoE gevoed te kunnen worden én het TCP/IP deel af te kunnen handelen met de controller.

En welgeteld: CAT5E = (bewezen) ook geschikt voor 10Gbit
WiFi vind ik voor mijn PC toch minder comfortabel maar daar buiten doe ik idd het meeste ook over WiFi. Voor goed WiFi heb je alleen wel overal ethernet nodig en meer dan 100MBit. Je hebt geen donder aan een AC AP als je bekabeling maar 100MBit snapt.

5E *kan* met wat geluk 10G aan, maar het is er niet voor gemaakt en op geen enkele manier supported. Er zijn ook geen garanties. Waarom zou je anno 2019 voor 5E gaan als 6 nauwelijks duurder is en *wel* 10G aan kan, officieel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:14

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

[...]
Natuurlijk, dat bekabelde LAN gaat over de UTP backbone.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Freee!! schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 17:34:
[...]

Natuurlijk, dat bekabelde LAN gaat over de UTP backbone.
Dan ga jij maar eens érgens een 10Gbit NIC zoeken in je netwerk óf een leverancier van Consumer Devices vinden welke die spullen uberhaupt levert :>

Al het Domotica speelgoed wordt vaak zelfs nu nog bewust van 100Mbit NIC's voorzien.

[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 06-04-2019 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:47
wimmel_1 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 17:37:
[...]

Al het Domotica speelgoed wordt vaak zelfs nu nog bewust van 100Mbit NIC's voorzien.
Dat klopt en dat is in veel gevallen ook voldoende, maar dat het 100Mbits is is niet uit weelde, maar omdat veel werkt via USB2 en daarom kunnen ze de Gbit niet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
wimmel_1 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 17:37:

Omdat 100mbit nics

a) goedkoper zijn dan 1000 mbit nic en al je er een paar honder duizend nodig hebt scheelt het snel een hoop geld.

b) 100 mbit nics zijn energie zuiniger dan 1000 mbit nics en dat is toch wel een zeer belangrijk puntje bij domotica.

c) waarom zou je er een 1000 of 10000 mbit nic inzetten als je maar een paar 100 mb aan data per dag verstuurd. En daarbij dus je product duurder wordt en het meer gaat verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Jan-man schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 20:39:
[...]

Omdat 100mbit nics

a) goedkoper zijn dan 1000 mbit nic en al je er een paar honder duizend nodig hebt scheelt het snel een hoop geld.

b) 100 mbit nics zijn energie zuiniger dan 1000 mbit nics en dat is toch wel een zeer belangrijk puntje bij domotica.

c) waarom zou je er een 1000 of 10000 mbit nic inzetten als je maar een paar 100 mb aan data per dag verstuurd. En daarbij dus je product duurder wordt en het meer gaat verbruiken.
Ik denk zo maar zeker te weten dat de 100Mbit Nic's in m'n FULL-HD IP-CAM's wel iets meer data versjouwen dan een paar honderd mb per dag over een 100Mbit NIC? :9

En even gekeken voor je: : ± 1TB (950MB) pér maand / Camera, dus als ik een maand aan beeldmateriaal wil bewaren heb ik per camera ± 1TB aan opslag nodig welke ook via een netwerk bereikbaar moet zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 06-04-2019 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhapWhob
wimmel_1 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 15:31:
Ben ik hier de enige welke zich af vraagt of de TS wel "beslissingsbevoegd" is? Zoals ik de OP lees zijn de ouders van de TS verhuist en wil hij/zij nu ook goed (inter)-netwerk op z'n slaapkamer?

Idealiter trekt de TS vanuit de meterkast naar iedere kamer twee afzonderlijke UTP kabels via een eigen leiding in de muur (en dus niet in de zelfde leiding als daar waar ook al de 230V kabels doorheen lopen). In de meterkast alles netjes afmonteren op een patchpanel en in de (slaap)kamers nette inbouwdozen met twee RJ45 aansluitingen..... Degelijke 16 of 24 port switch in de meterkast (fanless) én gaan...

Een doosje van 305 Meter goede CAT5E kabel (Belden 1583E.13U305) hoeft de hoofdprijs ook niet te gaan kosten (± €100,- / Doos).
Ik verhuis inderdaad samen met mijn ouders, maar de TV zal ook via het internet gaan dus moeten daar ook kabels voor getrokken worden via boven (en dan weer naar beneden)

Ik heb vandaag 200m CAT6 FTP getrokken. Vanuit binnenkomst glasvezel 3 kabels naar boven die zichzelf verdelen naar 3 switches op de hoeken van het huis, waar we vervolgens kabels uit verdeeld hebben voor de 3 tv's beneden en internetkabels boven. (in totaal 5 inbouw boven en 5 uitbouw beneden)

We hebben expres gigabit switches gekocht met 8 poorten zodat als we later weer camera's weg willen hangen we gemakkelijk vanuit minimaal 3 hoeken van het huis kunnen werken.

Toch bedankt voor de nuttige info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhapWhob
Shit hier heb ik niet op gelet toen ik gisteren avond in spoed iets besteld heb. Hopen dat het goed is maandag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
wimmel_1 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 20:45:
[...]

Ik denk zo maar zeker te weten dat de 100Mbit Nic's in m'n FULL-HD IP-CAM's wel iets meer data versjouwen dan een paar honderd mb per dag over een 100Mbit NIC? :9

En even gekeken voor je: : ± 1TB (950MB) pér maand / Camera, dus als ik een maand aan beeldmateriaal wil bewaren heb ik per camera 1TB aan opslag nodig welke ook via een netwerk bereikbaar moet kunnen zijn.
Vind camera's nou niet echt onder domotica vallen.

Een beetje full hd stream is overigens ruim onder de 25 mbit dusja waarom dan meer uitgeven dan nodig. Wederom zelfde al zonet. Als je 100.000+ devices maakt en per device zo 20 ct kan besparen is weer 20.000 winst ;).
[...]
En daarnaast: CAT5E = (bewezen) óók geschikt voor 10Gbit
Klopt je kan 10 Gbit halen over 5E. Dit zijn echter lab testen en op korte afstanden. Dacht zo uit mijn hoofd 25 of 45 meter. Voor de meeste huizen geen probleem.

Echter met een flinke bundel aan utp kabel zul je ben ik bang flinke overspraak krijgen wat voor problemen gaat zorgen.

In mijn huis bijv is dat zeker op termijn waarschijnlijk een probleem. Dit aangezien ik 2 x 19 mm flex buizen heb met elk 4 x 5e. Maar ga volgend jaar verbouwen dus de hele beneden verdieping wordt bij mij 6a. Ja het is overkill maar voor mij maakt het kosten technisch niks uit of ik 6 of 6a neem.

Ook in geval van ts die alles nog moet aanleg zou ik gewoon cat 6 aanraden. Op de volledige installatie maximaal 5 euro per aansluiting duurder in vergelijking met 5e. Maar wel 100% zeker dat 10 gbit nooit een probleem zal vormen tegenover 5e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Jan-man Als je thuis 2 normale (goede) CAT5E UTP kabels door een 5/8" leiding trekt dan krijg je écht geen last van overspraak. Van overspraak krijg je pas serieus last als je "100'en" kabels gaat bundelen over meer dan 100 Meter (bijvoorbeeld in een stijggoot van een kantoorgebouw / toren) :P

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 06-04-2019 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
wimmel_1 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 21:13:
@Jan-man Als je thuis 2 normale (goede) CAT5E UTP kabels door een 5/8" leiding trekt dan krijg je écht geen last van overspraak. Van overspraak krijg je pas serieus last als je "100'en" kabels gaat bundelen over meer dan 100 Meter (bijvoorbeeld in een stijggoot van een kantoorgebouw / toren) :P
Overspraak theoretisch gezien kan al plaatsvinden bij 2 kabels. Al helemaal als je er 10 gbit erover gooit waarvoor de kabels niet gemaakt zijn. Crosstalk is zelfs al binnen de kabel mogelijk als de twist lengtes niet juist zijn.

Als consument zul je het niet zo snel merken maar als je het echt gaat meten zul je het wel degelijk gaan zien.

Maja als jij graag 5e nog gebruikt vandaag de dag moet je natuurlijk zelf weten. Al helemaal als 6 nauwelijks meer kost als je het nog moet aanleggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-man op 06-04-2019 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@WhapWhob welkom op Tweakers.

Gezien het gebrek aan eigen inzet en het feit dat je de kabels inmiddels al getrokken hebt, komt hier een slotje op. Let de volgende keer even op: Het algemeen beleid #quickstart voordat je een topic aanmaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 08-04-2019 11:26 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.