'Donkere' textures bij bewegen: overstap VA -> TN oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-10 17:22
Zo past mijn vraag precies in de titel, haha.

Ik denk dat ik de overstap wil maken van deze: pricewatch: Samsung LC27JG50QQU Zilver

Naar deze: pricewatch: Dell S2719DGF Zwart

En dan met name omdat dit me te veel ergert (niet mijn filmpje, maar wat ik in veel games heb): YouTube: Texture flicker/shimmer when moving camera

In een eerder topic hierover van mezelf zeiden mensen al dat teruggaan naar TN de oplossing was. Ik wil eigenlijk zeker weten of bovenstaand scherm, of TN in het algemeen, hier echt de oplossing voor is. Dan verschijnt er binnenkort een mooie Samsung in V&A. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrot
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 14:13
Gebruik je de inbegrepen HDMI kabel? Ik merkte zelf dat dit veel minder werd toen ik een DP 1.2 kabel ging gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Getest inderdaad. Bij een DP-kabel was het precies hetzelfde. En mensen zeiden me ook dat dat precies hetzelfde zou zijn, haha. Merk jij echt verschil joh? Bij wat voor scherm?

Hier dus: Donkere randen bij bewegen beeld in sommige games

[ Voor 19% gewijzigd door ap3nr0ts op 03-04-2019 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Iemand nog advies hiervoor? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou zeggen dat dit inverse ghosting is door een te agressieve overdrive setting. Ook TN panelen hebben dit probleem:
- https://forums.geforce.co...es-with-nvidia-drivers/1/
- https://www.reddit.com/r/...ing_on_new_144hz_monitor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Hm. Dit lijkt niet hetzelfde te zijn. Ghosting heeft die Samsung-VA vast, maar ik heb er eigenlijk niet echt last van.

Dit past beter in het straatje dat ik probeer te beschrijven: https://www.reddit.com/r/...ecome_darker_when_moving/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar in dat artikel blijkt ook het probleem zijn teveel inverse ghosting (overdrive). Dat uitschakelen heeft het opgelost.

Ik zie geen enkele reden waarom een kabel verschil uitmaakt. Ik zou echt kijken of die monitor Overdrive/Trace free / whatever ze het noemen opties heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Dus als ik je goed begrijp, gaat de overstap van VA naar TN dit niet automatisch minder maken? Dat kabels niks uitmaken, heb ik inderdaad al getest.

Hm. Dan moet ik misschien kijken of ik bezitters van deze Dell-monitor kan vragen dit voor me te testen. Laat ik ze wat zien hoe het eruitziet op mijn monitor, en of dat bij hen minder is. Ik merk bij mijn Samsung dat alleen de sharpness-instelling naar te blurry waarden zetten echt veel uitmaakt. Dan is het weg voor zover ik kan beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
De sharpness zou ik gewoon op zijn standaard (waarschijnlijk middenpositie) laten staan. Ik heb even de handleiding erbij gepakt, en welke instelling staat response time? Als dat nu 'faster' oid is, probeer hem eens op normaal te zetten.

En voor je vraag: In principe heeft deze 4ms response time, en zitten goede TNs op 1ms voor zulk soort monitoren, dus dan zal als er overshoot aanwezig is deze minder zijn. Maar ook een fatsoenlijke VA (of IPS) monitor met 4ms response time hoort dit niet te doen.

[ Voor 36% gewijzigd door Sissors op 09-04-2019 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Response time al geprobeerd op alle instellingen. Dat lijkt niks uit te halen voor dit effect. De zogeheten balck equalizer stond eerst op 20 en nu op de standaard van 13. Dat maakt wel uit, maar alles wordt heel flets als ik die nog lager zet. In plaats van sharpness gebruik ik nu magic upscale, omdat het dan iets minder is, maar wel scherp. Zonder een van die instellingen vind ik tekst in bijvoorbeeld browsers echt te vaag worden. Niet boeiend in games, denk je misschien dan, maar ik switch best vaak naar de Steam-overlay.

Ik hoop eigenlijk dat ik met een TN-paneel inlever op die mooie kleuren en kijkhoeken, maar minder van dit gezeik heb. Je tips zijn wel welkom hoor! Misschien zit er nog iets tussen wat ik niet geprobeerd heb, en lees je in mijn antwoord dat ik iets denk geprobeerd te hebben, maar niet op de goede manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik moet toegeven dat ik dan ook uit de ideeën raak. Als Response Time niet helpt dan krijg ik het idee dat er wat mis is met je scherm, of wat mis is met het ontwerp er van als meer het hebben.

Naar het schijnt zijn TN schermen tegenwoordig best goed qua kleuren, al blijft de kijkhoek wel achter. Maar voor één persoon met scherm op de juiste hoogte valt dat mee. Maar echt advies welke keuze je zou moeten maken durf ik je niet te geven. Persoonlijk heb ik een nagenoeg identiek scherm, en ben ik uiteindelijk voor de MG279Q gegaan omdat ik daarvoor IPS had, en ik bij een nieuwe monitor niet erop 'achteruit' wilde gaan tov de monitor daarvoor (al heeft IPS ook weer zijn nadelen, vooral dat zwart niet erg zwart is). Maar daar heb ik ook wel serieus getwijfeld om voor zijn broertje de MG278Q te gaan, die TN is, wat goedkoper is, en betere response tijden heeft. En volgens TFTcentral ook echt prima kleuren heeft (http://www.tftcentral.co....asus_rog_swift_pg278q.htm), dus TN kan zeker goede kleuren maken, of ze het allemaal doen is een tweede.

Helaas heeft TFTcentral geen review van de monitor die jij op het oog hebt, wel een nieuwsbericht, en misschien had je het zelf ook al gevonden, maar bedenk wel dat het een glanzend scherm is: http://www.tftcentral.co.uk/blog/tag/dell-s2719dgf/. Hoewel dat scherper/betere kleuren moet betekenen als een reguliere matte coating, blijft hij spiegelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Goed dat je het zegt! Mijn laatste twee monitors zijn wel mat inderdaad. Mijn bureau staat echter midden in de kamer, of in een kantoor met altijd de lamellen dicht. Ik gok dat ik er dan geen last van heb. Wel erg bedankt dat je meedenkt hoor. Ik zou nog alleen combinaties van die instellingen kunnen proberen, maar ik dacht dat individueel aanpassen wel genoeg zou zijn. Ik zie het op mijn oude TN ook een beetje, maar dan valt het echt mee. Veel minder in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-10 07:13
Niet om compleet in de rede te vallen, maar dat efefect waar je over spreekt m.b.t. dat filmpje wat je in je topicstart post, heeft helemaal niets te maken met je type paneel. Dat ligt aan de grafische instellingen van de betreffende game.

Vooral AA instellingen willen dat nog wel eens veroorzaken. Ook instellingen als Motion Blur en Post Processing kunnen dergelijke effecten veroorzaken. Mijn advies is om eerst eens even te gaan kijken in je optie menu's en alles uitzetten. Bekijk ook even meerdere games, als het bij andere games niet is, ligt het niet aan de monitor. Zeker bij lage panning snelheid ( zoals in je video ) zou je geen enkele last moeten hebben van de beperkingen van 60Hz, VA of TN.. ik ben er vrij zeker van dat je op het verkeerde spoor zit.

[ Voor 9% gewijzigd door micla op 15-04-2019 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Hallo allemaal.

Nu ik kerstvakantie heb, kan ik me weer eens flink ergeren aan dit euvel. Nu tijdens het spelen van Witcher 3. Ik heb het eindelijk goed weten vast te leggen. Dat is hier te zien: https://imgur.com/a/MrqHCbD

Wat ik inmiddels al geprobeerd heb:

- Klooien met instellingen monitor
- Klooien met instellingen Witcher 3 (alle post processing uit bijvoorbeeld, scheelt niks)
- Oude monitor geprobeerd (is het minder, oude TN)
- Driver-instellingen doorgespit, maar zou daar geen oplossings-optie weten

Als niemand hier een oplossing weet (ik werk overigens met ene Gigabyte 1080 Ti Aorus), heeft iemand nog een aanrader voor me qua beeldscherm waar dit niet mee is? :( Ik merk het nu ook continu op onze tv (ook Samsung) bij tv-kijken. Het valt me nu overal te veel op, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-10 14:37
Ik heb toevallig dezelfde ervaring gehad met een VA panel van Samsung en The Witcher 3.

Dat glimmende (shimmering) effect bij het bewegen van de camera in donkere gebieden. Ik werd er helemaal gestoord van en het is helaas inherent aan de techniek. Niet iedereen is er gevoelig voor of ziet het, maar er zijn genoeg mensen (zie de verschillende topics op fora) die er wel last van hebben.

Zelf ben ik hierdoor weer terug gegaan naar IPS. Ik neem de mindere zwartwaardes en IPS glow voor lief, hier stoorde ik mij namelijk een stuk minder aan dan aan bovenstaande effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Dus ... De enige echte optie is overstappen naar IPS of TN, zeg je? Zoals ik al vrees. Misschien is het dan de investering wel waard, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

ap3nr0ts schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 22:41:
Hallo allemaal.

Nu ik kerstvakantie heb, kan ik me weer eens flink ergeren aan dit euvel. Nu tijdens het spelen van Witcher 3. Ik heb het eindelijk goed weten vast te leggen. Dat is hier te zien: https://imgur.com/a/MrqHCbD

Wat ik inmiddels al geprobeerd heb:

- Klooien met instellingen monitor
- Klooien met instellingen Witcher 3 (alle post processing uit bijvoorbeeld, scheelt niks)
- Oude monitor geprobeerd (is het minder, oude TN)
- Driver-instellingen doorgespit, maar zou daar geen oplossings-optie weten

Als niemand hier een oplossing weet (ik werk overigens met ene Gigabyte 1080 Ti Aorus), heeft iemand nog een aanrader voor me qua beeldscherm waar dit niet mee is? :( Ik merk het nu ook continu op onze tv (ook Samsung) bij tv-kijken. Het valt me nu overal te veel op, haha.
Even omdenken: als je het kunt vangen in een GIF, en ik zie het ook op een OLED paneel, dan heeft het te maken met de rendering zelf. Hoe heb je dit gecaptured? Met een camera of een screen recorder?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Camera van mijn telefoon. Ik zie het effect dus ook op mijn tv van Samsung, en daar is het ook veel minder als ik de sharpness van monitor richting nul knal. Het valt me ook vooral op bij dat rieten dak inderdaad, want aan de Witcher zelf zie ik eigenlijk weinig geks. Het lijkt er ook een beetje op dat het minder prominent aanwezig is, als ik de ene kant op beweeg met de camera dan de andere. Snelheid maakt niet uit. Zijn dit een beetje de antwoorden die je zoekt?

[ Voor 5% gewijzigd door ap3nr0ts op 25-12-2019 13:09 ]

Pagina: 1