Diy lasersnijden doen of niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:12
Hey,

Ik ben de laatste tijd geregeld in het fablab te vinden voor de lasersnijder daar. Het is gezellig maar door werk ben ik gebonden aan die open inloop tijden.

Nu zie ik regelmatig op ali en banggood een diy lasersnijder deze kan je bijv al kopen voor 120-300€.

Aangezien ik bij fablab telkens 10€ moet betalen als starttarief en daarnaast 40€ per uur afgerond per minuut kan dit ook duur worden wanneer ik er vaak kom

Hierom dacht ik eraan zoiets als dit te bestellen (https://m.banggood.com/nl...1_gwIUEAkYBCABEgKvxvD_BwE)

Echter. Hoe verstandig is dit? Het enige dat ik bijv snij zijn triplexplaten van 1-5mm dik.

Heeft iemand hier ervaring met zulke diy laser Snijders?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:44
500 milliWatt gaat geen schade maken in triplex. Daar heb je 50 Watt voor nodig, meestal zijn dat CO2 lasers, en geen diode lasers.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 04-04-2019 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ16v
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-02 06:33
Als ik die link goed lees is het ook een laser graveer machine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Ik gaf het linkje als voorbeeld.

Was idd geen goed voorbeeld linkje:
€ 96,96 31% Off | 40*50 cm groot gebied 15 w grote laser graveermachine, DIY laser cutter machine, CNC laser module markering machine, laser graveur
https://s.click.aliexpress.com/e/9rDpm2M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Daar ga je niet door 3>mm triplex mee komen dat zijn graveer machines, ook de 15 watt diode. En je hebt geen behuizing, 15 watt aan laserlicht in je oog doe je maximaal 2x, 1x links 1x rechts.

De goedkoopste instap optie is een K40 40watt co2 laser: https://www.ebay.de/sch/i...kw=40w+laser+co2&_sacat=0

Met wat mods is deze aan te passen naar een werkgebied van ~60x40 : https://hackaday.com/2017...eap-chinese-laser-cutter/

[ Voor 11% gewijzigd door Rmg op 04-04-2019 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Rmg schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:49:
Daar ga je niet door 3>mm triplex mee komen dat zijn graveer machines, ook de 15 watt diode. En je hebt geen behuizing, 15 watt aan laserlicht in je oog doe je maximaal 2x, 1x links 1x rechts.

De goedkoopste instap optie is een K40 40watt co2 laser: https://www.ebay.de/sch/i...kw=40w+laser+co2&_sacat=0

Met wat mods is deze aan te passen naar een werkgebied van ~60x40 : https://hackaday.com/2017...eap-chinese-laser-cutter/
Ah bedankt voor deze tip. Idd origineel is toch te klein. Geen idee of het verstandig is om op zon apparaat een mod te installeren. Las dat het type afhankelijk is etc

Ga het vanavond even verder uitzoeken. Ik weet nu dat ik niet de goedkope ali versie moet nemen bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:57
Welk Fablab ga je heen?

Bij de Kaasfabriek in Alkmaar mag je op de open inloopavonden gratis gebruikmaken van de lasersnijder als je max 20 min bezig bent. Je moet dan wel een cursus van 40 euro gedaan hebben.

Zelf voor een school project een KKmoon 1,5W diodelaser gehad. Was eigenlijk alleen voor graveren, en ik betwijfel of hij door triplex heen zou komen. Al brandde hij op 20% vermogen best diep in de bamboe die we graveerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Pyramiden schreef op donderdag 4 april 2019 @ 11:24:
Welk Fablab ga je heen?

Bij de Kaasfabriek in Alkmaar mag je op de open inloopavonden gratis gebruikmaken van de lasersnijder als je max 20 min bezig bent. Je moet dan wel een cursus van 40 euro gedaan hebben.

Zelf voor een school project een KKmoon 1,5W diodelaser gehad. Was eigenlijk alleen voor graveren, en ik betwijfel of hij door triplex heen zou komen. Al brandde hij op 20% vermogen best diep in de bamboe die we graveerden.
Bij fablab groningen. Daar mag je op afval hout wel kleine dingetjes testen. Maar ga je echt voor je project moet je 10€ startkosten en dan 40€ per uur afgerond per minuut. Op zich valt dit mee als je 1 a2x iets wilt doen. Maar als je er dagelijks of wekelijks mee wilt werken is het goedkoper een kleine (budget) versie te kopen.

Op donderdag avond is hier zon open uur. Van 17:00 tot 21:00 uur. En ik kan pas om 18:30 uur aanwezig zijn. Daarnaast is het al regelmatig gebeurd dat het apparaat bezet was en ik 45 min kon wachten

Dit is dus de reden dat ik een beetje rond kijk of er een thuis alternatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:00

heuveltje

KoelkastFilosoof

jeroen3 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:30:
500 milliWatt gaat geen schade maken in triplex. Daar heb je 50 Watt voor nodig, meestal zijn dat CO2 lasers, en geen diode lasers.
Is dat uit ervaring ?
Ik was namelijk ook aan het kijken, maar ik begreep dat een 2.5w laser wel *net* voldoende zou zijn voor 3mm triplex (en dat is ook het enige wat ik wil snijden)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
heuveltje schreef op donderdag 4 april 2019 @ 12:19:
[...]

Is dat uit ervaring ?
Ik was namelijk ook aan het kijken, maar ik begreep dat een 2.5w laser wel *net* voldoende zou zijn voor 3mm triplex (en dat is ook het enige wat ik wil snijden)
Dit heb ik ook gelezen (staat ook in product beschrijven). Vandaar dit artikel. Kon trouwens alleen reviews lezen over het graveren. Niet over het echt snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:44
@heuveltje nee, wellicht dat papier of piepschuim wel te snijden is met 0.5W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-04 19:59

Kek

3flix

Jboy1991 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 12:13:
[...]

Bij fablab groningen. Daar mag je op afval hout wel kleine dingetjes testen. Maar ga je echt voor je project moet je 10€ startkosten en dan 40€ per uur afgerond per minuut. Op zich valt dit mee als je 1 a2x iets wilt doen. Maar als je er dagelijks of wekelijks mee wilt werken is het goedkoper een kleine (budget) versie te kopen.

Op donderdag avond is hier zon open uur. Van 17:00 tot 21:00 uur. En ik kan pas om 18:30 uur aanwezig zijn. Daarnaast is het al regelmatig gebeurd dat het apparaat bezet was en ik 45 min kon wachten

Dit is dus de reden dat ik een beetje rond kijk of er een thuis alternatief is.
Als je in Groningen woont kan je ook lid worden van de Maakplek. Wij hebben daar ook een lasersnijder staan. Op de facebook pagina is meer info over open avonden te vinden: https://www.facebook.com/maakplek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Kek schreef op donderdag 4 april 2019 @ 12:25:
[...]

Als je in Groningen woont kan je ook lid worden van de Maakplek. Wij hebben daar ook een lasersnijder staan. Op de facebook pagina is meer info over open avonden te vinden: https://www.facebook.com/maakplek
Bedankt voor de tip. Maar ook hier ben ik dan weer gebonden aan de openingstijden. En of iemand het apparaat al gebruikt.

Dan blijf ik zelf liever bij fablab omdat ik daar al wat mensen heb leren kennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

heuveltje schreef op donderdag 4 april 2019 @ 12:19:
[...]

Is dat uit ervaring ?
Ervaring met een 50watt co2 laser. Je hebt triplex en je hebt triplex
In gewoon bouwmarkt triplex, het middelharde spul zit je op 10 tot 15mm/s en 80% laser intensiteit 1 a 2 passes. Trager wil je eigenlijk al niet gaan dan verkoolt het hout teveel, sneller kan maar dan moet je meer passes doen.

Dan heb je het dus al over ~40 watt aan laser power (ok, chineze watts, laten we het afronden naar 35 echte watts)

Balsa triplex, wat ook triplex is voor modelbouw doe je op halve intensiteit, dubbele snelheid. dat zou met genoeg tijd en fingerspitzengefuhl misschien nog op een 2,5 watt te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-04 19:59

Kek

3flix

Jboy1991 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 13:52:
[...]

Bedankt voor de tip. Maar ook hier ben ik dan weer gebonden aan de openingstijden. En of iemand het apparaat al gebruikt.

Dan blijf ik zelf liever bij fablab omdat ik daar al wat mensen heb leren kennen.
dat loopt een stuk losser bij de maakplek dan bij het fablab (weet ik uit ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:26

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Ik heb zelf een Stepcraft 840 met daarbij de Laser addon die geloof ik 2 of 3w is. Door 3mm triplex/multiplex kan ik zonder problemen komen mits ik natuurlijk wel de snelheid laag genoeg houdt en ook genoeg rondes maak.

MDF heb ik ook geprobeerd maar dit heb ik nog niet volledig door kunnen krijgen. Waarschijnlijk is deze plaat net te hard om met dezelfde instellingen doorheen te komen.

Ik gok dan ook dat je met die simpele ali dingen ook echt niet erdoor gaat komen.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Kek schreef op donderdag 4 april 2019 @ 14:20:
[...]

dat loopt een stuk losser bij de maakplek dan bij het fablab (weet ik uit ervaring)
De tarief ligt wel hoger. 30€ Pm. 360€ pj. Voor dat geld heb ik ook een budget cutter (hoop ik 😂)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-04 15:11

SA007

Moderator Tweaking
@Jboy1991 Ik heb al een paar K40 (kloon) lasercutters omgebouwd, dat is zo'n beetje de goedkoopste waarmee je echt fatsoenlijk kan snijden.

Voor ~200 heb je net alle elektronica/koeling/bedrading in zo'n ding vervangen, out of de box is het behoorlijke meuk.
De machine zelf is een 600 euro, maar je kan marktplaats in de gaten houden, zijn mensen die ze kopen en verwachten out of the box zinnig te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
SA007 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 00:33:
@Jboy1991 Ik heb al een paar K40 (kloon) lasercutters omgebouwd, dat is zo'n beetje de goedkoopste waarmee je echt fatsoenlijk kan snijden.

Voor ~200 heb je net alle elektronica/koeling/bedrading in zo'n ding vervangen, out of de box is het behoorlijke meuk.
De machine zelf is een 600 euro, maar je kan marktplaats in de gaten houden, zijn mensen die ze kopen en verwachten out of the box zinnig te kunnen gebruiken.
Maar dan moet je wel weten wat je doet natuurlijk.

Denk dat het voor mij niet verstandig zal zijn om een lasersnijder om te bouwen tot een groter exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

SA007 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 00:33:

Voor die prijzen kom je in de buurt van de Stepcraft modellen. Ik was geloof ik met de laser en 840 ongeveer een 2,5k kwijt. Wel had ik alle software etc erbij gepakt met een spindle zodat ik ook alles kon doen.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:18

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De Dremel LC40 heeft ook een 40W laser, en die is net geschikt voor dun hout en leer. Dus ik denk dat je met minder power niet ver komt.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

zonoskar schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 13:21:
De Dremel LC40 heeft ook een 40W laser, en die is net geschikt voor dun hout en leer. Dus ik denk dat je met minder power niet ver komt.
Dat valt eigenlijk best mee aangezien die 40w van de dremel ook niet echt sterk is. Voor de stepcraft hebben ze een mooie tabel gemaakt waar de door hun geteste waardes in staan.

https://www.stepcraft-sys...ata_Laser-DL445_Web-1.pdf

Het is natuurlijk nog steeds niet superdik wat hij kan snijden maar voor de meeste dingen wel ruim voldoende.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Wel spijtig te lezen dat al deze opties zo duur zijn. Had gehoopt max 400/500€ uit te geven voor A3 formaat. Maar begrijp dat je daar max 200x300mm mee kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-04 11:07
Wat @Kek zegt. Na een paar maanden lid zijn krijg je een sleutel, dan is je openingstijden argument weg. En je krijgt er een volledige werkplaats + community voor terug, dat is die 30 euro wel waard. Misschien eens een borrel bezoeken daar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-04 09:59
Waarom schrijf je niet gewoon merk/type van de laser die ze daar hebben staan op en ga dan naar die prijs opzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
rc5proxy schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 19:45:
Waarom schrijf je niet gewoon merk/type van de laser die ze daar hebben staan op en ga dan naar die prijs opzoek.
Omdat ik dat al gedaan heb. En niet even 30.000€ heb liggen (die van fablab) en ik niet 1.000€ over heb voor een lasersnijder. Dus zocht een goedkoper alternatief. Die er wel is. Alleen niet voor het snijformaat dat ik wil.

Dus dat gaat idd fablab of maatplek worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:52

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als eens gedacht om een kleine maar heel krachtige te kopen en die om te bouwen naar een grotere formaat?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
een 5.5 wat laser diode kan door 4mm triplex, maar light maar net aan de plaat en wat voor laser je hebt, over de diode kan ik niet zo veel kwijt, maar hoe meer lijm er tussen de lagen fineer zit des te moeilijker is het snijden, daarom wil je altijd triplex hebben aangezien dat altijd 3 lagen zijn en nooit meer. Ook is er een verschil tussen interieur verlijmd multiplex/triplex en exterieur, de laatste is te herkennen aan een zwarte laag tussen de fineerlagen en kan je met de laser niet doorheen. Tevens ben je afhankelijk van wat voor meuk er in de tussenlagen zit en hoe de buitenlagen zijn opgevuld, kan er allemaal voor zorgen dat je plaat niet helemaal mooi gelaserd wordt.

Ten slot hebben die goedkope machines geen hoogte instelling, zeker als je dikker wilt laseren maakt dat een groot verschil. Tevens heb je geen lucht wat het roet wegblaast.

Over roet gesproken, wil je wel een machine in huis hebben staan die hartstikke veel rook produceert en wellicht schadelijk is voor je gezondheid? die machines staan niet voor niks aan een afzuiging gekoppeld aan een filter unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-04 20:50

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

De lasercutter bij Revspace (Den Haag) kost tien euro per uur. Deelnemerschap kost 25 euro per maand. En je hebt 24/7 toegang tot heel de hackerspace! (Met oa 2x 3d printer, een Fabcreator Fabkit lasercutter 40x60cm, 40watt, heel veel ander gereedschap en een toffe community!)

Bitlair in Amersfoort heeft een groot formaat lasercutter en Hackalot Eindhoven heeft een kleintje (A4). Volgens mij heeft Frack in leeuwarden er ook eentje en zou die van Tkkrlab in Enschede ook werkzaam moeten zijn. En allemaal bieden deze spaces 24/7 toegang aan deelnemers (25 euro per maand).

Keuze te over bij de lokale hackerspaces!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-04 15:44
hier zou je het ook kunnen laten snijden https://snijlab.nl/nl

is ook niet heel duur
Pagina: 1