Donkere randen bij bewegen beeld in sommige games

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-10 17:22
Ik heb nu een uurtje zitten Googlen en kom er niet uit. Ik werk hier met een pricewatch: Samsung LC27JG50QQU Zilver en een pricewatch: Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11G op een Windows 10-pc. In games als Fallout 4 en Dragon Quest 11 zie ik in sommige gebieden steeds de randen van bepaalde textures (zoals de richeltjes op muren, of de bosjes in de omgeving) donkerder/dikker worden. Dat stopt als de camera niet meer beweegt. Dit filmpje laat het wel perfect zien: YouTube: Texture flicker/shimmer when moving camera

Waar ligt het aan? De enige instelling die ik so far heb kunnen vinden, die het voor zover ik kan zien weghaalt, is de sharpness van mijn monitor op 0 zetten. Maar ik heb al slechte ogen van mezelf, haha. Ik dacht nog: zou het misschien met een DP-kabel verholpen zijn, als die überhaupt niet die naar mijn mening nutteloze slider heeft? Hoor graag of daar een gekke gedachte is. Ideeën zijn heel erg welkom!

Alle reacties

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 13:17
Ghosting.

Toevallig voorheen altijd TN schermen gehad?

Je raakt er overigens wel aan gewend.

[ Voor 26% gewijzigd door unfor op 27-12-2018 18:32 ]

• ap3nr0ts
Ja. Het valt me na een tijdje niet meer op inderdaad. Maar als ik sharpness op 0 zet, is het weg. Zou het minder zijn met een DP-kabel? Ik weet nog van mijn oude pc en monitor dat ik alleen sharpness kon instellen met HDMI, als AV-achtige setting. Met DVI had je het niet eens. Ik hoopte dat mijn nieuwe beeldscherm dan misschien minder fratsen met mijn beeld uithaalt.

• unfor
ap3nr0ts schreef op donderdag 27 december 2018 @ 18:35:
Ja. Het valt me na een tijdje niet meer op inderdaad. Maar als ik sharpness op 0 zet, is het weg. Zou het minder zijn met een DP-kabel? Ik weet nog van mijn oude pc en monitor dat ik alleen sharpness kon instellen met HDMI, als AV-achtige setting. Met DVI had je het niet eens. Ik hoopte dat mijn nieuwe beeldscherm dan misschien minder fratsen met mijn beeld uithaalt.
Je kunt de responstijd soms verlagen in de instellingen, dit heet vaak overdrive, maar sommige merken hebben er een handje van deze setting anders te noemen. (Op mijn BenQ heet het AMA)
Je hebt wel weer kans op lichte artifacting als je daarvan gebruik maakt.

• ap3nr0ts
Van Fastest naar Faster of Standard dus? Dat al geprobeerd helaas. Doet praktisch niks. Hopelijk weet je nog wat, of kan iemand me zeggen of een tientje voor een DP-kabel de gok waard is. :)

• unfor
Fastest is al de hoogste instelling, een andere kabel gaat je niet helpen helaas, die verstuurt alleen 1 en 0.

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-10 10:17
Ja dat is typisch voor een VA-paneel. IPS en vooral TN hebben daar veel minder last van. Ik heb een IPS paneel waarbij ik het niet zie, maar bij mijn MVA paneel zie ik exact hetzelfde als op jouw monitor.

Een kabel gaat inderdaad niet helpen daarbij.

• ap3nr0ts
Jammer, maar wel leerzaam. Dan weet ik dat voor een volgende keer. Hoe komt het dat je dat niet meer ziet bij sharpness op 0 eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Sorry voor de extra bump: een DP-kabel maakt inderdaad geen verschil. Dan is alles nog precies hetzelfde en verschijnen er geen andere opties in het display of minder instellingen. Zijn er geen dingen die ik nog kan proberen met bijvoorbeeld instellingen? Het is 'overdag' in games namelijk nooit zichtbaar, pas in het donker of in gebouwen waar schaduwen een belangrijkere rol spelen. In RTS-games zoals Civ zie ik het überhaupt niet, wat fijn is. :)
Pagina: 1